Nieuw model Trimaran

• Topicstarter Topicstarter Tomaran
  • Startdatum Startdatum
T

Tomaran

Guest
Ik ben bezig met een Trimaran aan het maken. Hij is 50 bij 50. Ik twijfel alleen of ik wel door zou gaan met dit project. Want zoals is gezegd, zijn trimarans minder makkelijk handelbaar als ze kleiner worden. Dit komt door de golfslag.
Is het een goed idee om er misschien een kiel onder te zetten?
Ik zet er maar 1 roer op, onder de romp, trouwens...

Tom

50 bij 50 is inderdaad ERG klein... Ik vrees dat dit geen haalbare kaart wordt. Beter kan je groter bouwen, minimaal 1 x 1 meter, waarbij de breedte van je model groter is dan de lengte.
M.b.t. de roeren: Minimaal 2 roeren er onder zetten. Als je model een beetje vaart heeft en één drijver uit het water haalt, moet je toch een roer helemaal in het water hebben.
M.b.t. een kiel: Dat kan, maar je raakt de charme van trizeilen kwijt.

Klein bouwen is slecht varen.
Neem eens contact op met gebruiker 'ZODAN' hier in het zeilhoekje. Hij heeft een vreselijk mooi varende tri...

Dat van een kiel lijkt mij wel een goed idee.
Ook omdat hij dan wat stabieler in het water ligt.

ik heb hem nu iets uitgebreid: 60x65. Ik merk wel of hij vaart.

Ook ben ik niet van plan om met hele harde wind te gaan varen,
het is gewoon een hobby boot.

@Tomaran,

Blijft nog steeds erg klein.
Zoals Roel zegt moet je naar een groter geheel.
Een trimaran zeilt juist pas erg leuk bij hardere wind.
Als je gaat zeilen bij weinig wind dan blijft jouw trimaran zo plat als een dubbeltje liggen op het water, dan had je net zo goed een monohull kunnen bouwen.
Bij harde wind is jouw bootje te klein en zal redelijk snel op haar zijkant liggen.
Bouwen met deze afmeting is jammer van de tijd maar aan de andere kant zul je nu ook e.e.a. weer leren/opsteken.

Pendelaar

Bedankt voor de tip,
Ik ga een ontwerp voor een trimaran van 100x110 maken.
En dan zet ik er toch nog een kleine kiel onder. Zodat hij iets stabieler op het water ligt.
De mast wordt ongeveer 120 cm hoog en de giek lengte wordt ongeveer 40 cm.
Denk je dat dit een goed geheel is?
Als ik het ontwerp af heb zal ik er foto's van maken en hier op zetten!

Ik zou toch maar eens op het internet gaan voor info als ik jou was.
Er is zoveel in te winnen maar daar moet je even tijd insteken
John33 is bijvoorbeeld ook bezig met een trimaran, stuur hem eens een PB.
Verder een paar dagen op het internet en dan gaat een wereld voor je open om een mooi boot te maken.
Mastlengte heeft ook te maken hoe zwaar je boot gaat worden etc etc.

Ik zou zeggen eerst rustig info vergaren en dan pas gaan bouwen, ga je maar lukraak bouwen, en ja dat is zeer leuk, dan kan het wel eens op niets uitlopen en dan verlies je je zin in modelbouw........

Pendelaar

Ja ik heb de afgelopen week allemaal informatie opgezocht en gevonden!
En ben al flink op weg... Alleen sommige details zijn nog lastig of er zijn meerdere mogelijkheden bij. Dat moet ik nog even uitzoeken.
Maar hartstikke bedankt voor de informatie en je krijgt wel de bouw tekeningen te zien!

Hoi dit is mijn trimaran schoonheid de triana van robbe 8)
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10071/t6.JPG
En de afmeetingen van de Triana:
Length : 1350 mm
Beam : 1000 mm
Draft : 130 mm
Hight mast : 1800 mm
Displacement : 5200 g
Sail area : 70.5 dm2
Manufacturer : Robbe 8)
En ik ben het met Roel eens hij moet niet te klein zijn anders is het niets anders als op zijn kop leggen :cry:
Zelf ik moet uitkijken :) Anders
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10071/normal_test ress.jpg
:wink: En daar woort je niet vrolijk van 8).Tenzij je natuurlijk ook van roeien hout 8)

Hé Jos, jij hebt het tenminste nog goed geregeld...
Jij laat gewoon de voorzitter van je vereniging voor jou roeien! :P

Hier wat foto's van mijn bouwtekening:

zeilboot1.jpg

zeilboot2.jpg

zeilboot3.jpg

zeilboot4.jpg

de afmetingen van de boot zijn:
lengte: 860 mm
breedte: 1000 mm
diepte incl kiel: 100 mm
hoogte mast: 940 mm
lengte giek: 450 mm

ik hoop dat jullie het een beetje wat vinden...
opmerkingen zijn altijd welkom

Wat vinden jullie van de tekeningen?
Zijn een beetje vaag maar geven volgens mij wel goed beeld van de boot...

Opmerkingen zijn welkom zoals ik al zei!

Ik zou maar eens beginnen met een beproefd ontwerp, deze kun je vinden op het internet. Loop je het minste risico en het zal ook echt zeilen.
Jouw ontwerp is misschien leuk en zal er ook goed uitzien maar dan ben je er nog niet.
Ik zou de plannen maar eens downloaden en hiermee aan de slag gaan.
Minste risico en net zo leuk om te bouwen.
Daarmee wil ik niets verkeerd zeggen over jouw tekeningen maar of ze technisch goed in elkaar zitten, waar komt de mast waar komt de kiel etc etc. dat vraag ik me af en kan ik adhv deze tekeningen ook niet beoordelen.
Dat luistert nogal nauw.

Dus doe jezelf een plezier en gan een kijken naar tekeningen op het internet of koop er een, die zijn niet zo duur en hoef je het wiel niet meer uit te vinden.

Pendelaar

Ja ik heb ook al naar tekeningen rond gekeken.
Ik ben nog steeds van plan om mijn eigen ontwerp te maken (vooral omdat ik geen winch heb en kan betalen en die boten zijn meestal te smal voor een standard servo plus dat ik hem bijna helemaal van balsa ga maken alleen de spanten van triplex en ik weet niet of het bij die ontwerpen wel sterk genoeg is).
Ik heb namelijk een fantastisch plan bedacht::D
de bedoeling is dat je de twee zijboten er ook af kan halen.
dis3a.gif

net zoals bij dit plaatje alleen wordt alles veel degelijker en komt er een besturing in.
Zo kan je mono-hull varen EN trimaran, hangt er af hoe hard de wind is en waar je zin in hebt.

Dan kan je ook zegen ik wil op een mono romp 2 drivers zetten maar begin dan niet over een trimaran. :?
Want ondangs dat er 3 drijvende rompje heb of bouwt wil dan niet zegen dat je een trimaran heb :? .
En ik weet in de echten boten wereld heb je ook diverzen boten met die omschijving die jij geeft een mono romp en 2 drijvers en dat noemen ze dan ook trimaran,s. :?
kijk zelf maar hier http://www.marktzoeker.nl/uitgebrei...antal=20&provincie=&type=&prijsmin=&prijsmax=
maar ja dat is niet mijn defenitie van een trimaran 8)

sorry maar ik zie niks bij die link...
maar wat versta je dan precies onder een tri?
moeten de 3 drijvers gelijk zijn?

zodan(jos) zei:
Want ondangs dat er 3 drijvende rompje heb of bouwt wil dan niet zegen dat je een trimaran heb :? .

Hoe je iets noemt is een kwestie van afspraken of normen. Een boot met drie rompen is al heel snel een tri. Als jij daar andere ideeen over hebt is dat prima maar ik ben bang dat jouw defenitie niet strookt met de algemeen aanvaarde defenitie.

daarom het de titel van dit forum ook nieuw model trimaran...
maar oke het is misschien niet officieel een tri maar ik denk wel dat de vaareigenschappen vrijwel het zelf zijn.

Mijn defenitie van een trimaran is net zo iets als deze http://www.alleschepen.nl/advert/~6660.0.0.0.0.html 8) .
En ik denk dat jij meer dit bedoelt http://www.marktplaats.nl/index.php...achten/46903417.html&rotid=5026-40279-15698-4
FF op de foto kliken :? .
@ Ik denk inderdaat GJ dat mijn defenitie niet strookt met wat er in de boten wereld allemaal trimaran's genoemt woort :wink:
Maar een trimaran zoals in de film waterworld met kevin kostner en in de bovenste link dat zijn in mijn ogen pas boten die de naam trimaran mogen dragen 8)

Back