Nieuw: 2m Sperber junior van AFF Decker

prop-er

Forum veteraan
Zag op de website van Decker planes de prachtige nieuwe Sperber junior!

Sperber-4.jpg

Sperber-2.jpg

Sperber-1.jpg

Volgens dit draadje:Sperber Junior von Andreas Decker (AFF) - RC-Network

Spw 2,08m, Gewicht ~900g

Een interessant model.
Ziet er goed uit. Graag zou ik willen weten waarom ze voor zo een snel vleugelprofiel hebben gekozen. Met dat profiel scale vliegen zal niet lukken.
Alleen al voor het bouwen wil ik dit model aanschaffen. Gave constructie.

Johannes

Laatst bewerkt:
Ik vind hem prachtig! Hij is echt voor aan de helling bedoeld, vandaar het snelle profiel. De bouwsets van Decker zijn altijd keurig verzorgd, dit ziet er ook weer prachtig uit!

Hij is echt heel mooi!. Maar ja ik heb op de bouwplank een Habicht van 2,6 m en nog een tekening van een Rhönsperber van 2,5 m dus deze moet nog even wachten :rolleyes:. Ben benieuwd wie 'em als eerste op het forum gaat bouwen! Maarten

wauw wat een mooie vleugels heeft deze zwever schitterend
helaas heb ik niet het geduld denk ik voor zoeen kit
en wat lijkt 5,2 meter opeens groot zeg

grtz lip

der zou zo een tussen maatje moeten zijn...
zoiets van spanwijdte als de F3J modellen hebben.
3.50m tot 3.80m ofzo?
zou veel aangenamer vliegen zijn dan het 2m toestel.

vliegt de 2M niet aangenaam dan? Ik vind hem heel erg mooi en die maat is echt lekker meesjouwen ergens naartoe.

Justus

idd 2 m is aan de helling groot zat , of je moet slechte ogen hebben :D dan is een 5m wel aardig. om het dal in te gaan is een 5 m wel leuk om die lekkere bellen te pakken en tot 1000m boven je te gaan . maarja waar leg je zelf de grens .
ik zelf al bij opslag en transport ,moet wel leuk blijven .

een 5m vlieger is vaak al zo deelbaar dat je vleugeldelen hebt van 1.25m hebt. en de romp kan ook deelbaar zijn/gemaakt worden.

persoonlijk vind ik 2meter niet aangenaam genoeg vliegen.

als thermiekzwevertje voor op de club misschien wel.
maar op een helling kan je niet ver gaan of diep gaan.

2meter is dan echt wel klein.

Grappig...zelfde hobby en totaal verschillende opvatting.

Ik vind rond de 2 meter juist perfect voor de helling, je kan wat hoger en verder dan de kleine modellen (0,6m-1,3m) en nog makkelijk met meerdere kisten tegelijk mee het duin op zeulen.

Juist op de club heb ik liever groter omdat je dan veel hoger en verder weg vliegt dan op een duin.

Justus

Laatst bewerkt:
Mij maakt het niets uit of ik een klein of groot model aan het vliegen ben. Met een indoortoestel van 20 gram of een schaalzwever van 5 meter met beide kan ik me lekker uitleven en genieten. Ook op de helling vlieg ik met modellen van verschillende afmetingen met plezier. Het is juist de diversiteit van modellen wat deze hobby zo interessant maakt. Ongeacht welk model aan het luchtruim wordt toevertrouwd, reeds bij het vliegklaar maken leeft bij mij al het gevoel van de mogelijkheden en beperkingen betreffende het gekozen model. :D

Johannes

Grappig...zelfde hobby en totaal verschillende opvatting.

Ik vind rond de 2 meter juist perfect voor de helling, je kan wat hoger en verder dan de kleine modellen (0,6m-1,3m) en nog makkelijk met meerdere kisten tegelijk mee het duin op zeulen.

Juist op de club heb ik liever groter omdat je dan veel hoger en verder weg vliegt dan op een duin.

Justus

je spreekt over vliegen op een duin!
dan ben ik ook voorstander van 2meter toestellen :)
maar neem een berg! de wasserkuppe bv... daar zie je 2meter al snel krimpen hoor :)

tja....ik vlieg vrijwel alleen op duinen dus dan wordt dat je referentiekader natuurlijk.
wordt wel off topic zo.

Heeft er al iemand zo'n sperber gebouwd? De filmpjes van Decker zijn erg mooi!

Geometry vleugel.

Ik kan niet anders dan beamen dat dit een mooie kist is die zich prima leent om te verschalen.
Net als de Rohnsperber trouwens.
En dan bedoel ik de geometry van de vleugel.
Eerst een stuk evenwijdige vleugel die dan overgaat naar een taps gedeelte met een niet te kleine vleugeltipkoorde (strekking).
2-, 3-, 4-, 5-, of 6m spanw., goed gebouwd, moet goed vliegen.
Bijvoorbeeld een 3m versie met een gewone clark Y moet het aardig doen.
Het zou in ieder geval een betere keuze zijn
of de ELEFANT, zeker weten.;)
Je kunt er één zien vliegen op het filmpje van YOU TUBE (SMOKIN POTTES) Ik denk dat het een 4.5m versie is.

Ik kan niet anders dan beamen dat dit een mooie kist is die zich prima leent om te verschalen.
Net als de Rohnsperber trouwens.
En dan bedoel ik de geometry van de vleugel.
Eerst een stuk evenwijdige vleugel die dan overgaat naar een taps gedeelte met een niet te kleine vleugeltipkoorde (strekking).
2-, 3-, 4-, 5-, of 6m spanw., goed gebouwd, moet goed vliegen.
Bijvoorbeeld een 3m versie met een gewone clark Y moet het aardig doen.
Het zou in ieder geval een betere keuze zijn
of de ELEFANT, zeker weten.;)
Je kunt er één zien vliegen op het filmpje van YOU TUBE (SMOKIN POTTES) Ik denk dat het een 4.5m versie is.

In dat filmpje is niet een Sperber Junior te zien volgens mij. Als je de rood/witte bedoeld waarvan ook on-board beelden te zien zijn, dan is dat een DFS Habicht, geen Sperber Junior. Ze lijken veel op elkaar, maar zijn verschillend, de Habicht is een echte kunstvluchtkist, kortere/bredere vleugels dan de Sperber Junior die langere/slankere vleugels heeft. Inderdaad 4,5m schaal 1:3. Verder heeft de Habicht een open cockpit.

je spreekt over vliegen op een duin!
dan ben ik ook voorstander van 2meter toestellen :)
maar neem een berg! de wasserkuppe bv... daar zie je 2meter al snel krimpen hoor :)

Je zegt neem een berg de wasserkuppe bv..... daar zie je 2meter al snel krimpen.
Dit begrijp ik niet helemaal. Wat maakt het uit of je met je model op een kleine helling (duin) of en grote berg gaat vliegen. Ook in de duinen zie je en 5meter toestel snel krimpen als je de kustlijn volgt.
Natuurlijk is het zo dat je in de bergen met grotere toestellen meer vliegplezier hebt.

Johannes

met een groot toestel kan je dichtbij vliegen...
met een klein toestel niet ver!
dat is wat ik bedoel :)

als je op een berg vliegt, en je wil wat doorsteken over de vallei, dan kom je met een 2meter niet verder dan 200meter voor je uit, want dan is ie uit het zicht.
5meter is net wat leuker dan...
snap je?

maar ff terug on-topic...

de dfs habicht is er ook in 2.60m uitvoering, deze is ook leuk aan de helling.
en die kost 260 euro ARF.

om maar ff een vergelijking te hebben.
de opbouw is bijna t zelfde.

Back