Laat ik vooropstellen dat ik iedere nieuwe modelvlieger graag zie komen.
Echter, het spelletje om te leren vliegen is niet zo makkelijk als men denkt. Ieder voordeel (stabilisatie) heeft ook een nadeel (zoals ik beschreef).
Als je echt wilt leren vliegen en het een beetje leuk wil houden voor jezelf en voor je portemonee, dan is er eigenlijk maar 1 route en dat is via een modelvliegclub.
dat klinkt afgezaagd en zal je waarschijnlijk raken op je zelfstandigheids gevoel maar het is gebasseerd op heel wat uren les geven.
De ervaring leert dat zelfs met een goede trainers kist, met een goede instructeur en voldoende inzet, het altijd nog 3-6 maanden duurt voordat je een beetje gecontroleerd kan vliegen.
het verschil zit 'm in dat 'gecontroleerd'
een vliegtuig in de lucht houden en ergens binnen 100meter van de start plek op de grond smakken lukt al heel snel. Maar dat leverd schade op aan je model en potentieel voor je omgeving.
Als je gecontroleerd leert vliegen, snap je ook waarom dingen zijn zoals ze zijn, vlieg je weinig tot niets stuk (nadeel: je hebt veel opslag nodig thuis) en kan je daarna vrij zeker door stappen naar sneller, zwaarder, complexer.
Nu veel clubs weer wat open gaan, zou ik adviseren om eens een afspraak bij een club te maken die een clubtrainer via leraar/leerling vliegen. Dan kan je een indruk krijgen wat je te wachten staat voordat je wat koopt. Daarna kan je altijd nog beslissen.
Mocht je dan toch een kist willen:
zoek een hoogdekker, 150cm-160cm spanwijdte, liefst geen vlak profiel , wel met ailerons.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil niet als een dolle heen en weer raggen met een toestel en daarna denken dat ik de man ben omdat ik een toestel in de lucht kan houden en weer zonder wielen, prop, of vleugels af te breken weer op de grond kan zetten...
Het zegt denk ik al genoeg dat ik op YouTube graag kijk naar mooie lift offs en landingen van rc toestellen...
Ik wil eerst het echte vliegen onder de knie krijgen en ik onderschat dit totaal niet... Maar zodra ik dit na 1 a 2 jaar een beetje onder de knie krijg wil ik toch ook wel af en toe een leuke lowpass kunnen maken en het vertrouwen krijgen en hebben om eens wat 'geks' met een kist te kunnen en te doen... En vandaar de vragen...