Nieuwe DFC kop op 600Nitro

JA en????!!!!
Boomstrikes gebeuren ook wanneer je geen DFC kop hebt.
Dus dat zegt niets, dat zegt meer over een fout stick management, rpm rate of te zachte dempers voor Hard 3D te maken.

Anders zou het wel bij elke 3D pilot gebeuren....

Waarom denk je anders dat er verschillende gradaties dempers zijn.

Maar eh, ik ben er een beetje klaar mee,
dit is/wordt een beetje een zinlose discussie zo lijkt me.

wat wel een interessante vraag is, waarom hadden we dempers in de kop zitten en waarom denkt Align dat die niet meer nodig zijn?

Zijn de rigid koppen van Gaui wel echt rigid? iemand meer info hierover?
Het is enigszins backwards reasoning maar Mikado heeft met de logo xxtreme zelfs dempers in de staartrotor zitten en ze gaan dit ook toepassen in de logo700. Ook heeft mikado van zichzelf geen knalharde dempers in de kop zitten en ze maken zelf FBL systemen. Dus om dan te zeggen dat FBL knalharde (of zelfs geen) dempers nodig heeft...

Bij een echte rigid kop worden alle gewichtsverschillen en eventuele lift verschillen direct doorgegeven aan de kop en zal resulteren in trillingen dus of je ermee weg komt om amper of geen demping in de kop te hebben...

Ik heb een rigid kop op mn mini titan. Deze heeft geen feathering shaft.
De schroef die je in de bladhouder normaal in de feathering schroeft, schroef je bij deze kop recht in de center hub (of hoe het middenstuk ook heet)

Dus, 0 demping

Alleen bij crashen kan ik me voorstellen dat dit wat nadelen heeft, brekende schroeven in de center hub etc zijn niet fijn
Maar dit heb ik dus nog niet uitgeprobeert..

Verder, volgens mij is de theorie van de dfc kop voldoende besproken :mrgreen:
We gaan nu alleen tegen verschillende meningen aanbotsen, wat een welles nietus verhaal wordt

Graag verder de meningen een beetje op de achtergrond zetten, en verder op de techniek van dit verhaal.

Harde dempers geeft op het eind hetzelfde effect als een rigid kop, oftewel 0 demping..
Dus zal de dfc problematiek idd redelijk meevallen, aangezien overal doorgaans ook nog wel wat speling in zit

Maar dit is met iedere aanpassing zo, weet wat het is, weet de "aandachtspunten"
Die weten we ondertussen

Ff vraagje tussendoor, hoever kun je de rotordisc laten zakken voor het problematisch wordt?

Ik denk dat POM dempers in elk geval wel een positief effect hebben op bladvibraties, die nogal verneukeratief zijn voor je bladhouder lagers en rotor-as lagers. Dus ze zullen best nog wel hun nut hebben....

Wat je vraag betreft hoever je de disc kan laten zakken: géén idee.... in welk opzicht bedoel je dat?

Groet, Bert

Gewoon, hoever kun je zo'n ding laten zakken?

Het viel me op dat de rotordisc van de mini titan veel lager ligt dan die van de trex450

En de ts heeft de rotordisc van zijn 600 ook een stuk omlaag geschroefd, dus ik vroeg me af "how low can you go"

Nou ja, dan is het antword simpel: totdat de rotorbladen iets gaan raken tijdens enig moment in de vlucht (inclusief harde manouvres).... daar valt denk ik geen vaste afstand voor op te geven.

Groet, Bert

Bottomline, Technisch gezien is het ontwerp gewoon bagger. een nieuwe anders swash gaat daar niks aan veranderen.

Sterker nog, ik vlieg al 400+ vluchten met dit: Standaard swash, standaard grips en links en toch DFC zonder slijtage. Om het geheel NOG leuker te maken, geometrie van de heli geeft waardes van 100 en 95 in een vbar...(voor de BX gebruikers, blauwe lampje gaat aan bij 4.5gr....)
hexdfc.jpg

Is nog een oude foto, de bovenste links zijn nu gezekerd met n extra bout tegen het mogelijke afploppen van de kogels.;)

Tsja, dat lijkt mij hoe je er ook tegenaan kijkt, gewoon technisch de mooiere oplossing.

Heb nooit zo goed het nut gezien van de swash aan te drijven via een "star" lager in de bladarm: nog afgezien van die geometrische fout zoals in het filmpje, krijg je überhaupt al tamelijk grote momenten in dat starre lager. En die constructie zoals Anko daar heeft, werd al toegepast vanaf de beruchte Kavan Jet Ranger (kleine 40 jaar dus), en heeft nooit echt problemen gegeven, zelfs niet met de 2 mm peperkoek-stalen stuurstangetjes van destijds.

IK heb altijd het gevoel gehad dat die swashdriverloze koppen meer geïnspireerd waren door het uiterlijk dan door eventuele technische voordelen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Helaas, wel....

Dit is de Vario kop nr 1005/47. Die is écht FBL

Wat er op zit is een dummy van de originele stabilisator, zit vast en kan niet bewegen.
De rotorkop zelf is toch echt flybarless gestuurd.

Groet, Bert

Euh.... schaalmodelletje, mischien?

Het originele Bell-systeem van de Bell 47 G leent zich niet echt voor kopieëren naar model-grootte (hebben ze 40 jaar geleden met de Kavan Jet Ranger geprobeerd, zijn ze toch weer rap van af gestapt), en het gebruikelijke Bell-Hiller systeem wat in modelheli's veel gebruikt word, gaat eigenlijk ook met toenemende modelgrootte steeds minder goed vliegen (traag en sponzig)

Rond die 2.5 meter blijkt een FBL eigenlijk met de hand nauwelijks lastiger horizontaal te houden als een flybar rotor, maar reageert wel een stuk vlotter.

Dus de stabilisator die voor een Bell 47 G zo kenmerkend is mag niet ontbreken maar kun je niet goed een goede werking geven... nou, dan zet je hem toch vast?

Zo is de heli goed met de hand te vliegen, wie het niet aandurft zet er een E-stab in, en toch een schaal uiterlijk

Simpel....

Groet, Bert

Het is in der tat een flybarless head in een schaalheli (Vario Bell 47 G III met 2,5 m rotordia, en die ''flybar is niet te bewegen'', moet alleen uitzien als het origineel.

(goed gezien, Bert)

Laatst bewerkt:
Ach.... ik spit op vrije momenten de Vario katalogus nogal eens door, op zoek naar inspiratie voor "de volgende""....

Vlieg je hem handmatig of via E-stab? (gewoon uit nieuwsgierigheid)

Ben zelf momenteel weer bezig mijn "kleine" Bell 47 in de lucht te brengen: ombouw naar vonkontsteking leverde radiostoring op, en ben nu aan het kijken of ik dat op kan lossen door verplaatsen van de RC apparatuur.

Groet, Bert

Back