Newbie vragen over de TREX600

• Topicstarter Topicstarter 747driver
  • Startdatum Startdatum
Ik bedoelde de Hyperion EOS 0610i DUO
Vandaar dat ik een 24V 20A voeding heb gekocht.
Met die combinatie zou je 2 pakketten los van elkaar kunnen opladen.
Die Megaron ziet er mooi uit, spreek geen Duits maar begrijp ik nu van de beschrijving dat ie slechts 85W kan leveren.
Met 2 6S'en is dat 0.38C toch?

@try2fly: vlieg beroepsmatig schaal 1:1 dus kan 'm zelf ophalen.
Laat 'm shippen naar het hotel.

Heb de Hyperion Duo binnen met 2 balancer adapters Jst XH en net een mailtje van Conrad dat de voeding de deur uit is. Ben benieuwd !

:)

Ik ga de Align en de FlightPower lipo's gebruiken en heb dus de TP en XH connectoren nodig.
Hoor graag van je hoe het setje je bevalt.

Ik heb zelf de Duo en ben er heel tevreden mee, fijn apparaat.
Ik heb geen ervaring met het gelijktijdig laden van bijv. twee 5000Mah 6S lipo's.
Wat je aan Ampere's trekt en hoeveel C je dan kan laden met die 2x 180 Watt laat ik liever aan de electro mannen over hier ;)
Mijn 3s1 packs (MiniTitan) gaan als een trein in ieder geval en het is toch wel makkelijk dat je aan iedere poort iets anders kan hangen, bijv je zender Nimh en een lipo, of twee verschillende lipo's, etc.etc..
Natuurlijk kan je ook tot 12S, 2 packs gecombineerd/gebalanceerd laden.
(of bijv. 2x 5S lipo's laden als 1 10S pack)
Ik ga er in de nabije toekomst ook 6S 2500 Mah mee laden, ben benieuwd :)

Eric

Laatst bewerkt:
@EricW: wat ik begrepen heb van het lezen op dit forum is dat 1C gelijk staat aan de capaciteit van de lipo.
In geval van een 5000Mah lipo dus 5Amp.
100% van de capaciteit laden duurt dus 1 uur.
Een 6S lipo is 22,2V
Als je die met 1C oplaad verbruik je 5 x 22,2 = 111W
Met een 2 x 180W capaciteit kun je redelijk tekeer gaan dus.
Begreep dat de meeste mensen de lipo's met 1C opladen.
Doe jij dat ook?

Tijdens het schrijven van dit bericht krijg ik een mailtje van Conrad dat de voeding binnen 2 dagen door SelektVracht wordt geleverd...

Laatst bewerkt door een moderator:
@ 747driver

ik zie dat je ook een align vliegaccu wil bestellen, daar lees ik toch alleen maar slechte dingen over. Schijnen niet goed te zijn. Zoek even op de Helifreak of Rcgroups.

Mischien toch niet doen.

Ik laad de 3s1 11,1V 2200 Mah 25C lipo's op met 3,5 A, dus ong. met 1,6 C.
2 packs 100% laden duurt dan ong. 45 Min.

De meeste goede lipo's kun je veilig laden tot 2C.
Boven de 2C laden heeft m.i. ook geen enkele zin trouwens, wordt het laadproces niet door versneld namelijk.

Eric

@EricW: Meen dat vanneer je de Hyperion insteld op lipo de maximum laadstroom gelimiteerd is op 2C.
Heb inderdaad ook gelezen dat op een gegeven moment hogere laadstromen niet echt bijdragen to sneller laden.
Het kan bijna niet anders of die extra energie die je er dan in stopt wordt omgezet in warmte en das nie fijn.

@jp73: Die, volgens Wes betere, Align vliegaccu zou in plaats van een Aplus accu bij de heli worden geleverd.
Zal vragen of ie een FlightPower EVO 25C 4900 6S1P kan leveren ipv de Align.
Daar heb ik er al 2 van en bespaard me weer een extra connector voor de Hyperion oplader.
Bedankt voor de tip!

Heb vanavond voor het eerst 2 Himodel 3S 2200 geladen met de Duo. Even wennen aan de bediening maar dat geld natuurlijk voor elke lader (Ik moest de eerste paar keer met de Ultramat 14 ook de handleiding erbij hebben)

De voeding ziet er netjes uit, valt weinig over te zeggen, ik heb de output verhoogt tot 26 Volt.

Ik ben nu 2 nieuwe airthunder 6S 5000 lipo's aan het opladen to 60% , da's het mooie van de lader 2 accu's met elk 5 ampere laden. Ik denk dat ik zeer happy ga zijn met deze set ! :)

Mooi man!
De gegevens welke op de Conrad site over die netvoeding staan zijn niet erg duidelijk.
Het is toch de FSP 2420 die je hebt?
Staat er eerst: Uitgangsspanning 24-29V
Verderop 24V
Is ie regelbaar of zo?

Ja dat is hem 2420, 24 Volt 20 A. In de onderzijde zit een stelschroef, deze kun je met een schroevedraaier verstellen en daarmee de uitgangspanning veranderen.
Op de duo staat 11-26 Volt, ik heb hem dus op 26 volt gezet.
In het menu van de duo kun je de ingangspanning, dus de uitgangspanning van de voeding aflezen.

Mooi spul! :)

En in de manual van de Duo staat weer 12 tot 28V.
Lekker eenduidig allemaal.
26V geeft je in ieder geval dan wat marge.
Zit er ook software en een kabel bij om de Duo aan te sluiten op de PC voor het loggen van het laadproces en om te firmware te upgraden?
Daar staat verdomd weinig over in de handleiding.
Had verwacht dat die software wel op hun site zou staan.
Tenzij ik op de verkeerde site aan 't turen ben.

De Software is nog niet uitgekomen, en ook het kabeltje is nog niet te koop voor zover ik weet.
Het USB kabeltje zit dus niet bij de lader, en zal je dus later los moeten bestellen.
Ik weet wel dat ze volop bezig zijn met een firmware upgrade (RCGroups forum), waarschijnlijk komen de upgrade en de software gelijktijdig uit.

Ik zit er ook op te wachten :).

Eric

Ik had ook in de handleiding gelezen dat de ingangsspanning voor de lader 28 Volt maximaal mocht zijn, maar omdat op de behuizing 26 Volt staat dit voor de zekerheid maar aangehouden.

Gelijk heb je JP.
Aha, dus er moet later nog eens in de buidel worden getast voor het waarschijnlijk zeer speciale kabeltje en de software...

Maar dat is dan toch nog beter dan een lader die je helemaal niet kunt updaten of die je moet insturen om te laten updaten ;)

Schulze stuurt tot een jaar na dato de updates voor de oudere series gewoon op, je hoeft de oude chip niet eens terug te sturen, tegen verzend. Na het jaar kosten upgrades 29 euro incl. verzend. De nieuwe series kunnen met een zelfbouwkabeltje van 3 euro worden geupdate, of je koopt de kabel voor 5,95. Jammer is alleen dat de laders schuw duur zijn... Overigens is de soft van Schulze vaak gewoon goed vanaf de release :P

Ik verwacht alleen voor de USB interface te moeten betalen.
Firmware upgrades zijn meestal gratis te downloaden, ik heb er tenminste nog nooit voor betaald.
Aangezien de innactieve links al op de site van Hyperion (geen shop) staan, hoop ik dat we ze straks gewoon kunnen downloaden.

Eric

Back