Nieuwe E-Flite: Blade SR - de "grote" mSR

Ik heb besloten de heli te bestellen bij rckix.be (Hij is daar sinds vandaag binnen) en niet te gaan voor de lm3. Daar verschijnen steeds meer filmpjes van waarin deze heli nog steeds wiebelig en slecht te controleren vliegt. Daarnaast denk ik dat mijn leercurve meer baat heeft bij een 'tamme' collective pitch heli met staartrotor. Hoop hem dit weekend te hebben en zal dan een review schrijven van mijn bevindingen (als het weer het toelaat).

Knoxville schreef
...Is er ondertussen al een lid van het mbf die de SR in bezit heeft?
Ja,ik heb er sinds kort een
Het geheel ziet er zeer ordentelijk uit
Zelf de bijgeleverde zender is voor dit geld zeer de moeite waard
Jammer dat ie niet beter programeerbaar is,lijkt op een DX 5
Wel even sommige punten van de handleiding lezen
Het geluid van het staartmotortje is af en toe wat irriteerend
Da akku moet zo ver als mogenlijk naar voren geplaatst worden
Groet Michel

Heli zojuist al binnen gekregen! Snelle levering uit België. De eerste indruk is zeer positief. Alles ziet er solide uit! Ook zat de 'bind tag' bij mij niet in de heli (in tegenstelling tot andere berichten op internationale fora) dus ik vermoed dat de heli wel is getest. Ook de gyro en proportional schroef lijken te staan zoals het volgens de manual normaal is. Vandaag zelf testen word denk ik lastig ivm de kou en andere werkzaamheden.

Succes ermee,
Ik vrees echter gezien zijn geringe gewicht dat hij niet veel wind zal kunnen verdragen (340 gram) buiten.
Het lijkt me wel een ideale overstap van coaxiale naar instap collective pitch heli.
Hopelijk zie ik heb ook volgende week eens vliegen of kan ik hem zelf eens testen.

Ik heb gister eindelijk de maiden kunnen maken. Wel van te voren de gyro op kanaal 5 aangesloten zodat ik op afstand de gain in kon stellen. De gain op de gyro zelf helemaal naar nul gedraaid.

Na opstijgen kwam ik er achter dat de staart wat 'tailwag' vertoonde dus de heli weer neergezet en de gain omlaag gedraaid. Dit leverde wat verbetering op (wel vreemd dat de led niet uitgaat als je hem onder de 50% draait terwijl je duidelijk merkt dat de heading hold functie dan uit staat aan het vlieggedrag). Uiteindelijk een redelijk gain stand gevonden maar het probleem met de 'tailwag' dat anderen melden is nog niet helemaal weg. Verder vliegt de heli fijn. Er is duidelijk verschil te merken tussen de 0 en 1 stand op de dual rate switch.

Daarna even gevlogen met de 3d switch aan en dat is een heel verschil. De staart lijkt wat rustiger en de heli heeft veel meer stijg en daal power. Helaas was de zaal te klein om bochtjes te draaien dus dat niet kunnen proberen. Volgende week komen er twee 25c lipo's binnen. Ik ben benieuwd of deze de heli wat meer power kunnen geven en de staart wat rustiger kunnen maken.

...wat bedoel je met de 3D switch? Ben (nog) niet bekend met deze term.

Hee Taya, weer een tussenuurtje?:D

Waarschijnlijk bedoelt hij idle-up waarbij je (afhankelijk van je instelmogelijkheden) overschakeld van een pitchcurve van -2 tot +9 graden, naar een curve van -10 to +10 graden, en een eventueel hogere headspeed.

Groet, Bert

PS: jullie waren geloof ik wel een beetje enthousiast zaterdag, he? Mooi man!

Hee Taya, weer een tussenuurtje?:D

Waarschijnlijk bedoelt hij idle-up waarbij je (afhankelijk van je instelmogelijkheden) overschakeld van een pitchcurve van -2 tot +9 graden, naar een curve van -10 to +10 graden, en een eventueel hogere headspeed.

Groet, Bert

PS: jullie waren geloof ik wel een beetje enthousiast zaterdag, he? Mooi man!

Neenee, dit keer leerweek :D

Oh ja, zo. Dat zou het inderdaad verklaren. ^_^

PS: Ja, zeker, nu nog steeds! Werkelijk, ik heb de hele nacht 'doorgevlogen'. Hopelijk kunnen we snel nog eens op die brandstof lessen:mrgreen:

Ik ben nog steeds tevreden met de heli maar zou wel graag een borstelloze staartmotor installeren ivm de vele problemen die op voornamelijk buitenlandse fora worden vermeld met betrekking tot het plotseling doorbranden van de staartmotor. Weet iemand toevallig al of dit mogelijk is bij de SR? Kan er nog niet veel over terugvinden. De motor moet natuurlijk passen en er zal een oplossing gevonden moeten worden voor de borstelaansturing van de ESC.

Groet

Heb er ook eentje;)

Ben al even aan het oefenen, en het loopt wel eens mis bij de landingen, dan durven de blades de tail buis wel eens rammen!

Ga een custom carbon tail buis maken,... De foto's en verslag komen hier.

Heeft er iemand een site(Be, NE) waar ik in de toekomst snel spares kan bestellen?
Ben niet zo bekend in de heli wereld

grtzz

Vandaag weer een tail buis bijeen geplooit:p Bij de landing sloegen de blades weer tegen de buis aan.
Ben nu bezig met een carbonne exemplaar...
Is het normaal dat de spindel dwars op zen houdertje wat meegeeft/beweegt?
Niet roteren voor verandering van pitch dus, dwars op de houder dus.

grtzzz

Zo ik heb sinds gisteren ook een SR. Ik heb alleen wat probleempjes met het afstellen van de gyro.

Als ik op toeren kom, blijft de staart mooi stil. Als ik iets verder de toeren in ga (om te hoveren) dan drijft de staart naar links. Als ik dit een beetje bij stuur houdt de staart recht, maar dan ineens gaat de staart weer naar rechts drijven.

Ik heb de gain zo gezet dat hij nét niet gaat 'zoeken' met de staart.

Het onverklaarbare wegdrijven van de staart (in welke richting dan ook :s ) maakt me een beetje gek en ik weet dan ook niet wat ik er mee aan moet. Zou het helpen als ik meer schuim-tape onder de gyro plak? Of doe ik iets anders verkeerd? Dat de staart weg gaat drijven zou in mijn ogen betekenen dat de gain te laag staat (want hij drijft weg in beiden richtingen). Maar als ik de gain ook maar een heel klein tikje hoger zet dan hoor je meteen bij het optoeren de staart al heen en weer gaan.

bvd,
Erik

Edit: Ik heb zojuist meer tape onder de gyro geplakt, en de draad van de gyro op de ontvanger aangesloten zodat ik deze vanaf de zender kan regelen. Ik moet alleen nog even wachten met testen, want het regent buiten.

Edit 2: Het heeft geholpen :) De staart drijft niet meer weg.

Laatst bewerkt:
hmm wegdrijven heb ik geen last van.

Maar als ik hoover, slaat hij wel wat met zen staart op en neer, snel links en rechts. Op youtune zie je dit wel meer en lijkt dus een minpunt.

Ga mijne dan ook maar in de ontvnager stoppen... Kan er tegenwoordig goed mee overweg, helis beginne me te amuseren;)

grtzzz

hmm wegdrijven heb ik geen last van.

Maar als ik hoover, slaat hij wel wat met zen staart op en neer, snel links en rechts. Op youtune zie je dit wel meer en lijkt dus een minpunt.

Ga mijne dan ook maar in de ontvnager stoppen... Kan er tegenwoordig goed mee overweg, helis beginne me te amuseren;)

grtzzz

In dat geval is je staart aan het zoeken.. Als je zoekt naar Tail Wag dan vind je er inderdaad een hoop over. Bij mij is het zo goed als weg nu. Met een dikke laag dubbelzijdig tape de gyro vast gezet, en vervolgens de gain goed gezet. Vanaf de zender de gain instellen is trouwens wel een stuk fijner! Even het menuutje in, Gyro -> en dan het percentage afstellen. Moet je natuurlijk wel het stekkertje met het gele draadje op het 5e kanaal aansluiten (Gear).

spijtig van het slechte weer, kan niet vliegen.

dikkere tape ligt klaar, en de gyro ga ik sws even afstellen. Gewoon het kabeltje dat uit de gyro komt en nu loshangt dhet 5e kanaal in?

grtzzz

Voila net wat testjes gedaan.
Heb even de gyro met het gele kabeltje aan de ontvanger gehangen., merk weinig verschil maar heb ook niet veel ervaring met helis en gyros. Nu had i wat aan de knop gedraaid, en wanneer ik het kabeltje terug losdeed tolde de hele heli op de grond. Gain settings veranderd met de knop???
Nu als ik het dan terug aankoppel is het weg, maar hoe hebben jullie je knopje voor de gyrosettings staan? dan heb ik een uitgangsspunt...

grtzzz

Back