nieuw project gestart - Liman 2

Stoompomp, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
beide pakketten worden eerst parallel geladen.
in een andere boot zitten ook twee pakketten parallel en geen problemen.
dus vandaar mijn vraag
groet Piet

Zolang je ze parallel gekoppeld houdt is er geen probleem Piet. Gr. Klaas.

romp onderkant is geschilderd.
verder nog wat electronica platen gemaakt waarop de electronica komt.
op kleine plekjes van de witte lijn moet ik nog wat bijwerken.
groet Piet

20220807_135518.jpg

Piet, Om te voorkomen dat de verf onder de tape kruipt zou je eerst een laagje blanke lak (glans of satijn) op kunnen zetten. Die zie je niet als het onder de tape kruipt. Of een witte band plakken van tape. Succes verder! Gr. Klaas.

Klaas, het was wel professionele tape, maar het zijn kleine stukjes en ik heb een vaste hand.
groet Piet

Als het uit de had lukt is het toch goed Piet? Op de foto lijkt het net of de verf onder de tape is gekropen. Wat precies de oorzaak is weet ik niet. Heb het ook wel eens gehad omdat de tape niet goed was aangedrukt. Sommige verfsoorten tasten de lijmlaag van de tape aan. Meestal gebruik ik gewoon Sellotape en gaat het wel goed. Een en ander hangt ook van het geverfde oppervlak af. Altijd weer spannend bij het weghalen van de tape. Gr. Klaas.

soms is dat wel het nadeel van een foto maken het wordt dan zo scherp dat je denkt het is niet goed maar als je het dan in werkelijkheid ziet dan valt het reuze mee.
maar als de verf helemaal droog is ga ik het wel even goed inspecteren en waar nodig bij werken.
met witte striping heb ik niet zo'n goede ervaring het liet na verloop van tijd toch weer los.
groet Piet

Ja Piet, die dichtbijfoto's zijn heel confronterend. Als je op twee meter afstand staat valt het amper meer op. Dan varen we maar iets verder van de kant vind je niet? En in wezen zijn dit soort schepen werkpaarden en geen jachten. Maar desondanks kunnen ze er wel netjes uitzien. Succes met deze ouderwetse sleper! Zal best wel wat worden. Gr. Klaas.

de striping moet je na het kleven even verwarmen met een haardroger om de lijm te activeren, daarna nog eens goed aandrukken met een doekje om je vingers niet te branden.

electronica in de boot geplaatst, kan nu verder met de dekken.
zoek alleen nog een manier om de roer hak zo te bevestigen dat ik hem makkelijk kan weghalen om de schroefas eruit te kunnen halen.
ik zat zelf te denken om aan de onderkant een heel dun schroefje te doen en aan de bovenkant tegen de romp een paar dunne plaatjes vast lijmen aan de roerhak en deze dan met een boutje vast te zetten.

20220821_112802.jpg
20220821_113029.jpg

groet Piet

Dag Piet, mooi schip bent u aan het bouwen, ik zou de hak vastzetten met aan weerskanten een plaatje, de ene kant gelijmd en de andere kant met een schroefje, zo hoef je niet in de (dunne) kiel van het schip te boren met kans op inwateren.
pnvx4Uztj

Geen mooie rechte lijnen, doe t op de telefoon en mn vingers zijn eigenlijk te dik daarvoor

Groet Dyon.
Ps het mooiste is met 4 messing plaatjes en een boutje dwars erdoor, er komt mijn insziens nog wel aardig wat kracht op de hak/roer te staan

Dyon bedankt voor je reactie, ik had zelf ook zo iets in gedachten.
maar 2 weten meer als 1.
groet Piet

Zo is dat Piet, dat vind ik het mooiste aan dit forum. de Liman staat ook nog op mijn verlanglijstje ooit, maar eerst de lopende projecten maar eens afmaken. Groet Dyon.

ik heb er over nagedacht en het volgende gedaan, ik wilde dat het schroef/roer hak verwijdert kon worden i.v.m. met onderhoud van de schroefas.
er komen nu twee plaatjes triplex aan weerszijden, een wordt vastgelijmd en de andere zit door middel van boutjes vast.
ook aan de bovenkant zitten twee plaatjes, printplaat, ook met boutjes.
als ik ze los schroef kan het hele raam worden verwijderd en de schroefas naar achteren worden verwijderd.
de triplex plaatjes worden wel helemaal in profiel geslepen.
groet Piet

20220823_175742.jpg

Piet, bij de Maarten zat er oorspronkelijk achter de schroefas een uitneembaar deel in het schroefraam. Dat was met 4 bouten bevestigd. Bij de echte Maarten is i.v.m. manoeuvreerbaarheid een deel van het schroefraam verwijderd en het roer naar voor verlengd. Bij mijn model heb ik het origineel toegepast.
IMG_3652.jpg

Laatst bewerkt:
de roer hak plaatjes bevestigt, waar je tegen aan kijkt zitten de plaatjes vast.
de andere kant zit los, dus als de boutjes er af zijn kan ik het geheel losnemen incl. het roer.
alleen alles nog een beetje schuren en dan kan het weer worden geschilderd.
groet Piet

20220825_140432.jpg

Back