Fraggy, Met die bovengenoemde lijst kun je nogsteeds 90%van de ty-wraps en alle houtjes speciaal voor die ty-wraps verwijderen, kleine lipo's gebruiken, motor star monteren,Cfk vleugelbuis, staartbuis, landingsgestel. Enz enz.
Goed, laat ik de onderdelen even apart benoemen:
ty-wraps en houtjes kan inderdaad op bespaard worden, maar dat gaat ten koste van een nette installatie. Wat weer kans op storingen verhoogt. De Extra is begin dit jaar de lucht in gegaan en sindsdien heeft ie geheel storingsvrij gelopen. Er is niets aan gedaan ik heb nog geen schroefje na hoeven trekken. Een nette afwerking zorgt er gewoon voor dat zo'n kist probleemloos vliegt. Dat is heel belangrijk als je met een dure kist vliegt waar ook nog eens veel bouwtijd in gezeten heeft. Dat is ook heel belangrijk als je wedstrijden vliegt waarin je geen tijd hebt om te sleutelen. Die kist wordt uit de auto getrokken en in elkaar gezet en start en loopt en ik weet vantevoren dat hij dat ook de hele dag blijft doen. Zo kan ik me bezig houden met de wedstrijd en hoef ik aan mijn kist te denken. Dat heb ik bij andere kisten ook wel anders gezien.
De Eneloop packs die ik gebruik zijn niet heel veel zwaarder dan lipo's. Als je daar de (verplichte) spanningsregelaars bij optelt scheelt het niets of zijn de lipo's + regelaars zwaarder. Teminste dat was de status eind vorig jaar, misschien dat de lipo's + regelaars nu iets lichter zijn, maar meer dan een paar gram zal het niet schelen. Ik wilde namelijk ook perse lipo's, omdat ik dacht dat ze veel lichter waren, totdat ik het totale gewichten bij elkaar optelde. Ontsteking is uiteraard wel lipo omdat die gewoon op 7.4volt mag lopen.
Wat wel kan is met 1 ontvangeraccu vliegen ipv 2. Maar dat wil ik niet. Geeft me een gevoel van veiligheid die 2e accu. Of dat terecht is of niet kunnen we waarschijnlijk wel 5 topics over volouwehoeren, maar die keus heb ik gemaakt.
Motor star monteren wilde ik niet. Het is dan wel geen 80cc, maar hij trilt wel flink. Ik wil de ergste trillingen dempen om de levensduur van de kist mogelijk te verlengen. Die constructie in mijn Extra is me zo goed bevallen dat mijn Yak exact dezelfde constructie met dezelfde rubbers gaat krijgen. Hier is bewust niet voor een hydromount gekozen omdat dat weer overkill zou zijn en weer extra zwaar (hydro dempers) zou worden.
Carbon wingtube, stabtube en gear.. Jah dat kan. Wilde ik ook. Kreeg alleen van verschillende kanten het advies om dat absoluut niet te doen omdat alu bij hoge belasting buigt en carbon zwakker wordt en plots breekt. Bij alu zie je het dus langzaam fout gaan en kun je het vaak bijtijds herstellen. Teminste dat kreeg ik als antwoord toen ik aankondigde carbon 'alles' te willen. Carbon wielkappen wilde ik eigenlijk wel en dat zou ook wel wat grammetjes kunnen besparen. Dat is het enige dat ik niet gedaan heb en waarvoor ik geen afdoende verklaring heb.
Nogmaals, die Extra is niet zomaar in elkaar gegooid met rondslingerende onderdelen ofzo. Elk onderdeeltje heb ik over zitten wikken en wegen hoe of wat. Het NIMH / Lipo verhaal heeft me bezig gehouden van ver voordat ik die kist daadwerkelijk had tot een maand voordat die kist de lucht in ging. Ik heb misschien wel alle combinaties lipo/spanningsregelaars op internet langsgelopen, specsheets geraadpleegd voor gewicht/redundantie en max stroom. Daar zijn heel wat avondjes in gaan zitten.
Ik vind het super als je me kunt vertellen hoe ik mijn kist nog beter kan maken. Ik ben altijd op zoek naar manieren om de Extra beter te maken, maar ik heb er tot nu toe nog niets aan de kist gezien/gemerkt waarvan ik denk: ja, dat hadden we anders moeten doen.
En vraag Mark maar, ik ben een van de grootste miereneukers/perfectionisten die je ooit tegen gaat komen. Dat is niet grappig meer. Mark is ook niet snel tevreden, maar die werd tijdens de bouw soms echt gek van mij als ik voor de 6e keer iets vloekend en tieren van me af gooide omdat het niet mooi/goed genoeg was in mijn ogen. Waarbij hij zoiets had van, dat zie je nooit meer terug als het in de kist zit joh, daar komt iets overheen of voor, mijn antwoord was dan altijd (tot grote ergernis van hem): ja maar ik WEET dat het er zit en ik WEET dat het beter/mooier kan. Dat lees je denk ik ook wel terug in het bouwverslag van de kist.
Mijn kist als voorbeeld voor een 'zware' kist pakken vind ik niet terecht want, voor wat het is, is het in mijn ogen een superlicht ding. En zoals gezegd, je kunt vast wel gewicht besparen maar dat gaat dan ten koste van 'iets'. (performance/constructie/uiterlijk/betrouwbaarheid/etc) En die afweging is echt bij elk onderdeeltje dat we in die kist hebben gestopt misschien wel 10x gemaakt.