Nexus 3D shock flyer algemeen bouwdraadje

Het wordt die 19 grammer.. nog even uitzoeken wat jullie met de aanpassingen bedoelen.

Hele andere vraag.. de officiele nexus kit (dus niet zelfgesneden) heeft een behoorlijke partij zijstelling in het depron zitten.

Rechtmaken of klopt het dat dit toestel een behoorlijke zijstelling nodig heeft? We hebben het dan over 3~4 graden..

Nummer drie had ik zelf al uitgesloten, een Graupner Compact 215.. 18 grams buitenlopertje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoorde van niels en zijn pa dat de zijwaartsstelling teveel is,
als je op zn kop gaat gaat de kist zelf een bocht in..

Wel handig met rugvlucht circel :)

Had al zo'n vermoeden. Even gestopt met bouwen, frustrerend soms als je alles licht wilt hebben.

De TowerPro SG-50 '5 grams' servo's wegen stiekum 7 gram. Als je dan de behuizing halveert en de bekabeling vervangt door lakdraad, kom je op 4 gram uit. Scheelt toch 9 gram in totaal, op 3 servo's.

Tussen de potmeter en het printje zitten in die servo ook snoertjes, die haal ik eruit en soldeer de print recht op de potmeter. Bij de aileronservo ging dat goed, bij de rudderservo ook, maar de hoogteroerservo vernaggel ik net.. aangezien die al vast zat aan de rudderservo betekend dat effectief 2 servo's en 2 uur werk naar z'n grootje :P

Zoals het er nu naar uitziet, kom ik, inclusief 15 gram voor de accu, op zo'n 125 gram uit.

Ik ben er nog niet uit wat er nu precies aan dat 19 grams motortje verbouwd moet worden. Men zegt 'de achterste ring eraf', maar daar zitten de magneten in, lijkt mij niet handig om die eruit te halen?!

Heeft iemand een foto of beschrijving van wat te doen met dat motortje?

Ik ben degene die die ring eruit heeft gesloopt. Het deel wat bedoeld wordt is de ring die aan het montagekruis vast zit. Het is alleen maar loos gewicht, voor de stevigheid hoef je het in ieder geval niet te doen. Die heb ik er met een dremel vanaf geslepen. Je houdt dan nog steeds vier korte stompjes over. Op die stompjes heb ik daarna een zelfgemaakt kruisje van printplaat gelijmd. Die zit met wat garen om de stompjes vastgemaakt. Het printplaat kruisje is met tesa tape aan de rompneus vastgemaakt, waardoor die ook steviger wordt.
Helaas heb ik er geen foto van, en ik heb hem ook niet thuis liggen, anders had ik hem even geplaatst.

P1010611.jpg

Niet heel goed te zien, maar als je de motor kent valt er misschien wat uit op te maken...

Ah je tekstuele beschrijving was in 1 klap helder. Gaat goedkomen.

Even voor de duidelijkheid, de stompjes zitten binnen de motor, niet zichtbaar als je van voren kijkt.

Nou ja, het kruis zit er nog wel, maar de ring is weg..

Ik heb deze besparing overigens laten zitten, het gaat om 1 gram misschien, maar ik kreeg de as niet uit de motor en wil niet slijpen met de magneten er nog naast..

Zit nu, exclusief accu en exclusief alle stuurstangen, roerhoorns en het landingsgestel, maar verder inclusief alles (motor/prop/regelaar/depron/carbon/ontvanger/servos/etc) op 72 gram.

Ik zit op 75 gram. Dat wil zeggen depron incl. folie en 3 servo's.
Dan moet er nog een motor, regelaar, accu, ontvanger en landings gestel op.

Gaat dit goed komen met het eind gewicht voor de Nexus?

Hoe kan ik wielen zelf maken? Zijn daar nog ideeën over?

Gr. Gerhard

Denk wel dat het goedkomt. Hij zal misschien naar indoormaatstaven wat zwaar worden, maar dan vliegt ie nog prima. Mijn 1e nexus woog rond de 155 gram en vloog prima. Reden om 'm lichter te willen hebben, is om de vliegsnelheid lager te krijgen indoor.

@Alexzzz,

Was het even vergeten....
bij mij ligt het zwaartepunt op 19 cm van de neus, en zou misschien nog wel iets verder naar achter mogen. Spanwijdte ben ik vergeten op te nemen; geef ik nog wel even door.

@Niek,

Ja, je kijkt nu inderdaad direct tegen de wikkelingen aan aan de achterkant.

Iemand nog een Nexus? :)

538149280314b8c86.jpg

Hier kun je een beetje het dieet van bekabeling en servo's zien

538149280314e95db.jpg

5381492803151e40e.jpg

hoog kv, dus veel toeren.

Dit vliegt binnen niet zo fijn (gehoord van winfried en Bert vd vecht). Die 19 grams motor is nog goedkoper dan die jij aangeeft, en die 19 grammer is echt goed hoor:)

Hee Hezik,

538149280314b8c86.jpg

Heb je zo weinig vertrouwen in je vliegkunsten of houdt je gewoon van verzamelen ? :mrgreen:

Grtz,
Menno

Nou, 't is meer dat ik dat snijden zo'n pokkewerkje vind dat ik er zo voor gezorgd heb er voorlopig af te zijn. Heb nu 1 nexus vliegklaar (die van de wedstrijd) en 1 bijna vliegklaar, dan gaat er 1 gesneden setje naar Niek en heb ik nog 2 gesneden setjes liggen 'voor het geval dat' :)

Ergo.. 2 vliegklare nexussen en 2 op reserve. Valt nog wel mee toch?

@Alexzzz,

Was het even vergeten....
bij mij ligt het zwaartepunt op 19 cm van de neus, en zou misschien nog wel iets verder naar achter mogen. Spanwijdte ben ik vergeten op te nemen; geef ik nog wel even door.

Bedankt! Ik krijg net een mailtje van Gernot terug (had hem die vraag ook gesteld) en dat komt aardig overeen met die 19cm.

Ik heb de accu nu voorin geplaatst; om enigzins ontopic te blijven; voor de mensen die nog niet veel ervaring met depron shockies hebben, dit is zo ongeveer de meest gebruikte manier om een accuutje te plaatsen, dus ook voor een Nexus;

DSC010091.JPG

Grt.

Back