Nieuw: Bouwverslag Acro Master van Multiplex

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door michiel b, 5 jul 2006.

  1. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Aanvulling: Ik heb voor een motor met iets minder gewicht gekozen. Vanwege de versterking die ik in de neus ga aanbrengen leek met dat een goed idee.

    De Multiplex motor is echter maar 350 Watt.

    Mocht het niet voldoende power hebben is dit nog een optie:
    Turnigy Aerodrive SK3 - 3542-1000kv Brushless Outrunner Motor
    EU22.18

    Gewicht is uiteraard de keuze.. ik heb dit stukje text nog opgeslagen van rcgroups:

    AcroMaster which flies best when kept light. I'm using a Torque 2818/900 motor which produces around 400W and weighs 104g. The Power 25 will produce much more power, but at the cost of being nearly twice as heavy at 190g. Many have used the smaller Power 15 with good success, and it weighs in at 152g
     
  2. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    joo justapoke,
    goeie tips man! Ik denk dat ik gewoon dezelfde dingen koop die jij nu hebt. Het ziet er allemaal in theorie goed uit, ben benieuwd naar je eerste vluchtje! mn plan is eigenlijk dat hooveren een beetje onder de knie te krijgen, ik hoop dat er met deze setup genoeg power uit te krijgen is, lijkt me wel.

    En inderdaad, denk dat je gelijk hebt met 5mm. Is net allemaal wat steviger!
    Is je esc niet een beetje krap, kan je niet beter 50 amp doen?
    Ik wacht effe je vluchtje af:banana:En dan alle dingetjes even bij elkaar harken, moet ook nog de servos en wat servoverlengsnoertjes erbij kopen.
    En het belangrijkste, heb de acro master nog niet:D Zit beetje te googelen, maar kom eigenlijk niet onder de 100 euro, klopt dat? in duitsalnd, bv 89 euro, en 11 verzendkosten. En in nederland 106, en gratis verzending. Kan het goedkoper, of is dit de normale prijs?

    oh ja, past het eigenlijk allemaal in het vliegtuigje, of moet je zelf nog veel aanpassen met motorsteuntjes enzo!? Kan mn minimag nog herinneren waar ik de halve neus moest aanpassen :)
     
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Heb de Acro gewoon in de winkel gekocht, inderdaad rond de 100,-

    De ESC was een twijfelgeval, maar ga ook geen 4S gebruiken.

    Ik gebruik het liefste de Plush ESC's en heb daar ook de programming card voor. Een 50Amp versie is er niet.
    De 40 zou net genoeg moeten zijn, heeft een burst rate van 55Amps, en waarschijnlijk zet ik er een losse BEC bij, dat neemt weer een hoop warmte weg.

    De 40 keuze houd het gewicht ook weer laag wat voor mij de doorslag is geweest het te bestellen:

    -----------------------------------------------------------
    Plush 40A EU19.94
    
Cont Current: 40A

    Burst Current: 55A

    BEC Mode: Linear
BEC : 5v / 3A
    
Lipo Cells: 2-6
NiMH : 5-18

    Weight: 33g

    + losse UBEC ca. 7 gram is totaal ca. 40 Gram


    Plush 60A SBEC EU26.69
    
Cont Current: 60A

    Burst Current: 80A
    
BEC Mode: Switching

    BEC : 5v / 3A

    Input: 5.6v-22v

    Weight: 60g

    -----------------------------------------------------------
    Hobby King 50A UBEC EU13.47
    
Constant Current: 50A
    
Burst Current: 80A
    
Battery: 2-4S Lipoly / 5-12s NiXX

    BEC: 5.5v / 4A

    Size:*70 x*32 x*17mm

    Weight: 71g

    Hobby King 60A UBEC EU14,67
    
Constant Current: 60A
    
Burst Current: 80A

    Battery: 2-4S Lipoly / 5-12s NiXX
S
    BEC: 5.5v / 4A

    
Size:*70 x*32 x*17mm

    Weight: 61g

    -----------------------------------------------------------


    Ik heb een watt-meter dus test het natuurlijk wel uit bij de bouw.
    Kan nog wel even duren voor ik er aan toe kom helaas, heb nog eerst wat andere projecten die klaar moeten.. :(
     
  4. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    aha ja lijkt me op het randje, maar moet ook erbij zeggen dat ik net een paar jaar bezig ben om deze dingen te begrijpen:banana:vroeger alleen benzine gedaan, dus moet/ moest even wennen aan al die electronische dingen!
    Maar waarom neem je deze dan niet (je laatste), ook goedkoop, en je kan hem ook gebruiken bij een eventueel groter motortje:
    Hobby King 60A UBEC EU14,67
    
Constant Current: 60A
    
Burst Current: 80A

    Battery: 2-4S Lipoly / 5-12s NiXX
S
    BEC: 5.5v / 4A

    
Size:*70 x*32 x*17mm

    Weight: 61g
     
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    20 Gram verschil.. En de Plush ESC's hebben over het algemeen een goede naam.
    Naar een klein beetje prijsverschil kijk ik niet echt. Er zijn ook goedkopere motors b.v. maar de SK3's hebben ook goede reviews. (Daar moet je dus goed naar kijken bij HK)

    Ik heb eerlijk gezegd ook weinig kaas gegeten van al die amps & watts... doe ook maar wat(t) :)

    Te hoog is ook niet goed heb ik begrepen, je kan er ook een 100Amp ingooien, maar denk niet dat dat zin heeft.
     
  6. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ja het gaat je makkelijk duizelen als je je hier in gaat verdiepen:D Hoe dan ook, kennelijk heeft een te grote esc een nadeel dat het gas geven niet meer goed geleidelijk gaat! Maar dat kan natuurlijk broodje aap zijn, ik zag het in ieder geval vaker langskomen.

    Volgende week ga ik ook maar eens wat bestellen, je hebt gelijk, gewoon beetje watt doen, en hier en daar logisch nadenken, moet goedkomen:banana:Vóór het einde van de maand gaat die acro omhoog:lol:
     
  7. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    en en, al gevlogen?
    he bij hobbyking, welke 2 soorten servos heb jij besteld?
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Nee alles zit nog in de doos helaas, kom nog even niet aan bouwen toe.

    Ik heb voor de Acromaster deze keer geen servo's van HK gekocht, maar Hitec's:

    2x Hitec HS-65HB (Aillerons)
    2x Hitec HS-82MG (tail)
     
  9. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Laatst bewerkt: 12 feb 2013
  10. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Die motor heb ik ook nog besteld :D

    Weet nog niet wat ik ga gebruiken, of deze of de iets lichtere versie.

    Wat servo's betreft: valt me op dat de Corona's analoog zijn, en de andere digitaal. Heb begrepen dat je die niet moet mixen. Dus alles analoog of alles digitaal!

    De Corona 929MG is er in een digitale versie en heb ik in mijn Funcup, samen met:

    DMG16 D-MG16 Metal Gear 2.9kg/.08sec/18.8g


    PRODUCT ID: C-DS-929MG
    Corona Digital Servo 2.2kg / 12.5g / .11sec


    Mocht je willen veranderen kun je nu beter iets in NL of DE kopen i.v.m. het Chinese nieuwjaar!
     
  11. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ha dan heb je het laatste motortje voor mn neus weggekocht! en moet nu een maand wachten voordat hij weer komt:p
    Goeie tip van die servo, dat wist ik niet! heb eigenlijk ook geen idee wat hier analoog of digitaal aan is,... het zijn toch allebei gewoon een motortje die een tandwieltje aandrijft, of is er iets meer aan de hand? Nu kan ik nog switchen van servo, vanwege dat motortje wat er niet meer is!
     
  12. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik weet ook niet exact hoe het zit, digitaal blijft zichzelf constant corrigeren geloof ik. Dus het zal wat preciezer zijn. Nadeel is dat het daardoor meer stroom gebruikt heb ik ook begrepen. Maar de ins en outs weet ik dus ook niet, ik heb wel net een servotester gekocht waar ook een schakelaar op zit voor analoog en digitaal, en die zou je ook niet verkeerd mogen gebruiken. Zie de schakelaar aan de zijkant op de foto's:

    Turnigy 760LV-HV Dual Pulse Width Selectable Servo Tester (NL Warehouse)

    Let ook op het voltage.. meestal 5 volt maar de Hitec's die ik ga gebruiken zijn bijvoorbeeld 6 volt.
     
  13. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    jee ja nooit over nagedacht eigenlijk!denk dat ik er overigens met mijn vlieg skills er weinig van zal merken, maar wie weet!
    He die 5 en 6 volt,.... maakt dat ook nog uit? vroeger had je een 6 volt accupack erbij, maar sinds die lipos en esc's gaat alles via de lipo. Maar maakt het nu nog uit wat voor een servo ik erop zet dan? volgens mij doen al die dingen het toch gewoon van 4.8 tot 6 volt? Alleen verbruikt de 6 volt wat meer zou ik me voor kunnen stellen. Maar ook daar sta ik niet echt bij stil, ik neem aan dat het verbruik van die piepkleine servootjes in het niet vallen bij de (veel te grote) motor die tegelijkertijd staat te knallen:p

    daarnet trouwens mn acro binnengekregen, mooi ding hoor. Moet er nog redelijk wat aan doen zo te zien, maar is leuk om te doen.

    die spinner trouwens, dat elapording, past dat nou op elke spinner of niet? lijkt me nu al te wiebelen, of ligt dat aan mij? ik wil hem hierop zetten, zou dat mooi gaan? Alloy E-Prop Spinners AC378 5mm to 8mm
     
  14. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Een servo op 6 volt zal een stukje sterker zijn. Meeste servo's werken volgens mij op een range van 4.8 tot 6 volt. Maar wel om iets naar te kijken, een servo die maar 5 volt mag hebben zal op 6 volt doorbranden.

    Verder niet zo heel moeilijk allemaal, de Acromaster heeft wel vrij grote uitslagen waardoor een fatsoenlijk servo wel belangrijk is.

    Wat dat Elapor doppie betreft: er zit als het goed is een metalen ding bij waar het op wordt gedrukt. Die monteer je dacht ik gewoon via het ding wat standaard bij de motor zit. (rechtsboven op de foto)

    Die Alloy E-prop heb je niets aan..

    [​IMG]
     
  15. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    okee dan, dank je. Ik had niet gezien dat er wat bij werd geleverd bij het motortje. Ik zie het nu pas! Krijg nu grote zin om te knallen, maar helaas zijn er wat dingen out of stock. Dus ik zal wat weekjes moeten wachten:p
     
  16. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Nou, NOOIT meer kopen bij hobbyking zeg. Sjeesus, duurde 55 dagen voordat ik wat kreeg, was niet eens helemaal goed. En kon het pakket ook pas ophalen toen ik douane kosten betaalde van 22 euro. Dat is meer dan 25% van het gehele aankoop bedrag!
     
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Vervelend om te horen dat het bij jou fout is gegaan Robby, ik heb zelf prima ervaringen met HK. Ik weet niet hoe veel je besteld hebt, maar ik houd het tegenwoordig altijd klein zoals ik eerder al aangegeven heb:

    In het verleden heb ik ook 2 of drie keer douanekosten + BTW moeten betalen, maar als ik op mijn order historie kijk dan heb ik ondertussen 36 keer iets besteld. Ik schat in dat ik maximaal 8 keer in NL of DE besteld heb, dus houd ik 26 keer een pakket uit HongKong over zonder kosten..

    Dat je 55 dagen hebt moeten wachten is natuurlijk balen, maar had je iets besteld wat in backorder stond? Dat is in ieder geval ook iets wat je nooit moet doen bij HK.

    Dus: Kleine order van liefst max. 500g (750 kan soms ook zonder problemen) Waarde altijd onder de 25,- Dollar (liefst rond 20,-) en Int. registered airmail. En dus niets in Backorder kopen..

    Jou pakket zal dus groter/zwaarder zijn geweest en een hogere waarde? Dan pikt de douane het er inderdaad uit en ben je de klos..

    Je kan HK afkraken wat je wil, maar als ik die +/- 26 keer mijn spullen hier in NL in de winkel had gekocht dan was ik honderden Euro's meer kwijt geweest. ;)
     
  18. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    M'n Acromaster is nog steeds niet klaar trouwens.. is blijven staan omdat ik druk met andere kisten en ander werk bezig was. Vorige week wel eindelijk mijn FunCup de maiden gegeven.. hopelijk binnenkort tijd voor de AcroMaster want de zomer lijkt dan toch eindelijk te gaan beginnen ! :)
     
  19. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    hoi justepoke,
    nou ja afkraken, tiss wel beetje zuur natuurlijk:rolleyes:. Ik had twee pakketten gedaan om ze klein te houden. Maar wist niet dat het onder de 25 euro moest zijn, dus twee pakketten van rond de 30 euro gedaan, en niet al te zwaar.
    Vervolgens moest ik gistermiddag weer 22 euro betalen voor zo'n pakketje, dus ben vrijwel net zo veel kwijt aan douane kosten (44 euro) als aan de goederen! Was overigens geen backorder bij.
    Maar dus, dat is de tol die je soms betaald als je goedkoop uit wilt zijn:p
    Hoe dan ook, kan eindelijk eens beginnen, de acromaster is allang klaar, alleen de electronica erin en de servo's. En dan maar eens de lucht in!
    Jij hebt er al een maiden uit zie ik mooi!

    binnen twee weken gaat de mijne:p
     
  20. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Heb het nog even nagekeken op de site van postnl:

    Voor welke zendingen betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten?
    Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.

    Hoeveel belastingen (invoerrechten, btw en accijns) moeten worden betaald, verschilt per goederensoort. De belastingen die moeten worden betaald zijn meestal:

    Omzetbelasting (21%, 6% of 0% over de waarde van de goederen)
    Douanerechten, dit varieert per goederensoort. (Er gelden bijvoorbeeld verschillende tarieven voor de douanerechten van spijkerbroeken, cd's en boeken)
    Accijnzen (alleen voor goederen waarover accijns moet worden betaald, zoals whisky en wijn)


    Het bedrag wat je bij HK moet selecteren is dus onder de 22,- Euro = 28 Dollar.
    Maar ik zet het dus meestal iets lager.
     

Deel Deze Pagina