Nieuwe F3A-X programma's bekend

Alex, buiten dat wilde ik gewoon een 'mini' bigscale kist hebben waar ik wedstrijden mee kan vliegen. (dus echt model met echte benzine motor, gebouwd binnen de regelementen van de F3A-X)

Als fraggy zijn kist bij mij inlevert, tesamen met 800 euro, krijgt ie 'm vrij probleemloos 1.5kg lichter van mij terug (eh, als ie nu dus 6,5kg is). Waarschijnlijk zelfs nog zonder dat er een glasromp van gemaakt is..
Ik zou hem nog niet bij je inleveren al kreeg ik 1800 euro toe! :) Zoals gezegd, ik heb een vreselijk fijne kist die echt vliegt als een bigscale bak (in vergelijking met de 2.6mtr extra van hetzelfde ontwerp). Dat was het doel en dat is voor wat mij betreft meer dan bereikt.
Als ik een F3A kist wil bouwen (met methanol rommel ipv benzine.. sorry ik ben geen methanol man) dan koop ik wel een standaard F3A kist die je zonder problemen onder de 5kg kunt krijgen.

Maar als er iemand met 1 kist zowel F3A als F3A-X wil vliegen en daar een kist voor wil maken, lijkt me dat hardstikke leuk om te zien en ook nog eens leerzaam.

Helaas Hezik, van mijn kist blijf je af :)

Laatst bewerkt:
Ja, maar dan kan de rest van de constructie ook veel lichter! Geen rubbermount meer (wat een hele motorplaat scheelt), veel lichter motorschot, veel lichtere uitlaat, geen rubbermounts voor de uitlaat, hele constructie van de kist VEEL lichter omdat hij niet meer zo'n zware motor hoeft te dragen, lichtere (kleinere) prop, geen luchtfilter, geen ontsteking, geen accu voor ontsteking, etc. etc.

Dat is nou het hele punt, zodra je op een ding gaat besparen kan het ander ook lichter, uiteindelijk scheel het HEEL veel.

Een 300g zwaardere motor kan een kist een kg zwaarder maken...

Dat is nou het hele punt, zodra je op een ding gaat besparen kan het ander ook lichter, uiteindelijk scheel het HEEL veel.

Een 300g zwaardere motor kan een kist een kg zwaarder maken...

Begrijp ik, maar dan hou je een F3A kist over en geen bigscale aerobatics/3D bak. En als het toch alleen F3A wordt, dan krijg je hem misschien, met wat kunstgrepen wel onder die 5kg. Maar dan heb je dus echt opeens een hele andere kist!

De vraag is, of die reden reeel is of een gevoelsmatige/kostenkwestie. Men wil met die 2m schaalmodellen doorgaans ook kunnen prophangen bv, terwijl een F3A-er dat niet op z'n verlanglijstje heeft staan.
kostentechnisch is onzin, want zoals gezegd heb ik geen cent bespaard om de kist zo licht als mogelijk te krijgen.

Laten we mijn toenmalig wensenlijstje erbij pakken die ik voor die kist had:
-Schaalkist (model Extra)
-Benzine
-Minimale spanwijdte 2mtr (ivm F3A-X)
-Maximale romplengte incl prop/spinner/richtingsroer 2mtr (ivm vervoer)
-3D capable
-Spectaculair uiterlijk
-Zo licht als mogelijk is zonder bovengenoemde wensen te negeren/verdraaien.

Met bovengenoemde wensen zie ik niet in hoe ik grof gewicht kan besparen op mijn kist (en daar begon ik mijn verhaal mee een paar posts eerder)

Laatst bewerkt:
Ja, dat prophangen he; de meeste mensen denken dat je daar zo'n enorme power voor nodig hebt, maar een groot gevlogen kunstvlucht programma met een mooie snap in de upline vreet veel meer energie dan een beetje hoveren, dat wordt nog wel eens vergeten....

Fraggy, Met die bovengenoemde lijst kun je nogsteeds 90%van de ty-wraps en alle houtjes speciaal voor die ty-wraps verwijderen, kleine lipo's gebruiken, motor star monteren,Cfk vleugelbuis, staartbuis, landingsgestel. Enz enz.

Laatst bewerkt:
Fraggy, Met die bovengenoemde lijst kun je nogsteeds 90%van de ty-wraps en alle houtjes speciaal voor die ty-wraps verwijderen, kleine lipo's gebruiken, motor star monteren,Cfk vleugelbuis, staartbuis, landingsgestel. Enz enz.

Goed, laat ik de onderdelen even apart benoemen:

ty-wraps en houtjes kan inderdaad op bespaard worden, maar dat gaat ten koste van een nette installatie. Wat weer kans op storingen verhoogt. De Extra is begin dit jaar de lucht in gegaan en sindsdien heeft ie geheel storingsvrij gelopen. Er is niets aan gedaan ik heb nog geen schroefje na hoeven trekken. Een nette afwerking zorgt er gewoon voor dat zo'n kist probleemloos vliegt. Dat is heel belangrijk als je met een dure kist vliegt waar ook nog eens veel bouwtijd in gezeten heeft. Dat is ook heel belangrijk als je wedstrijden vliegt waarin je geen tijd hebt om te sleutelen. Die kist wordt uit de auto getrokken en in elkaar gezet en start en loopt en ik weet vantevoren dat hij dat ook de hele dag blijft doen. Zo kan ik me bezig houden met de wedstrijd en hoef ik aan mijn kist te denken. Dat heb ik bij andere kisten ook wel anders gezien.

De Eneloop packs die ik gebruik zijn niet heel veel zwaarder dan lipo's. Als je daar de (verplichte) spanningsregelaars bij optelt scheelt het niets of zijn de lipo's + regelaars zwaarder. Teminste dat was de status eind vorig jaar, misschien dat de lipo's + regelaars nu iets lichter zijn, maar meer dan een paar gram zal het niet schelen. Ik wilde namelijk ook perse lipo's, omdat ik dacht dat ze veel lichter waren, totdat ik het totale gewichten bij elkaar optelde. Ontsteking is uiteraard wel lipo omdat die gewoon op 7.4volt mag lopen.

Wat wel kan is met 1 ontvangeraccu vliegen ipv 2. Maar dat wil ik niet. Geeft me een gevoel van veiligheid die 2e accu. Of dat terecht is of niet kunnen we waarschijnlijk wel 5 topics over volouwehoeren, maar die keus heb ik gemaakt.

Motor star monteren wilde ik niet. Het is dan wel geen 80cc, maar hij trilt wel flink. Ik wil de ergste trillingen dempen om de levensduur van de kist mogelijk te verlengen. Die constructie in mijn Extra is me zo goed bevallen dat mijn Yak exact dezelfde constructie met dezelfde rubbers gaat krijgen. Hier is bewust niet voor een hydromount gekozen omdat dat weer overkill zou zijn en weer extra zwaar (hydro dempers) zou worden.

Carbon wingtube, stabtube en gear.. Jah dat kan. Wilde ik ook. Kreeg alleen van verschillende kanten het advies om dat absoluut niet te doen omdat alu bij hoge belasting buigt en carbon zwakker wordt en plots breekt. Bij alu zie je het dus langzaam fout gaan en kun je het vaak bijtijds herstellen. Teminste dat kreeg ik als antwoord toen ik aankondigde carbon 'alles' te willen. Carbon wielkappen wilde ik eigenlijk wel en dat zou ook wel wat grammetjes kunnen besparen. Dat is het enige dat ik niet gedaan heb en waarvoor ik geen afdoende verklaring heb.

Nogmaals, die Extra is niet zomaar in elkaar gegooid met rondslingerende onderdelen ofzo. Elk onderdeeltje heb ik over zitten wikken en wegen hoe of wat. Het NIMH / Lipo verhaal heeft me bezig gehouden van ver voordat ik die kist daadwerkelijk had tot een maand voordat die kist de lucht in ging. Ik heb misschien wel alle combinaties lipo/spanningsregelaars op internet langsgelopen, specsheets geraadpleegd voor gewicht/redundantie en max stroom. Daar zijn heel wat avondjes in gaan zitten.

Ik vind het super als je me kunt vertellen hoe ik mijn kist nog beter kan maken. Ik ben altijd op zoek naar manieren om de Extra beter te maken, maar ik heb er tot nu toe nog niets aan de kist gezien/gemerkt waarvan ik denk: ja, dat hadden we anders moeten doen.

En vraag Mark maar, ik ben een van de grootste miereneukers/perfectionisten die je ooit tegen gaat komen. Dat is niet grappig meer. Mark is ook niet snel tevreden, maar die werd tijdens de bouw soms echt gek van mij als ik voor de 6e keer iets vloekend en tieren van me af gooide omdat het niet mooi/goed genoeg was in mijn ogen. Waarbij hij zoiets had van, dat zie je nooit meer terug als het in de kist zit joh, daar komt iets overheen of voor, mijn antwoord was dan altijd (tot grote ergernis van hem): ja maar ik WEET dat het er zit en ik WEET dat het beter/mooier kan. Dat lees je denk ik ook wel terug in het bouwverslag van de kist.

Mijn kist als voorbeeld voor een 'zware' kist pakken vind ik niet terecht want, voor wat het is, is het in mijn ogen een superlicht ding. En zoals gezegd, je kunt vast wel gewicht besparen maar dat gaat dan ten koste van 'iets'. (performance/constructie/uiterlijk/betrouwbaarheid/etc) En die afweging is echt bij elk onderdeeltje dat we in die kist hebben gestopt misschien wel 10x gemaakt.

Laatst bewerkt:
Het NIMH / Lipo verhaal heeft me bezig gehouden van ver voordat ik die kist daadwerkelijk had tot een maand voordat die kist de lucht in ging. Ik heb misschien wel alle combinaties lipo/spanningsregelaars op internet langsgelopen, specsheets geraadpleegd voor gewicht/redundantie en max stroom. Daar zijn heel wat avondjes in gaan zitten.

Ik heb in mijn extra voor servo's gekozen die direct op 2s lipo kunnen. Oa vanwegen het gewicht.

Zoiezo ben ik niet zo voor al die redundantie, tot nu toe nooit nodig gehad. De kans dat een (lipo) accu vaalt is zo klein.

2s A123 1100mah is ook een leuke optie , elke paar vluchten bijladen wat zoon 6minuten duurt.

Ik heb in mijn extra voor servo's gekozen die direct op 2s lipo kunnen. Oa vanwegen het gewicht.

Zoiezo ben ik niet zo voor al die redundantie, tot nu toe nooit nodig gehad. De kans dat een (lipo) accu vaalt is zo klein.

2s A123 1100mah is ook een leuke optie , elke paar vluchten bijladen wat zoon 6minuten duurt.

Wat voor servo's gebruik je dan? Want mijn Hitec 59xx servo's overleven dat niet helaas. En hoe voed je je ontvanger? Want daar durf ik dus ECHT geen 7 volt op te zetten.

Dat is wel waar ja en als een lipo faalt heb je ook nog kans dat ie kortsluit. Dan helpt zo'n 2e accu ook niet meer. Maar zoals gezegd, ik voel me er gewoon erg prettig bij, net zoals de aluminium vleugelbuis.

A123 cellen zijn inderdaad ook erg mooi! Dat zou nog wel eens een serieuze optie kunnen worden! Alleen het bijladen op het veld is een beetje een gepruts. Moet ik de kist naar de auto toe slepen en hem daar laden, of ik moet een lood-accu opladen en die mee nemen naar het veld. Nou weet ik dat tientallen vliegers dat zo doen, maar ik vind het niet geweldig werken. Het mooie van benzinekisten vind ik juist dat je alleen een jerrycan en een zender mee naar het veld hoeft te nemen en je de hele dag achter elkaar kunt vliegen. Ik had hiervoor een electrokist en ik werd gek van het wachten tot de accus vol waren.

Maare, ik vind het wel leuk dat mijn kist als voorbeeld wordt gebruikt in een discussie over vliegtuig-gewicht, maare.. Gaan we niet heel erg off-topic? Dit ging toch over de nieuwe programma's. (waarbij ik kan opmerken dat ik in iedergeval heel enthousiast ben over het 2009 C-klasse programma! ;))

Laatst bewerkt:
Ja de ontvanger wil ik eerst nog even testen, futaba fasst anders is het een kleine (15g) bec ik wil 1 2s 1300mah lipo gebruiken (2 accu's, 1 voor tijdens het laden van de ander).

Ik heb 5 Dymond 9900 servo's klaarliggen, 19kg en 0,12s/60* @7,4V.

Ja de ontvanger wil ik eerst nog even testen, futaba fasst anders is het een kleine (15g) bec ik wil 1 2s 1300mah lipo gebruiken (2 accu's, 1 voor tijdens het laden van de ander).

Ik heb 5 Dymond 9900 servo's klaarliggen, 19kg en 0,12s/60* @7,4V.

Die Dymonds zijn per servo al 10 gram lichter dan mijn Hitecs. Dus je wint al 50 gram tov mijn servo's. Maargoed.. Ik vlieg alleen met Hitec servos. (zelfs in mijn shocky).
Ik heb een Hitec fetisch. :)

Laatst bewerkt:
Nog even over die Eneloop-cellen; in kleinere kisten (tot 2.2m ofzo) zou ik ze wel durven toepassen, maar groter eigenlijk niet. Althans; voor " gewone" wedstrijdprogramma's met af en toe een snapje zou ik het wel durven maar voor 3D niet. Ik had dit jaar in een 3 meter kist (met analoge, dus niet eens digitale servo's) na 1.5 3D vluchten die Eneloop (2x 6 cellen) pakketten plat; in de lucht zag ik het ledje knipperen van de DPSI, toen ik geland was piepte en knipperde hij als een gek wegens te lage spanning, die komen er bij mij dus niet meer in (hooguit voor de ontsteking). Ze zijn 2000Mah, en er ging maar 500mah per pakket in met laden, hij kan de capaciteit dus wel leveren, maar de stromen niet. Ben toen naar 2x 2s4000 lipo's overgestapt en geen enkel punt meer

Maar goed, we gaan idd erg off-topic. M
Maar goed, je kunt wel voor alles wat je te binnen schiet een nieuw topic openen, maar dan raak je het overzicht ook kwijt als er iedere dag 20 nieuwe topics verschijnen.

Grt.

Fraggy; ik heb nooit bedoeld jouw kist te pakken als voorbeeld van 'een veel te zware kist'. Ik heb de bouw er van gevolgd en het ding zit goed en mooi in elkaar, kan mij voorstellen dat je er erg veel plezier van hebt. Toch weet ik zeker dat het lichter had gekund. Dat wil dan dus niet zeggen dat jouw kist 'veel te zwaar' is, maar dat ie lichter had gekund. Dat zit 'm deels in zaken als redundantie, servo-setup, etc, maar ook voor een groot deel in de bouwwijze.

Voor de rest zijn er wat misverstanden.. met het kostenaspect bij prophangen bv. bedoelde ik dat F3A-X mensen doorgaans wat ruimer in hun budget zitten en daarom ook 'de mooiste' spullen kopen en bv. niet bezuinigen op motorvermogen, terwijl dat wel kan. In het F3A-X-A programma zit bv. geen snap in stijgende lijn, wat door iemand anders als vermogenskwestie werd genoemd. Ja als je dat wil vliegen, heb je veel surplus aan vermogen nodig, maar strikt genomen is dat voor de F3A-X programma's (die dichter bij F3A liggen dan bij 3D) dus niet nodig.

Bedenk je wel.. F3A vliegers zijn ook niet gek, die willen ook duurzame kisten.. en die bouwen al jaren 2m kisten onder de 5 kg af, er zijn er nu zelfs die een 2m kist brandstof onder de 4kg zouden kunnen krijgen..

Mijn kist als voorbeeld voor een 'zware' kist pakken vind ik niet terecht want, voor wat het is, is het in mijn ogen een superlicht ding.

Dat heb ik dan verkeerd aangebracht. Ik bedoelde eigenlijk dat het juist een lichte kist is en dat ik het niet zie zitten dat je die nog 1,5 kg lichter kunt bouwen.
Mijn 2.16m yak weegt 8kg, dus die had ik niet als voorbeeld moeten nemen.

Wat voor servo's gebruik je dan? Want mijn Hitec 59xx servo's overleven dat niet helaas. En hoe voed je je ontvanger? Want daar durf ik dus ECHT geen 7 volt op te zetten

Derk en Didier vliegen al weer een tijdje met de Sebart Sukhoj 29 (140 er formaat) met 2x1100mAh A123 cellen en 4xJR DS 8715 servo's rechtstreeks aangesloten op een Spektrum ontvanger.
Vooral de toegenomen snelheid van de servo's is erg prettig.

Mag ik vragen wat voor gewicht die op uitkomen? Niet vanwege de discussie hier, maar om te kijken of een dergelijke combo een 'multidiscipline-kist' zou kunnen zijn..

Oh? Stond '140-er formaat'.. dacht dus 2m, maar dus niet.. ah well..

Ja, je zou dan aan elke vleugeltip 1cm moeten verlengen. Ze zijn een beetje verschillend in motorisatie. Die van Didier heeft een 160 gram lichtere motor en zal met een Flite Power 5350 10S pakket net onder de 5Kg uitkomen. Die van Derk is lekker overgemotoriseerd maar zal met een 10S lipo pakket altijd boven de 5Kg zijn.

Ah, kijk, thx.. zou dus kunnen.. als je met die 1cm maar binnen de 10% limiet blijft. Weet niet of ik dit onzalige plan ga uitvoeren hoor, maar altijd leuk om te weten wat de opties zijn ;)

Pikt dat niet een beetje Hezik, dat een lichte sebart kist die in de verte verste geen schaalafmetingen heeft toch ook al 5kg weegt? Of ga je tegen Bert ook zeggen dat het te zwaar afgebouwd is?
Die sukhoi moet trouwens naar een spanwijdte van 2.16m gebracht worden om F3A-X legaal te zijn, en dan gaat het stilaan op een vliegende vleugel lijken.

Het laatste wat ik wil doen is deze kist afbreken, het is een knap toestel met waarschijnlijk heel veel capaciteiten. Maar ik denk dat Hezik nog verder moet zoeken naar zen "one size fits all" toestel.

Back