Nieuw projekt Schweizer 300 C :P

Ik ga binnenkort weer aan een nieuwe heli bouwen, een Schweizer 300C.

9102006120706.jpg

Waar ik alleen nog mee zit word het 2 of 3 bladen bovenop?
Wie heeft er met 3 blads heli's gevlogen?
Stuurt het veel anders / moeilijker dan een 2 blads heli?
ASAP commentaar a.u.b. dit i.v.m. de bestelling.
Senk joe. :) :wink:

Hoi ! ik heb met 3 blads gevlogen en het is wel anders maar niet veel moeilijker. Wat je met een drieblad echt mist is de vertragende werking van de paddles. De heli is geneigd snel af te zeilen tijdens afvangen en hooveren. Ik zou er voor gaan, het is een prachtgezicht ! 8)

Je went er snel aan.

OK, ik heb alleen 2e hands ervaringen maar toch.....

De 3 blads is blijkbaar (naar de ervaringen van onze club piloten) een stuk moeilijker.
De heli wordt wiebeliger en instabieler, het heet ook niet voor niets een "stabilo" wat je mist :lol:

Plus de 3 blad bladen zijn een stuk duurder omdat je 3 uitgewogen bladen moet hebben.
Ja het ziet er wel mooier uit op de grond.
Het is maar waar je voor gaat, vlieggedrag of een zo veel mogelijk natuurgetrouwe heli.

Hij zal met de schweizer niet gaan staan raggen neem ik aan. Ik neem aan dat hij voldoende vliegervaring heeft en dan zal hij geen moeite hebben om de 3 blads te vliegen. Bladen komen uitgewogen aan, afstellen is zo gebeurt. Het is gewoon wennen. Een 4 blads vliegt nog wat lastiger.

Hallo,
Ik heb zelf een 300C Hughes van Robbe met benzine mechaniek.
Aangeschaft 2e hands met drieblads kop. IK vond het een drama! vliegen met een drieblads-kop. Zeker als er iets/wat wind staat!
Dit wordt zeker niet makkelijk omdat alle andere heli's welke ik bezit 2 blads zijn. En je met de drieblads totaal ander vliegeigenschappen hebt.
Om een lang verhaal wat korter te maken.... heb ik van een kameraad van mij, zijn gecrashde Futura se rotorkop gekregen en de Hughes van een 2 blads kop met peddel as voorzien.
Ik heb eens een draadje geopend op RunRyder betreft deze ervaring.
Het komt er op neer dat de lui die met Multiblades vliegen, een berg electronica aanschaffen om vervolgens de heli te laten vliegen ALSOF het een 2 blads is.
En de, KISS, keep it simple stupid, benadering voor mij was dan ook om er een 2 blads van te maken en te GENIETEN van het vliegen!
Als statisch model staat een 3 blad zeker prachtig, maar vliegend is d'r geen verschil in "uiterlijk"als dan met een 2blads kop.
Bel me gerust eens op dan kan ik je uitleggen hoe de eigenschappen zijn en hoe het vliegt.
Eric.
06 19520253.

Hij vliegt zeer zeker "anders" ik kon er gewoon hoog mee rondfladderen zonder dat er poep uit mijn broekspijpen liep. Dat was trouwens een Schluterkop met houten bladen en alweer een tijd geleden. Kunstvlucht durfde ik niet aan. Toch was er prima mee te vliegen ook met wind.
Weliswaar kon ik niet eventjes achteromkijken terwijl de heli hoog zat want hij is best onberekenbaar. Ik zou graag weer eens met een 3 blads gaan vliegen, en met dit project van John zou ik niet eens hoeven nadenken of er een 3 blads op zou komen.

Kom nog een paar andere en ik ben er. :) (3blads?)
Ik heb me vandaag al bijna gek geschroefd.
Lekker de zon op de kale kop die ziet nu weer lekker :oops: uit.
Morgen de eerste foto's. :wink:

Zal ik het anders formuleren:
Het vliegt relaxter met 2bladen en paddle-as.
De 3 blads liet ik vaker staan vanwege het "andere vliegen".
Was zonde van zo'n mooie heli, ben nu weer tevree met m'n 2 blads.
Ik heb nog 4 andere heli's, allemaal 2 blads, en heb je dan 1 meerblads heli, dan blijf je omschakelen naar de manier van vliegen wat een multiblade vereist.
ps , geen poep uit de broeks pijpen? dat moet je aan het denken zetten, want het IS anders.
Voorbeeld: Je wilt weg-vliegen in een rechte lijn,
dan geef je gas/pitch en elevator naar voren, nog niets aan de hand, met paddle as kop geef je direct geleidelijk minder tot geen elevator input meer en de heli blijft licht voorover geheld vooruit vliegen. Een meerblads kop MOET je elevator naar voren blijven geven anders gaat hij direct omhoog!
Staat er dan nog een lichte wind schuin op de kop van de heli dan moet je de elevator en roll besturing daar blijvend tegen-in sturen anders rolt de heli van de wind weg EN gaat omhoog.
Ik heb dit zelf ervaren met de Robbe drieblads kop (De 3 bladskop staat nu te koop op Marktplaats trouwens)
Ook heb ik gevlogen met een vierblads kop.
En dat is wat Rhelie al aangeeft NOG lastiger sturen.
Stel dat de Schweizer/Hughes 300 de enigste heli is die je bezit/vliegt dan zal je aan zijn gewoonte wennen, ik heb mij er aan toegegeven over te gaan naar 2 blads daar alle heli's 2 blads zijn die ik bezit/vlieg.
Eric.

mss is dat moeilijk sturen een extra bij het schaalvliegen. dat is dan juist het genieten.

mvg joris

of gewoon schaal, 3 bladen en Vstabi.

neem eens contact op met fred coenen, die heeft erg veel Vstabi ervaring.
ik denk dat ook een 3blads kop erop kan.

Dat bedoel ik nou met "kostbare electronica" om de heli te laten denken dat hij een paddle as heeft.
En zal gaan vliegen alsof het een 2 blads heli is.
Een tip: als je iemand kent met de Real flight G3 simulator programma in de buurt.
Daar zit een scale head Ecureuil bij met drie blads scale kop.
Vlieg met deze heli met deze sim en je krijgt een idee hoe het vliegt.
Ik heb deze G3 nl ook, kom gerust eens langs vlieg met de sim. dan krijg je een reeler beeld van het vliegen met 3 bladen op de kop.
Ik heb speciaal voor deze sim, de PC behoorlijk moeten upgraden omdat het een zwaar grafisch programma is.
Eric.

Ik heb net gevlogen met de Ecureuil op G3. Mijn bevindingen :

In het hooveren wilt de heli met zen neus naar voren vallen,
bij het weg vliegen wilt die net met zijn neus omhoog gaan.
In het hooveren moet je dan trekken de hele tijd, bij het wegvliegen
moet je dan drukken.
De stabiliteit is minder door het kleinere bladoppervlak, maw hij
heeft de neiging om naar links te vallen. Conclusie, je moet het
helivliegen toch degelijk onder de knie hebben om er stabiel mee
te kunnen vliegen. Nose maakt de instabiliteit het moeilijker. De
autorotaties hadden niet veel energie. Erichevy heeft dus gelijk
ivm de instabiliteit.

grtn joris

Uhm de tijd een beetje uit de hand gelopen, och ik heb toch vakantie. :P
Zeer interesante opmerkingen, ik weet het nog niet.
Ik zal ook eens kijken of er iets te merken valt met een 3 blads heli met de sims. Reflex en nog Aerofly Pro deluxe, maar die vind ik niet zo goed.
Maar alvast bedankt, meer reacties zijn natuurlijk welkom.

Gisteren tijdens onze open dag kwam toevallig nog een piloot van een buur-vereniging naar mij toe.
Hij vroeg of ik een engels document voor hem kon nalezen over een electronische stabilisator voor 3 of 4 blads helis. Hij was niet zo goed in engels en wou weten hoe dit ongeveer werkt.

Dit werkt via een electronische mixer dit 2 extra gyro's aanstuurt voor de swashplate.
Hij corrigeert daarmee de roll en de nick.
Hij zei dat het echt vervelend vliegen was omdat hij af en toe de neiging had om ineens één kant op weg te slaan en hij was echt van plan deze stabilisatie te gaan implementeren.
2x 401 gyro's
160 euro electronica
------------------------
360 Euro om hem te laten vliegen als een 2 blads................
En het verschil zie je alleen als hij op de grond staat......

Ik herken het vlieggedrag zoals Eric dat omschrijft. Ik kan daar nog iets aan toevoegen, als de heli hooverd en je geeft voorover, dan blijft de heli nog even in die stand op de plaats voordat hij weggaat.
Ook bij extreem afvangen merk je dit verschijnsel goed, je kunt de heli bijna verticaal op zijn staart zetten laag bij de grond en hij blijft eventjes hangen. Doe je dit met een meerbladskop dan crash je hem want hij zeilt onmiddelijk richting moeder aarde. Ik zie er uitdaging in. Elektronisch mixen kan altijd nog !

Muli-blad-koppen vliegen anders. je moet meer vliegen dan een twee-blad.
Indien goed afgesteld is een Multi goed te vliegen indien je goed (en dan bedoel ik ook goed) met een twee-bladkop overweg kan.

Hier www.xs4all.nl/~wever/video/ec135.wmv kan je een filmpje zien van mijn heli met een multi-bladkop zonder elektronische hulpmiddelen als multiblad-giros of V-stabi. (heeft al eerder op dit forum gestaan)
Bedenk wel dat deze hulpmiddelen niet voor niets zo veel worden gebruikt

Gerard heeft mij ook eens in Weert zien vliegen toen ik hem net had en nog niet optimaal was afgesteld in de turbulentie van een paar bomen. Dat was spannend :?

Dus; kan je goed met een twee-blad overweg is de overstap naar een multi een nieuwe uitdaging. Gaat het vliegen leuk maar houd verder niet over zal ik het niet doen of aan de giros of V-stabi.

Succes,
Ben

ps: Krijgen we nog beelden van een vliegende Airwolf ??

:D Natuurlijk komt er nog iets op video, dat was lag zondag eigenlijk in de planning.
Maar dit ding lag in de doos te blerren, bouw me dan, bouw me dan, het is zo'n mooi weer :P
Ik heb toch voor een beetje gemak / veiligheid gekozen, er komen toch 2 bladen bovenop.
Als de heli goed vliegt kan ik er nog altijd een andere kop op zetten.
Want als ik met zo'n 3 blads de boel al gelijk plat vlieg heb ik een platte heli.
Bedankt nog voor de adviezen. :wink:

Hier de 1e foto's.
Gisteren.
01.jpg

02.jpg

En zover ben ik vandaag gekomen.

03.jpg

04.jpg

Hij word steeds :oops: van de zon. :D

Wat een pracht!
Ik ben helemaal weg van dit model. Ik heb hem dan als Hughes 300C van Robbe. Inclusief navigatie verlichting en stille zimmerman uitlaat.
Deze modellen zijn zo mooi groot in de lucht.
En ik zit midden in een restauratie van een licht gecrashde 300C welke ik 2e hands heb gekocht voor een kameraad van me.
Succes met de opbouw!
ps
Lijkt er nu een "knik" in de staartbuis te zitten? of is de foto vertekend.
Eric.

Ja Eric, er zit echt een knik in de staartbuis.
Maar die schijnt erin te horen dat is ook op de tekening te zien (gelukkig)
Jij ook succes met de restauratie :wink:

Back