Leo,
erforderliche Wellenleistung 78.43[W]
elektrische Leistung 110.4[W]
Dat is dus asvermogen en elektrisch vermogen aan de ingang van de motor.
78.43[W] / 110.4[W] = 0.7105 = 71.05[%]
Dat rendement (wirkungsgrad) waarover gesproken wordt is dus van de motor, en niet van de prop!.
Ik hecht meer waarde aan de juiste snelheid. Meer daarover verderop.
Even inhoudelijk een eerder bericht van jou (zat al te tikken voor je vorige bericht).
Er blijft altijd een nadelig effect optreden bij het toepassen van een prop
met grotere spoed : Een grotere spoed vraagt meer koppel , als het vermogen hetzelfde blijft , verlies je aan snelheid .
Voorbeeld: een 8x4 en een 7x6 prop belasten de motor ongeveer even zwaar. Als je een 8x4 prop vervangt door een 7x6: Zelfde vermogen, maar 1.5 keer zoveel snelheid!
Waarom pas ik ook de diameter aan? Omdat ik een bepaald vermogen heb gekozen (op basis van een vuistregel natuurlijk).
Er is totaal geen kans meer op het maximale vermogen en er is ook geen kans op
een redelijk constant vermogen . Zie
http://www.fontys.nl/elektro/medewerkers/tcramer/Enc/sheetsh1/slide15.html
Wat de onzin is van dit verhaal moet je nog steeds uitleggen !
Als eerste is die presentatie bestemt voor uitrekenen van lopende banden. Op zich geen punt, maar daar zijn andere dingen belangrijk dan voor modelvliegtuigen.
- Energie hoeft niet uit een meegesleepte accu te komen.
- Massa van de motor is helemaal niet van belang, en rendement bij topbelasting is waarschijnlijk alleen van belang om te bepalen of de motor doorbrand ja of nee.
- Belangrijkste is dat dit een wisselstroom motor is (en dan bedoel ik niet een "brushless" wat in feite een "electrisch gecomuterde gelijkstroom motor" is als je kijkt naar het gedrag onder belasting) die inderdaad een maximum vermogen heeft voordat die gewoon stopt als het dor de wisselstroomfrekwentie gedicteerde toerental niet kan handhaven. 50Hz blijft 50Hz. Een "brushless" regelt bij hogere belasting het toerental omlaag. Belast zit je ergens tussen 60-80% onbelast toeren (volt x rpm/v). Liefst 80% of hoger als je een behoorlijk rendement wilt hebben.
Uit een eerder bericht zie ik dat je geen rekening houd dat belast toerental.
Belast zit je ergens tussen 60-80% onbelast toeren (volt x rpm/v)
rpm /V 8200/21 = +/- 400
Te gebruiken vertraging bij motor 800 rpm/ V 1:2 , bij 1200 rpm/ V 1:3
Kortom: Die grafiek is voor ons gebruik niet van toepassing, of als ik dat wat botter zeg: onzin.
De meeste mensen zijn slimmer als je denk ,ze beginnen het nu pas interessant te vinden . :lol: :lol: :lol:
Daarom des te belangrijker om die theorie niet nodeloos ingewikkeld te
presenteren (dus vuistregels). Het is al verwarrend genoeg.
Met behulp van
http://www.standschub.de/
Überschlagmäßige Berechnung für APC Slowfly-Propeller kan je uitstekend de Wirkungsgrad thrust en snelheid berekenen : Voorbeeld vulin wat je meet en weet
;
Propeller 9x4.7
Spannung 9 [V]
Strom 2.2 [A]
U/min. 5000 [1/min]
berekening ;
erforderliche Wellenleistung 16.69 [W]
elektrische Leistung 19.8 [W]
Wirkungsgrad 84.29 [%]
Standschub 2.38 [N] = 243[p]
Strahlgeschwindigkeit 9.95 [m/s] = 35.81 [km/h]
Uit dit voorbeeld:
Rendement (wirkungsgrad) geldt voor de gebruikte motor. Niet voor de prop. Dat proprendement hangt af van de vliegsnelheid, maar zal met deze spoed diameter verhouding niet erg hoog zijn (Astro-flight motor handbook, vind geen voorbeeld op internet) . Dit heeft te maken met spoed-diameter verhouding. Hoe "vierkanter" de prop (7x7, 10x10 etc...) hoe hoger het maximale rendement van een prop kan zijn.
De statische trekkracht is dus statisch. Trekkracht neemt ook af naarmate de snelheid hoger is. Vlieg je 9.95 m/s, dan is de trekkracht nul. Vlieg je nog sneller, dan gaat de prop remmen als een windmolen.
Kijk hier (onderaan)
http://web.mit.edu/16.unified/www/SPRING/systems/SPL4_Lecture_Notes.pdf
Trekkracht is leuk. Je kan als vuistregel iets verzinnen dat je een bepaalde trekkracht en snelheid nodig hebt voor een bepaalde vliegstijl, maar krachtxsnelheid = vermogen, dus vandaar dat ik het liefst met (ingangs)vermogen werk. Motor zet die om naar asvermogen, prop weer naar trekkracht en snelheid, dus in feite gaat het om hetzelfde.
Vandaar dat ik weet hoe slecht jou vuistregels en adviezen zijn , het lijkt allemaal nergens op ! En nog een hoop praatjes om het goed te praten ook !
HTS electro, 30 jaar ervaring met elektro vliegtuigen.
Hoe werk je met vuistregels:
Bij een vuistregel doe je bepaalde aannames, en een vuistregel is dan ook alleen geldig als die aannames kloppen.
Ik kies op basis (jaja) van een vuistregel xx watt/kg ingangs vermogen, die weer uitgaat van een redelijk rendement van motor en prop, wat weer heel aannemelijk is als je een juiste motor neemt met max 3 watt/gram (niet te licht = overbelasting met slecht rendement, ook niet te zwaar = Euhh. te zwaar dus mischien wel prima rendement, maar wel extra vermogen nodig vanwege dit extra gewicht. Bovendien: de meeste vliegtuigen vliegen beter/prettiger als ze lichter zijn)
Ook kies ik een prop met voldoende propsnelheid (Weer een vuistregel: voor motorkist 2.5-3 keer overtreksnelheid) Dat BLIJKT namelijk (gebruikers ervaringenb over wat best bevalt verzameld van internet, bladen, meetings etc...) ideaal voor sportiefvliegen.
- Je kan nog eens gas terug regelen zonder dat het vliegtuig door gebrek aan propsnelheid niet meer trekt (ondanks genoeg vermogen). Uitleg: je hebt voor horizontaal vliegen 25-40 watt/kg (*3) nodig. Hoeveel precies is weer afhankelijk van het soort vliegtuig)
- Je hebt volgas voldoende snelheid voor loopings en rolls.
Met een dergelijke combinatie gebruik ik gemiddeld over een vlucht 80 watt/kg (gemeten! Uit: bekend voltage, capaciteit en vluchtduur)
Als ik met die 80 watt/kg (gemiddeld) een zekere tijd wil vliegen heb ik weer voldoende accu nodig. Voor 10 minuten met RC1700 zit je dan op zo'n 12A (Gemiddeld!). Ik heb dan per kilo vliegtuig om met 12A 80 watt/kg te halen 6.6V nodig, dus dat komt neer op 6 nicad cellen voor elke kilo vliegtuig (12 cellen bij 2 kg, 18 cellen bij 3kg enz...). Neem je cellen met hogere capaciteit, dan kan het eventueel weer minder, of je vliegt langer.
6 cellen van 56g = 336g aan cellen per kilo vliegtuig.
Ik maak dan een vuistregel: "Een derde van het totaal gewicht uit cellen moet bestaan als je met nicads vliegt." Als je dat doet, kan je 10 minuten sportief vliegen.
Nu kan een SC maat nicad prima meer dan 12A leveren, zeker in korte burst. Ik reken daarom bij SC cellen voor volgas 40A. Terugregellen kan altijd nog.
==> top vermogen = 6.6V x 40A = 264 watt (en dat dus per kilo!) haalbaar.
Nog weer vuistregel:
100 watt/kg (ingangs vermogen, bij aanname goed rendement etc...) net genoeg voor grondstart en trainer achtig vliegen
150 watt/kg = Ruim voor een trainer.
200 watt/kg = mooi voor acro, stunt, jager.
300 watt/kg = geen vleugels meer nodig.
Dus met Vuistregels "80 watt/kg gemiddeld", "een derde totaal = accu..." "xx watt/kg" enz... heb ik een antwoord over de juiste orde grootte van telkens terugkerende vragen. Daar kan je natuurlijk mee varieren, maar je hebt een referentie: Doe je dit, kan je dat verwachten...
Vuistregels zijn dus niet "slecht" of "praatjes", maar gebaseerd op juist toegepaste natuurkunde, altijd rekening houden met het totaal plaatje en ook altijd terugekoppeld aan ervaringen uit de praktijk (empirisch bepaald dus): Wat zijn de eigenschappen van goed vliegende elektro vliegtuigen.
Die praktijk is het verschil tussen jou en mij Leo. Mijn vliegtuigen (en door mij geadviseerde combinaties) blijken allemaal te vliegen. Ik kan mij iemand herinneren die jaren lang een delta vliegertje bij indoor Leiden niet aan het vliegen kreeg, ondanks dat het "in theorie" allemaal klopte. ("Leo probeer eens meer spoed op je prop." "nee hoor, want volgens formule ....".