Nieuw model (WK 2004)

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 29 jun 2004.

  1. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Wat een ontzettend mooie kist :D Ze zien er echt supersnel en 'racy' uit. :D Toen ik naar tekeningen van 'cox-kistjes' keek kwam ik de Cobra tegen, die heeft more or less het zelfde model. Erg mooi :D
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Jammer dat Henk nooit op fora rondneust, dan had 'ie iets om zich over te verbazen...
    Henk en ik zijn tijdens de WK ook meerdere malen in het modelvliegmuseum bij het AMA hoofdkwartier geweest. Daar hangt ook de originele Cobra van Steve Wooley . Henk heeft er nog foto's van gemaakt.
    Hier zijn nog meer foto's van het WK (staat nog meer van dat moois tussen): http://community.webshots.com/album/163289540xNmjIu
    De Little Pearl van Henk is eigenlijk een rechtgetrokken 'Juno' vleugel met een Cobra-achtige romp. Hij heeft een hele serie van die dingen gemaakt. Eerst een kleine Juno, toen eentje voor 10 cc, vervolgens een Cobra voor 10 cc en daarna twee Cobra-achtigen voor 10cc op z'n kant. De Little Pearl was eigenlijk eerst niet zo'n succes, omdat het model vreselijk trilde. Daar is toen een nieuwe romp bijgekomen, wat het model van de foto opleverde. Die deed het wel goed.
    Dit is een mooi artikel over de bouw van een replica Cobra: http://wooleycobra.homestead.com/index.html Als je even de tijd neemt om dit eens door te kijken, dan zul je zien hoe bijzonder de constructie van deze I-beamers is. Over 'supersnel en racy', de meeste F2B modellen vliegen tussen de 80 en 90 km per uur. Als het sneller gaat, is het niet meer te houden en vlieg je aan alle kanten de figuren uit (vierkante loops van 10 x 10 m. enzo...). Als jullie het wat lijkt, kunnen we wel eens een demo/workshop LB geven bij jullie in Sitswerd. Dan nemen we wel wat van dit soort beauty's mee. Tja, en die duffe turquoise CAP lookalike van bovenaan deze thread ook.... :yes: Maar laat het dan nog wel dit jaar weten, dan kunnen we wat inplannen...
     
  3. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Lijkt me erg leuk, ik zal het voorstellen bij de club / het bestuur. :D
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    @DualDude: En, wat vonden ze er van? :roll:

    Vooralsnog twee belangrijke trimwijzigingen doorgevoerd:

    Het bleek dat de binnenvleugeltip een fractie positieve instelhoek had en dat dit op geen enkele manier te verhelpen was. :bad-words: Dus toen maar provisorisch een trim-tab (~1,5 x 15 cm) gemaakt uit wat cockpit materiaal ( zie je niet zitten van een afstandje).

    Motor schakelde wat te nadrukkelijk van 4 naar 2 takt, de 'powerburst' was wat te fanatiek. Extra koppakking aangebracht.

    Resultaten zijn heel bemoedigend, de figuren boven de 45 graden houden nu ook bovenin lijntrek.
    De ronde figuren zijn ronder geworden (doordat de vliegsnelheid constanter is)

    Wel ontdekt dat de tank nog 1 mm naar beneden kan, want er zit nog een klein trekkracht-verschil tussen de positieve en negatieve figuren.
    Maar het model is er een stuk van opgeknapt. Daar was verleden jaar kort voor het WK helaas niet genoeg tijd voor, vandaar de beneden gemiddelde resultaten in 2004.
     

Deel Deze Pagina