Hoi Steven,,
het kan heel goed, want ik heb inderdaad van jou ook rossi's gekocht.... Ik wist alleen allang niet meer welke motor bij wie vandaan kwam. De motor was gebruikt, en aan de uitlaat te zien redelijk ook ((bocht zwart van binnen, siliconen Mof, volledig verbrand), maar hij was inderdaad onberispelijk van binnen, en het is een van de mooist lopende Rossi's die ik tot nog toe meegemaakt heb. Wat een power! Wil ik nóóit meer kwijt!
Maar dan heb ik jouw gewoon verkeerd begrepen: die motor is bepaald niet Rossi's "instapmodel" dus dan ben ik er per abuis vanuit gegaan dat als hij van Wim is geweest, dat het dan wel een wedstrijdmotor moest zijn geweest.
Hier is alvast het filmpje, dat geeft een aardig idee:
[URL="
Xtreme liquid cooled engine.wmv - YouTube[/URL]
De detailfoto's vind je hier:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/brutus-albums-waterkoeling.html
De kop is op de draaibank gemaakt uit aluminium, met messing toe en afvoerbuizen, de delen zijn met UHU Plus endfest 300 gelijmd en in de oven op 180 graden uitgehard. De waterruimte is gewoon ringvormig (geen schotten of ribben aan de binnenkant) en is 24 mm breed en 4.5 mm "dik"
De Radiator bestaat uit messing galerijen, aluminium koelbuizen 4 mm, en 48 0.3 mm dikke aluminium lamellen van 7.5 bij 2.5 cm die als pakket geboord zijn. De lamellen zijn "los" om de koelbuizen geschoven (gaten zijn "klempassing") en de koelbuizen zijn in de galerijen gelijmd, ook weer met UHU, ook weer in de oven uitgehard.
Het koeloppervlak is ruwweg 4~5 keer zo groot als dat van de originele heatsink, maar het gewicht nog niet de helft.
De reden voor die rare materiaalkeuze (Aluminium en Messing) is simpel: ik kon geen 10 mm aluminium buis vinden.
Daar vloeit ook de keuze voor lijmen uit voort, als ik volledig aluminium had kunnen doen, had ik gelast danwel gesoldeerd (volledig messing zou VEEL te zwaar geworden zijn, bijna 400 gram voor radiator en kop alleen.)
De radiator was lastig dicht te krijgen, de kop dicht zichzelf van nature al af (binnenkant is warm en zet uit, buitenkant koelt af en krimpt)
Ik heb een klein beetje hulp gehad: mijn vliegmaat heeft de lamellen als pakket in gelijke vorm gefreest en de gaten voor de koelbuizen gestoken, en hij heeft ook het zeskant patroon voor de cyclinderkop bouten in de koelmantel gestoken. De rest heb ik zelf gemaakt, maar wel op zijn machinepark.
Als ik het project ooit nog eens overdoe (en dat denk ik wel want het functioneert echt UITSTEKEND!) dan zal het een radiator van ongeveer halve afmetingen worden, die horizontaal boven de staartboom komt en continue aangeblazen word door de hoofdrotor. Een andere mogelijkheid is een dubbelwandige staartbuis, het oppervlak is er groot genoeg voor, en het zit altijd in de rotorwash. Zal alleen wat lastig zijn v.w.b. het zwaartepunt.
Groet, Bert