Nexus 3D shock flyer algemeen bouwdraadje

Idd, ziet er erg zwaar uit, 20g zal al een hoop schelen, maar dan nog.
Als je hem laat vallen moet hij eerst weer snelheid opbouwen voor je weer kunt vliegen. En een kleine hal, je bent continu aan het sturen.

Hier dan de mijne - vandaag maiden flight gehad. Ik moet zeggen het toestel rolt goed, stukken beter dan de Yak en behoorlijk netjes axiaal

full

Ik heb hier enkele (voor mij) nieuwe constructies toegepast.
- De aansturing van de ailerons zit onder de vleugel - voordeel is dat je ook de aileronsstangen kunt inbouwen op de vlakke ondergrond.
- In plaats van een X een V constructie onder de vleugel zoals in de bouwbeschrijving van de kit.
- Closed loop aansturing op het rudder - ondanks alle negatieve berichten wil ik dit toch eens zelf ervaren
- Echte scharnieren op het rudder, dus de scharnierlijn van het rudder zit in het midden, niet aan één kant zoals je met plakband doet.
- Geen enkel kant-en-klaar onderdeel gebruikt (behalve de besturing natuurlijk), ook de roerhoorns zijn zelfgemaakt uit 1.2mm vliegtuigtriplex

Hij is op 135 gram uitgekomen, maar ik heb dan ook niets aan de servo's gedaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een Nexus die beter rolt dan een Ikarus Yak-54?:confused:

Beter dan MIJN Yak bedoel ik. Ik heb niet alle Yak's ter wereld gevlogen en ik houd niet van generaliseren :-D. Het kan aan de afstelling van de Yak liggen natuurlijk.

Maar ik vind deze Nexus gemakkelijker te controleren in een rol dan de Yak. Ook in rugvlucht trouwens. De rugvlucht cirkel zag er gelijk al beter uit dan met de Yak.

Daarentegen ging de stall turn weer wat lastiger. Het rudder van de Nexus is ook wat kleiner, en de verticale romp is véél groter dan die van de Yak dus het kost wel iets meer moeite om dat om te kiepen.

Je moet toch wennen aan een nieuwe. Maar mijn eerste indruk is dat het een stap vooruit is.

Laatst bewerkt:
- Geen enkel kant-en-klaar onderdeel gebruikt (behalve de besturing natuurlijk), ook de roerhoorns zijn zelfgemaakt uit 1.2mm vliegtuigtriplex

Hij is op 135 gram uitgekomen, maar ik heb dan ook niets aan de servo's gedaan.

Mooie Nexus.:thumbsup:

Zou je een foto van de onderkant willen maken.
Ben benieuw hoe dat eruit ziet.

135 gram :confused: dat is 25 gram lichter dan de mijne. Is dit met accu? (vlieggewicht)

Gr. Gerhard

Mooie Nexus.:thumbsup:

Zou je een foto van de onderkant willen maken.
Ben benieuw hoe dat eruit ziet.

135 gram :confused: dat is 25 gram lichter dan de mijne. Is dit met accu? (vlieggewicht)

Gr. Gerhard

Hier een foto van de onderkant - bijna gereed. De motor en de wielen ontbreken nog en ook de draden van de rudderaansturing zitten er nog niet op.

De 135 gram is inclusief accu.

full

We moeten het rollen even beter uitwerken. Ik begrijp wel wat Br@m bedoelt met 'beter rollen' en taaltechnisch heeft hij gelijk. De Nexus rolt beter dan de Yak, tenminste, zijn nexus wel, die van mij dweilt. De Yak rolt echter veel sneller.

Mogelijk jouw Yak niet Br@m, dus moeten we verder nuanceren.. de Yak rolt, met maximale uitslagen (ook mechanisch) VEEEEEEL sneller dan de Nexus met maximale uitslagen.

De mijne weegt nu, met accu, 123 gram.. dat ie lichter is dan die van Br@m zit 'm eigenlijk alleen in de besparingen op servo's en ontvanger (soldeerwerk).. vertel dat maar eens aan Urlien, Alexzzz ;)

Als ik nu die 20 grams lipo nog kan vervangen door een 11 grams, zit ik op 114 gram en dat is al te licht waarschijnlijk. Sowieso gaat deze Nexus het niet lang maken, ik weet niet wat het is, maar hij vliegt gewoon niet lekker. Mogelijk de cheap-ass robbe servootjes op rudder en hoogte, maar ik vermoed eerder dat er ergens toch iets krom zit. Vandaag nog wel weer vastgesteld dat het differential nog behoorlijk 'off' is.. als ik een rol naar rechts maak zonder verder iets te doen, is hij als de rol compleet is, ongeveer 10 graden naar links uit het pad geraakt.

Nav verhaal van Hezik - hij heeft gelijk dat er toelichting nodig is.

Als ik met de Yak een rol maakte was dat altijd een beetje eng, het leek wel of-ie snapte in plaats van gewoon rolde.

De nexus rolt vanaf de plank veel mooier axiaal bij mij.

Rolsnelheid heb ik niet zo op gelet, maar het komt allemaal wat rustiger en gecontroleerder over.

Wat ik fijner vind.

Mogelijk is de reden dat ik op de nexus zo een servo-armje heb gemaakt om te compenseren voor de differentiële uitslag. Op de Yak heb ik dat niet waardoor die mogelijk meer 'barrelt' bij de rol. Ik heb ook inderdaad niet zulke heel grote uitslagen op de Yak, misschien moet dat anders.

Hoe het ook zij, je moet mijn opmerking meer zien als een persoonlijke impressie dan als een oordeel over het ontwerp van de Yak.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook inderdaad niet zulke heel grote uitslagen op de Yak, misschien moet dat anders.

Dat moet ook anders; toen ik dat vluchtje met jouw Yak vloog, merkte ik ook al op dat hij met volle uitslag maar met moeite rolde, dat is dus op te lossen met grotere uitslagen (het gewicht is zeker geen issue, ik had er een van 230 gram, en die rolde nog super, zelfs indoor)

Maar goed, deze is lekker licht, dus zal zeker v.w.b. het algemeen vliegen beter zijn dan je oude Yak.

Grt.

Maiden Nexus

Hoi Gerhard,

Hoe ging de maiden ?

Ik heb je zaterdag avond niet gevraagd omdat ik niet wist dat het de eerste keer was (ik wist niet eens wat een nexus was toen je het vertelde).

Harm

Hoi Gerhard,

Hoe ging de maiden ?

Ik heb je zaterdag avond niet gevraagd omdat ik niet wist dat het de eerste keer was (ik wist niet eens wat een nexus was toen je het vertelde).

Harm

Nou, het ging fantastisch, ik heb de muren en het plafon niet geraakt:p
Lijkt me ook wel een kist voor jou.
En dan een beetje oefenen bij Indoor Hengelo op 31 januari 2009.;)
Die hal is dan wel wat groter.:p

Muren en plafond niet geraakt? nou ja, dan nog maar wat meer oefenen he.. het KAN echt hoor! :)

Gefeliciteerd met een geslaagde maiden :)

hoi,

ik ben bezig geweest met een nieuwe shockflyer de marback 4D dit is het resultaat
Foto-L84WJZ64-1.jpg

wat vinden jullie ervan hij is nog niet helemaal klaar maar als die kaar is zet ik er een betere foto op

Latterzzz...

Back