Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Alfred is volgens mij de helft van een tweeling, eentje alleen kan nooit zoveel fantasie en doorzettings vermogen hebben om zo om te gaan met modelvliegen.
Blijf met plezier dit draadje volgen.

Nog een beginners tip:

Er zit ook een DOWN functie op je vliegtuig.
Die gebruik je door de stick waar je het hoogteroer mee bediend naar voren drukt.
Hiermee gaat je model naar beneden. (vanuit normale vlucht gezien)

.

ja was er al achter dat de motor teveel naar beneden stond, hij ging meteen in een looping of de wind sloeg eronder
daar ben ik nog niet uit

is er verschil in de hoek naarmate het vermogen toeneemt ?
en las iets over wervelingen tegen de romp en de motor iets naar links of rechts uit het lood plaatsen

hoe zit dat zijn daar eenvoudige richtlijnen voor, ben nou niet bepaalt een einstein wat berekeningen betreft

groet alfred

In dat geval stond je motor te ver omhoog, niet omlaag.

Je hebt Down en Side Thrust.
Hoeveel? Hangt af van het model en het geleverde aandrijf vermogen.

Bv trainer met A-symmetrisch profiel genereert in vlakke vlucht meer lift naar mate de snelheid toeneemt.
Dus heb je meer vermogen, ga je harder en heb je meer downtrust nodig om niet in een looping te eindigen.

Om te beginnen een graadje of 2 a 3. Met jouw aandrijving al snel 4/ 5 graden om halfgas level te vliegen.

Side thrust heeft ieder model nodig. Vaak niet veel 1 á 2 graden. Door je motorkoppel en propvortex heeft het model de neiging om naar links te willen trekken. Hiermee compenseer je dat weer. Dus vanaf achteren gezien moet je motor naar rechts wijzen

Bij eigenbouw is het een beetje gokken. Bij bouwdozen of ARFjes staat het vaak wel aangegeven i.c.m. het aangegeven motorvermogen.

Om downthrust een beetje te beperken op een model als die van jou en die mega motor van je zou je de vleugelinstelhoek 1 graadje minder kunnen maken.

Wat ik ook nog wel eens doe als het nodig is. Down inmixen op gas stick vanaf half gas.
Heeft zijn voor en nadelen maar af en toe is dat handiger dan zelf continue moeten drukken.

Toch blijf ik erbij, laat je nou een keertje instructies geven of doe tenminste wat met de tips. Zo gaat het allemaal erg lang duren. Er is al vaak zat hulp aangeboden. Ik zit iets te ver uit de route dus helaas.

Gr. Dennis

Als je een volgende poging doet, gooi dan het model van die berg met de motor uit ! Dan zie je hoe het zal zweven en als dat goed gaat, kun je rustig een beetje gas gaan geven. Blijven oefenen totdat hij te zwaar wordt door de lijm ! Op een dag lukt het ;)

Volgens mij is dit nu een typisch gevalletje van de reden dat de "ouwe zakken brigade" geen voorstander van (A)RTF modelletjes zijn....

[GRUMPY MODE] Die jeugd van tegenwoordig hoeft geen moeite meer te doen.... vroeger, toen je nog de hele winter bouwen moest, toen liet je dit wel uit je hoofd:evil::mad::evil: :evil:[/GRUMPY MODE]

hahaha. Vind het wel vermakelijk...

Groet, Bert

Ik ook :yes:

en elke keer denk ik: het kan niet gekker en dan flikt íe 't 'm tóch :worship:

Frank :mrgreen:

Lachen blijft ook dat een aantal mensen stug blijft volhouden met serieuze adviezen te geven!!
Ik begin langzamerhand een samenzweringstheorie te ontwikkelen!!!! Onze Alfred en de "serieuzen" die samen een hoop onzin verzinnen en met zijn allen lopen te lachen!!!

Vooral doorgaan overigens!!!!!!

Heeft iemand die berg zand eigenlijk al gevonden waar vanaf gevlogen wordt? Een zoektocht is op zijn plaats!

Volkert

Om downthrust een beetje te beperken op een model als die van jou en die mega motor van je zou je de vleugelinstelhoek 1 graadje minder kunnen maken.
Ik weet niet of dat een goed idee is - dan zweeft-ie meteen een stuk slechter.
Beter zou zijn (als 'm dat lukt) om bij het gas wat Down elevator te mixen.

Heeft iemand die berg zand eigenlijk al gevonden waar vanaf gevlogen wordt? Een zoektocht is op zijn plaats!

Zandafgraving Pekela. Iemand op dit forum rijd er ook z'n auto..

**Edit**

Denk hier ergens. Staan ook hoogspanningsmasten..

appie.jpg

als het door blijft vriezen wordt dat meer een mooie start/landingsbaan

zomers rijden er wel ooit clubs met 4 wheeldrives en quads (tegen betaling enz)

met modelbouwspul laten ze ons altijd ons gang gaan zolang we niets mollen en de rommel meenemen wat vanzelfspekend is

mooie rustige plek

groet alfred

dadelijk weer vliegen deze keer met de mini mag
zal dat zweven is proberen

Briljante landing Appie..:worship::worship::worship:
En vlucht natuurlijk.
!.39 min.:worship:
En die landing gewoon super.!!!!

Han.

Het aankondigen van de landing doe je in ieder geval al goed!

..... alleen roep je dan "landing" ipv "Plof"' :mrgreen: ;)
Heb weer genoten, bedankt!!

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Alfred: Laat je zoon (serieus) even vliegen met je minimag. Hij heeft zo te zien zijn eigen toestel al erg goed onder controle (een iets te mooie landing was het overigens.. knap als hij het nooit eerder gedaan heeft, teleurstellend als blijkt dat je zoon al veel langer vliegt dan je doet voorkomen). ;)

Als je minimag is uitgetrimd, zul jij er ook veel fijner mee vliegen. (weet niet of je zoon al aan het trimmen is?)

Ernst die kan het wel! Dat gaat wel goed komen!

Maar de minimag was natuurlijk niet goed. NIET meer gas erop!!! Maar waarschijnlijk zeg je dat om te stangen omdat je de reacties al weet.

Snap niet welke vorderingen je bedoelt, want het was weer een paar seconde tot de crash.

Lijkt ook alsof zijn zwaartepunt veel te ver naar achteren ligt? Ziet er in ieder geval flink overtrokken uit ook.

De zoon vliegt inderdaad al aardig goed! Zeker voor een beginner. Dat heb je nou eenmaal, de ene heeft er meer aanleg voor dan de andere. Zoals al eerder voor gesteld; laat u zoon eens vliegen met de minimag. Het is denk ik even wennen aan de rolroeren, maar denk dat hij dan langere vluchten maakt dan 7 seconden. Het kan liggen aan het uittrimmen, maar het kan ook gewoon door je stuurkunsten komen. Dus niet vol up bij het opstijgen. Zo trek je hem als het ware van de grond waarbij je op moet passen voor je snelheid. Laat je hem niet even recht (level) vliegen of verminder je niet de hoek waar in je stijgt dan zal het vliegtuig waarschijnlijk in een overtrek op lage hoogte komen. Waarbij je weinig tot geen tijd (en het vliegtuig ook zichzelf niet) hebt om het te herstellen. Wat eindigt in een crash. Vandaar bij het zweefvliegen altijd bijprikken zodra je van de kabel komt (ook bij een kabelbreuk).

Back