Nieuw Blade 130 X

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Nebukadzir, 12 apr 2012.

  1. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Ik denk dat er een verschil is tussen vliegen in wind of hooveren in wind.

    En wie zegt er dat er tussen een 500 en 450 geen verschil zit;)
    Volgens mij heb ik het over het anticiperen en opletten bij wind boven 4 en windstoten.

    Ik zeg alleen dat een 450 goed te doen is bij wind, waar jij zegt dat de 500 de enige is die wind tamelijk kan weerstaan.
     
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Nee zo strak moeten we het ook niet zien :smile:
     
  3. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mijn 130x vlieg ik nog met windkracht 3-4 en mijn 450 met 4-5..anders zou ik nooit kunnen vliegen :)
     
  4. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Het is eigenlijk niet de wind die het probleem is maar de windstoten die voor de leuke verassingen en soms gekke turbulentie zorgen.

    Als je gaat beginnen met helivliegen lijkt 2bft al een storm:D, naarmate de tijd vordert vlieg je veel makkelijker ook bij meer wind.

    Maar inderdaad ik vlieg met mijn 120 ook gewoon nog met bft3-4 houd het spannend zullen we maar zeggen:D
     
  5. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Das nog niets, ik vlieg met mijn MCPX BL met windkracht 9, soms 10.
    Alleen als het hagelt stop ik.
     
  6. breedmuilkikker

    breedmuilkikker

    Lid geworden:
    7 jan 2014
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Arnhem
    Een grotere heli is natuurlijk ook gaaf, maar gezien het budget en de mogelijkheid om gewoon naast m'n huis te kunnen blijven vliegen denk ik dat de 130X een betere keuze voor me is. De MCPX-BL leek me vooral qua onderhoud een interessante optie, maar ik denk dat ik van de 130x toch meer kan leren. Voor binnen kan ik me dan prima vermaken met de nano.

    Qua wind zal die sowieso wel anders reageren dan de nano, die reageert daar behoorlijk snel op (wel leerzaam).
     
  7. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    De 130x zal best goed gaan hoor met niet al te veel wind. Zeker als je al wat sneller kan vliegen. Hooveren is altijd een stuk gevoeliger in wind.

    Als je met meer wind wil vliegen is de 500 wel een heel stuk stabieler dan een 450 maar dan wordt een groot leeg veld wel weer belangrijk. Als dat mogelijk is en je kan goed vliegen zonder te crashen met de 130x, dan zou ik voor de 500 gaan en dus de 450 overslaan. Wel een EFL of DFC model nemen dan. Nu praat ik wel over de Trex modellen. Ik zag laatst een ander merk 500 en die had de maat van een Trex 600.
     
  8. breedmuilkikker

    breedmuilkikker

    Lid geworden:
    7 jan 2014
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Arnhem
    knoop doorgehakt

    Zo, eindelijk de knoop doorgehakt en in de buurt een 130x besteld ... meteen bij helizone ook zo'n staart besteld, dus als het goed is dan kan ik volgend weekend de eerste vluchten gaan proberen...

    Heeft iemand misschien nog tips qua lipo's, zijn die turnigy's van hobbyking bijvoorbeeld wat (zijn goedkoop en toch 450mah)?
     
  9. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Bestel ook gelijk ff een setje tailblades van Lynks. De originele zijn best wel uit t lood. Hobbymaniac heeft ze ook voor een paar euro.
    Eflite accuus schijnen ook niet zo denderend te zijn. Gewoon proberen en niet te leeg vliegen.

    .
     
  10. breedmuilkikker

    breedmuilkikker

    Lid geworden:
    7 jan 2014
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Arnhem
    Bedankt voor de tip, meteen even besteld (samen met een paar lipo's, we gaan inderdaad wel zien hoe ze het volhouden).
     
  11. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Gisteravond nog met de 130x gevlogen. Beetje wind en ging als een speer.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2014
  12. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Ook handig om in ieder geval het tandwieltje in metal gear te vervangen. Ik bedoel de grote van de maingear naar de tailboom. Die van de tailboom is al metal als het goed is. Waarom metal op plastic weet ik niet, vind ik vreemd en gaat ook poederen. Zelf heb ik net de metal gears C en D binnen uit China. Dus a b c en d zijn straks van metal.
     
  13. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Hoe zit het met de staartproblemen bij de nieuwe 130X ? Is het nog altijd zo dat de heli's standaard vanuit de fabriek met een tailwobble zitten?
     
  14. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Vandaag de 130x opgehaald. Vliegt redelijk goed out of the box. Hij draait een heel klein beetje weg rond zijn as.. valt dit op een of andere manier weg te werken? Ook wordt er gezegd niet te sturen voor hij van de grond is maar dat is onmogelijk aangezien hij bij het optoeren lichtjes naar achter overhelt.. voor derest is hij redelijk stabiel in hover (voor een micro dan toch)
     
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    130's moet je gelijk opstijgen.. anders valt ie om ;)
     
  16. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Om wegdraaien bij te stellen mag je sub trimmen. Alleen in ruststand als de swash zich heeft geleveld en dan weer checken.Verder zou hij wel stabiel moeten zijn. Hij blijft niet "hangen, nee". In 1 keer opztijgen is een flutoplossing van Horizonhobby om vibratie te voorkomen. Als ie niet vibreert dan kan je ook rustig met wat stuurkunst opstijgen.
     
  17. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Bedankt ! Nu nog hopen op beter weer.
     
  18. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Wegdraaien kan inderdaad met subtrim worden opgelost.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Vandaag de 130X buiten gaan uittesten, vliegt (vloog) geweldig. Tic tocs, piroflips, flips, etc allemaal geen probleem. Maarja, door de geweldige vliegeigenschappen werd ik een beetje overmoedig en raakte de grond. Optisch geen schade maar wanneer ik weer opsteeg zat ik met een tailwag. Iemand een idee waardoor dit komt? Ik zelf zit te denken aan een kromme staartas of spindle..? Misschien heeft iemand hetzelfde meegemaakt?
     
  20. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Snap niet waarom mensen zo negatief zijn/waren over die tail wag waar veel mensen mee zitten. De simpele oplossing is om de rudder gain een paar klikjes te verlagen.
     

Deel Deze Pagina