nieuw plan!!

oke, nieuw plan:
ik ga eerst een leuke shocky bouwen.
aangezien ik nu alle vertrouwen erin heb dat ik elk vliegtuig kan landen en besturen heb ik ook meer keuze om iets te gaan maken:D

ik ga dus eerst kijken voor een leuke setup die ik voor bijna elk depron vliegtuig kan gebruiken, en ga ook even zoeken voor een shocky, want mijn handen jeuken om iets te bouwen.

als iemand een leuke tekening heeft van een speciaal vliegtuig hoor ik het graag.
sta voor alles open dus brand maar los:D

topic gaat verder op de 3e pagina;)

hoi

even voorstellen:
ik ben mack, 15jaar.(bijna 16)
en sleutel sinds mijn 7 aan brommers(puch maxi)

mijn vliegtuig collectie:
1 hobbyking piaget
1 hobbyking mini swift
1 art tech coota
en een hydrofoil(vliegende boot)

ik wil nu een low budget maar wel stevig vliegtuigje maken.
en word gemaakt van blauwe gamma depron en veel carbon.
het word een 4ch, aangezien ik met elk vliegtuig dat ik heb nooit het rudder gebruik.
het word wel een stabiel vliegtuigje, dus wil ik ook rekening houden met de vleugel, dus als er tips zijn over de hoek of andere dingen hoor ik het graag, mijn bedoeling is om gewoon 2 vleugel stukken te pakken, en dan een kleine hoek er in voor de stabiliteit, de vliegel word wel gewoon recht, dus geen rondingen.
verder is de bedoeling om er een pusher van te maken, dus geen problemen met kromme motor asjes.

er komen hxt900 servo's in omdat ik daar zeer tevreden over ben.
ik wil ook gaan proberen om een aparte neus er op te maken voor de batterij, en de neus dan vast zetten met magnetjes.
vooral voor als er een crash is kan ik de schade beperken, en makelijk delen te vervangen(anders moet ik de hele romp gaan vervangen als het niet meer te lijmen zou zijn)

hij hoeft niet snel te gaan, dus krijgt ook geen overdreven setup.
streef gewicht zal ongeveer tussen de 150 en 250g zijn.
de lipo die ik ga gebruiken is een 2s 350ma of een 500ma, als ik het zwaarte punt niet goed krijg kan ik nog kiezen voor een paar grotere.

ik ga morgen naar de gamma en een paar spulletjes halen, en dan ga ik alvast een begin maken.

gr mack

(ps: sorry voor het lange verhaal)

Laatst bewerkt:
Lange verhalen zijn juist fijn, dus vooral blijven pennen.
Sukses met de bouw van je toestel.
Ben erg benieuwd naar het bouwverslagje.
Vr Gr Erwin

Deze snap ik even niet?
het word een 4ch, aangezien ik met elk vliegtuig dat ik heb nooit het rudder gebruik.

Je maakt nu dus een 4 kanaals vliegtuig om het rudder te leren gebruiken?

4 kanaals = mét rudder.

1 kanaals: alleen gas
2 kanaals: gas + rol
3 kanaals: gas + rol + hoogte
4 kanaals: gas + rol + hoogte + rudder

Het rudder is een erg belangrijk roer, je kunt niet snel genoeg beginnen met het leren van het gebruik ervan. Zeker als je wat meer capriolen wil gaan uithalen, wordt het rudder onmisbaar!

Met betrekking tot de bouw, met de 'hoek in de vleugel' bedoel je neem ik aan een V-stelling. Dit zou ik niet doen als ik jou was, het levert bij deze maat toestel maar heel weinig op, en is lastiger te maken zodat het ook nog stijf is.

Ik zou een standaard shockflyer pakken als ik jou was, er zijn gratis tekeningen zat voor te vinden. Daar kun je je streefgewicht makkelijk mee halen en het vliegt behoorlijk stabiel.

Zoiets bijvoorbeeld:
F3X - Indoor Pattern Plane - RC Groups

ik weet dat het rudder belangrijk is, en bij mijn piaget gebruik ik het wel.
maar ik gebruik het niet voor te sturen, dus daarom moet het een 4ch zijn(ailerons)
ik stuur altijd door hem met de ailerons de te draaien, en dan met het hoogteroer, dus ik gebruik nooit het rudder.
en volgensmij zijn de ch zo verdeelt
1: gas
2: gas rudder
3: gas rudder hoogte
4: gas rudder hoogte rol

zal ik het zo zeggen: zo lang het maar ailerons heeft;)
ik ga morgen naar de gamma, en dan ga ik eens wat proberen(heb al wat met karton geprobeerd, maar het is wel redelijk lastig om een goede plek voor de motor te vinden:(
mss is het leuk om de motor de romp te plaatsen, maar dat moet ik nog even kijken, lijkt me namelijk dat je dan meer snelheid nodig hebt, en dat wil ik juist niet.

ik heb ook nog een nitro motortje(ooit van een vriend gekregen), maar dat lijkt mij niet zo slim:rolleyes:

ik ga denk ik meerdere vliegtuigen bouwen, met dezelfde setup.
dan zet ik gewoon alle electronica vast met klittenband, zodat ik het makelijk kan omwisselen.
of een switch idee, dus dat de vleugel bovenop de romp kan, in het midden en bovenop.

maar dat zijn nog maar wilde ideeën:D
ga er i.i.g wel een groot verslag van maken, ik vind dat namelijk altijd fijn om te lezen, dus doe ik het zelf ook.

Even voor de goede orde; je bouwt dus een 3 kanaals toestel. Immers, gas, rol en hoogte, dus 3 kanaals. 4 kanaals is met rudder. Dan kun je eventueel wel 2 aileron servo's gebruiken, maar blijft het een 3 kanaals vliegtuig. Maakt verder niet zo uit, maar het praat wel zo prettig als overal de juiste termen voor gebruikt worden ;)

Dat spul van de Gamma is niet echt geschikt voor vliegtuigen, het kan wel, maar het is buigzamer dan echte depron. Beter koop je echte depron platen, dan heb je iets waar je mee verder kunt.

Het verwisselbaar maken van de electronica gaat vrij goed. als je bv. een plakbandje om je 9 grams servo's trekt, kun je ze daarna gewoon rechtstreeks op het depron verlijmen met superlijm (evt foam-safe) of zoiets. Ben je het zat, trek je de servo eraf, haal je het plakbandje eraf en je hebt weer een schone nieuwe servo, klaar voor het volgende toestel :)

Accu en regelaar kun je inderdaad met klittenband bevestigen.

1 raad? gebruik zo veel mogelijk depron, en zo weinig mogelijk carbon ;) das veels te duur....

hier staan enkele draadjes in het indoorvliegen/parkflyers waar men goedkope, zelfbouw vliegtuigjes bouwt.... lees deze zeker eens door.

je zal veel leren.

verder moet je zeker niet verlegen zijn om wat te vragen, ook beginners in het bouwen / vliegen zijn welkom...

als ik jou was, dan zou ik zowiezo een toestel bouwen waar de vleugel boven op de romp komt.... met een knikje in de vleugel... dan vliegt het veel stabieler

Dat knikje heet V-stelling, en is dus lastiger te bouwen in Depron. Een shockflyer met rechte vleugel is al heel erg stabiel, alleen niet zelf-corrigerend.

dat knikje was in "beginners" bouwtaal genoemd ;)

Vstelling kan je erg makkelijk inbouwen, als je een triplex sleuteltje inbouwt.

een shockflyer is geen "zelfmaak OEFEN" vliegtuig vind ik persoonlijk....
Wat Vstelling geeft je ook eigenstabiliteit, en hij zal ook niet zo snel gaan "zoeken"

hij doet er natuurlijk mee wat ie wil, maar Vstelling in een toestel kan nooit kwaad, al is het maar 2°

Ach, hij kan het beiden proberen, is nog leerzaam ook. Een gewone shock is voor jonge vliegers die al wat ervaring hebben, een prima keuze. Met triplex onderdelen wordt zoiets al snel te zwaar, en dan nog is het lastig om het geheel goed stijf te krijgen, wat belangrijker is dan die v-stelling.

ik heb wel al enige ervaring met vliegen(de piaget gaat me goed af, en ook snellere vliegtuigen zijn geen probleem, het enige is het landen, op hogere snelheden gaat het perfect, maar zodra het langzaamer gaat lukt het mij nog niet goed om hem niet met de neus de grond in te boren)
ik wil nu gewoon en redelijk stabiel vliegtuigje maken waarmee ik een beetje rond kan vliegen en oefenen met landen.
en ik ben pas begonnen dus ik ken de benamingen nog niet zo goed, maar die leer ik vast wel:D

ik ben wel vanplan om wat te proberen met vleugel vormen, en plaatsen van de vleugel.
en gewoon wat proberen, zolang je de goede elektronica gebruikt, die niet kapot gaat kan je weinig verprutsen.
ik ben zelf een grote fan van carbon, omdat het lekker stevig is, en ook heel licht, de prijzen vind ik wel mee vallen, voor 75cm 1euro 75(ongeveer, zit natuurlijk wel wat verschil in met diktes enzo, maar de prijzen ontlopen zich niet zo veel)

ik ben nog aan het twijfelen over de depron of gamma spul, maar aangezien de gamma hier langs de deur licht(kwartiertje met de auto, met de brommer kan niet want dan vliegen de platen weg)
en dan kan ik veel verprutsen/oefenen.

ik sleutel dus veel met brommers, en heb ook al veel dingen zelf gemaakt(frames, motoren, enz...), een vliegtuig is natuurlijk een ander verhaal, maar ik weet hoe ik met gereedschap moet omgaan, en zeker met een dremel(vooral opmaat maken van motoren en cilinders bewerken moet met een dremel, en is zeer precies werk)
dus met iets lastiger matriaal werken is geen probleem:D
ik kan altijd nog depron kopen als het mij niet bevalt(die gama depron kost toch bijna niks)

oja, ik zit op een technische school, en de mechanica, ik zit vooral in het cnc gedeelte, en ben nu ook een mini cnc freesmachine aan het maken als project, als motor gebruik ik een gewone dremel met frees, de bestuuring is pneumatisch(lucht), dus perfect voor depron modellen uit te frezen, ik wil de modellen gaan maken in autocad, dus dat moet wel lukken:D
tot die tijd snij ik gewoon alles met de hand uit, is depron/gamma spul goed te schuren, of is het heel brokkelig?
mij piaget is volgens mij epp, en is heel erg flexibel, is dat gamma spul ongeveer het zelfde of stijver?

Laatst bewerkt:
Hoi.Goed verhaal.
Het verschil tussen Depron en EPP is er zekers.
Ik heb Depron platen liggen van 3 en 6mm dikte en vroeger gevlogen met een Swift II die uit het EPP materiaal gemaakt was.
Persoonlijk vind ik Depron fijner en makkelijker om te bewerken en ook om ermee te werken dan EPP.
Weet trouwens niet eens ofdat EPP platen wel los te koop zijn.
Vind het EPP een wat 'lossere' structuur hebben dan Depron en minder fijn in de hand liggend.
De Swift II was overigens wel het eerste en laatste vliegtuig voor mij dat ik had wat gemaakt was van EPP materiaal.
Ik vond het EPP zelf te grof van structuur en optisch ook niet mooi.
Depron is veel strakker en gladder en om het te snijden gaat erg goed en mits het snijden met een super scherp mesje gebeurt kun je er alle kanten mee op.
Ik kan me vergissen, maar heb het idee dat Depron ook veel minder weegt dan hetzelfde stukje oppervlak alszijnde EPP.
Als ik jou was zou ik het model uit Depron maken.
Je lijkt me behoorlijk vindingrijk, en met Depron kun je zekers alle kanten op wat betreft het maken van een mooi en goed vliegend model.
Sukses.
Vr Gr Erwin

Ach, hij kan het beiden proberen, is nog leerzaam ook. Een gewone shock is voor jonge vliegers die al wat ervaring hebben, een prima keuze. Met triplex onderdelen wordt zoiets al snel te zwaar, en dan nog is het lastig om het geheel goed stijf te krijgen, wat belangrijker is dan die v-stelling.

ik zei ook niet dat hij een triplex toestel moet bouwen ;) enkel de "sleutel" tussen de 2 vleugelhelften kan triplex.... dan is ie 3mm breed, in slechtste gevallen 6mm ;) weegt 1.5gr?

je kan de KFM profielen gebruiken, deze zijn ontworpen om een depron toestel toch lift te geven , en het is makkelijk toe te passen!

bedankt voor de reacties:D
ik denk dat ik al veel sneller dan gepland aan het vliegtuig ga beginnen...
ikwou namelij eerst gewoon wat vliegen, en ondertussen wat klooien met depron en zodra ik met 1 van mijn vliegtuigen zou crashen daar de onderdelen van gebruiken...
maar toenet is mijn hydrofoil gecrasht, en daar zijn nu dus de drijvers van afgebroken, en daarna in de prop gegaan en dus zijn er flinke stukken uit:mad:

ik was net opgestegen, en vloog een fijn rondje, maar toen kwam de wind er verkeerd onder en werd hij als een gek opgetild en rond gegooit(ding weegt niks en heeft toch een redelijke vleugel opp.

uit eindelijk met een harde landing op de grond gekregen, en ik dacht eerst dat er niks aan de hand was, dus reed ik hem naar mij toe(kan op water land en in de lucht), maar ongeveer na 1 meter langzaam rijden schoof een drijver er onder uit in de prop...

heb hem nu een klein beetje aan elkaar kunnen lijmen, en hij zit er weer redelijk recht onder, maar er zijn dus ook grote happen uit.
hij is normaal bespannen met folie, en heb er nu du wat plakband overeen gespannen om het water dicht te krijgen.
ik hoop dat hij nog vliegt maar ben bang dat het einde verhaal is:(

maar als er iet kapot gaat komen er ook weer onderdelen vrij voor een nieuw vliegtuig:banana:

het is een robbe bl 2824-26 motor
een nieuwe hobbyking 12a esc
en een 8x3.8 prop.
en 3 hxt900 servo's.
en nog 2 carbon staven.

maar ik ga er eerst alles aan doen om hem nog gemaakt te krijgen, daarna ga ik pas kijken of ik het ga gebruiken, maar ik zie wel potentie:rolleyes:

ps: ik ben altijd positief, dus zodra mijn vliegtuig kapot ga ben ik een halve minuut droevig, en dan weet ik wel iets wat ik er mee kan doen, zo gaat dat ook met punten op school:rolleyes:
komt soms een beetje raar over, een er zijn mensen die dat heel irritant vinden

Laatst bewerkt:
De mensen die dat irritant vinden lekker laten gaan en zou er geen energie aan besteden van wat zij vinden.
Gewoon dat doen waarbij jij jezelf het fijnst voelt.
En zoals ik het lees is daar helemaal niets mis mee.
Heb zelf ook ooit een hydrofoam gehad.
Was een Robbe Genesis.
Misschien ken jij het type wel.
Helaas is die al een tijdje uit produktie maar vind het een van de mooiste Hydrofoams.
Hoeveel mm dikte Depron ga jij dan gebruiken om een toestel van te bouwen? 3mm of 6mm?
Vr Gr E

mensen denken wat ze denken, kan je niks aan veranderen:D
ik maak me er nooit zo druk om.

ik was vanplan om 3mm te gaan gebruiken, maar aangezien dat wel erg dun is, en ik hem toch wel redelijk crash bestendig wil maken ga ik toch maar voor 6mm.

ik ga toch carbon gebruiken, maar i was niet vanplan om zo veel te gebruiken als bij mijn piaget(die zit voornamelijk inelkaar met carbon)

ik wil eigenlijk alleen carbon gebruiken in de vleugel de 2 zijdes van de romp, en in het hoogte roer.
de neus word afneembaar en daar komt de ook de elektronica.
'het word een soort transport vliegtuig(qua vorm).
de accu esc ontvanger komen dan in de neus, en als ik crash moet de neus makkelijk los laten, ik zat te denken aan bovenaan papier tape, en onderaan magneten, dan kan ik scharnieren om de bovenkant, en als het crasht scheurt het makkelijk, en is er niks beschadigd:D
ik maak ook verschillende soorten vorm van de neus, dus rond, puntig, stomp.
kijken wat beter vliegt, en goed tegen crashen kan.
de rest word gewoon een normale achter kant met alles erop en eraan.

morgen wat tekenen en kijken hoe ik het ga maken, maar nu vliegen met de piaget:D

pfffff, net dus even een vlucht gemaakt met de piaget...
ben om half 8 begonnen, en nu om 10uur pas binnen.

de eerste keer steeg ik op en toen ik wou stuuren kwam ik er achter dat mijn mix nog aan stond, domme fout van mij, en overkomt je maar 1 keer...
ongeveer 1 half uur later had i heb uit de boom van de buuren, en er was een beetje carbon los en 1 rol scharnier was er grof uitgerukt, dus dat viel goet mee:D
dus even naar het lijm pistool, en op 3 minuten stond ik weer buiten met een vers gerepareerd vliegtuig.
alles op de zender goed gezet, en dus weer naar buiten, ik gooi hem op, stuur hem netjes naar rechts langs het huis(nog steeds dik 50m plaats tussen het huis en het bos van de buurman, dus geen probleem), maar ik was even druk, en je kent het wel niet op tijd gedraait en weer de boom in...
en na 1,5 uur ofzo hem er eindelijk uit, 3 carbon staafjes los, en 1 gat in de vleugel omdat ik er zelf met een pvc buis door had geprikt:rolleyes:
en binnen 1 min het gat dicht gemaakt, en een druppeltje lijm.

ik keek naar buiten, en zag boven het veld(mais) dat het nog redelijk licht was, en ik vlieg dus nu alleen maar boven de mais, dus ik pak nu wel de 3s(het bleek dus dat ik hem eerst vloog op een 2s) en gooi hem op kwartgas op en vlieg perfect weg.
mijn ouders waren even komen kijken voor mijn echte maiden(3 vlucht ooit met een rc vliegtuig, op sim na)
en het ging geweldig, direct even inverted gevlogen, paar loops, en wat rollen, het hooveren ging wat minder, maar dat leer ik nog wel:D
direct een keer verticaal omhoog gegaan(boven de vijver) en get gas uit gezet en recht naar beneden gevlogen, en weer met volgas opgetrokken boven het water(net niet in het water met de staart), en toen netjes geland.

en alles te danken aan mijn simulator, ik heb iets van 100uur gevlogen op de simulator(met een extra 300), en dus perfect kunnen oefenen met alle soorten roeren.
het is zeker niet de makkelijkste manier om te leren vliegen, maar zeker wel een van de leukste.
ik ben blij dat ik niet de makkelijke weg heb gekozen:D

nu maar hopen dat het geen toeval was dat het goed ging:rolleyes:

ga morgen even kijken voor depron, en zoeken voor elektronica die goed is voor vliegtuigen van 150 tot 250 gr, en gaan proberen iets leuks te maken

2x gecrashed op even veel uren tijd? dat valt nog aardig goed mee voor je eerste keer met een schuimpje ;)

komt allemaal goed, en inderdaad, die simulators besparen je heel wat ongelukken...

1 goede raad.... een boom heeft ALTIJD voorrang... net als een paal, een auto, en een mens... dus kom er niet te dicht in de buurt vliegen.

Las dat je een vliegtuig uit Depron gaat bouwen met een vlieggewicht van rond de 250gram.
Heb zelf afgelopen avond onddanks de straffe wind die er stond mijn Hype Micro Sbach342 laten Maidenen.
Dit toestel weegt ook rond de 300 gram met een span van ±600mm
Vliegt op 2S 900Mah Lipo en heb daarnet een geslaagde Maiden kunnen maken.
Dit toestel is behoorlijk kietelig op de roeren en heb er toch de nodige hoeveelheid Expo opzitten.
Maar ze vloog heerlijk en heb er zo'n 5 vluchtjes mee gemaakt.
Met wisselend gas kon ik wel 8 minuten rondvliegen.
Het stijgen was een eitje maar landen op wielen is toch echt iets waar ik nog veel op mag oefenen.Het is dan echt koppie erbij houden en dan gaat het goed zonder het landings gestel eronder uit te rammen tijdens de landing.
Morgen deze kist maar eens meenemen naar het grotere veld en dan eens lekker het toestel leren kennen en 3D moves maken.Ze vliegt namelijk messcherp.
Vr Gr E

mooi ding man!!
vind dit soort vliegtuigen altijd een van de mooiste.
tja, het landen is en blijft altijd lastig, ik kan met mijn piaget nog niet eens goed landen(Op gras), ik trek hem elke eer net niet hoog genoeg met de neus van de grond...
ik ben blij dat ik kan oefenen met een foam vliegtuig, me een houten vliegtuig zou ik niet eens durven:(
hoe gaat het met de wind?
ik heb namelijk al het probleem dat ik niet kan stuuren met de wind in de rug:mad:
het voordeel is dan wel weer dat ik hem verticaal kan landen met de neus in de wind.

moest blijkbaar vandaag naar een verjaardag, dus niet meer gelukt om depron te halen(wou in belgie gaan zoeken omdat ze daar meestal wel wat achterlopen, dus dacht ik mss ook op tapijt gebied).
eigenlijk zouden verjaardagen af geschaft moeten worden:rolleyes:
maarja, morgen weer een dag, en met een beetje geluk een wind stille dag.

Back