Alexander,
Je kunt eens informeren naar de Calmato met motor set. Hier zit dan een Hype motor bij. Ken hem niet uit eigen ervarig, maar schijnt niet slecht te zijn. Let dan wel op de je de nieuwere versie met betere demper krijgt. De setprijs voor deze combo kan erg interessant zijn.
Hier nog even de ruwe schatting aan te schaffen van zaken naast motor/vliegtuig die ik bij een eerdere vraag van je heb gepost:
200 Eenvoudige Zender/Ontvanger set met 3a4 servo's en zender+ontvangeraccu
50 Brandstof en startspullen (gloeiaccu,startvinger,pompje)
30 Laadapparaat + laadkabels
10 Reservepropellor en gloeiplug
15 Epoxy en secondelijm
25 Iets wat ik vast nog vergeten ben...
De FX-18 is mooie uitgebreide zender. Zitten vele mogelijkheden op. Daar betaal je dan ook voor. Als dat geen probleem is, zou ik er zeker voor gaan.
Is je budget wat beperkter, zoals je zelf al aangeeft, zou je ook kunnen kiezen voor een wat eenvoudiger zender. Bijvoorbeeld de FC-16 of nog eenvoudiger de Skysport zender.
De skysport is geen computerzender. Betekent dat je op een gegeven moment wat functies tekort zult komen en een uitgebreidere zender nodig hebt. Tegen die tijd zou je dan je Skysport kunnen verkopen en een computerzender aanschaffen. Gezien de prijzen dit soort zenders op de 2e hands markt opbrengen, zal dat niet zoveel meer kosten als in 1 keer een computerzender kopen, en je kunt nu alvast beginnen met leren vliegen...
Nog een laatste tip: Laagste prijs is niet zaligmakend. Een winkelier waar je je prettig voelt en die je goed kan helpen, ook als je niks bij hem koopt, is ook wat waard. Misschien betaal je paar euro meer, maar de hulp die je krijgt is ook wat waard. Komt ook voor dat iemand die met een model/zender goedkoop is, de accessoires erg duur verkoopt, waardoor de verschillen tussen goedkope en dure winkel plots veel kleiner worden.
Zomaar wat tips, succes,
Gerben.