pompebled
Forum veteraan
De houten armen van de tricopter die ik vorig jaar in elkaar had gezet: https://www.modelbouwforum.nl/threads/nog-relevant-up-to-date.268092/ hebben de geest gegeven na een paar redelijk heftige crashes, waarvan de laatste, door het verliezen van de as waar de hekmotor op draait, de spectaculairste was, vanwege de heftige rol achterover, toen de hekmotor er af viel...
Na demontage heb ik nieuwe houten armen gelamineerd van twee latten op elkaar, zodat het geheel stijver en sterker zou zijn dan de oorspronkelijke 12x12mm balkjes.
De armen zijn vijf centimeter langer dan de oude, ik hoop op meer stabiliteit voor het camera beeld.
Een kleurtje voor het eenvoudiger terugvinden:
De motoren zitten weer met tie-wraps gemonteerd, als 'Sollbruchstelle' bij een harde landing.
Ook vanwege de stevigheid de staart wat breder uitgevoerd, dat is aerodynamisch wel niet zo gunstig, dus de zaak stevig afgerond. De staartmotor en de servo hebben ook een groter bevesigings vlak gekregen.
De batterij houder met z'n verenstalen ophanging was ook gesneuveld, dus daar heb ik een nieuwe voor gemaakt, deze keer met plastic ophanging voor het dempen van trillingen, eens zien hoe dat werkt. Ook de verende pootjes zijn brede tie-wraps.
Zo heeft het frame een poosje in de werkplaats gehangen.
Afgelopen week tijd gehad om het frame te voorzien van de elektronica en het opnieuw instellen van de zender (nieuwe TX16S!) en de flightcontroller, een KK-bordje.
Ter vergelijking een paar foto's van de rode tri naast de tricopter LR met z'n Chinese carbon frame:
De eerste vlucht was niet geweldig, omdat ik de set-up van de FC opnieuw had gedaan aan de hand van de video van David Windestahl en ik presteerde het om de tri gelijk tegen de grond te wobbelen en een motorophanging af te breken, leve de tie-wraps!
Na enig gesleutel aan de PI instellingen ging een tweede poging aanzienlijk beter, door z'n formaat is de tri gemakkelijk te vliegen en reageert goedmoedig (self level ingeschakeld). Wind is niet zo'n grote stoorzender als bij de kleine tri, die werkelijk alle kanten op wordt gesmeten door de wind.
Ik denk dan maar dat de uren aan de sticks ook helpen bij het beter vliegen van deze herbouw...
Vandaag een viertal lipo's leeggevlogen/gehoverd, er valt nog wel wat af te stellen, maar voorlopig ben ik blij met hoe dit uitgepakt heeft.
Groeten, Jan.
Na demontage heb ik nieuwe houten armen gelamineerd van twee latten op elkaar, zodat het geheel stijver en sterker zou zijn dan de oorspronkelijke 12x12mm balkjes.
De armen zijn vijf centimeter langer dan de oude, ik hoop op meer stabiliteit voor het camera beeld.
Een kleurtje voor het eenvoudiger terugvinden:
De motoren zitten weer met tie-wraps gemonteerd, als 'Sollbruchstelle' bij een harde landing.
Ook vanwege de stevigheid de staart wat breder uitgevoerd, dat is aerodynamisch wel niet zo gunstig, dus de zaak stevig afgerond. De staartmotor en de servo hebben ook een groter bevesigings vlak gekregen.
De batterij houder met z'n verenstalen ophanging was ook gesneuveld, dus daar heb ik een nieuwe voor gemaakt, deze keer met plastic ophanging voor het dempen van trillingen, eens zien hoe dat werkt. Ook de verende pootjes zijn brede tie-wraps.
Zo heeft het frame een poosje in de werkplaats gehangen.
Afgelopen week tijd gehad om het frame te voorzien van de elektronica en het opnieuw instellen van de zender (nieuwe TX16S!) en de flightcontroller, een KK-bordje.
Ter vergelijking een paar foto's van de rode tri naast de tricopter LR met z'n Chinese carbon frame:
De eerste vlucht was niet geweldig, omdat ik de set-up van de FC opnieuw had gedaan aan de hand van de video van David Windestahl en ik presteerde het om de tri gelijk tegen de grond te wobbelen en een motorophanging af te breken, leve de tie-wraps!
Na enig gesleutel aan de PI instellingen ging een tweede poging aanzienlijk beter, door z'n formaat is de tri gemakkelijk te vliegen en reageert goedmoedig (self level ingeschakeld). Wind is niet zo'n grote stoorzender als bij de kleine tri, die werkelijk alle kanten op wordt gesmeten door de wind.
Ik denk dan maar dat de uren aan de sticks ook helpen bij het beter vliegen van deze herbouw...
Vandaag een viertal lipo's leeggevlogen/gehoverd, er valt nog wel wat af te stellen, maar voorlopig ben ik blij met hoe dit uitgepakt heeft.
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt: