Neptun van Robbe

• Topicstarter Topicstarter duimpje
  • Startdatum Startdatum
@Tim,

Deze pomp is zeker niet zelfaanzuigend. Kijk maar bij Graupner. Het maak niet veel uit of je hem op 12 of 6V zet alleen draait hij bij 6V langzamer.

Greetz,
Bart

@bart,

Ik dacht dat het een zelfaanzuigende was keek net en zag dat het niet zo was:oops: Maar de grotere rode is dat wel. bestelnummer1647
1647.jpg

tim

bedankt voor de tips en suggesties

dat zijn allemaal nog zorgen voor later, vandaag heeft de sleepboog zijn 2de laag zwart gehad, ziet er netjes uit, zal proberen woensdag foto's te zetten.

ivm snelheidsregelaar dacht ik aan die mechanische van robbe te denken, niet te duur, en heb nog een robbe servo liggen
goed idee?

mvg
duimpje

Duim: een mechanische regelaar scheelt vaartijd.
Als je op halve kracht vaart, verwerkt hij de helft van het vermogen in de motor (snelheid dus) en de andere helft stookt hij op aan warmte.

Je kan dus beter een simpele electronische regelaar kopen, ook al is die duurder.

Hoi duimpje,

Wat roel ook al zei dat je beter een elektronische kan nemen. Maar een mechanische neemt ook veel meer ruimte in dan een elektronische. Kijk maar bij conrad.nl of op graupner.de Daar staat vast wel een betere regelaar dan dat jij wil.

tim

okay zal eens kijken voor een goedkoop ding, hoeveel ampère zou ik ongeveer moeten neem, ik denk dat de motor een speed 600 is

Het is een goede, maar ik zou persoonlijk kiezen voor een vliegregelaar. Deze gaan maar een kant op. Het heeft weinig zin om bellen onder je model uit te kunnen laten komen. Een vliegregelaar is ook goedkoper dacht ik.
Kijk hier voor misschien eens op Conrad.nl

Greetz,
Bart

@ Duimpje,
Voor een werkschip zou ik géén vliegtuigregelaar nemen, want een werkschip moet toch ook een een beetje achteruit kunnen varen.
Moest het een speedboot geweest zijn, zou ik akkoord zijn.
Voor je een regelaar koopt moet je weten hoeveel ampére's je motor maximum kan trekken (bij vollast) en niet vergeten een zekering te plaatsen tussen motor en regelaar(iets lichter dan de regelaar).

bedankt voor de uitleg,

sorry voor de onduidelijkheid,
vanmiddag werk ik nog eventjes verder aan de neptun, zal proberen tegen vanavond nog wat foto's te zetten

Hoi duimpje,

dat is een goede regelaar voor je boot. Ik denk niet dat je een zwaardere regelaar nodig hebt in de neptun. Want het is een lichte motor. Hij is wel wat goedkoper dan bij conrad.

tim

Duimpje,

Kijk, ik heb de boot in het oranje gekregen en al lang geleden een keer gespoten in Lichtblauw - zwart en rood. Smit versie dus..
Ik mis wat onderdelen aan dek, mar dan kan ik ook zonder

Maar ze vaart nu nog niet.. komt nog wel, maar uh ik heb een 50mm schroef voor in de straalbui alleen hij blijft aanlopen, hoe kan ik dat dan verhelpen??

en dan tot slot, ik heb een kleine waterkanon erop geplaatst en wil die werkend maken. moet ik een pompje kopen en hoe zit het dan?

mvg,
Sebas

hallo

hahaha frederik heeft gelijk lol
maar een kleinere schroef wil niet altijd helpen
probeer eerst eens te meten of je as in het midden van je straalbuis zit

straalbuis in het midden en dan kijken of de as gelijk met het ingebouwde roer staat
indien dit juist is dan raakt je schroef door recht uit te varen niet alleen bij het draaien
dat kan je makkelijk verhelpen

je schroef MOET in het midden van je straal buis zitten
bedoel dan in de lengte niet zoals hier boven
als je de dikte van de straalbuis neemt en deze door twee deelt dan moeten je schroef bladen in het midden over die lijn draaien
zit je schroef te ver tegen de romp dan raakt ze de straalbuis
dit kan je verhelpen door de as wat naar achter op te schuiven en te draaien met je straal buis tot ze niet meer raken

zit je schroef te ver naar achter dan heb je een groter probleem
dan is je asbuis te lang en zou je der een stukje moeten af zagen
maar eerst de bus verwijderen voor je begint te zagen
daarna de bus terug zetten en dan terug naar bovenstaande posting om de schroef in het midden van je straalbuis te krijgen

wat een regelaar betreft
een boot stopt alleen door achteruit te slaan (varen)dus aan vooruit heb je niets, nada ,noppes

een pompje heb je zeker nodig voor je brandspuit te koop bij zowel graupner als robbe
een servo met schakelaars er op is voldoende om twee functies te hebben

er bestaat een setje dat je bovenop een servo monteert
als je 1 schakelaar als alleen maak contakt uitvoert en aan je pomp koppelt dan gaat ze spuiten
de andere zet je een maak breek contakt (drukknop zoals aan een staande lamp)daar kan je de verlichting mee aan en uit schakelen
betrouwbaar en goed koop en met 1 servo twee dingen schakelen

groetjes raf

ps ik heb twee neptunes

Hoi Sebas,

Je kan ook gewoon een goedkope regelaar gebruiken en die aansluiten op de rode pomp van graupner dat ga ik morgen ook doen. Je kan je verlichting ook aan/ uit schakelen met een schakelaar in je boot. Als je schroef erg aan loopt zou ik de schroefas los halen. Dan uit een plaatje hout een een rond gat dat in het midden van je straalbuis past met een gaatje in het midden. dat doe je tijdelijk in je straalbuis dan schuif je de schroef as er in. Je steekt de ene kant van de as in de ronde plaat die in de straal buis gaat en de andere kant in de steek je in de koppeling. Dan ga je de as zo recht mogelijk zetten tegenover de koppeling en de straalbuis. Probeer de koppeling zo recht mogelijk te houden want dan verlies je zo min mogelijk kracht. Ik hoop dat je het snapt. Als je wil kan ik er wel een foto bij zetten moet ik vanmiddag even kijken voor je.

tim

hallo tim

je uitleg is best goed maar je vergeet 1 klein probleem
een straal buis heeft twee keer een midden
eentje in de ronde en 1 keertje vertikaal door de stuur as van de straal buis
als je schroef in de ronde in het midden staat met het hulpmiddeltje zoals jij beschreef kan ze tijdens het draaien nog steeds de straalbuis raken
als je een cirkel draait wordt hij ovaal ten opzichte van de schroef daarom moet de schroef ook in het vertikale vlak in het midden van de straalbuis zitten en dit is juist waar de as door de straalbuis zit om je stuur stang aan vast te maken
1 neptune met 1 straal buis en eentje met twee motoren en twee straalbuisjes
het werkt goed met die twee maar als er wat vuil in de vijver licht is het snel gedaan met varen
want die kleine schroefjes raken dan vol wier of algen en dan is het uit met de pret

groetjes raf

Back