volgens mij dwalen we een beetje de verkeerde kant op ;-)
Ga er eerst eens van uit dat niemand hier een andermans spullen afkraakt.
helpt heel erg.
Budget of wat voor spullen iemand heeft maken geen fluit uit voor de hobby. als je het naar je zin hebt, heb je het naar je zin.
of dat nou met een 25 eur intertoys apparaat is, of met een 15.000 eur turbinekist.
En wat je ook wilt, het is goed. jouw keuze.
als je eisen er maar bij kloppen. Een fp in windkracht 5 is toch wel wat grensoverschrijdend. En vaak wordt hier de vraag gesteld door een beginner, wat een goede heli zou zijn voor een laag bedrag, en voor buiten.. oftewel, ook met wind..
Voor de gemiddelde mens, even alleen gekeken naar heli, dus niet naar geld, is dan een 450 de mooiste oplossing.
Als je jezelf maar inleest, beetje hulp op maat zoekt voor de eerste hopjes. Hooveren is in 1 tot een paar zaterdagen een beetje prutsen wel te leren, als je hulp hebt.
Alleen lezen velen zich tegenwoordig niet meer in, en hulp is uit den boze.
De angst die ik, en meerdere mensen met mij hebben, is het aanleren van verkeerde gewoontes.
Je merkt nu al, dat veel mensen moeite hebben de vliegeigenschappen van een coaxiaal, zelfstabiliserende fp, een "echte" fp, of een fbl heli uit elkaar te houden.
En het zijn allemaal, los van elkaar, geheel andere machines.
Dingen die je gewend bent om te doen met een coax, lukken je ook nog wel met een zelfstabiliserende fp. maar zeker niet met een "echte" (dus niet zelfstabiliserende) fp.
Velen hebben ervaring met een coax, en willen spontaan over op een 450 maat. En dat is gewoon niet handig. het kan wel, maar velen hebben geen idee waar ze in terecht komen, en wat het ding gaat doen als het gas erop gaat.
volgend puntje, die SAFE knop wordt een gewenning. de meesten gaan op een gegeven moment toch over naar een cp heli, en dan komen ze er opeens achter dat de SAFE knop niet meer werkt. Maar door de gewenning aan de safe knop vliegen ze wel dichterbij, recht op zich af en verdere minder veilige dingen. Je hebt immers toch die SAFE knop.
Iig, dat is een beetje de weerstand van een hoop mensen tegen SAFE achtige dingen in heli's.
Dit is niet de eerste heli hiermee, er zijn al vele systemen geweest die exact dit deden. Ook voor grote heli's.
Maar je leert vliegen met een soort rij instructeur. je leert pas echt rijden, zodra die knuppel de auto uit is
Maar, voor de beginner die zelf aan de hobby wil, is het erg mooi spul..
als hij maar probeert zo vlot mogelijk dat systeem buiten werking te zetten. na de eerste foutjes, proberen het zoveel mogelijk zonder te redden.