Nieuwe Cross Shaft Belt CP v2

Hallo,

Helaas heb ik met mijn Belt CP v2 een crash gemaakt en nu heb ik het idee dat de 'Cross Shaft' scheef is. Maar waar krijg ik dat onderdeel in nederland ?

cross%20shaft.jpg

Volgens mij moet ik ook de Main Blade Clamp, Center Hub en Rotor Head, vervangen. Als ik die onderdelen beschadigd zijn, moet ik dan ook nog iets anders vervangen ? Of was het dat ?

Alle onderdelen die in aanraking zijn met het gebroken/gebogen onderdeel vervangen,, dus, blade clamps, rotorhead, en de lagers en dampeners die erin zitten.

Die Shaft zoals jij het noemt, heet een featheringshaft.. zoon beetje overal te krijgen bij esky dealers.

Ook nieuwe bladen en flybar erop, en eventueel een nieuw linkje die aan de blade clamp zit, kan best zijn dat het schroefdraad niet helemaal lekker meer is nu..
kosten zijn de wereld niet bij een esky..

Nou, dat is wel erg veel vervanging......

Als je wedstrijden vliegt of de heli PERFECT in balans wil hebben dan heeft Anko misschien een punt, maar tijdens het leren vliegen zul je nog wel vaker crashen.

Ik vervang alleen de onderdelen die niet goed meer zijn. Als de blade clamps en de main rotor head nog goed zijn zou ik ze dus niet vervangen.

Wel is het zo dat de blades bij vrijwel elke crash vervangen moeten worden: vanwege de hoge tipsnelheid en krachten die er op staan wil je daar geen risico mee lopen.

Onderdelen zijn inderdaad op veel plaatsen te krijgen. Als je haast hebt is Nederland een goede plek (oa v-nix of shopzinnig) maar het is veel goedkoper in HongKong. Kijk maar eens op Ebay.

Alle onderdelen die in aanraking zijn met het gebroken/gebogen onderdeel vervangen,, dus, blade clamps, rotorhead, en de lagers en dampeners die erin zitten.

Die Shaft zoals jij het noemt, heet een featheringshaft.. zoon beetje overal te krijgen bij esky dealers.

Ook nieuwe bladen en flybar erop, en eventueel een nieuw linkje die aan de blade clamp zit, kan best zijn dat het schroefdraad niet helemaal lekker meer is nu..
kosten zijn de wereld niet bij een esky..

Weet niet hoe hard de crash was, maar je bent wel erg enthousiast met onderdelen vervangen. :mrgreen:

in de meeste gevallen hoeven de lagers en dempers niet vervangen te worden. Featheringshaft zeker vervangen... Main shaft nakijken en bij de minste geringste wiebel... vervangen.

Weet ook niet hoe krom de flybar is. Indien het een beetje is... terugbuigen en paddles weer recht zetten. Indien het een wokkel is... Tja, dan toch maar wel vervangen.

Blade clamps kunnen een flinke klap verwerken hoor, indien de bladen niet te strak stonden. Zou wel de linkjes in de nabijheid van de blade-clamps nakijken/ vervangen. Bladen vervangen. Kost wel iets, maar staat zo slordig als je ineens een blad voorbij ziet komen.

Voor een 450 zit je nu zo rond de 25 a 30 euro aan schade.
(pakje a 3 st. featheringshaft/ pakje a 3st. main/ setje linkjes/ bladen)
Weet niet precies wat de Esky prijzen zijn, maar heb zo'n flauw vermoeden dat dit ongeveer hetzelfde is.

Maar nogmaals je bent zelf bij de crash geweest... Flinke klap... Wat in jouw ogen/ logischer wijze kapot had kunnen gaan...vervangen... Omgelazerd tijdens landing... Feathering/linkjes/bladen en main nakijken/ vervangen.

Kijk ook trouwens te tandwiel na of hier geen tandjes vanaf zijn. Weet niet of hij met gas open is gecrasht. Kan zijn dat de pinion er een paar op heeft gevreten.

Bij de 450 zit je nu z

onderdelen belt cp V2

Zonde van je crash!

Ik ben sinds kort ook bezig met een Belt CP.
Ik bestel mijn onderdelen bij V-nix (www.v-nix.nl)
Altijd alle onderdelen op voorraad en snel geleverd!

Misschien heb je er wat aan!

Het idee zeg je. Volgens de foto is hij zo krom als een hoepel. Vervang alleen de featheringshaft. Kijk teven of je mainschaft krom is en je tandwiel neem ik aan (tandjes gebroken, kan bijna niet anders)

Een eenvoudige manier om te controleren of de ‘main shaft’ en/of de ‘feathering-shaft’ wel recht zijn is door te kijken of de rotorkop – soms zelfs de hele helikopter - zwabbert als de helikopter op toeren is of komt. Dit kan op de volgende manier:
1. Maak je helikopter goed vast op een werkbank of zoiets. Dit kun je doen door een plankje door het landingsgestel te steken en dit stevig vast te maken;
2. Duw de schakelaar om 3D/Kunstvlucht te vliegen van je af (normale vlucht), plaats alle sticks en alle trims in het midden en trek daarna de throttle stick (mode 2, de linker stick) naar je toe evenals betreffende trimmer;
3. Zet de linker draaiknop (pitch) in de middelste stand;
4. Zet de zender aan en wacht totdat deze gereed is (het lampje op de zender niet meer knippert);
5. Sluit de accu aan op de helikopter, en wacht tot de helikopter gereed is en geef daarna redelijk veel gas;
6. Wees voorzichtig. K ijk of de rotorkop zwabbert. Onderstaande foto toont een niet zwabberende rotorkop.

6. Zwabbert de rotorkop of schudt en trilt de hele helikopter bij het optoeren dan is waarschijnlijk je ‘main shaft’ krom.
Groeten
Martin

En de rotorbladen zeker lijmen????:confused:
Nee,als je een goed vliegende heli wilt minimaal featherigshaft en de
hoofdrotor as vervangen.Alle linkjes goed nakijken op scheurtjes,en
bij twijfel vervangen.
De heli moet zoveel mogelijk trilling vrij zijn,en dat krijg je niet voormekaar
door assen terug te gaan buigen.Je kan natuurlijk ook de raad van de buigers onder ons volgen dan spaar je een paar euro,maar heb je wel
een redelijke kans,dat je straks gaat vragen hoe het komt dat je giro niet
meer fatsoenlijk werkt sinds de crasch.

Het idee zeg je. Volgens de foto is hij zo krom als een hoepel. Vervang alleen de featheringshaft. Kijk teven of je mainschaft krom is en je tandwiel neem ik aan (tandjes gebroken, kan bijna niet anders)

Een eenvoudige manier om te controleren of de ‘main shaft’ en/of de ‘feathering-shaft’ wel recht zijn is door te kijken of de rotorkop – soms zelfs de hele helikopter - zwabbert als de helikopter op toeren is of komt. Dit kan op de volgende manier:
1. Maak je helikopter goed vast op een werkbank of zoiets. Dit kun je doen door een plankje door het landingsgestel te steken en dit stevig vast te maken;
2. Duw de schakelaar om 3D/Kunstvlucht te vliegen van je af (normale vlucht), plaats alle sticks en alle trims in het midden en trek daarna de throttle stick (mode 2, de linker stick) naar je toe evenals betreffende trimmer;
3. Zet de linker draaiknop (pitch) in de middelste stand;
4. Zet de zender aan en wacht totdat deze gereed is (het lampje op de zender niet meer knippert);
5. Sluit de accu aan op de helikopter, en wacht tot de helikopter gereed is en geef daarna redelijk veel gas;
6. Wees voorzichtig. K ijk of de rotorkop zwabbert. Onderstaande foto toont een niet zwabberende rotorkop.

6. Zwabbert de rotorkop of schudt en trilt de hele helikopter bij het optoeren dan is waarschijnlijk je ‘main shaft’ krom.
Groeten
Martin

Je kunt ook de blade clamps en de featheringshaft eraf halen en je rotohead met je vinger aan de flybar even ronddraaien, let dan goed op of die ronde schijf helemaal bovenaan je rotohead (heet in de manual de "braking vane") mooi op hetzelfde punt blijft gaat deze heen en weer dan heb je een kromme mainshaft. Hou hierbij de heli met je andere hand goed vast op de tafel aan de skids (landingsgestel).

Wil je het helemaal zeker weten kun je door een aantal schroefjes los te halen ook de complete rotorhead met main shaft uit de heli halen en de rotorhead van de mainshaft af halen. Rol de mainshaft hierna over een mooie gladde tafel heen bij voorkeur een glazen tafel, deze zijn mooi glad. Dan zie je snel genoeg of de as nog recht is. je zult al meer dan genoeg onderdelen moeten gaan vervangen dus als het niet nodig is is het ook zonde van het geld.

Just my 2 cents.

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties. In de handleiding van de Belt heet de Featheringshaft dus Cross shaft :-) Vandaar mijn vraag over de cross shaft. Bedankt voor de verduidelijking.

Ik ga controleren of de main shaft krom is, maar voor de zekerheid bestel ik die ook maar meteen mee, die is toch niet duur. De blade clamps zijn toch een beetje beschadigd. En waarschijnlijk is er nog meer kapot, want het plastic waar de Featheringshaft doorheen gaat (Center Hub) is ook beschadigd.

Na verdere grondige inspectie blijkt dat ook mijn Tail Boom beschadigd is (Krom) en de Horizontal Tail Blade gedeeltelijk afgebroken is :-( Maar daar heb ik een nieuwe Topic over gestart, hoe ik die moet vervangen.

Het zou fijn zijn als iemand naar de Heli kan kijken (in real life) die verstand ervan heeft :confused:, zodat ik niet iets vergeet te repareren. Ik ben van plan om eens langs te gaan bij Shamrock in Maastricht, misschien kunnen die mij verder helpen.

Ik ben van plan om eens langs te gaan bij Shamrock in Maastricht, misschien kunnen die mij verder helpen.

Een beetje laat dus je zult inmiddels of de hobby gelaten hebben voor wat het is, of je kunt vliegen en hebt niet zo heel vaak meer onderdelen nodig.
(neem aan in het geval van het laatste dat je ook van Heli bent veranderd)

Maar die zaak in Maastricht is wel heeeeeeel erg duur.

Nu ben ik zelf ondernemer dus het volgende klinkt uit de mond van een ondernemer vreemd. Ik Importeer computer en ander elektronica spul en kan er er een mooie Audi A8 van rijden en heerlijk buitenaf wonen, maar dit komt omdat ik zorg dat onze klanten goedkoop aan hun spul komen en ze dus massaal kopen.
Als ik de prijzen van hun vergelijk met de prijzen uit Hongkong (heb ik het gewoon over de particulieren prijzen en niet over de export groothandel prijzen) dan verdienen ze eigenlijk geen klanten meer !!

Die gooien marges op producten wat gewoonweg schandalig is.

v-nix heeft op dit ogenblik niet veel onderdelen voor de belt cp v2 jammer
zit ook al maanden te wachten,mischien deze maand??????

Back