Nieuw bouw 7provincien 1:77

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door gvwezel, 26 feb 2019.

  1. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Mijn latten zijn 70 mm breed en 18 mm dik. Ik ga de uiteinden gewoon haaks tegen elkaar leggen en er bovenaan lange smalle vijzen (> 7cm) indraaien in voorgeboorde gaten. Indien niet stabiel genoeg dan lijm ik er nog twee korte latjes tegenaan.
    Hoe ik het frame op mijn voetplank ga plaatsen is een ander paar mouwen want volgens mij moet deze verbinding het meest stabiel en het meest gepast/haaks staan.
     
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Er zijn meerdere lijn- en spantenplannen getekend voor de 7P. Emke zelf heeft bv zelf van zijn eerste set ook een tweede verbeterde versie gemaakt.

    Deze uit jouw foto's van de NVM zijn van Dik, de oudste uit 1982 en van Emke uit 2002 (zie colofon op het tekenblad). Of dit de eerste versie of de verbeterde versie van Emke is weet ik niet (maar iemand hier op het forum zal dat wel weten).

    Dan heb je nog de plannen uit de oude cahiers van de Batavia werf, volgens mij die waar ze het schip op ware grootte van wilde bouwen, ik geloof van de hand van Ab Hoving.
    Dan heb je nog de set van de replica (al zou dat de verbeterde set van Emke kunnen zijn).
    Dan heb je nog de set van Blom
    Dan heb je nog de set van het rijksmuseum
    En dan vergeet ik er waarschijnlijk nog.

    Dit is zeker geen compleet antwoord, ik verwacht dat er iemand hier wel een meer verantwoord en onderbouwd antwoord kan geven maar dan heb je vast een idee.

    Al deze plannen hebben hun eigen tekortkomingen en vooral verschillen en mijn ervaring is dat als je je laat verleiden verschillende sets te gebruiken je onherroepelijk in de problemen komt. Gebruik slechts 1 set. Neem een set die zo compleet mogelijk is maar die je vooral ook aanspreekt.

    Succes Hans
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  3. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Het bovenste plan lijkt ook minder spanten te tellen waardoor de onderlinge afstanden van elkaar verschillen. Beide plannen kunnen dus niet gecombineerd gebruikt worden.
     
  4. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Ja klopt ik ga dus mijn aan de set houden die ik eigenlijk als 1 set .
    Dus de onderste die van Dik.
    En zal me zeker tot 1 set beperken bedankt voor de tips Hans.
    Zoals ik al eerder schreef 1 grote puzzel.
    En een geweldige speurtocht die net begonnen is.
    Ik ben ook benieuwd hoeveel details ik kan verwerken met schaal 1:77.
    Als ik naar Hans kijk 1:50 is heel gaaf kwam details. Maar omschalen is me te moeilijk.
    Laten we eerst maar klein beginnen .
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig schip om te bouwen.... Ik wens je veel succes!
     
    gvwezel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina