H
HeliMan
Guest
Hoi,
Na mijn slechte ervaringen met de 3.00 meter helicopter van Martin Sollner ben ik begonnen met een nieuw 3.00 meter project, een Hughes-500 van XXL.
Deze, voor 90% gebouwde heli, kon ik overnemen van iemand die met grote 3.00 meter helicopters gestopt is en zich nu volledig op het turbine vliegen met kleinere heli's gestort heeft.
De Hughes-500 van XXL is echt enorm, als je bij de staart staat dan kietelt de staartvin je net onder je oksels. De romp, die gebouwd is door Be Slagter, ziet er perfect uit. Zowel van buiten als van binnen is hij meer dan keurig afgewerkt. Knap gedaan hoor Be.
Het XXL mechaniek, wat gebruikt was in een 2.50 meter Lama, is voorzien van drie draagarmen. In deze draagarmen zijn ook 3 big-servo's gemonteerd.
Dit mechaniek past helaas niet in de Hughes omdat deze gebouwd is voor het mechaniek met vier draagarmen.
Op zich geen probleem. Een andere grondplaat bestellen een draagarm, een tuimelschijf en nog wat kleine delen en dat probleem is opgelost.
Helaas verliep het contact met met Duitsland erg slecht en langzaam.
Achteraf geen probleem want ik wilde toch wat zaken aan het mechaniek veranderen. Dit heeft er toe geleid dat ik, op de rotorkop na, het hele mechaniek opnieuw aan het frezen en draaien ben. Wat naar mijn idee een schitterend nieuw mechaniek gaat opleveren......
Het compleet opnieuw bouwen van zo'n gecompliceerd mechaniek is iets waar je toch wel eerst eens heel goed over na moet denken. Bijna alles moet CNC gefrees en gedraaid worden. Dus dat houdt in dat er eerst een ontwerp in de computer gemaakt moet worden. En dit ontwerpen in de computer heeft me tientallen dagen, mischien wel weken, werk opgeleverd. Wat je natuurlijk graag doet voor je hobbie.... :wink:
Morgen de eerste onderdelen van het mechaniek ophalen bij het anodiseer bedrijf en dan kan ik eindelijk gaan bouwen.
(Wordt vervolgd)
Grtz Peter
Na mijn slechte ervaringen met de 3.00 meter helicopter van Martin Sollner ben ik begonnen met een nieuw 3.00 meter project, een Hughes-500 van XXL.
Deze, voor 90% gebouwde heli, kon ik overnemen van iemand die met grote 3.00 meter helicopters gestopt is en zich nu volledig op het turbine vliegen met kleinere heli's gestort heeft.
De Hughes-500 van XXL is echt enorm, als je bij de staart staat dan kietelt de staartvin je net onder je oksels. De romp, die gebouwd is door Be Slagter, ziet er perfect uit. Zowel van buiten als van binnen is hij meer dan keurig afgewerkt. Knap gedaan hoor Be.

Het XXL mechaniek, wat gebruikt was in een 2.50 meter Lama, is voorzien van drie draagarmen. In deze draagarmen zijn ook 3 big-servo's gemonteerd.
Dit mechaniek past helaas niet in de Hughes omdat deze gebouwd is voor het mechaniek met vier draagarmen.
Op zich geen probleem. Een andere grondplaat bestellen een draagarm, een tuimelschijf en nog wat kleine delen en dat probleem is opgelost.
Helaas verliep het contact met met Duitsland erg slecht en langzaam.
Achteraf geen probleem want ik wilde toch wat zaken aan het mechaniek veranderen. Dit heeft er toe geleid dat ik, op de rotorkop na, het hele mechaniek opnieuw aan het frezen en draaien ben. Wat naar mijn idee een schitterend nieuw mechaniek gaat opleveren......

Het compleet opnieuw bouwen van zo'n gecompliceerd mechaniek is iets waar je toch wel eerst eens heel goed over na moet denken. Bijna alles moet CNC gefrees en gedraaid worden. Dus dat houdt in dat er eerst een ontwerp in de computer gemaakt moet worden. En dit ontwerpen in de computer heeft me tientallen dagen, mischien wel weken, werk opgeleverd. Wat je natuurlijk graag doet voor je hobbie.... :wink:

Morgen de eerste onderdelen van het mechaniek ophalen bij het anodiseer bedrijf en dan kan ik eindelijk gaan bouwen.
(Wordt vervolgd)
Grtz Peter