Om nog meer duidelijkheid te brengen zal ik de basis punten verder aangeven in :
http://www.fontys.nl/elektro/medewerkers/tcramer/Enc/sheetsh1/slide15.html
Hier in komt duidelijk naar voren dat een motor slechts op een` enkele manier zijn maximale vermogen kan leveren .
Daar moeten we in onze benaring rekening mee houden .
Willen we altijd in de hele vlucht over dat maximale vermogen beschikken zal ook de nodige spanning en stroom steeds aanwezig moeten zijn .
Daarom ben ik geen voorstander van echte hoge ontlaadstromen .
Verder ook in dit draadje mijn mening over :
--------------------------------------------------------------------------------
De kwaliteit van een vervoermiddel , motor of werktuig word op verschillen manieren omschreven .
De deel kwaliteiten zijn de gevraagde [werktuig] opgebrachte [ motor] energie , vermogen , en kracht en snelheid
energie = kracht x afstand
vermogen = kracht x snelheid
Kracht = energie per meter
Het gevraagde en het opgebrachte moet op elkaar afgestemd worden , door regeling .
Als het niet op elkaar af te stemmen is heb je een vertraging nodig . [om zetting van het gevraagde naar het nodige vermogen ]
Daarmee krijgt ook de vertraging en regeling zijn eigen kwaliteit .
Het voertuig krijgt hiermee zijn uiteindelijke kwaliteit , wat kan het vervoeren , hoeveel kan het vervoeren , hoe snel kan het dat vervoeren , wat is zijn verbruik , hoe ver kan het komen , hoe is de versnelling , hoe is het gesteld met de bruikbaarheid enz .
Al die kwaliteiten op een grote hoop gooien en dan vertellen dat is de beste en het beste kan niet .
Het ene voertuig word nu eenmaal gewaarderd om zijn kracht , het andere om zijn snelheid , weer andere om zijn versnelling , weer een ander om zijn gunstige verbruik , weer een ander om zijn soeplesse [ goede afregeling ].
Dat ik niet geloof in vuistregels en ellenlange datalijsten mag duidelijk zijn .