nieuw project gestart - Liman 2

ja ongeveer half, is best een werk.
maar ik heb geen haast
en als ie helemaal dicht is de binnenkant met epoxy met een verdikkingsmiddel en als da droog is de buitenkant schuren en ook behandelen.
groet Piet

had de binnenkant van de stuurhut al geschilderd en vandaag het interieur er in gelijmd.
ook de draadjes van de led'jes naar beneden door gevoerd.
groet Piet

20220408_191211.jpg

gisteren alle draadjes van de led's met het weerstandsbordje bevestigt, alles doet het.
vanmiddag aan een kant van de boot de laatste latjes gelijmd, volgende stap is de andere kant en dan de voorkant dicht maken.
het gaat best lekker.
groet Piet

20220422_153029.jpg

het ziet er wel goed uit..... maar gelukkig is de de kiel redelijk zwaar uitgevoerd en heb je er binnenin een dek voor de machine kamer in liggen zodat de romp enige stevigheid zal hebben straks. Net zoals een bakstenen muur kan je een romp ook best beplanken in verband en niet alle plankjes op de zelfde spant laten eindigen. Je hoeft het nu niet allemaal terug gaan af te breken omdat je geluk hebt met de eerder opgesomde verstevigingen die dit wel zullen ondervangen. Een epoxy laagje met glasvezeldoek geeft eventueel nog extra stevigheid en een reden om je prachtige werk niet te moeten herdoen.

Marc, de eerste latjes zijn steeds om en om gelijmd. waar de latjes eindigen zit namelijk een dubbel spant, ook de bouwbeschrijving geeft deze werkwijze.
de romp is zoals op de foto is te zien ondersteund door twee balken en lijmklemmen, tussendoor soms even meten of alles nog waterpas staat.
ik heb al meerdere boten gebouwd op deze wijze en ik mag me zelf op m'n borst slaan het is nog nooit fout gegaan.
maar als alles dicht zit wordt de binnenkant bedekt met epoxy.
maar zover is het nog niet.
maar het komt goed, maar opmerkingen en commentaar zijn altijd welkom.
groet Piet

zoals ik al schreef, door de bouwwijze van de spanten en aanverwanten maakt het niet veel uit omdat er voldoende stevigheid is.
Maar mocht je ooit vanaf plan gaan bouwen , moet de beplanking wel voor de stevigheid zorgen, vandaar dat ik het even mee geef.
succes met het verder dicht maken van de romp

dit is inderdaad de makkelijke manier, die door veel kits word aangehouden, mocht je nu het dekje voor de machine kamer wegdoen zou je romp helemaal niet meer stevig zijn.
kijk maar even naar je huis, de metsers zweren ook bij een verband voor de stevigheid van je muren :)
Maar lig er nu vooral niet wakker van en doe rustig verder zoals je bezig bent.

Marc, voor dat ik was begonnen met de beplanking was de romp al heel stevig, bovendien is het een heel leuke boot om te bouwen, alles past perfect in elkaar.
er van wakker liggen doe ik nooit, vanavond een paar flinke glazen wijn en zo lekker slapen en morgen pas weer lekker wakker worden.
ga volgende week weer lekker bouwen.
prettig weekend
groet Piet

ik heb wat foto's gemaakt van de verlichting rond de cabine.
groet Piet

aaa.jpg

postieverlichting

bbb.jpg

schijnwerper

ccc.jpg

navigatieverlichting in de cabine

ddd.jpg

cabineverlichting

eee.jpg

cabineverlichting buiten

twee foto's van de ankerlier.
de eerste is voor het model.

20220515_201519 (2).jpg

de tweede staat in Zaandijk en is waarschijnlijk afkomstig van de spoorpont Enkhuizen - Stavoren.
de oude spoorpont is omgebouwd tot parenclub
groet Piet

20220512_154534 (2).jpg

groet Piet

mooie rook :) ik gebruik tegenwoordig glycerine aangelengd met water , te verkrijgen bij het kruidvat of je appotheker.
rookt even hard maar geeft geen vettige neerslag op je schip.

Zelfs een verschil in de spanning van 0,01V tussen de beide celpakketten geeft een HEEL grote stroom van de ene naar de andere om het verschil te compenseren.

Back