Nexus 3D shock flyer algemeen bouwdraadje

Beste mensen,

na vanavond blijkt er zeer veel interesse te zijn
in de Nexus 3D shock flyer. :p

Ik heb de tekening al aan diversen gestuurd.
Het lijkt me zinvol om hier een bouwdraadje algemeen voor te openen.
Hierdoor zal het toestel zich steeds verder ontwikkelen door alle ideeën van iedereen. Dit wat betreft de setup en dergelijke. Diverse bouw ideeën en oplossingen.

Ik zal een start maken. Wie volgt :thumbsup:

De Nexus en 3D hoort niet samen in 1 zin. De nexus vliegt erg mooi, erg rustig, maar is gewoon totaal ongeschikt voor 3D.

Heb je het hier over een aangepaste versie dan?

Ach Hezik, als ik een draadje begin over "roodborstje 3D", spring je er dan ook meteen in? :help:

Nexus 3D by me

Hier al vast wat foto's van mijn Nexus.

nexus004hz6.jpg

nexus005fs0.jpg

Het staartstuk is iets afwijkend van de originele Nexus.

nexus003hy7.jpg

Hier alle platte delen. Het achterste van de romp (vanaf de carbon staaf) is een los deel dat ik er aan heb geplakt.

nexus002uf5.jpg

Voor dat ik gaat folieën, heb ik er eerst gaten in gemaakt. Dit kan zeer gemakkelijk d.m.v. een messing of aluminium buisje dat een scherpe rand heeft. Hierdoor zal het gewicht toename minder zijn.
Voordeel; de romp wordt er veel stijver van.

nexus001kt4.jpg

Boven deel los van de Nexus

nexus006sx6.jpg

Remklep achter op de vleugel. Tevens voorzien van gaten.

Leuk Dit draadje ik ga denk ik deze week even de tekening uitprinten en dan snij ik hem uit als ik het haal :D eerst even de yak 110 en de 88 afmaken ;)

Groetjes

Ik snij mijn nexussen na van een mal van de echte.

De strip carbon die je gebruikt als achterlijst, is niet nodig, ook niet voor 3D, is alleen maar extra gewicht.

Het nut van de gaatjes in de romp ontgaat mij een beetje?

Qua veranderingen.. ik kreeg vanavond de tip om de Nexus van balansvlakken aan de ailerons te voorzien, dus de aileron bij de vleugeltip voorbij de scharnierlijn te laten lopen.

@bdoets: ik vlieg zelf met een nexus, ik ken dit toestel dus, en het ding is domweg niet voor 3D geschikt. Een snaproll is met de standaard nexus bijna niet te vliegen, domweg omdat het ding niet snel genoeg rolt. Dat heeft met de snelheid van de servo's niets te maken, maximale uitslag is maximale uitslag, het ding rolt gewoon niet supersnel.

Ik was zelf ook een bouwdraadje voor de nexus begonnen, wat ik ga bijwerken als ik met het kitje begin waar ik nu nog van nasnij.

De bedoeling van de remkleppen is, verrassend, remmen. Ik zag tijdens de wedstrijd ook al dat mensen er gaatjes in gemaakt hadden, dat is bij het oorspronkelijke kitje niet zo. Mogelijk dat ie zonder die remkleppen, of met die gaatjes in de rempkleppen, al wat beter wil rollen?

Ik denk dat als ik de nexus zou aanpassen tov. het origineel, dat ik de scharnierlijn van de ailerons verder naar voren zou halen, oftewel, de ailerons groter maken. In de hoop dat ie dan beter wil rollen.

Wat weegt de nexus uit de topicstart? De mijne woog ruwweg 155 gram, met Graupner Depron, 19 grams motortje, CC10 regelaar, 400mAh 2s lipo (FlightPower, 21 gram), gestripte corona ontvanger (5 gram) en 3x5 grams servo's.

Ik ga nu een nieuwe snijden uit lichter depron.. met een paar kleine andere aanpassingen wil ik op rond de 130 gram uitkomen.

150 gram vliegt hij dus wel, maar is al aan de zware kant.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Nexus en 3D hoort niet samen in 1 zin. De nexus vliegt erg mooi, erg rustig, maar is gewoon totaal ongeschikt voor 3D.

Heb je het hier over een aangepaste versie dan?

We hebben het hier over een piloot die voor het eerst een shock flyer bouwt.
3D of niet. Moet er eerst nog mee leren vliegen. Zie dan wel wat mogelijk is of niet. Maar ik neem aan dat prop hangen en wat figuren vliegen mogelijk zijn met dit toestel. Komt wel een verslag van hoe die vliegt.

Aangepast is deze zeker. Gezien het feit dat je niet aan een originele tekening komt, (of je moet er eerst een kopen) Heb ik hem na getekend vanaf foto's en een andere shock flyer tekening als basis gebruikt. Het is dus niet de exacte Nexus. Het staartstuk is ook iets anders.

Iemand anders heeft het kitje gekocht en ik heb hem geleend om na te snijden, is ook een manier ;)

Als je nog maten ergens van wilt weten, roep maar, meet ik het na.

Prophangen doet de nexus dan wel weer heel erg goed, heel stabiel. Het ding hangt makkelijker dan bv. de Ikarus Yak 54.

Ik moet het wel eens zijn met Hezik, de Nexus, een ontwerp van de Franse componist Laurent Lombard is uitermate geschikt voor het oude F3P-A programma. Voor 3D vliegen heb je niet genoeg rolsnelheid. Door de grote koorde van de vleugel tippen zijn snaprollen niet mogelijk.

Video van Nexus in actie bij indoor wedstrijd in Carvin 2007. http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/Carvin-2007-F3P-Derk.wmv

Op deze wedstrijd woog het model vliegklaar incl. akku 108 gram, later zijn daar nog enkele grammen bijgekomen om de rolsnelheid naar beneden wat te vergroten voor gebruik in lagere hallen.

Laatst bewerkt:
Als ik mag vragen, zie jij heil in balansvlakken aan de ailerons? Of het vergroten van de rolroeren?

De bedoeling van de remkleppen is, verrassend, remmen.
En dat had ik, waarempel, al begrepen. Alleen, dat zegt me niet zoveel.
Het woord remklep is op zich al misleidend - voor zweefvliegtuigen, 1:1 of kleiner, betekent het doorgaans dat de glijhoek wordt afgebroken, afremmen wil je toch al niet, in elk geval niet voorbij stall...
Ik weet geen moer over shockflyers, en wil dus graag begrijpen wat het nut is van deze remkleppen. Zolang het ding min of meer rechtop vliegt, kost dit motorvermogen (okee, daar is zat van) en vleugelrendement; in feite is een stuk vleugel waardeloos gemaakt.
Het zal zijn nut best hebben in een andere vliegsituatie, maar welke dan? Of gaat het er alleen maar om dat de snelheid er snel uit is als je gas dichtgooit, of in hoover gaat? Want, eenmaal in hoover maken die dingen ook niet meer uit.

Goed, nu sla ik er een slag naar, dit is mijn eigen theorie, misschien dat de werkelijkheid totaal anders is.. maar.. hier dus mijn gok:

indoor wil je zo langzaam mogelijk vliegen. Het probleem met erg langzaam vliegen, is dat je geen druk op je roeren hebt. Dat is op te heffen door meer gas te geven, dan voorziet je prop in roerdruk, echter, dan ga je dus ook harder vliegen.

Dus zet men echte remmen op het toestel. Op die manier kun je met 'meer gas' vliegen, zodat je wel roerdruk hebt, en toch de snelheid laag houden.

Nogmaals.. volledig boerenlogica-zelf-geredeneerd niet gehinderd door enige vorm van structurele kennis ;)

Het probleem met erg langzaam vliegen, is dat je geen druk op je roeren hebt.
Tja... als dat de reden is, dan betekent het dus dat je, om je roeren effectiever te maken, een deel van die roeren dusdanig misvormt dat ze geen sturend effect meer hebben... :shock:

in feite is een stuk vleugel waardeloos gemaakt..................... Tja... als dat de reden is, dan betekent het dus dat je, om je roeren effectiever te maken, een deel van die roeren dusdanig misvormt dat ze geen sturend effect meer hebben...
.

Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je dat de remkleppen een stukje achter de achterlijst op "steeltjes" zijn aangebracht. De remkleppen hebben dan ook geen enkele invloed op de vleugel of de lift van de vleugel. Ook de roeren op zich vinden geen nadeel van de invloed van de remkleppen. Dit heeft te maken met de uitzonderlijk lage vliegsnelheid van dergelijke indoor modellen.

@Hezik: Koen heeft nog een Nexus geprobeerd sneller te laten rollen met aileron boost tabs aan de tippen. Dat had niet echt veel effect. Voor de F3p-B en C klasse is het een prima kistje, maar dat had je al gezien aan de dikke overwinning van Niels natuurlijk.

Ik weet niet wat de invloed van die kleppen is op het sturend vermogen. De Nexus rolt wel vrij langzaam, dus wat dat betreft zou het kunnen kloppen.

Bij de nexus zit er wat ruimte tussen de 'klep' (eigenlijk geen klep, want klapt niet) en aileron.

Aangezien er toch wel meer toestellen met een vorm van dit soort kleppen komen, zal het een kwestie zijn dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

je hebt de vlakken op de nexus, zijn vrij breed en niet zo hoog. Ik zag een Yak met het tegenovergestelde, relatief hoog maar smal. Kortere langwerpige boven en onder roer gezien, en korte langwerpige die onder een hoek boven en onder roer zitten. De ideale vorm is nog niet bepaald kennelijk.

Aan het rudder zit overigens ook een soort van remklep, maar veel kleiner. Over de volle lengte een strip depron van, pak-m-beet, 5mm breed.

Die motor is zeer zeker wat.
Ik gebruik hem en met mij vele andere, is zeker een aanrader.
Ik heb hem wel hier vandaan: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $10.99
Opgegeven kv is 50 hoger... volgens mij wel dezelfde motor.
Ik heb er een 2s460accu voor (26g, dus nogal zwaar) Ik zou 300mah aanraden <20g.
Ik gebruik een best lichte 6A reg Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.99 Die het erg goed doet.
En ik gebruik een 8X6 gws prop.

Laatst bewerkt:
Aangezien er toch wel meer toestellen met een vorm van dit soort kleppen komen, zal het een kwestie zijn dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Tja, uiteraard...
Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je dat de remkleppen een stukje achter de achterlijst op "steeltjes" zijn aangebracht. De remkleppen hebben dan ook geen enkele invloed op de vleugel of de lift van de vleugel. Ook de roeren op zich vinden geen nadeel van de invloed van de remkleppen.
Nou, daar heb ik dus mijn twijfels over. Die vleugel genereert lift door de afstromende lucht omlaag te buigen. De lucht die ter hoogte van die pureestamper afstroomt, is alleen nog maar een grote, ongecontroleerde wervel, en geeft dus geen lift.
Die wervel "trekt" natuurlijk aan de pureestamper (ben het met Hezik eens dat het niet correct is om het een remklep te noemen ;) ) en dat geeft druk op het roer. Maar een roer werkt, net als een vleugel, door lucht van richting te veranderen. Als je die lucht in een ongecontroleerde werveling brengt, dan is je rendement weg, onverschillig of de pureestamper pal aan het aileron zit of een paar millimeter erachter.
Dus, om de werking van het roer te verbeteren offer je een deel van vleugel én roer op. :confused:
Eigenlijk zou je, om het uit te proberen, hetzelfde model met en zonder pureestampers moeten vliegen...

Back