Nieuw in de vrije vlucht

Gisteren een pak Selitac(5mm) gehaald en ik moet zeggen dat me dat helemaal niet tegeviel.
@maarten

Ben ik even aan het googlen naar Selitac, blijkt het hetzelfde te zijn als XPS, wat ik dus gebruik. Kennelijk heb je het in 5 en 3 mm.
In dat pak wat ik (vorig jaar) kocht zat 10 vierkante meter aaan XPS voor 24 euro. Genoeg voor de komende tijd, ik ben al op de helft :D

Hoeveel zat er in jouw pak Selitac?

10 platen van bij elkaar 5 vierkante meter voor 15 euro.... het enige nadeel van selitac is dat het aan 1 kant een vrij prominente ribbel heeft. Het voordeel is dat het ook verkrijgbaar is in 2.2mm (ga ik nog halen) en 3mm (verpakt met lelijke vouwen om de 30cm)

Ze hebben zo wel mooi geverfd hoor!!!

Thijs zn F5 was weer stuk (weer gelijmd) en de F22 is wat korter geworden vandaag. haha...

@moerman: thanks voor de 5 sterren.. we hebben er erg veel lol mee en dan is het natuurlijk leuk om te delen..

Ik denk dat het binnenkort tijd wordt om een peanut te gaan bouwen..ik denk nog zonder aandrijving.. gewoon om lekker te bouwen.

Laatst bewerkt:
Erik, mijn complimenten aan jouw jongens, dat ziet er goed uit!

Maarten, een peanut is een leuk idee. Als je een vliegend model wil bouwen kan je beter nog wat groters bouwen. Dat bouwt makkelijker en vliegt makkelijker. Ik weet dat veel mensen voor een wat kleeiner eerste model kiezen omdat die kleinere modellen de indruk wekken eenvoudiger te zijn, maar neem van mij aan dat dat niet zo is. Ik heb heel veel bouwtekeningen digitaal beschikbaar en als je wilt kan ik je wel wat adviseren. Om een vliegend model te maken moet je een goede propeller en goed rubber hebben. Als je een model wilt bespannen moet je ook goed spanpapier hebben. Je moet je dus van te voren afvragen hoe je hier aan komt. Je kan ook een schaal- of sportmodel maken van dun balsa of schuim zonder te bespannen. Ook hiervoor heb ik tekeningen.

En uiteraard is lekker bouwen een heel goed uitgangspunt!

Ik was van plan om een peanutscale achtig iets te maken juist omdat dat wat moelijker lijkt. Het gaat mij er voornamelijk om om met de materialen vertrouwd te raken. Als het vliegt is het leuk.. als het niet vliegt wil ik er wel voor zorgen dat het er mooi uitziet (en niet al teveel ruimte inneemt)

Ik was van plan om me voornamelijk met schuimpjes bezig te gaan houden, Ik wil eigenlijk een corsair F2G/F4U4u bouwen omdat ik dat een heel mooi vliegtuig vind maar ik heb daar nog geen kant en klare tekeningen van gevonden. Wel wat tekeningen die ik eventueel kan verkleinen en wellicht daarmee, met wat creativiteit, aan de slag kan. Maar wellicht is het ook wel een beetje een lastige om mee te beginnen:rolleyes:. Maar als het niet lukt is het ook prima. Het gaat mij om het proces en niet zozeer om het resultaat.

Als dat allemaal wel gelukt is ga ik een wat groter model bouwen die wel moet vliegen..

En dan eventueel een gemotoriseerd toestelletje of zwevertje bouwen en vliegen. Of een andere Heli...of van schuim een fuse maken voor mn kleine heli's dat kan ook nog..

Kortom plannen zat.. nu nog wat tijd:-)

Maarten

Ik heb wel een tekening van de F4U, maar die is inderdaad wel lastig. En meer geschikt om met balsa te bouwen dan met schuim. En dan moet ik ook nog eerlijk zeggen dat de meeste mensen de Corsair niet goed aan het vliegen krijgen.... Maar mooi is hij wel en als vliegen niet nodig is zal dat het probleem niet zijn.
Als je wilt kan ik je de tekeningen mailen, moet je even een PB met je e-mail sturen.

hey , ik zie de fototjes nu pas...
even zeggen dat dit echt schattig is :)

reken maar dat deze 2 kids binnen de kortste keer als ze 7-8jaar zijn met een leszender in de handen staan :)
of zelfs al "zelfstandig" kunnen vliegen.
het zou niet de eerste of laatst zijn!

mooi toch :D

reken maar dat deze 2 kids binnen de kortste keer als ze 7-8jaar zijn met een leszender in de handen staan :)

De oudste is 7 en idd hij heeft al met een Tiger Moth(je) gevlogen :mrgreen: Dat vond hij super. Dus Maarten, weet waar je aan begint ;) je hebt nog ongeveer 4 jaar ;)

De oudste is 7 en idd hij heeft al met een Tiger Moth(je) gevlogen :mrgreen: Dat vond hij super. Dus Maarten, weet waar je aan begint ;) je hebt nog ongeveer 4 jaar ;)

Haha... nou van mij mag hij hoor...Hij heeft er voorlopig nog niet zoveel interesse voor. Hij mocht een tijdje terug mn syma helicoptertje vliegen maar dat was geen succes. Na 3 keer crashen was hij het zat en ging wat anders doen..

Hetzelfde overigens met de zelfbouw vliegtuigjes.. een paar keer gooien en dan is het weer genoeg. Hij vind het verven leuker en dat is ook prima.

Maarten

Ik zou de volksplane ook graag willen bouwen maar moet er in het midden (breedte van de romp) beplanking onderaan de vleugels komen + 4 ribben?

Leuk, dat knutselen met de kinderen....
Misschien een handige tip: depron (en soortgelijke materialen) kan je heel goed met een schaar knippen. Dat kan gunstig zijn voor de kinderen...
Trouwens, voor 1,5 en 2 mm triplex neem ik meestal niet de moeite om een zaag te pakken, dat knip ik ook uit. Met een beetje behoorlijke schaar gaat dat uitstekend.

Depron en andere ondervloermaterialen worden zeldzaam, omdat ondervloeren meer en meer op rol worden verkocht.

Klopt, ik knip ook vaak dun triplex en depron en soortgelijk schuim, maar alleen als het er niet zo toe doet hoe de afwerking van de rand is, want bij het knippen druk je het materiaal wel in. Als je het ergens 'kops' op moet lijmen is het wel mooier om het te snijden.

Back