Neus vleugelprofiel nauwkeurig maken

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door MaartenCornelissen, 13 jan 2023.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Altijd nog aan het worstelen om in ribben houtbouw een nauwkeurige neuslijst te maken.
    De gebruikelijke wijze, met een schuurblok en een paar malletjes een balsa lat min of meer in profiel te schuren, ligt me niet zo. Op een gegeven moment heb ik er toch te veel afgeschuurd, maar ja, vlak daarvoor sloot de mal nog niet goed aan.
    'Maakt toch niets uit' zeggen sommigen. Tja, laat ik zeggen dat de meningen daarover verschillen. En als je eerst een perfect ontwerp heb gemaakt, wat daarna exact gelaserd is, omdat dan met het schuurblok weer te vernaggelen, doet mij iedergeval zeer.
    Nu heb ik het volgende idee:
    • De ribben laseren inclusief de neus en uitsparing voor de indekking.
    • Van een vierkante balsa lat blokken snijden die mooi tussen 2 ribben passen (rode blok hieronder).
    • Als de lijm gedroogd is de blokken in model schuren, de ribben zijn de mal! En de zwarte laser rand geeft precies aan tot waar je moet schuren (blauwe blok hieronder).
    upload_2023-1-13_17-3-44.png

    Tenslotte de indekking er op lijmen. Die heeft een mooi aanleg vlak op het balsa blok.
    upload_2023-1-13_17-4-19.png

    Zou dit werken? Of nog mooier heeft iemand ervaring met deze aanpak?
    Ben vooral benieuwd of de neuslijst niet te veel gaat golven over de span als hij uit losse delen opgebouwd wordt. In dit geval zitten de ribben vast op de bouwplank met pootjes en zit er achter een flinke koolstof buis gelijmd als ligger.
    upload_2023-1-13_17-22-56.png
    Maarten
     
  2. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    325
    Locatie:
    amersfoort
    Maarten, dat gaat golven, spreek uit ervaring. Wat wel werkt is het bouwmalletje ongeveer 1mm te groot uitlaseren uit 6mm balsa een keer of 30, die netjes aan elkaar lijmen en er een schuurpapiertje inlijmen. Heb je een geprofileerde schuurmal. Andere optie is een geprofileerde neuslijst die iets te groot is en die minimaal terugschuren, dan heb je voor 90% al de maat. Verder hoe fijner schuurpapier hoe nauwkeuriger je het afschuurt, er zijn er zat die met korrel 60 aan de gang gaan, begin bij 240 en ga op tot 600 voor de finetuning.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De neuslijst uit losse stukjes opbouwen zal meer vervorming opleveren dan wanneer je het met schuurpapier en een malletje werkt. Zoals Sebastiaan al aangeeft gaat het golven, zowel horizontaal als verticaal. Maar er zijn nog twee problemen.
    Ondanks dat de lijmnaden meestal sterker zijn dan het balsahout is een doorlopende neuslijst echt sterker. Dat komt doordat de krachten zich niet steeds op kleine plekken, de lijmnaden, concentreren. Je zal bijna altijd zien dat zoiets net naast de lijmnaad breekt en nooit, nou ja bijna nooit, op de lijmnaad. Dat komt doordat de krachten zich daar concentreren.
    De lijmnaden vormen harde lijnen en als je de blokjes in de vorm gaat schuren gaat dat problemen opleveren. Die problemen ben ik tegen gekomen wanneer ik een vleugel moest repareren. De reparatieplek bleef altijd zichtbaar omdat de vleugel daar toch een andere vorm kreeg. De laatste keer dat ik zo iets heb moeten repareren heb ik de hele neuslijst vervangen. Een enorme klus maar daarna was de reparatie niet meer te zien.
     
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Lijmnaad en schuren, ja daar zeg je wat. Dan vallen witte houtlijm en secondelijm af. Aliphatic houtijm zou beter schuurbaar zijn, zijn er nog andere alternatieven ?
    Voor de sterkte van de voorlijst ben ik in dit geval niet zo bang. Er achter zit de triplex indekking die de ribben (eveneens van triplex) en de neuslijst sterkte geeft. Het hele kistje moet ook onder de 450 gram blijven, dus de impact bij de landing is beperkt. De 5 kg kracht die er bij de start op komt te staan is voor de ligger.

    Het horizontale golven zal door de 12 mm koolstof buis die er achter zit wel meevallen denk ik, maar het verticale golven is wel een zorgpunt. Als bij de bouw de ribben netjes in de voeten blijven staan zou dat toch binnen de perken moeten blijven hoop ik. En daarna is er die indekking om het in verband te houden. Kun je wat meer details geven van de constructie waar jij dit eerder hebt toegepast en het ging golven Sebastiaan?

    Jullie zien, ik geef niet zo makkelijk op (daar ben je modelbouwer voor he ;-). Maar de inbreng wordt zeer zeker gewaardeerd.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2023
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Bekend probleem.

    Ik heb laatst voor de Skyrocket

    Bellanca Skyrocket van Boddington | Pagina 5 | ModelbouwForum.nl

    een ribbensetje gemaakt, en de bekende rippenblokmethode iets verfijnd:

    [​IMG]

    Karton naast het schuurpapier (P80) is glad en uiteraard net zo dik als het schuurpapier.

    [​IMG]

    Zo kan tijdens het schuren de vorm van de Musterrippen (Nederlands woord?) niet aangetast worden; heeft een setje perfecte ribbetjes opgeleverd.

    Je zegt dat het model onder de 450 gram moet blijven, dus zo lang zijn die vleugels denk ik niet.

    Schuurlat maken (rechthoekig aluminium profiel), musterrippen plm. 7 cm buiten de vleugel fixeren, en schuren maar!

    Succes!


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2023
    Huibert vindt dit leuk.
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Leuke verfijning op een beproefd consept Jan, ga ik bij mijn huidig project toepassen.
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Een andere oplossing is een carbon buis in de neus en dan 2 wat dikkere latje er tegenaan. De voorkant is dan altijd perfect recht en rond, het maakt de vleugel stijf en ook meer stootbestendig als een balsa neus.
    Je moet wel wat schuren, maar veel minder en de buis geeft houvast aan de voorkant.

    Neuslijst.jpg
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb het toentertijd anders gedaan met de totaal kapot geschuurde neuslijst van mijn Salto. Ik heb wel neusprofielstukjes gefreesd. Vervolgens het hele neusgebied met balsa opgedikt (stroken opgelijmd). Daarna op elke lokatie van de neusmal een lijn geplaatst (10 stuks!). Vervolgens op die plekken met een 'vijltje' van fijn schuurpapier die plek in vorm geschuurd. Al die plekken na afloop impregneren met dunne CA en met nog fijner schuurpapier glad schuren. Als dat allemaal gebeurd is met zacht potlood een stevige lijn over die plek aanbrengen.
    Nu kun je met een schuurblok de tussenliggende stukken op maat schuren. Ophouden als je de potlood lijn ziet vervagen.
    Beter kun je het met de hand niet maken.

    N.B.
    Een niet-correcte neuslijst altijd te stomp maken. Niet te scherp, dat levert nl. vervelend abrupt overtrekgedrag.
     
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Veel goede ideeën, eens kijken hoe ik dat kan toepassen. Bij mij gaat het overigens om een spanwijdte van 2 meter.
    De schuurmethode die jij beschrijft Dirk is eigenlijk precies wat ik wilde doen, met het verschil dat de gelaserde ribben de 'groeven' zijn die exact de maatvoering van de neus aangeven (en het roet van de laser is het potlood).
    Het schuurblok deels afplakken met tape ga ik zeker ook doen, dan beschadig je niet per ongeluk de rest van het vleugelprofiel als je de neus aan het schuren bent. Wat me niet helemaal duidelijk is Jan, is hoe je vervolgens bij de vleugel de neuslijst in het juiste profiel krijgt.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Als je in onderstaand plaatje het ribbenblok beschouwd als jouw vleugel, en de twee musterribben als ribben, compleet met neuslijst, dan ben je er toch?

    [​IMG]

    De vraag is alleen hoe je die twee ribben op de genoemde bv. 7 cm afstand van de wortel en tip fixeert . . .

    Ook met stukjes draadeind?


    jan.
     
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Het is zonder meer een slimme doorontwikkeling voor het voor het aan blok schuren van ribben. Ik laat de ribben echter laseren uit triplex, dus die zijn er al, inclusief de neus, op een tiende mm nauwkeurig.
    De vraag is hoe je het nauwkeurig profiel over de hele lengte van de vleugel krijgt, daar had ik de methode uit post 1 voor bedacht.
    Ik zie bij jouw neus een hap eruit, dus was benieuwd hoe je de neuslijst vorm geeft.

    Edit
    Ah, ik begrijp wat je bedoeld. M.b.v. jouw manier de hele neus van de vleugel in 1x schuren langs 2 profiel ribben. Dat zal helaas niet gaan. Niet alleen is een vleugelhelft 115 cm lang, er zit ook 8 graden verdraaiing en een profielverloop in.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2023
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik schaaf eerst in de hoeken van de ontdekking mee tot ik vlak bij de indekking ben . Dan zowel onder als boven daar de halve hoek van tot ik 5 gelijke vlakken heb op de neus lijst ..dan pak ik de schuurlat en schuur de neus lijst gelijk met de indekking . En ook zo tussen de vlakken in .
    Daarna schuurlinnen en de vleugel staand op de eindlijst mehr linnen gelijk aan de indekking en ga zo schurend naar de tip .
    Zo heb je een ronding die je vleugel profiel volgt . Snel en secuur .
     
  13. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat is voor de wat grotere koorde met een min of meer symmetrische profiel, een snelle en redelijk nauwkeurige methode.
    Bij het dunne zwever profiel wat ik voor ogen heb (het vierkante blokje hieronder meet slechts 8x8 mm), vrees ik dat dan de neus te cirkelvormig wordt en dat het voorste punt van het profiel te hoog komt te liggen.
    upload_2023-1-14_21-44-18.png
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    In principe vormt geen van drieen een probleem.

    1. extra lang stuk stijf (aluminium) profiel nemen (mijn langste schuur'lat' is een meter).

    2. verdraaing: ribben tov. elkaar een beetje verdraaien (8°)

    3. Als er een (1) verloop is (van wortel naar tip): ook geen probleem.

    Neuslijst schuren: dan had ik in stadium de neuslijst vast moeten lijmen,

    [​IMG]

    dan de draadeinden er over de hele lengte doorheen schroeven, en op de uiteinden twee stukjes profiel (met complete neus) vast maken.

    En schuren maar!

    (Mocht zich nog een volgende gelegenheid voordoen, dan ga ik dat zeker doen!)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2023
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Nee dat gaat helaas niet. Zowel het profiel als de verdraaiing verlopen niet constant over de spanwijdte. Daarom staan de ribben op pootjes. De verdraaiing wordt dan gefixeerd door het verlijmen van de ribben aan de koolstof buis.
    Je hebt een magnetische bouwplank zie ik. Mooi.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Tsja, dan wordt het wel erg lastig . . .


    En vooral ontzettend fijn als hulpje om van alles te fixeren!


    jan.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En als je eerst een lijn aan de voorkant van die neuslijst tekent? Precies op de plek van de profielneus. En dan zorgen dat je die niet wegschuurt/-schaaft!
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Maar eh, wat ben je eigenlijk aan het bouwen?

    Plm. 2,35 spanwijdte, 450 gram: interessant!


    jan.
     
  19. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff gek, tussendoor.
    ergens zie ik je probleem niet..
    of ik mis hem..

    lastige vleugel met verlopende zaken.
    maar, je hebt je ribben al, worden gelaserd.
    ze staan op pootjes, anders heb je helemaal geen richting wat hoe moet.
    zover snap ik

    waarom niet "gewoon" ouderwets een plank balsa erover?
    als het 100% scherp op het profiel moet zijn, zou je nog de bovenkant van de ribben ook mee kunnen laten laseren, zodat je ook aan de bovenkant een bouwplaat hebt (negatieve mal)
    naar mijn idee kun je dan de plaat balsa lijmen, boven bouwplank erop, dan is de bovenkant weer recht, en kun je daar gewicht op zetten
    in theorie pakt de balsa plaat dan netjes overal de rib voor de volle 100%, geen golven..
    en eigenlijk ook geen schuurlat nodig

    persoonlijk doe ik zo'n voorlijst door 1 plaat balsa langzamerhand eroverheen krom te trekken..
    rib is de maat, en die wordt 100% gevolgd..
    kunst is om het strak genoeg te buigen, zonder dat het scheurt of breekt

    misschien zeg ik iets doms of iets wat je allang verworpen hebt :D
    maar wie weet..
     

Deel Deze Pagina