Nieuw in de vrije vlucht

Ik ben nu eventjes aan het helicopteren en met een schuin oog aan het kijken naar iets vliegends om zelf te bouwen in depron.

Maar sinds ik op dit forum rondkijk raakte ik ook steeds meer geinteresseerd in het vrijevlucht gebeuren. vol bewondering heb ik al gekeken naar allerlei schaalmodellen met rubber aandrijving.

Vandaag was ik in het Militaire luchtvaartmuseum en Soesterberg en toen ik voor mn zoontje van drie iets leuks kocht in het winkeltje zag ik een leuk klein vliegtuigje met rubberaandrijving.. een Guillow's Jet Stream.

Jammer dat het geen mooi weer is om 'm uit te proberen.

Maarten

Laatst bewerkt:
Maarten,

Welkom in de wereld van de vrije vlucht! Die Jet-stream is een prima keus om eens met rubber aangedreven modellen te beginnen. En met name de propeller is later ook op een ander model uitstekend te gebruiken.

Een paar tips om mee te experimenteren:
- het rubber werkt beter en gaat langer mee als je het smeert. Gebruik geen stoffen op basis van aardolie zoals vaseline en smeerolie. Siliconenvet werkt goed, Armor-all ook, handcremes waarschijnlijk ook.

- Als je nog een handboormachine hebt liggen kan je een schroefoogje in de kop doen en zo makkelijker het rubber opwinden:
- Zorg dat het oogje geen scherpe randjes heeft.
- Laat je zoontje de propeller vasthouden
- maak de rubberstreng los bij het achterste haakje,
- rek het rubber uit zonder je zoontje omver te trekken ;)
- begin te winden en stop hiermee wanneer het te eng begint te worden,
- pak de streng beet en schuif van het haakje af, het uiteinde ontwindt nu zich zelf waardoor je het makkelijk weer aan de romp kan bevestigen.

- Het model vliegt stabieler wanneer je de vleugeltips wat meer omhoog zet. Snij hiervoor de vleugel op 1/3 van het uiteinde af en lijm deze zo terug dat deze 2 a 3 cm meer omhoog staat.

Het rubber raakt vaak los wanneer de motor is uitgedraaid. Sommige mensen vinden dat prettig omdat het model dan niet te lang zweegt en niet weg raakt. Maar dat zijn mensen die er een betere kwaliteit rubber op hebben gezet. Je kan als je hierr last van hebt het achterste haakje een beetje verbuigen zodat dit de motor beter vasthaakt.

Veel plezier en laat ons weten hoe het gaat!

900055.jpg

Drie jaar is misschien ook wel wat jong om al echt een passie te hebben voor vliegtuigjes. Hij moet ook eerst nog o.a. de dinosaurus-fase doormaken...
Mijn kinderen vinden het wel leuk dat ik er zoveel lol aan beleef en Jonathan (13) bouwt zelf ook wel een beetje. Boaz (11) heeft 1 maal een vliegend model gebouwd wat op zijn kamer hangt en heeft een houding van "ik heb er al een".

Heel leuk om te horen dat mijn site besmettelijk is! Daar doe ik het natuurlijk voor.

Die depron gliders zien er aantrekkelijk uit. Wat voor depron gebruik je?

Wout

Nog twee tips van mij over jetstream-achtige modellen:
- De vleugel kun je naar voor en naar achteren schuiven, bepaal dmv handstartjes met een niet opgedraaide motor in welke stand het model het beste zweeft, en lijm vervolgens de vleugel met een drupje lijm in die stand vast, anders BLIJF je de vleugel aan het verschuiven.
- Deze modellen zijn uit zichzelf niet bijzonder stabiel. De stabiliteit verbetert door het aanbrengen van 'oortjes' aan de vleugel. Snij met de vleugel op 5cm van de tip van de voor tot de achterkant van de vleugel, dus haaks op de spanwijdte, door. Lijm ze onder een hoek van 45 graden weer vast. Verstevig de lijmnaad door er, als het droog is, nog een stripje papier van een cm breed overheen te lijmen. Als het goed is wordt het model veel stabieler.

Ik weet overigens niet hoe groot de jetstream is. Met de grotere modellen van dit soort heb ik best leuke resultaten bereikt, maar de kleinere zijn vaak gewoon niet in staat om rechtuit te vliegen, wat je ook probeert (althans, dat gaat dan mijn capaciteiten te boven).

Die depron gliders zien er aantrekkelijk uit. Wat voor depron gebruik je?

Wout

Ik heb nog geen depron gevonden/gezocht eigenlijk.. Ik heb alleen nog wilde plannen:rolleyes:
Maar ik denk dat ik ergens een stapeltje 3mm en 6mm polypron bij de plaatselijke bouwmarkt ga zoeken en anders eens naar een modelbouwwinkel in Bussum stap.

3 jaar is inderdaad nog behoorlijk jong dus hij hoeft niks en mag een hoop...Hij mag de vliegtuigjes ook lekker verven.

Maarten

De kans om depron te vinden is het grootst bij parket winkels omdat het als ondervloer wordt gebruikt. Ik heb nog geen goed depron bij een bouwmarkt kunnen vinden.

Depron is wel een ideaal materiaal, goedkoop, licht, stijf, makkelijk te verwerken en lijmen. Ideaal dus om kleine vingertjes met kwetsbare vliegtuigjes om te leren gaan.

Mijn advies: maak van depron een wat groter modelletje dan de jetstream, spanwijdte 40 of 50 cm. Dan vliegt het een stuk gemakkelijker en wordt het model relatief niet te zwaar.

Je kunt de verhoudingen afkijken van de jetstream, maar ...

Maak de staartvlakken (stabilo en kielvlak) niet te klein, maar vooral niet te zwaar. Bij die grootte is 6mm overigens te dik en te zwaar voor staartvlakken, dus maak die óf van niet te zwaar 1,5mm balsa, óf probeer dunner depron te vinden. Je kunt daar heel goed de vleugeltjes van kleinere depron speelgoedrubbermodellen voor hergebruiken!

Zorg voor óf flink veel v-stelling in de vleugels, of voor 45 graden tippen zoals eerder beschreven. Het model wordt ook stabiler als de vleugel een stukje boven de romp zit, dus breng een 'nek' of 'pylon' aan tussen het rompje en de vleugel.

Het 'propellerblokje' kun je zo hergebruiken van de jetstream, dus zorg dat die prop heel blijft!

Ik gebruik zelf ook van die ondervloerplaten. Maar ook verpakkingsmaterialen zoals van vis en vlees en plateaus onder sommige pizza's. Ik snijd dit dan wat dunner met een lang keukenmes of een hete draad. Lijmen doe ik met velpon of Hema Hobby lijm. Het leuke van de verpakkingsmaterialen is dat je veel leukere kleuren hebt dan van de ondervloer.
Maar dat wist je natuurlijk al van mijn site....

Gisteren een pak Selitac(5mm) gehaald en ik moet zeggen dat me dat helemaal niet tegeviel.

Ik was uiteraard op zoek naar depron (had niet de illusie dat ze dat zouden hebben) maar dit leek me ook best aardig spul. Ook de lijm die ik zocht hadden ze niet (UHU POR) maar het werd Bisonkit constructielijm (PU)

S'avonds even lekker lopen snijden en lijmen en na een paar uurtjes had ik de F5 af..Wel wat foutjes gemaakt... Ik was wat slordig met de recht lijnen die gelijmd moesten worden dus dat lijmde niet lekker. Verder had ik de te lijmen delen even met plakband aan elkaar gezet om te laten drogen.. het plakband wilde er alleen niet meer echt lekker af.

Vanmorgen was de test.. Thijs (al weer bijna 4 jaar ) werd wakker en we hebben lekker een uurtje lopen gooien met het ding in de huiskamer en keuken. Hij vloog niet echt lekker , hij dwarrelde achteruit wat volgens mij kwam doordat het zwaartepunt teveel aan de achterkant lag) Het zwaartepunt eventjes een beetje aangepast met een muntje. en voilla.. hij zweefde mooi het hele huis door. Thijs deed een soort DLG worp met de F5 en had enorme lol. De enige schade na een uurtje gooien was een afgebroken punt!!.. ik ben onder de indruk!!

Verder nog geleerd dat PU lijm erg traag droogt misschien toch wat andere lijm zoeken. dat Selitac behoorlijk crashbestandig is..je het mooi kan schuren, buigen snijden.maar dat het ook erg lelijk groen is..

Ik denk dat het bouwen hiermee wel gaat lukken..

[edit] Kleine update: peuters die op het vliegtuig gaan staan... daar kan die niet tegen:-)
Hij wil nu graag weer een nieuwe..haha..[/edit]
Maarten

Laatst bewerkt:
Overigens ken ik Selitac niet en heb ik even erop gegoogled. Behalve de voor de hand liggende plaatjes van mensen die het op de vloer leggen vond ik enorm veel plaatjes van modelvliegtuigen van Selitac. Zo te zien zijn er meer mensen die graag hiermee werken.

Maarten, dat klinkt als een leuk feestje thuis! Ik ben benieuwd naar de volgende modellen.

Het feest heeft vandaag een vervolg gekregen... de F5 was met constructielijm nog wel te maken. Dat had ik gisteren gedaan zodat we 'm vandaag mooi konden verven... Hartstikke leuke middag gehad met wat acrylverf en een stuk schuim. Ik zal eens wat fotos van het resultaat maken...

Verder had ik nog even wat andere lijm gehaald bij de Hema die iets sneller droogt en wat spelden om de boel bij elkaar te houden voor het volgende model.

Maarten

Gisteren de hangar uitgebreid met een F22..

Ik had spelden gebruikt om de boel bij elkaar te houden terwijl ik het vliegtuig ruim met PU lijm in elkaar had gezet... Ik kreeg de spelden er dus niet goed uit zonder flinke gaten achter te laten in het selitac want de lijm hechtte ook prima aan de spelden:(

Vanmorgen werd mn Zoontje en hij wilde het vliegtuig alweer gelijk gaan schilderen.. gooien vond hij zonde;)..

Maarten

net de F22 geverfd en daarna de F5 ook nog even bijgekleurd.. het was weer erg leuk..
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de foto's even aan m'n zoontjes laten zien :D Ze willen nu ook zo'n vliegtuig dus....... De tekening is al uitgeprint en we gaan nu bouwen;). Alleen heb foam van 3 mm, dus even kijken of dat ook kan.

Ik heb de foto's even aan m'n zoontjes laten zien :D Ze willen nu ook zo'n vliegtuig dus....... De tekening is al uitgeprint en we gaan nu bouwen;). Alleen heb foam van 3 mm, dus even kijken of dat ook kan.

2x 3mm op elkaar plakken? Ik hoop dat je er minstens zoveel lol van hebt. Ik vond het waanzinnig leuk..

Maarten

We hebben veel plezier aan gehad. En de jongens mogen ze nog beschilderen dus het echte kliederwerk komt nog ;)
Maar we beginnen dus met het aftekenen op het foam. Als mal gebruiken we de uitgeknipte tekening.

full

Ze hebben beide een aantal onderdelen uitgesneden voordat ze afhaakten :mrgreen: Het snijden is toch moeilijk voor de kinderen.

full

Dus zelf maar de rest uitgesneden en in elkaar geplakt. Omdat ik 3mm foam gebruik heb ik de romp twee keer uitgesneden en op elkaar geplakt. De rest is wel 3 mm maar de vleugels heb ik aan de voorkant versterkt met glasvezelplakband. Dit voorkomt ook deuken in de vleugel. Met afplaktape heb ik de onderdelen even aanelkaar gezet totdat de lijm droog is.

full

De modellen hebben in de kamer al hun maiden gehad want ik wilde even testen of ik genoeg lood in de neus had gestopt ( en papa wil er natuurlijk ook mee spelen :mrgreen:)
We kregen in de middag bezoek dus konden we even niet verder :rolleyes: maar maandagmiddag gaan ze verder.

Super Erik!

Leuk om ze zo bezig te zien!!

Thijs zat al helemaal de kleuren van het volgende vliegtuig te verzinnen..ik mag dus weer lekker plakken:-) Ik zat al te verzinnen hoe ik de delen bij elkaar kon houden.. spelden werkten niet echt lekker met de lijm die ik gebruikte en gewoon plakband blijft te goed zitten op dat spul. Ik zal de volgende keer eens afplaktape proberen.

Maarten

Geweldig jongens! Mooi om te zien hoe jullie met de kinderen zo lekker bezig zijn. En heel leuk om daar ook de foto's van te kunnen zien.

Dit draadje krijgt van mij 5 sterren
:bday:

Dit draadje krijgt van mij 5 sterren
:bday:

:worship: Dank u, ik hoop dat we hier ook anderen mee stimuleren. :D

Vanmiddag toen ze uit school kwamen zijn we verder gegaan.

full

full

full

De trotse schilders:mrgreen:

full

Een ander stukje foam heb ik ook een kleurtje gegeven om later te testen of het wel tegen water kan. Dat is voor de andere (rc)modellen die ik bouw.
Nu is het wachten op wat rustiger weer zodat de heren beide modellen op het modelvliegveld kunnen testen. In de woonkamer doen ze het al wel.

Back