Nieuw nieuw

Laat ik vooropstellen dat ik iedere nieuwe modelvlieger graag zie komen.

Echter, het spelletje om te leren vliegen is niet zo makkelijk als men denkt. Ieder voordeel (stabilisatie) heeft ook een nadeel (zoals ik beschreef).

Als je echt wilt leren vliegen en het een beetje leuk wil houden voor jezelf en voor je portemonee, dan is er eigenlijk maar 1 route en dat is via een modelvliegclub.
dat klinkt afgezaagd en zal je waarschijnlijk raken op je zelfstandigheids gevoel maar het is gebasseerd op heel wat uren les geven.

De ervaring leert dat zelfs met een goede trainers kist, met een goede instructeur en voldoende inzet, het altijd nog 3-6 maanden duurt voordat je een beetje gecontroleerd kan vliegen.

het verschil zit 'm in dat 'gecontroleerd'

een vliegtuig in de lucht houden en ergens binnen 100meter van de start plek op de grond smakken lukt al heel snel. Maar dat leverd schade op aan je model en potentieel voor je omgeving.

Als je gecontroleerd leert vliegen, snap je ook waarom dingen zijn zoals ze zijn, vlieg je weinig tot niets stuk (nadeel: je hebt veel opslag nodig thuis :koud:) en kan je daarna vrij zeker door stappen naar sneller, zwaarder, complexer.

Nu veel clubs weer wat open gaan, zou ik adviseren om eens een afspraak bij een club te maken die een clubtrainer via leraar/leerling vliegen. Dan kan je een indruk krijgen wat je te wachten staat voordat je wat koopt. Daarna kan je altijd nog beslissen.

Mocht je dan toch een kist willen:
zoek een hoogdekker, 150cm-160cm spanwijdte, liefst geen vlak profiel , wel met ailerons.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil niet als een dolle heen en weer raggen met een toestel en daarna denken dat ik de man ben omdat ik een toestel in de lucht kan houden en weer zonder wielen, prop, of vleugels af te breken weer op de grond kan zetten...
Het zegt denk ik al genoeg dat ik op YouTube graag kijk naar mooie lift offs en landingen van rc toestellen...
Ik wil eerst het echte vliegen onder de knie krijgen en ik onderschat dit totaal niet... Maar zodra ik dit na 1 a 2 jaar een beetje onder de knie krijg wil ik toch ook wel af en toe een leuke lowpass kunnen maken en het vertrouwen krijgen en hebben om eens wat 'geks' met een kist te kunnen en te doen... En vandaar de vragen...
 


Zoiets als dit met t vliegtuig kunnen leren lijkt me al een mooi streven.....

Alleen dan dus met de safe modussen uitgeschakeld als dat kan...
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de stabilisatie toch ook uitzetten, of zeg je dan nog kies een ander toestel?
Je zegt dat een apprentice je dan eigenlijk tegen werkt omdat hij je niet laat voelen waarneer je te ver gaat met een beweging omdat hij hem computergestuurd voor je opvangt, terwijl je beter kunt leren hoe ver je kunt gaan zonder hulp van een computer....

Tsja... Op het gevaar af, als een ouderwetse, en oude zeur over te komen: Ik loop nu toch al een kleine 40 jaar op de modelvliegvelden rond, en er is één ding wat mij opvalt: de mannen die de hobby volhouden, die er echt een "hobby voor het leven" aan over gehouden hebben, zijn eigenlijk zonder uitzonderingen de mannen die er moeite voor hebben moeten doen, en die moeite ook daadwerkelijk genomen hebben.
Ik heb tientallen, zo niet honderden mensen met kant en klaar spul zien beginnen, en ook weer na een aantal jaar zien stoppen. Toegegeven, er zijn er ook genoeg die op de "ouderwetse" manier begonnen zijn en er weer mee gestopt zijn, maar ik ken er maar heel weinig, die op de "kant en klaar, lange halen snel thuis, vlug resultaat methode" begonnen, en na tien jaar nog steeds in de hobby zaten. Het beklijft niet, als je er geen moeite voor hebt hoeven doen.

Ofwel: je begin bepaalt, hoe diep je hobby zich "wortelt" en dat bepaalt voor een heel groot deel het plezier wat je er aan beleven gaat.

Ik ben en blijf een groot voorstander van "beginnen met een model wat je zelf gebouwd hebt", iets waar je écht moeite voor hebt moeten doen, iets wat niet vanzelf in huis kwam alleen maar omdat je de beurs trok en iets op internet bestelde.
Koop minimaal een ARF waar nog behoorlijk wat montage-werk aan zit. Iets waarbij je in elk geval logisch moet nadenken, en waar de mogelijkheid bestaat fouten te maken, zodat je ook de mogelijkheid hebt, iets te leren.
Kant en klaar, daar heb je later nog alle tijd voor. Ik bouw tegenwoordig ook veel minder als vroeger, en koop ook best wel ARF kisten. Maar bij mij zit de hobby dan ook al min of meer zo diep in de genen genesteld dat de planten in de vensterbank al op kleine vliegtuigjes beginnen te lijken, en de kat al op mijn zender reageert.
 
Leren vliegen met stabilisatie is als leren fietsen op een driewieler. Je valt niet om, maar je leert ook niet echt fietsen. Beter op twee wielen met iemand ernaast die voorkomt dat je omvalt, totdat je zelf in evenwicht blijft.
 
Tsja... Op het gevaar af, als een ouderwetse, en oude zeur over te komen: Ik loop nu toch al een kleine 40 jaar op de modelvliegvelden rond, en er is één ding wat mij opvalt: de mannen die de hobby volhouden, die er echt een "hobby voor het leven" aan over gehouden hebben, zijn eigenlijk zonder uitzonderingen de mannen die er moeite voor hebben moeten doen, en die moeite ook daadwerkelijk genomen hebben.
Ik heb tientallen, zo niet honderden mensen met kant en klaar spul zien beginnen, en ook weer na een aantal jaar zien stoppen. Toegegeven, er zijn er ook genoeg die op de "ouderwetse" manier begonnen zijn en er weer mee gestopt zijn, maar ik ken er maar heel weinig, die op de "kant en klaar, lange halen snel thuis, vlug resultaat methode" begonnen, en na tien jaar nog steeds in de hobby zaten. Het beklijft niet, als je er geen moeite voor hebt hoeven doen.

Ofwel: je begin bepaalt, hoe diep je hobby zich "wortelt" en dat bepaalt voor een heel groot deel het plezier wat je er aan beleven gaat.

Ik ben en blijf een groot voorstander van "beginnen met een model wat je zelf gebouwd hebt", iets waar je écht moeite voor hebt moeten doen, iets wat niet vanzelf in huis kwam alleen maar omdat je de beurs trok en iets op internet bestelde.
Koop minimaal een ARF waar nog behoorlijk wat montage-werk aan zit. Iets waarbij je in elk geval logisch moet nadenken, en waar de mogelijkheid bestaat fouten te maken, zodat je ook de mogelijkheid hebt, iets te leren.
Kant en klaar, daar heb je later nog alle tijd voor. Ik bouw tegenwoordig ook veel minder als vroeger, en koop ook best wel ARF kisten. Maar bij mij zit de hobby dan ook al min of meer zo diep in de genen genesteld dat de planten in de vensterbank al op kleine vliegtuigjes beginnen te lijken, en de kat al op mijn zender reageert.

Dan nu de vraag, wat zou dan een mooie set zijn om mee te beginnen?

Daar in tegen zijn er honderden hobbies te vinden waarbij mensen kant en klaar spul kopen om te genieten van het eind doel... Ik wil juist anders om kijken... Als het vliegen me bevalt wil ik kijken of ik de rust kan vinden in het bouwen van een eigen vliegtuig. Om te kijken of ik het bouwen ook leuk vind, krijg ik van de week van een vriend een statisch model om in elkaar te zetten
 
Die Cirrus is wel erg mooi maar loopt ook sneller schade op (lage vleugel radslag bla bla)
Zoals hierboven beschreven Erik ,zou ik een appretice nemen.
En ja als je de stabilisatie uit zetten zul je het helemaal zelf moeten doen, een keer een foute landing met een laag of middendekker levert al gauw schade op, ipv een hoogdekker zoals de appretice.
En ja als je eens kunt vliegen wil je toch weer wat anders,en zul je ook een andere zender gaan kopen .
Laat je gewoon goed voor lichten, en een modelbouwzaak wil soms wel graag wat verkopen, dus win advies in bij een club, zou jammer zijn dat je wat koopt wat niet geschikt is om bij de club te lessen te volgen.

Groetjes René
 
voor je vanalles aanschaft: je hebt een aanbod om bij die club met hun kisten te vliegen...
weet je meteen of het was is, wat voor spullen je moet halen.

de eerste kist moet je echt zien als een trainer, een toestel wat lekker vliegt, maar waar je niet warm van wordt.
deze kist offert zich op.
zodat je volgende kisten heel blijven.

persoonlijk zou ik geen gyro's erop zetten.
rommelt altijd een beetje met de uitslagen en de besturing.

qua bouw, ook dit is een compleet andere tak van sport.
en het verschil tussen statisch bouwen, en een vliegend toestel bouwen, is levensgroot.
statisch kun je in principe een stuk klei pakken, en in vorm snijden.
zwaar. maar mooi.
een vliegend toestel moet precies sterk genoeg zijn in de belangrijke plaatsen. licht zijn.
gebalanceert.
en er zijn nogal wat trucjes om roeren en besturing goed erin te krijgen.
ook dit is practisch om in het echt even te overleggen met een gevorderd bouwer.
 
Het is een prima trainer, ik heb hem zelf ook, veel mee gevlogen. Je moet er dan nog wel zelf een zender, ontvanger, lipo's (3S 2200) en een lader bij kopen. Tip: koop een merk zender die het mogelijk maakt dat je bij de vereniging in een leraar-leerling configuratie kunt vliegen.
 
Het is een prima trainer, ik heb hem zelf ook, veel mee gevlogen. Je moet er dan nog wel zelf een zender, ontvanger, lipo's (3S 2200) en een lader bij kopen. Tip: koop een merk zender die het mogelijk maakt dat je bij de vereniging in een leraar-leerling configuratie kunt vliegen.

Dat ligt er dan weer aan welke zenders zij vliegen neem ik aan... En die lipo's hoe lang kan je daar op vliegen ongeveer een minuut of 8...

Haha vind de cirrus of de apprentice dan wel weer een stukje mooier... Hihi ik weet dat t er niet om gaat maar toch... Het oog wil ook weer wat haha

Maar met die 2 is het dus moeilijk of haast niet te leren om goed te kunnen vliegen?
 
Als instructeur is er geen vervelender 'slechtnieuwsgesprek' dan een beginner, die zich voor het eerst meldt, te moeten vertellen dat de spullen die hij net de vorige week op eigen houtje had aangeschaft, ongeschikt en dus zonde van zijn geld zijn.
En dat hij, om echt te leren vliegen, nog eens opnieuw de portemonnee moet trekken.
Daarom is het zo belangrijk dat beginners zich EERST bij een club melden en pas NA grondig overleg daar, beginnen met geld uitgeven.
Als je daarna eenmaal de eerste stappen hebt gemaakt en alles een beetje begint te doorzien, kun je van het internet veel opsteken.
Voor die tijd is de kans dat je -door het simpelweg ontbreken van de benodigde basiskennis- die informatie verkeerd interpreteert, levensgroot.
En zijn we dus met zijn allen al dagenlang bezig je in de richting van een succesvolle start toe te schrijven.
Tip: Koop nog niks, maar ga naar de club, stel je vragen en kom dan hier weer terug.
 
Maar met die 2 is het dus moeilijk of haast niet te leren om goed te kunnen vliegen?

Met stabilisatie krijg je teveel hulp, zoals ik bedoelde met de vergelijking met leren fietsen op een driewieler. Je kunt niet omslaan, maar je leert ook niet echt fietsen. Verder ben ik het met Bruno hierboven eens, alhoewel je het risico van de U can Fly wel kunt nemen in mijn optiek: prima beginnerstoestel. En wordt het niets, dan kun je hem altijd weer doorverkopen.
 
Als instructeur is er geen vervelender 'slechtnieuwsgesprek' dan een beginner, die zich voor het eerst meldt, te moeten vertellen dat de spullen die hij net de vorige week op eigen houtje had aangeschaft, ongeschikt en dus zonde van zijn geld zijn.
En dat hij, om echt te leren vliegen, nog eens opnieuw de portemonnee moet trekken.
Daarom is het zo belangrijk dat beginners zich EERST bij een club melden en pas NA grondig overleg daar, beginnen met geld uitgeven.
Als je daarna eenmaal de eerste stappen hebt gemaakt en alles een beetje begint te doorzien, kun je van het internet veel opsteken.
Voor die tijd is de kans dat je -door het simpelweg ontbreken van de benodigde basiskennis- die informatie verkeerd interpreteert, levensgroot.
En zijn we dus met zijn allen al dagenlang bezig je in de richting van een succesvolle start toe te schrijven.
Tip: Koop nog niks, maar ga naar de club, stel je vragen en kom dan hier weer terug.

Ik begrijp inderdaad als ik wil starten ik inderdaad eerst naar een club moet, maaaarrr hier is denk ik ook voldoende kennis om een beginner een beetje in de goede richting te sturen. Want ik wil en idd heb gedaan door de stap te zetten om hier wat te posten en niet helemaal blanco ergens in te stappen....
 
  • Like
Reactions: wvr
Met stabilisatie krijg je teveel hulp, zoals ik bedoelde met de vergelijking met leren fietsen op een driewieler. Je kunt niet omslaan, maar je leert ook niet echt fietsen. Verder ben ik het met Bruno hierboven eens, alhoewel je het risico van de U can Fly wel kunt nemen in mijn optiek: prima beginnerstoestel. En wordt het niets, dan kun je hem altijd weer doorverkopen.

Deze is beter te leren dan de cirrus?
Of is de cirrus ook te leren vliegen met begeleiding?
 
Als je per se de Cirrus wilt kopen, moet je dat doen. Ik ken het toestel persoonlijk niet. Maar neem van mij aan: de eerste trainer hoeft niet sexy te zijn: het is al mooi als je hem heel weet te houden.
 
Verder ben ik het met Bruno hierboven eens, alhoewel je het risico van de U can Fly wel kunt nemen in mijn optiek: prima beginnerstoestel. En wordt het niets, dan kun je hem altijd weer doorverkopen.
Dat ben ik dan weer met Frits eens, maar weet jij waar je moet kijken voor verborgen gebreken?
Het gaat mij om het vermijden van vermijdbare teleurstellingen.
Kijk, stuk gaat er uiteindelijk altijd wel iets, maar teleurgesteld worden voordat je de eerste keer opstijgt is niet nodig.
Dus: Hup, naar die club!
Ik begrijp inderdaad als ik wil starten ik inderdaad eerst naar een club moet, maaaarrr hier is denk ik ook voldoende kennis om een beginner een beetje in de goede richting te sturen. Want ik wil en idd heb gedaan door de stap te zetten om hier wat te posten en niet helemaal blanco ergens in te stappen....
Ja, je gaat in de goede richting, maar nogmaals, het is geen vervanging van hands-on leren (club of ervaren modelvlieger)

O ja, de man die de Cirrus voorvliegt is totaal gestoord. Je vliegt alleen op open terreinen, NOOIT tussen of boven bebouwing.
 
Laatst bewerkt:
Als je per se de Cirrus wilt kopen, moet je dat doen. Ik ken het toestel persoonlijk niet. Maar neem van mij aan: de eerste trainer hoeft niet sexy te zijn: het is al mooi als je hem heel weet te houden.

Het hoeft niet perse, maar toch wil ik wel een toestel waar ik even mee vooruit kan... Qua leren en een toestel welke ik echt kan leren en ook dat de stap naar een warbird wat kleiner is....

Dat wou ik idd ook nog vermelden hoe die gek vliegt ben ik niet van plan.
 
Back
Top