nieuw. vraag over modeltjalk.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door koor, 16 nov 2011.

  1. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    hierbij heb ik wat foto's toegevoegd van een servo met arm en een zeilwinch.
    als je een servo arm hebt kan je dan het zeil wel maximaal vieren of is dat beperkt??? en kan je hiermee 2 zeilen te gelijk bedienen. en over de zeilwinch daar bij zie je altijd 2 rollen boven elkaar zitten is dat voor 2 verschillende zeilen of heeft dat een andere functie???

    [​IMG]







    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    dit schema had ik gevonden dit geeft heel veel informatie. en ook vragen. je ziet dat de lijnen samen naar boven gaan. is het mogelijk dat je de fokkeschoot apart naar buiten laat komen in het voorschip?? wat zijn de kleinste zeilwinch want ik heb maar ruimte in hoogte van 3.5 centimeter.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Zo'n gesloten systeem kan ook zeker volledig onderdeks, waarbij alleen de touwen naar fok en grootzeil naar buiten worden geleid.

    De meeste winches hebben toch wel een redelijke hoogte, 3 1/2 cm is niet bepaald royaal.

    Met een zeilservo heb je misschien wat minder "uitslag" maar in de meeste gevallen toch genoeg om de zeilen bijna dwars te kunnen zetten, en ook volledig aan te halen.
     
  4. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    oké dus het is nog best lastig met zo'n zeilwinch vanwege de hoogte. maar met een servo met arm wordt het ook lastig denk ik zelf want het schip is maar 9 cm breed of is dat dan geen probleem??? want zeilwinch lijk mijn zelf het beste.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan die lieren ook leggen hoor, dan is de diameter van de trommel de hoogte bepalende maat.
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Maar 9cm breed? Dat is wel vrij smal. Ik vraag me af of je daar gewone servo's in kwijt gaat kunnen, of al richting een maatje kleinere servo's zou moeten denken. Of je de zeilen dan echt dwars kan zetten, lastig. Een winch op zijn kant kan ook, maar een beetje trommel is toch al snel 3,5 cm. Het wordt wel een beetje priegelwerk, aan de ene kant een uitdaging, maar een complete flop licht ook snel op de loer. Je weet nog niet precies hoeveel gewicht je nog met kiel en RC kan toevoegen. Ik vraag me af of die geschatte 1.5 kg maximale waterverplaatsing wel reëel is. Ter vergelijking, een bootje als de Vegesack (wel iets andere romp, maar wel ongeveer dezelfde lengte) kan met zijn 40 cm lengte ongeveer 525 gram wegen om op de waterlijn te liggen. Jouw bootje is 10 cm langer, en zou dan 3 keer zoveel waterverplaatsing hebben? :confused:
     
  7. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    hij weegt nu 670 ongeveer het wordt alleenmaar minder om dat er nog hout uit gaat. over die winch. er komt nog een dek huisje op dus dan word die wel hoger dan gaat het wel passen dan wordt het meer als 4 cm. dan zou een zeilwinch geen probleem zijn. ik vind het wel een uitdaging om hem zeilend te krijgen.

    wat is volgens jou dan een reële waterverplaatsing??? want hij moet toch zeilend te krijgen zijn als die vegesack ook zeilend te krijgen is. heb je mischien foto's van de Vegesack???
     
  8. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    De Vegesack is geen zeilboot, maar wel ongeveer zo lang, vandaar dat ik hem als voorbeeld nam. Als de romp waterdicht is, kun je eenvoudig testen wat er nog aan gewicht bij kan voordat de tjalk te diep komt te liggen, door hem in het water te leggen met dat gewicht erin. Is de romp nog niet waterdicht, dan wordt het lastiger om het exact te bepalen.

    Die winch van rexonamen lijkt een mooie optie, alleen vraag ik me af of je die trommel erin passend gaat krijgen. Ook 4 cm is niet bepaald veel ruimte.
     
  10. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Die winch van rexonamen lijkt een mooie optie, alleen vraag ik me af of je die trommel erin passend gaat krijgen. Ook 4 cm is niet bepaald veel ruimte.

    maak je van een stukje rondhout je trommel ,of van een touwrol(vissnoer) meneer er mogelijkheden genoeg ff denken en niet tesnel reageren ,gewoon iets uitproberen is niet zo moeilijk hoor , sucses

    gr Rexonamen
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    De topicstarter mag van mij proberen wat hij wil, maar je zal moeten toegeven dat 4 cm niet royaal is. De servo zelf neemt die ruimte al vrijwel in, zonder trommel erop. En ik zou het jammer vinden als een mooi statisch model deel gestript wordt om er dan later achter te komen dat het toch niet gaat werken. Maar we zullen zien, ik wacht de ontwikkelingen met spanning af. ;)
     
  12. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Hallo 4cm is genoeg , ,trouwens je kan zo`n winch ook plat neerleggen ,en met een klein trommeltje een omloopje maken of over een rail laten lopen .ik heb wel eens in minder ruimte een winch gemaakt , in een Tempo scow ,scale 1:5 . als je goed kijkt voorin zie je de winchen , had echt niet veel ruimte ,maar met een omloop gaat het perfect.

    gr Rexonamen



    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us



    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2011
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ok, qua hoogte zou het dan net moeten kunnen, begrijp ik. Alleen lijkt dit bootje me wel breder van binnen dan de 9 cm die er in de tjalk in de breedte beschikbaar is.
     
  14. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    bedankt voor de link van de winch.

    ik ga hem eerst in het water leggen en testen hoeveel gewicht er bij kan. dan is me vraag wat is dan het maximum wat het schip mag wegen in totaal.

    ik ga hem zo snel mogelijk testen en dan horen jullie het resultaat. hoe zwaar die gaat wegen met het gewicht er bij en hoeveel gewicht er bij komt zodat hij netjes op waterlijn ligt.
     
  15. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    goedenavond

    ik heb hem getest en dit is het resultaat. er moet 600gram gewicht bij zodat hij netjes in het water licht.

    het gewicht van het schip is 380 gram.

    zijn dit goede resultaat om hem te laten zeilen???

    gr harmjan
     
  16. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Hallo om dit te laten zeilen , ja kan wel maar verwacht geen MM eigenschappen , het zal leuk zijn en meer niet , maar gewoon doen ! ,kijken waar het schip strand ,of zeilt, probeer wel het tuigage /mast (evt carbon)zo licht mogenlijk te houden .

    sucses Rexonamen
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Als je inderdaad, zoals ISOLA2 hier aangeeft, 500 gram in de kiel nodig hebt, zou je nog 100 gram over hebben voor alle apparatuur. Dat is niet ruim, maar goed, dat geldt voor dit hele project, het is niet onmogelijk. Als je een kleine lipo als accu neemt, scheelt dat in gewicht. Micro ontvanger, kleine servo voor het roer (maar niet te klein, want het is geen balansroer) dan moet er nog net een kleine winch bij kunnen.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je nog tijd (en ruimte) over hebt, maak je dan de zwaarden ook nog bedienbaar?
     
  19. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    goedenmiddag allen.

    ik ga de zwaarden niet werkend maken. het is nog een best lasitg projectje.
    ik zit natuurlijk niet stil en ik kijk ok gewoon verder naar andere beginners modelen. en nu is mijn oog gevallen op de basic jol of de jif65.

    nu heb ik daar een paar vraagjes welke zeiltbeter en welke is sneller zelf denk ik de jif65. want die is beter gevormd. de basic jol is echt een beginners model en de jif65 is iets meer gevorderd. graag foto's van mensen die de basic jol hebben gemaakt en de jif65 en informatie/ reacties er over.
     
  20. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Jif65 vaart idd sneller dan de Basic Jolle, althans bij mij.
    bouw, is niet moeilijk en ontloopt elkaar niet veel.
    In de RG65 klasse zijn ondertussen snellere modellen,
    hangt van de interesse af wat prioriteit heeft.
     

Deel Deze Pagina