Newbie vragen over de TREX600

• Topicstarter Topicstarter 747driver
  • Startdatum Startdatum
Zie deze posting mbt de interface voor de DUO.
Heb in hetzelfde draadje gelezen dat de software ieder moment kan uitkomen.

hallo mensen,

Heb hier hyperion duo gebruikers gevonden en heb hier een vraag over, wat zou je nog kunnen laden met deze lader en een voeding van 13v 20amp als je hier twee FP 6s 5000mah lipo's aankoppeld.

Heb nu al een 960SR in gebruik en deze heeft ook 180watt vermogen maar op zo'n voeding laad ie maar max 7.5amp in deze lipo's.

Ik lees dat jullie hier een 24v voeding bij gebruiken, Wat haal je daar max aan amps mee als je twee 6s laat ??

Ik heb nog een 12v 30amp voeding en probeer uit te snuffelen of dit acceptabel is of dat ik ook aan zo'n toch prijzige 24v moet.

Erik

Klopt redelijk dacht ik 6 x 4,2 = 25,2 V * 7,5A = 189 W.

Even simpel gerekend.

Ik heb geen idee hoe de fabrikanten van de laders dit rekenen gaan ze uit van opgenomen vermogen dus dan gaan er nog wat verliezen vanaf , laadvermogen 180W bij lege spanning max spanning of nominale spanning van de lipo accu. ( net zoals de fabrikanten van de HD rekenen ;-) ). Ze gaan uit van hun gunstige kant natuurlijk. Ik krijg er ook één binnen als alles goed gaat en anders wat later, dan zal ik hem eens aan de tand voelen.

Ik wou hem koppelen aan de 12V ( 14,8 V max) 35A ( = 420W bij 12V ) voeding die ik nog heb liggen , anders regel ik een 24V 20A ( = 480W)

Laatst bewerkt:
Hier onderaan kun je het manual van de DUO vinden.
Om die 360W te kunnen krijgen bij 6S lipo's moet je een voeding hebben van minimaal 15V en 350W of meer schrijven ze.
Ik gebruik een FSP 2420 van Conrad en heb er 2 X 6S gelijktijdig met slechts 1C mee opgeladen (nieuwe lipo's).
180W per kant bij 22,2V is dus zo'n 8A per pack toch?

bij 22,2V is dus zo'n 8A per pack toch?

In principe klopt dat ja maar gaan ze uit van 22,2 of 25,x V voor die 180W al met al zal die 0,5A op een 6S 5000Mha geen 3 minuten uitmaken denk ik.

Ben laatst een FP aan het laden geweest op 2C (7,5A verder ging de 180W lader niet) en hij was ongeveer 7 minuten eerder klaar als op 6A lading van dezelfde pack zelfde lading. Ik blijf lekker op 6A laden zonder al te veel mijn dure packs op z'n ..... te geven. Die 7 minuten doet het dan ook niet.

Laatst bewerkt:
dat zou dan toch betekenen dat met een 12v 30amp voeding je 360watt hebt en dit over twee uitgangen verdeeld heb je 180watt per uitgang. en moet 6 tot 7 amp laden in een 6s mogelijk zijn ?? of zie ik nu een berekening over het hoofd.

Oh enne dopje,

is het zondag vliegen in het veld ??? zo ja hoe laat zijn jullie er dan.

Gr. Erik

Hoi,

Ja er is vliegen op het veld , omstreeks 1 uur.

Berekening klopt in zoverre dat er mogelijke verliezen niet mee zijn gerekend. Ik kom op mijn robbe lader (enkel 180 W) ook niet verder als 7,5A laden. Terwijl mijn voeding 480 kan leveren. Als je uitgaat van de volle 6S lipo 25,nogiets V kom je wel op de 180W het is maar net hoe de fabrikanten het opgeven. Maar met die extra 0,5 ampere zou het geen 3 minuten uitmaken. Probeer het maar eens op 6A laden en daarna op 7,5A het maakt bijna niet uit.

Het mooie van de duo is dat je 2 6S pakketen tegelijk kan laden, of 1 x 6S pakket en daarna een pakketje erbij van de 500 of 450 en dat ook nog met een behoorlijke snelheid.

Hoi,

Ja er is vliegen op het veld , omstreeks 1 uur.

Berekening klopt in zoverre dat er mogelijke verliezen niet mee zijn gerekend. Ik kom op mijn robbe lader (enkel 180 W) ook niet verder als 7,5A laden. Terwijl mijn voeding 480 kan leveren. Als je uitgaat van de volle 6S lipo 25,nogiets V kom je wel op de 180W het is maar net hoe de fabrikanten het opgeven. Maar met die extra 0,5 ampere zou het geen 3 minuten uitmaken. Probeer het maar eens op 6A laden en daarna op 7,5A het maakt bijna niet uit.

Het mooie van de duo is dat je 2 6S pakketen tegelijk kan laden, of 1 x 6S pakket en daarna een pakketje erbij van de 500 of 450 en dat ook nog met een behoorlijke snelheid.

Remco heeft wel een 12v 30amp voeding liggen die zou ik kunnen gebruiken, maar ik wil toch wel min 6 amp kunnen laden. zou dat lukken denk je ?

Dat zou net moeten kunnen 12x 30 is net 360W dus helemaal 2 x 180 haal je daar niet mee want er gaat tijdens het omzetten van alle voltages nog wel wat verloren.

Ik heb mijn voeding wel bij me zondag (incl Ampere meter) we kunnen de generator wel even starten het spul aansluiten en gewoon even testen of het gaat werken en zo ja met hoeveel. Ik heb ook wel een lege 6s denk ik tegen die tijd , zo niet dan maak ik er één in 6 min is het gebeurt ;-)

Met een beetje geluk heb ik mijn duo dan ook (mits het modelbouw vrouwtje akkoord gaat)

[edit] onder het motto meten is weten maar testen is beter :-)

Laatst bewerkt:
Dat zou net moeten kunnen 12x 30 is net 360W dus helemaal 2 x 180 haal je daar niet mee want er gaat tijdens het omzetten van alle voltages nog wel wat verloren.

Ik heb mijn voeding wel bij me zondag (incl Ampere meter) we kunnen de generator wel even starten het spul aansluiten en gewoon even testen of het gaat werken en zo ja met hoeveel. Ik heb ook wel een lege 6s denk ik tegen die tijd , zo niet dan maak ik er één in 6 min is het gebeurt ;-)

Met een beetje geluk heb ik mijn duo dan ook (mits het modelbouw vrouwtje akkoord gaat)

[edit] onder het motto meten is weten maar testen is beter :-)

Ja gaan we doen, ik heb de lader ook bij remco aan de kant laten zetten hij kan deze dan meteen meenemen.

Ik heb inmiddels 4x 6s FP en 6x 4s 4500mah en vlieg het bijna dagelijks wel geheel of gedeeltelijk leeg en dan is het op 1 robbe inf. lader toch weer een hele klus om die dingen weer vol te krijgen. Zou met de hyperion erbij toch heel wat tijd gaan schelen.

Ben het met je eens dat 6 of 7 amp niet zo veel tijd gaat schelen, maar als ik onder de 1C moet gaan laden door de voeding dan moet het toch maar weer meer gaan kosten en een 24v ergens bestellen.

Als het lukt (thuisfront) dan ben ik er ook zondag en proberen we het uit zoals je voorstelde.

Erik

Het ging inderdaad prima met de 30A voeding zondag.

Ja bert ging prima, ik heb nu al weer 3x dubbel FP 6s5350 geladen en dan haald ie met die 12v 30amp voeding gewoon 7.25 tot 7.50 amp per poort.

46 min alles weer vol, super toch. Heb nu ook een keer met 6 amp geladen en was de tijd 56 min. Zo zie je maar weer dat het niet altijd duur hoef te zijn als het ook goedkooper kan.

ps. lekker gevlogen zondag, jullie hebben de boel goed voor elkaar.

Gr. Erik

Heb de HS van mijn t-rex 600 gemeten en deze was 2100 rpm, is dit een normale HS voor zo'n heli of is dit aan de hoge of lage kant voor stevig doorvliegen maar nog geen 3D aktie's.

Erik

Heb je een 10 of een 11 tands op de motor?
2100 kan maar voor gewoon vliegen redelijk hoog.
1900 is een prima HS, en dat zou je met een 10 tands moeten hebben.

Heb je een 10 of een 11 tands op de motor?
2100 kan maar voor gewoon vliegen redelijk hoog.
1900 is een prima HS, en dat zou je met een 10 tands moeten hebben.

Ik heb er een 11 tands opzitten de 600XL motor en vlieg in gov. mode met 80% rechte gascurve.

Klopt het dat de DUO met een 12V 30A voeding 2 lipo's gelijktijdig met 7,5A kan laden?

Hyperion is momenteel bezig met het ontwikkelen van een ontlaad unit voor de DUO waarmee lipo's kunnen worden ontladen tot een bepaalde capaciteit/spanning en welke tijdens het ontladen ook balanced.
Ze werken ook aan een firmware update welke het mogelijk maakt om via de balancer (langzaam) te kunnen ontladen.

Klopt het dat de DUO met een 12V 30A voeding 2 lipo's gelijktijdig met 7,5A kan laden?

Ja werkt is getest. 2 x 6S laden allebij op 7,5 A met een voeding van 12V (13,8) 30A van graupner. Mijn eigenvoeding Alinco doet het ook met 16V/30A.

Hyperion is momenteel bezig met het ontwikkelen van een ontlaad unit voor de DUO waarmee lipo's kunnen worden ontladen tot een bepaalde capaciteit/spanning en welke tijdens het ontladen ook balanced.
Ze werken ook aan een firmware update welke het mogelijk maakt om via de balancer (langzaam) te kunnen ontladen.

Handig bij ons is het verboden ;-);-) om met volle accu's het veld te verlaten :D:D

Laatst bewerkt:
Back