Nieuw Project (3.00 meter Hughes-500)

• Topicstarter Topicstarter HeliMan
  • Startdatum Startdatum
H

HeliMan

Guest
Hoi,

Na mijn slechte ervaringen met de 3.00 meter helicopter van Martin Sollner ben ik begonnen met een nieuw 3.00 meter project, een Hughes-500 van XXL.
Deze, voor 90% gebouwde heli, kon ik overnemen van iemand die met grote 3.00 meter helicopters gestopt is en zich nu volledig op het turbine vliegen met kleinere heli's gestort heeft.
De Hughes-500 van XXL is echt enorm, als je bij de staart staat dan kietelt de staartvin je net onder je oksels. De romp, die gebouwd is door Be Slagter, ziet er perfect uit. Zowel van buiten als van binnen is hij meer dan keurig afgewerkt. Knap gedaan hoor Be.

hughes500.jpg

Het XXL mechaniek, wat gebruikt was in een 2.50 meter Lama, is voorzien van drie draagarmen. In deze draagarmen zijn ook 3 big-servo's gemonteerd.
Dit mechaniek past helaas niet in de Hughes omdat deze gebouwd is voor het mechaniek met vier draagarmen.
Op zich geen probleem. Een andere grondplaat bestellen een draagarm, een tuimelschijf en nog wat kleine delen en dat probleem is opgelost.
Helaas verliep het contact met met Duitsland erg slecht en langzaam.

Achteraf geen probleem want ik wilde toch wat zaken aan het mechaniek veranderen. Dit heeft er toe geleid dat ik, op de rotorkop na, het hele mechaniek opnieuw aan het frezen en draaien ben. Wat naar mijn idee een schitterend nieuw mechaniek gaat opleveren...... :o

Het compleet opnieuw bouwen van zo'n gecompliceerd mechaniek is iets waar je toch wel eerst eens heel goed over na moet denken. Bijna alles moet CNC gefrees en gedraaid worden. Dus dat houdt in dat er eerst een ontwerp in de computer gemaakt moet worden. En dit ontwerpen in de computer heeft me tientallen dagen, mischien wel weken, werk opgeleverd. Wat je natuurlijk graag doet voor je hobbie.... :wink:

mech.jpg

Morgen de eerste onderdelen van het mechaniek ophalen bij het anodiseer bedrijf en dan kan ik eindelijk gaan bouwen.

(Wordt vervolgd)

Grtz Peter

Hoi,

Vanmorgen bij de anodiseur de eertse onderdelen opgehaald..... :lol:
Deze man heeft erg zijn best gedaan, mooie diepblauwe kleur.

mech01.jpg

En natuurlijk kijken of alles wel in elkaar past zoals ik bedoelt had.

mech02.jpg

Grtz Peter

Prachtig om te zien. Wat een grote heli! Welk aluminium bedrijf in Friesland maakt zulke mooie dingen?

Met vriendelijke groet,
Alex
Leeuwarden

Hoi Alex,

In Friesland heb ik nog geen bedrijf gevonden die dit netjes kan doen.
Dus maar naar het zuiden.... :?

Grtz Peter

Hoi Fredje,

Ik ga eerst vliegen met twee bladen. Het ontwerp voor vijf bladen ben ik mee bezig. Maar dat staat onderaan het lijstje. Eerst van de zomer vliegen das het belangrijkste.

Grtz Peter

Hoi,

De servo's in het mechaniek gemonteerd.

mech03.jpg

(wordt vervolgd)

Grtz Peter

Hoi,

Een fotootje van de, nog orginele rotorkop.
Dus twee bladen met padles.

rotor01.jpg
\

Grtz Peter

Als ik me niet vergis is deze romp van "oude"type Hughes 500....deze had, als ik me wederom niet vergis een 4-blads kop (toch?)

De nieuwere versie heeft een ietwat spitse neus op de romp en een 5-blads rotor....

oude type....4blads
Hughes%20500_jpg.jpg

nieuwe type...5blads
hughes500.jpg

Hoi,

Er zijn volgens mij heel veel uitvoeringen van de Hughes-500.
Er is zelfs een NOTAR verise van, de MD-520.
de versie die ik heb is men een hoge staart, niet de V-Staart.

HUGHESweb_09.jpg

Ik heb op internet een Hughes gevonden met wel erg mooie kleuren.
Iemand die een spuiter weet die dat kan??....ik krijg zoiets niet voor elkaar.... :oops:

hK36.jpg

Grtz Peter

Als je wil weten hoe je zoiets spuit, moet je over 10 minuten 'Rides - Under pressure' kijken op Discovery Channel.

Palindroom posthoeveelheid, 3333 posts. 8)

Heb je dat ontwerp getekend met autodesk inventor? Knap gedaan en de afgewerkte stukken zien er ook fantastisch uit.

Hoi,

Ik werk bij een Engineering Buro, dus heb gelukkig de beschikking over Inventor.
Over de kwaliteit van het freeswerk ben ik zelf enorm tevreden. Alles netjes afgewerkt, per onderdeel verpakt, geen krasjes op het matriaal....gewoon perfect.
Ook het anodiseer bedrijf, dat tot mijn verbazing midden in een woonwijk in Groningen zit, heeft bijgedragen tot een goed resultaat. Dus tot nu toe tevreden.
Voordat de heli vliegt moet er toch nog een hoop gebeuren. De orginele tuimelschijf moet veranderd worden, omdat er een fout inzit. Hiervoor heb ik een nieuw ontwerp gemaakt welke nu gefreesd wordt.
Al met al veel werk....maar dan heb je ook wat.....

Grtz Peter

Raptor Rulezzz zei:
Ik heb op internet een Hughes gevonden met wel erg mooie kleuren.
Iemand die een spuiter weet die dat kan??....ik krijg zoiets niet voor elkaar....

Sprokkel op dit forum... hij Airbrushed, ik lak ze af.

Cheers,

Richard

rich wat doe je me aan man dat ding is veel te groot :D hahaha

Hoi Sprokkel,

Ik had al een dieplader geregeld om die heli naar je toe te brengen..... :lol:
Stuur me even een PB'tje met je telefoon nummer kan ik overleggen of je het kan en wil doen.....

Grtz Peter

Back