Neptun van Robbe

• Topicstarter Topicstarter duimpje
  • Startdatum Startdatum
hallo

vandaag de banden doorboord
er komen oranje koordjes aan die zo de nylon koorden imiteren e het staat mooi tegen het zwart van de romp
nu nog eventjes gaan kijken hoe ik die kan vast zetten aan de steuntjes die ik nog moet gaan maken
ik dacht dat er een soort van doorlopende buis aan deze stutten vast zit waar deze koorden aan vastgeknoopt zijn
iemand een ander idee ???????

groetjes raf

dag raf

men pa (die echt werkt op een sleper) heeft me verteld dat deze banden nooit vastgemaakt zijn met touwen maar altijd met een ketting,

greetz
duimpje

nog iets vergeten

bij mijn neptun zat er een rekker tussen de romp en de opbouw zodat als hij omdraait de opbouw er toch blijft opzitten, mischien kun je dit ook gebruiken voor je neptun raf.

Duimpje, stuur me je e-mail adres maar eens per pb. Dan stuur ik je een mooie foto van een sleper waar ze toch met touwen zijn vastgemaakt.
Groetjes, Jos

hallo

jos heeft gelijk ze zitten met touwen vast en niet altijd met kettingen.
ik heb van jos een mooie foto gekregen waar je dus de doorboringen in de verschansing goed op kan zien
maar niet hoe ze daar achter zijn vast gemaakt
ook op de postings die ik heb gepost maar dat zijn geen banden maar dikke touwen en die zitten aan beugeltjes die op de buiten kant op verschansing zitten

verder zoeken dan maar

groetjes raf

hallo

dan toch niet bij deze boot
Schlepper-RekumSmall.jpg

en in antwerpen zie ik geregeld slepers die ook de banden nog aan koorden hebben hangen
p_41_a_Breezand.jpg

en bij deze boot zijn het alleen dikke touwen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
dag iedereen

mischien kan je als fender ook turkse bollen gebruiken (zo wordt het in de visserij genoemd) dat zijn van die fenders gemaakt van touwen

maar een ideetje
duimpje

hallo

het gaat hier om de NEPTUNE van robbe
daar zitten bandjes bij en die wil ik gebruiken
dus geen turkse bollen of rubberen stoot ballen (blauw,wit,rode,oranje)
nee zwarte ruberen autobanden
ik heb er meer dan genoeg van omdat dit reeds mijn tweede neptune is en ik op de vorige geen bandjes had gezet
maar of het nu turkse bollen of iets anders is blijft nog steeds geen antwoord op mijn vraag
hoe zitten ze vast????????
groetjes raf

hallo

eindelijk een foto gekregen van jos waar je de ophanging ziet van de kabels waar de banden mee vast hangen
Bugsier14%20Heck.jpg

dit lijkt me de meest logische ophanging als zullen er nog wel andere zijn
ik ga dus beginnen met 1 haakje te maken en dan een malletje maken en ze in serie gieten
ook hier krijg je een goede indruk hoe de reling(verschansing in dit geval)stutten moeten gemaakt worden
en de verstevigingen van de kabel doorvoeren
een heel mooi model van deze bugsier 14 wat ons veel info geeft van hoe het ook kan op de neptune
als ik de stutjes klaar heb zal ik foto's plaatsen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
ik denk dat dit inderdaad de goede manier is
zal proberen ook zo'n haakjes te maken

mvg
duimpje

hallo

wat er nog allemaal op deze foto te zien is
links achter zie je een tank ontluchting (dat gebogen pijpje)
dan dat rond stuk op dat buisje is een meter om te zien hoeveel er nog in de betreffende tank is
de grote gebogen buis (plat)zal zeker een toevoer van lucht zijn voor de machine kamer

allemaal mooi te maken van afval stukjes abs en niet teveel werk
waar ze juist staan op een neptune ?????? maar een paar van deze kleine details maken het wel meer boot voor een lage kostprijs
ik ga nog eens achter wat foto's als het jullie tenminste interreseerd

groetjes raf

jazeker

vanmiddag werk ik ook nog wat verder aan men boot, en zal proberen ook nog eens wat foto's te posten.

bedankt
duimpje

hallo

vandaag twee stukjes gemaakt
IMG_0911Small.jpg

de beluchting heb ik eerst op een stukje abs getekend en dan eerst het gaatje geboord
dan de rest met de vijl in model gebracht
de meter is helemaal anders die bestaat uit 6 stukjes
met een perforator uit een stuk abs twee rondjes knippen
deze zijn niet mooi rond en worden dan ook nog eens kromgebogen door de snijkussens van de perforator
deze plat kloppen (voorzichtig )en op elkaar lijmen
dat komt dus nooit goed van er blijft tussen de twee stukken een opening
dan laurent zijn techniek met papier gebruikt
een repeltje papier snijden (mag iets breder zijn)en dit met ca lijm rond het stukje lijmen
dit laten drogen en daarna alles vlak schuren
op de voorkant (je kiest de mooiste kant)lijm je een laagje papier en daarna een 3/5stukje zodat je het idee van een luikje krijgt
de middelste flap kan je normaal opklappen
dan met een boortje van 1 mm een gaatje onder in boren en een staafje in steken en je metertje is klaar (nog juist een kleurtje geven )ik doe mijn zilver verven want die kleur heb ik bij de meeste boten gezien
alles moet nog eventjes met heel fijn schuurpapier na geschuurd worden want op de foto ziet het er nog wat rafelig uit
er zullen nog wel andere methoden zijn maar ik wil het rest materiaal wat bij de bouwdoos zit opgebruiken (kwestie van het niet duurder te maken dan het reeds is)
groetjes raf

hallo
de eerste 4 stutten gezet
IMG_0912Small.jpg

nog een groot aantal te gaan
maar het is een leuke bezigheid en de afval geraakt opgebruikt
ik heb eerst een stuk abs op de hoogte van de verschansing gemaakt zodat het stuk er goed onder kan
dan heb ik verdelingen aangebracht van 5 mm en daar stukjes vanaf gesneden
deze stukjes snijd ik dan schuin overhoeks door en zo krijg ik kleine driehoekjes
met de schuine kant lijm ik ze tegen de verschansing aan
aan de achterkant zal ik bredere stukken moeten gebruiken daar de verschansing daar onder een grotere hoek komt te staan
ik ga ze ook daar proberen recht te houden aan de zichtbare kant
of dit zo in het echie moet ??????
maar eerst maar eens wat naar voor op werken tot de twee kanten gedaan zijn en dan eens kijken naar het resultaat

groetjes raf

ziet er goed uit raf, denk dat ik ook zoiets zal doen,
ben er gister niet toegekomen om verder te werken aan men boot (het is verdomd koud in het tuinhuisje en mijn verf die daar staat is niet zo vloeibaar door de koude)

bij mijn weten is het in het echt recht, maar zit er normaal dan niet ook zo'n goot in dat het water kan weglopen ipv zich op te hopen rond de kont van het vaartuig,

voor de rest niets dan lof natuurlijk

greetz
duimpje

hallo duimpje
normaal is aan de onderkant een opening tegen de reling aan
maar als ik die zou maken wordt het er niet eenvoudiger op en ik zou een deel van de stevigte verliezen
nu heb ik een groter lijm vlak
maar je hebt gelijk normaal hoort het daar te zitten
ik zie ook dat ik de stutten evenredig verdeel tussen de ontwateringen die de neptune origineel reeds heeft
daar er geen foto te vinden is van de echte boot is dit gewoon vrijheid van bouwen hahaha
want wie gaat zeggen dat er meer of minder stutten moeten geplaatst worden ?????
ik zit reeds in de helft van de stuurboord kant
en met die verhoogde kant is het niet makkelijk werken

groetjes raf

plaats je er alleen langs het achterschip of over de hele lengte van het schip

Back