nieuwe 12V voeding gezocht

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door andyr74, 7 sep 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Toch maar even bij Okaphone in Groningen de twee transistoren besteld.
    Hebben ze met een dag binnen en gaat het op de post. van ieder 5 stuks. Totaal 15.40 euro... iets duurder dan van verre.

    Op goed geluk dan maar deze 'reparatie' met de vervangende transistoren (reeds genoemd). Q12/Q13 (Y1) > FMMT619 en Q14/Q15 (Y2) > FMMT720

    https://sites.google.com/site/donutscience/let-s-fix-this/repairing-efuel-30a-power-supply-voltage-issue/replacing-the-parts

    Andere onderdelen die naar boven komen...
    CM6900G (
    http://www.championmicro.com.tw/data...ce/CM6900G.pdf )

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2019
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is conventionele, hoofdzakelijk analoge techniek met veel resonantie en pwm aan boord.
    De enige microprocessor die aan boord zit, zit diep verscholen achter het display en wordt ook alleen maar gebruikt om karakters op het display te toveren.

    De spannings-regeling en stroom bewaking verloopt via U2.
    Data sheet is >hier, ff klikken< te vinden.
    Het schema voorbeeld, komt grotendeels overeen met hoe het in dit type voeding is geregeld.

    De stroombewaking/meting verloopt via shunt R47, de kleine spanningsval over de shunt gaat gaat eerst naar het display.
    Wordt vervolgens door een opamp heen geloodst >hier klikken voor de datasheet< om vervolgens versterkt terug te gaan naar de hoofd print (U2) en naar de display microcontroller om wat cijfers op het scherm te toveren.

    Deze voedingen zijn qua merk en zo niet allemaal exact gelijk en komen ook niet allemaal uit dezelfde emmer.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dank voor je uitleg! Bijkans is deze 540w HK ingekocht bij SkyRC... of zit er zelfs nog een onderneming tussen?
    Even boven water zien te halen! Gegevens van de print daarom... kan het vergeleken worden.
    Tot nu toe erg veel overeenkomsten. (Deze HK koste in 2017 rond de 80 euro)

    IMG_9457.jpg

    IMG_9458.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2019
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ziet er goed uit, niet alles wat HK verkoopt is imitatie.:)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    HK verkoopt eigenlijk niet zo heel veel imitatie? Ze produceren zelf niets, maar kopen in bij producent of tussenhandel waar er labels aan geplakt worden,
    'Branding of badge engeneering'.
    En aldaar op vraag en specificatie in wordt gegaan. Uitwerking is volledig op de fabriek.
    En dat is een groot grijs gebied waar ook 'A' merken gewoon zaken doen.
    Een A merk shirtje komt gewoon uit Bangladesh, en moet dan aan wat design en technische normen voldoen. Inkoop prijs is nihil, dat blijft.

    Wat anders als een atelier dat in Milaan zelf produceert en met EU sores regelgeving en lastendruk van doen heeft. Dat kan met onze hobby niet uit.

    De transistoren zijn onderweg. Ik op z'n geklapte donders dat het hier in zit.
    Dan anders diodes, de chips een voor een.. stapsgewijs...
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ben benieuwd of dat de oplossing is.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb ze vandaag binnen gekregen... maar ach wat is dat spul klein.
    Ze zitten in een blister verpakt. Formaat baby-spinnetje.
    Even een rustig moment vinden om ze geconcentreerd
    aan te brengen. Heb potje SMD flux voor snelle soldering.
    Even kijken welke Weller soldeerstationpunt nu het beste is voor de klus.

    Overigens ging de LED op de gang in knipperlichtstand. IKEA... u raad het al... 3 jaar +
    Laagspanningsdeel (dank Ernst) 1x bolle condensator... 330 uF 25v...
    Stokoude printplaten, elektronica... altijd bewaren... zat net zo een op...
    Mooi oefen stukje... torren gewisseld... en het ganglampje doet het weer. Joepie!

    Moge duidelijk zijn... industrie is ernstig verantwoordelijk voor de uitbuiting moeder aarde met
    niet goed gebouwde elektronica. Doet alsof wij consument de hoofdschuldigen zijn.
    IKEA speelt hier in mooi weer!
    Laten voor de directeur en zijn bedrijfsbeleid hopen dat zijn superjacht niet na
    3 jaar en 3 maanden in de Merianentroch afzinkt met man en muis vergaat...
    Van mij mag er een karwats over zijn hiny, hiny...
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niet alle Ikea dingen zijn slecht Bas! Gebruik al jaren een Ikea 3 Volts voeding van een led-lampje om een 3 V Sony radiootje te laten spelen. Ander stekkertje (GMS telefoon) eraan voor in de radio en klaar.
    Weggooien kan ik niet veel. Heb je voor je 12 V voeding niet veel aan natuurlijk. Hoop dat je de torren te plek krijgt en dat het resultaat geeft. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Condensatoren zijn een verbruiksartikel.
    Dat is het enige passieve onderdeel dat slijt.
    In de noodstroomsystemen werden de elco's elke 5 jaar vervangen.
    Dat waren van die grote bekers, 10000 uF en 500+ Volt.
    Als dat niet nodig was geweest dan hadden we het ook niet gedaan.

    En zo'n Ikea ding staat 24 uur per dag onder spanning, dus dat is ruim 8600 uur in een jaar.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klaas ik fix het wel weer. IKEA... ook hier veel van staan... en wat hangen. Alleen wijzen... anders deukt het.
    Dat LED armatuurtje was een van de duurdere van IK-JA... elektronica gaat echt veel te snel stuk.
    Ook in spaarlampenland. Bonnetjes bewaren!... Kan je bouwmarkten mee gek maken. Klopt geen klap van de claims.
    Niemand bewaard de aankoopbon!

    Nee... dit is een op de schakelaar van het lichtnet. Het laagspanningsdeel, daar pofte hij.
    Maar in die zin wel gelijk... aan uit... denk die pieken...
    Had ik ook een andere waarde kunnen nemen GJ? bijvoorbeeld 220uF en 25v?

    Tot de volgende soldeerronde... de Pawah Supplaai!
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.363
    Locatie:
    Woerden
    Elco's (elektrolytische condensatoren) verouderen op de duur. Er zit een vloeibaar elektrolyt in wat een soort van verdampt. Dat gas ontsnapt heel langzaam maar toch zeker. Op die manier droogt zo'n elco uit en verliest zijn capaciteit. Wat ooit als een 330µF condensator begon zal na verloop van een aantal jaren misschien nog maar 10µF zijn.
    Dit heeft niets met productie fouten of opzet te maken maar het is een natuurkundig fenomeen. Natuurlijk zijn er elco's die het veel langer uithouden maar die zijn moeilijker te maken, gebruiken meer speciale materialen dus zijn die (veel) duurder. Ook is het vaak niet mogelijk of op z'n minst erg lastig om hoge waardes te maken.
    Een voorbeeld zijn tantaal elco's. Om zo'n condensator te maken van 10000µF 500V is zo goed als onmogelijk. Voor dit soort condensatoren kan je bijna uitsluitend folie condensatoren gebruiken. Voor deze hoge waardes en spanningen zullen dat meestal aluminium condensatoren zijn.

    Of 220µF gebruikt kan worden ipv 330µF is moeilijk te zeggen. Dat hangt namelijk helemaal af van wat die condensator moet "doen". Als het een afvlak elco is zou het misschien kunnen maar je krijgt wel meer rimpel op de voeding. Als het een condensator in een filter is kan het niet want dan zal dat filter niet juist meer werken. Is het een signaal koppelcondensator dan kan het meestal wel maar de signaalsterkte die er door komt zal wel lager zijn. Is het een timing condensator dan kan het niet want dan klopt de timing niet meer, enz. enz.
    Al met al lastig, persoonlijk zal ik het niet snel doen, hooguit als test om te zien of ik wel de juiste diagnose heb gesteld. Klopt het dan zal ik toch de juiste waarde gaan halen (of bestellen) om de definitieve reparatie te doen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    NPN en PNP niet door elkaar husselen.
    Heb je een mogelijkheid om een paartje bij elkaar te zoeken, moet je dat zeker niet laten.
    Als je niet weet wat ik bedoel met een paartje, laat maar.
    De exemplaren die je nu hebt, zijn wat ruimer gedimensioneerd dan dat wat er voorheen op zit/zat.
    En ik verwacht dat ze voorheen ook niet zijn gepaard, want als dit de oplossing is voor het defect en de oude zouden gepaard zijn geweest, dan zouden ze nu nog heel zijn.

    De nieuwe torretjes hebben een verwerkingstemperatuur en tijd van 350°C en 5 seconden.
    Of je daar extra flux bij nodig hebt?
    Gewoon lood houdende tin gebruiken, dat soldeert heel wat gemakkelijker dan loodvrij.

    Dat ligt er aan hoe groot je keus is, ik moet hier altijd ff rekening houden met wel of geen lood in de tin.
    Als je een vlak puntje pakt van 2mm, kun je mooi de B en E van een torretje, tegelijkertijd heet stoken:D

    Succes met het rustige moment.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, geen elektronische theoretische basiskunde. Dat is wel jammer. Maar ik kan wel doormeten etc.

    Elke keer dat jullie iets schrijven leer ik weer bij op het praktische vlak. Daar ben ik jullie zeer erkentelijk voor!

    Paartje mag je uitleggen.

    Themperatuur is enorm belangrijk! Bout gaat tot 450 C . En 5 sec dat is kort. Zal bout op 330 C zetten.
    Gaat eerder om warmte capaciteit, buffer, om kort hitte in te kunnen stoken.

    Flux voor SMD werd geadviseerd op een site waar ze harde schijven repareerden om die weer aan de praat te krijgen om data te kunnen redden, voor een vlotte las.

    Weller soldeerstation... 95 Watt, WSD81. Instelbaar op temperatuur. Ik kan ook een boutje aanschaffen voor het klusje

    Heb een goede radio soldeer, oude voorraad, ingeslagen op een radiobeurs.

    Mijn broertje is een goede TH radioman, IR, maar met zijn pensioen heeft hij zich gestort op het maken van muziek en bouwen van xylofoons.
    Zou gek worden van al dat gevraag.
    Dus vaar eigen koers... soms vraag ik wat...

    Bijzonder dat condensatoren zo een beperkte levensduur hebben door de bouwwijze.

    Jammer dat er in de voeding niets bol stond... maakt het leven zoveel eenvoudiger


    Soldeer en flux...

    64BED9AA-9B56-4244-A345-18DB0245452E.jpeg

    2537CAA3-93F8-4FD6-ACEE-1FA686FC9E2C.jpeg


    Tip is wel zo een 2 mm...

    192C4F03-1AD0-4408-AE8F-20631521A0BE.jpeg


    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2019
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, zet je boutje maar op 370 graden.
    Zodra je iets aanraakt koelt ie af dus dan zit je op zo'n 350 graden.
    SMD wordt meestal met lucht gesoldeerd, ik heb hier geloof ik nog zo'n ding liggen, mocht het met het boutje niet lukken dan moet ik even zoeken en kan ik je hem wel opsturen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb een Leisterfohn met tuitje erbij!
    Die fohns worden gebruikt bij kunsstoflassen en desoldeerwerk IC’s.
    Dan wel met speciaal mondstuk.
    De fohn is een verrekte dure...

    Heb je een plaatje van die fohn?
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nu heb ik een mooi moederbordje liggen met een schare transistoren er op. Mooi oefenmateriaal... niet gecontroleerd of daar ‘juiste’ torren op zitten.. als donor...

    6AC43525-24C8-4E80-A22E-401ACD94C0FC.jpeg

    Om dat snel te desolderen is lastiger bij 370 C

    B40B8153-E90B-4931-92E9-B3A10458B177.jpeg


    En weer vast met drupje flux en bestaand soldeer op de puntjes...
    370 graad, secondenwerk...

    D33EAD9A-73D1-4EA8-8AE7-12A7039630E2.jpeg

    Het gaat om die links onder... drie op een rij... schuin benee... tor..
    Dat lukt dus heel behoorlijk!

    Moet je het moederbord na fluxen in de vaatwasser meewassen met de patatborden? :D
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2019
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Gewoon met een beetje IPA oid en een papiertje afpoetsen.....
    Ach, dit soort werkzaamheden is mijn dagelijks werk, is een eitje met een tweezer soldeerbout.

    Als je een stukje koperdraad om je punt wikkelt en alle 2 de uiteindes zo buigt dat die preces aan beide kanten van de transistor uit komen kan je die vrij makkelijk los solderen.
    Ooit een plaatje van gezien maar kan hem niet meer vinden, hier een idee voor een fijne punt aan een standaard bout waar mee je op de andere uiteinde een 2e punt kan maken.

    https://www.instructables.com/id/Making-a-fine-tip-for-your-solding-iron-for-SMD-so/
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Best een goede tip... Roelof... waarom niet... voor het Weller pistool buig je allerhande vormen.
    En kan je inspannen... alleen is de wisselbare tip van de Weller-bout is conisch, grip dan minder...
    Kan altijd een tip uit koper afsteken, beitelpunt op breedte, vlakje splitsen met een V, zodat dat in de bout kan worden gespannen, en heb je dubbelpunt.

    Overigens ging de handeling 3x flits zo snel bij het aansolderen. Zou het moeten kunnen redden met deze ingreep? Flux werkte direct. En niet gebruikt bij desolderen.
    Vertrouwende dat de test componenten daarmee niet te heet zijn geworden?

    Fluxpoetsen... vanwege oxiderende bijeffecten naderhand? Weg vegen volstaat, is mij dat prima.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Flux kan (hoeft niet) later ellende veroorzaken, afhankelijk van het soort heb ik ook ooit geleiding (wel hoge weerstand) gezien na het uitharden...
    Dus een vriendelijke oplosser, anti statisch doekje of papiertje en eventueel naborstelen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, het is een Weller Pyropen WP1.
    Hij lag gewoon in mijn koffer met soldeerbouten.
    Alleen kan ik de tips niet meer vinden, dus het tuitje om lucht te solderen en een echt soldeerpuntje.
    Ik ben ook mijn Ersa minityp kwijt, die had een soldeertipje van ongeveer 0,5mm en het hele boutje was zo groot als een potlood, denk dat die ergens gesneuveld zijn tijdens wedstrijden of zo..
    Dit is de Pyropen, zo maar eens op zoek naar onderdelen.

    CIMG3628.JPG

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2019

Deel Deze Pagina