Een osmose is wel degeljik groter dan een Yak 54 op 2m wingspan. Wat is de romplengte van een Yak van 2m, iets van 1:70 ofzo? Van de Osmose is het 1.96. Wat is de romphoogte op het hoogste punt van die Yak? Van de osmose tegen de 40 cm. Rompbreedte op het breedste punt? Van de Osmose ca. 18cm.
Ik heb hier net de romphoogte van een oxalys gemeten en ik kan er ten hoogste 29cm van maken aan de canopy, dus het zou me ten sterkste verwonderen als een osmose een romp van 40cm hoog heeft. Een echte yak 54 daarentegen is 1.65m hoog wat bij 2m span wel 40cm zou zijn. De lengte van de yak 54 zou idd 1.69m zijn bij 2m span.Dat is idd minder dan een f3a kist maar ik ben er zeker van dat een herschaalde yak 54 stukken breder zou zijn dan een f3a kist, maar ik kan de juiste breedte van een echte yak 54 niet vinden.En over de vleugels zal ik maar niet beginnen zeker.
Ik denk dat jij niet weet hoe zo'n enorme romp de Osmose heeft..
En ik denk dat jij te lang naar die uitgerokken F3A planken hebt gekeken dat je vergeten bent hoe een echt vliegtuig er uit ziet.
Fraggy kan z'n 2m knol extra yak 2kg lichter krijgen door een plug van z'n zware houtbouw te maken, deze met glasweefsel en honingraat te lamineren en er vervolgens een methanolaandrijving op te zetten.
Let wel: die Osmose heeft echt een gelijke of grotere romp qua volume, en wordt ONDER de 5kg afgebouwd, met methanolmotor is die op ca. 4.4kg af te bouwen.
Als fraggy zijn kist bij mij inlevert, tesamen met 800 euro, krijgt ie 'm vrij probleemloos 1.5kg lichter van mij terug (eh, als ie nu dus 6,5kg is). Waarschijnlijk zelfs nog zonder dat er een glasromp van gemaakt is..
Het verschil tss een honinggraat/lak en houtbouw/oracover kist is miniem en ik durf zelfs niet zeggen in welke richting. Als je Fraggy zen kist dus van 6.5kg naar 5kg wil brengen moet je dus een dikke 20% besparen.
Een groot verschil tussen een F3A kist en een yak 54 is de vorm en luchtweerstand.
Een perfecte F3A kist is er een die een zo groot mogelijk volume bij heeft met zo weinig mogelijk luchtweerstand om net met een 26cc methanol motor rond te komen en onder de 5kg weegt.
Bij een yak 54 moest er een dikke stermotor onder de kap zodat de ingenieur niet beter gevonden had om de snuit als een soepketel te tekenen.
Het heeft nu eenmaal een reden dat 2m schaalmodellen met een 50cc motor vliegen en F3A modellen met een 26cc motor.
Ik heb hier nog een yak 54 van 2m16 staan die 8kg weegt, kan je daar ook 1.5kg af doen en hem teruggeven met een juist zwaartepunt en dezelfde power to weight ratio?
Verder heb je helemaal gelijk Hezik.
Ik vlieg zelf geen wedstrijden maar voel mij na 3 off-topic posts

toch verplicht om ook eens iets on-topic te zeggen.
Het idee om terug hetzelfde A programma te vliegen als voorig jaar is weinig uitdagend lijkt me. Kan je dan niet beter als tussentijdse oplossing zelf een nieuw programma schrijven zodat er toch terug wat uitdaging in zit, en in het achterhoofd houden dat het toch eens tijd is om bij te benen naar het F3M programma tegen volgend seizoen.