Nieuw op dit forum, nieuw op het gebied van RC auto’s

Hoi mannen en dames,

Mijn naam is Edwin, woon in Wijchen en werk bij een grote bank. Roots in Brabant, zowel de bank als ikzelf.
Ben een fanatiek motor rijder en wil nu iets kopen waarmee ik kan scheuren zonder dikke boetes te krijgen :-(

Off-road lijkt mij wel leuk, iets met 4x4 denk ik. Een buggy? Zijn er ook zat met 2wd, maar wat is het voor of nadeel precies? 1/10 qua formaat. Lange accuduur, 2 accu’s dan? Lipo?

Er is al veel over geschreven hier en ook veel te koop. Ik heb alleen nog niet kunnen lezen of vinden waar ik echt van denk; ja dat word m.

budget is rond de €250 om te beginnen. (Anders krijg ik ruzie met de vrouw) Upgraden kan stiekem Haha.

Een monstertruck vind ik niet zo, wel een buggy, truggy of Huggy of hoe heten die dingen. Beetje ruig, rolbeugeltje. Een beetje zon ding die wij mannen en sommige dames eigenlijk wel in het echt willen hebben.

Wie kan mij een beetje op weg helpen? O ja en ik wil hem of haar perse in een winkel kopen. In Uden en Elst zitten twee winkels waar ik nu niet kan gaan neuzen vanwege die F*cking Corona.

groete Edwin
 
Zoals je het misschien opgevallen is is het niet echt druk in het autohoekje.

Dat je lokaal bij een winkel wilt kopen is een verstandige keuze maar voor ons heel moeilijk omdat we het assotiment van de winkels niet kennen.250 is ook niet echt een groot budget om goed te starten. Bij een RTR kom je meestal uit op een brushed aandrijving, een simpele NiMh accu en een 14 uur stekkerlader.
Goed verkrijgbaar in Nederland is bv Tamiya, deze komen veelal als een kit en moet je dus de elektronica er zelf bij kopen. Als je het een beetje zuiig aan doet kan je er een goede start mee maken.

2WD of 4WD scheelt in prijs en rij-belevenis. Een 2WD is wat lastiger en kan in mul zand sneller vast zitten.
 
Dank je wel voor je reactie. Tamiya heb ik over gelezen, los bijkopen van onderdelen kan ook een voordeel zijn toch? Bouwen lijkt me ook wel leuk en te doen. Waar ik ook naar heb gekeken is traxxas en arrma. Vooral ook YouTube filmpjes gezien. Er is heel veel keus en veel opties per merk/model.

Arrma Senton vind ik een mooi model maar ook een traxxas bandit of de Slash, losi Baja of losi desert buggy. Beetje dat soort modellen.

Is een brushed motortje dan zoveel slechter dan een zonder borstels of heeft dat meer met power te maken?
 
Laatst bewerkt:
Brushed is niet slecht hoewel er wel veel klachten te vinden zijn over het snel doorbranden van de Traxxas 550 Titan motor maar ik denk dat het soort gebruik daarin ook een grote rol speelt.Brushless geeft gewoon veel meer geweld en snelheid.

Arrma en Traxxas zijn el merken die ook met een prijs buiten je budget komen. Ook Corally heeft gave modellen. Het enige wat denk ik in je budget val is de Arrma Raider wat geen verkeerde auto is (heb ooit een review gedaan van d Raider BLX)

a9zJntaX3HdgQs5yfa1uLW0U.jpg
 
Die Raider ziet er ook mooi uit maar is wel een ouder model en 2wd. Is nog wel nieuw te krijgen her en der zag ik, prijs is schappelijk. 250 is een richting, als ik 200 uit kan geven dan is dat fijn maar mocht er iets van 300 staan wat echt top is dan kan dat ook.
 
Doorgaans zijn die budgetten exl batterij/lader en soms ook zender. Hou daarmee rekening. Kun je snel op een extra 100 uitkomen en dan ben je nog schappelijk gebleven.
2dehands te overwegen met juiste voorzorgen.
 
De bete keus is (helaas) waar jij je goed bij voelt. Misschien moet je hier gewoon even wat linkjes/opties plaatsen waar je positieve gedachtes bij hebt.
 
Misschien een tipje:

Ja ja Marco’s model cars bestaat 25 JAAR!!!! En dat gaan wij met jullie vierenvanaf nu met heel veel acties en mooie KORTINGEN!!!!!! Op lopend tot wel 50% Kom gezellig langs (wel even bellen of appen voor en afspraak) en nieuwe binnen de tamiya FICHTER BUGGY RX let op!!! Is een gelimiteerde uit gaven en je raad het al 25TH ANNIVERSARY IN GOLD voor slechts €99,99 Bel:0306022041 of app 06-10661642 of via Facebook messenger
 
Na veel lezen, YouTube kijken en wikken wegen heb ik mijn keus laten vallen op een Arrma senton 3S BLX V3 short course. Ik ga hem dit weekend ophalen.
Dat is mininaal €100,- boven je eigenlijke budget ;)
Maar denk een goede keuze. En dit model is 4x4!

Zelf al sinds 2013 een aantal Arrma Mojave's BLX, en rijden allemaal nog steeds. Prima onderdelen voorziening de laatste jaren in NL. Zelfs voor deze inmiddels al lang uit productie genomen modellen.
Achterwielaandrijving blijft zeker op onverhard een uitdaging, maar oh zo leuk!
 
Het is een jong gebruikte met alles erbij wat nodig is. 3 lipos, 2 extra set wielen/banden en een aantal onderdelen. Met garantie. Net boven budget
 
  • Like
Reactions: Cnn
@Edwin v Berkel
Dan ga ik u alvast wat tips geven, want heb de senton 3s sinds een week of drie vier nu en al niks dan problemen gehad.
De eerste lipo run ging goed, de 2de al na 5 minuten een lager van de motor in de soep gedraaid, met als gevolg de spur ook helemaal in de soep.
Garantie dus nieuwe motor gekregen in de winkel.
De volgende run ging weer goed 2 de run terug de motor in de soep gedraaid, weer lager kapot in de winkel hebben ze hem open gedaan en de lagers vielen eruit en fijn stof. Dit was blijkbaar een probleem bij de v2 dat opgelost zou moeten zijn, niet dus.
Probleem zit hem in het spur, dat is van composiet en laat zoveel fijn stof af dat het in de motor terecht komt, want heel de motorbehuizing hing vol van dat stof. Nu heb ik een metalen spur steken van de kraton 4s, dat past gewoon, hier heb je dan weer het probleem dat het schroefje om de slipper te regelen dan weer loskomt, maar dat kan je oplossen door gewone loctite te gebruiken of je hebt daar ook weer een onderdeel voor om dit te bestellen. Maar ik heb dat anders opgelost vandaag maar moet het nog testen.
En dan heb ik net een nieuwe servo gekregen want die had het gewoon begeven, dat is gewoon pech hebben, maar kwam er toch al maar weer bij.
Het is een leuke voor mee te rijden en door het lichte gewicht is het op 3s zeer snel.
Maar je moet wel wat aanpassingen doen om het heel te houden.
Ik kan je de raad geven om op het arrma.com forum gaan kijken als je problemen hebt, want het staat daar zeker wel ergens om het op te lossen.
Nogmaals een super shortcourse om mee te rijden.

Edit; nog een tip.
Best dat je de body langs binnen helemaal taped om hem wat langer heel te houden.
 
@Jackske Dank voor de tips! Mijn senton heb ik gebruikt gekocht, hij is van januari dit jaar. De vorige eigenaar heeft al enkele zaken aangepast, ook bij hem was de servo kapot er zit nu een zwaardere in 20kg. Ik heb er ook een nieuwe body bij gekregen, die heb ik vandaag ingetaped met ducttape.
De kinderziektes zijn er als het goed is al uit nu, hoop bij jou nu ook!

Bij de auto zaten 3 stuks 2s accu’s. Dat gaat voor mij voorlopig hard zat! Wat gaat dat ding er vandoor zeg!
Dit is mijn eerste rc auto, wist niet wat ik meemaakte Haha. Ik heb er ook onderdelen bij gekregen voor als ik wil upgraden naar 3s.

Het arrma forum had ik al gevonden :-)

Groet Edwin
 
Ok top!
20kg is zeker meer dan voldoende, misschien wat overkill maar kan zeker geen kwaad.
Er zijn er genoeg die dat op 4 en 6s rijden. Nu 6s lijkt me niet leuk meer, en onhandelbaar, maar bij mij was het van in het begin de bedoeling om deze te converteren naar 4s, maar dan moeten ook eerst de kinderziektes eruit.
Ik had nog extra shocks liggen van de typhon V2, passen er zo op, en wereld van verschil, tegenover de springerige standaard shocks...
In ieder geval veel plezier ermee, is een leuke truck.
 
Back
Top