Nieuwe F3A regelaar van Hacker

Ik kan dat niet vinden in de documentatie van CC, op welke modellen zou dat moeten zitten?

Lijkt me wel knap want hoe weet de controller dan bij welk toerental hij moet stoppen als dynamo en weer moet starten met stroom leveren?

Het gaat om remenergie. Zodra hij in de rem gaat, gaat er stroom terug lopen. Zodra hij ophoudt met remmen, houdt dit op. In het rcuniverse draadje schrijft de man van CC dat dat kan oplopen tot 5A teruglopende stroom.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens Hacker
•Vollständige Rückspeisung im generatorischen Betrieb

Ik haal hier niet uit of het alleen tijdens remmen is of ook tijdens het verminderen van de gas stand.

Is daar iets over bekend?

Gezien de toerenregeling, zal dat bij Hacker beide zijn denk ik.. we gaan het zien. Iig. een erg interessante regelaar!

Dit lijkt iets gelijkaardig aan het systeem van emcotec voor benzine motoren, die gaat ook het toerental adhv stickpositie regelen, gaf geen problemen bij F3M wedstrijden.

Dit lijkt wel op het feit wat er in dat andere draadje genoemd (waar ook Henri op duidt) waarin gezegd wordt dat eigenlijk de sensor motor maar weer terug moet komen om beter remmen mogelijk te maken. In ieder geval voor remmen tot bijna stilstand als ik het goed begrijp, want daarbij verliest de regelaar de synchronisatie met de motor.

Waren we van de sensor motor af waarbij de "nieuwe ontwikkeling"dit mogelijk moest maken, komt hij nu weer terug....... Is dit nu een vooruitgang of niet? :-)
In ieder geval voor de toepassing lijkt het wel een vooruitgang te zijn.

Volgens mijn contact bij Castle Creations:
Our ESCS use regenerative power for braking. Extra power is fed back through the ESC but very little gets back to the batteries. Once the motor stops it is no longer producing power so there is no regeneration. Once the prop stops the ESC uses battery power to hold it in place.

Daar haal ik geen 5A uit. Als de energie niet in de accu terecht komt dan kan dat alleen in warmte worden afgevoerd.

'very little gets back to the batteries' .. dus.. er komt wat terug de batterijen in.

If you complete inflight logging with an Eagletree, you will see reverse current flow going back into the battery when the brake is engaged. On 10S pattern setups, I've seen spikes of 10 amps when the brake is engaged, but generally peaks are around 6-8 amps, with nothing more than 3-4 sustained (with Castle ESCs). The way the Castle ESC is setup (and I believe most other brands are similar), the brake % is relative to full amount of braking available, which varies depending on the prop RPM when the brake is engaged. Engaging the brake at the start of a downline may generate 4-5 amps of reverse current....while engaging the brake at the end of a long downline (after the plane has accelerated some amount) will generate more than 4-5 amps. Engaging the brake on landing approach is only going to generate 1-2 amps. In general, the higher the brake strength, the slower the downline.

Castle ESC screaching during brake-to-throttle transition

Dave Lockhart
Team Horizon/JR/Spektrum/ThunderPower, Castle Creations, Central Hobbies, Tech Aero

Ik zou verwachten dat kortsluiten van de fases genoeg is om de prop stil te houden.

Kortsluiten zet de handel niet definitief op slot, als de wind voldoende kracht genereert, zou de prop kunnen gaan draaien, ondanks de sluiting. Ik kan mij voorstellen dat bekrachtiging van 1 fase dan nog meer remt.

Of dat ook echt is wat er gebeurt en in hoeverre de uitspraken van die meneer 100% correct zijn, durf ik niet te zeggen.

In LB zie je de prop na het uitzetten weer gaan draaien, dus die vasthoud kracht vanuit de accu is niet heel erg veel.

Dat van die spikes geloof ik best, we doen vreselijke dingen met die spoelen, om echt wat te zien moet je er een scope aan vast plakken.

Denk eerder dat dat komt omdat je in LB modus geen rem hebt?

Castle Creations is een van de weinige leveranciers die in governor een remfunctie heeft. Het regelement schrijft voor dat de motor UIT staat VOORDAT de landingsvlucht wordt ingezet. Er staat gelukkig niks in over weer gaan draaien.

De helimodus heeft geen rem want anders gaan de tandwielen steeds stuk, daarom is er een aparte modus (kopie helibedrijf) met als extraatje de rem.

Kontronik kan dat ook maar die heeft een heel erg slechte governor functie.

Voor de liefhebber, te vinden op de Atmel site:

AVR435: BLDC/BLAC Motor Control Using a
Sinus Modulated PWM Algorithm

Back