Nieuwe F3A-X programma's bekend

Dat heeft ie me al vaker gegarandeerd. Nu nog komen bewijzen:D

Haha, NOT

In Someren proberen we al elk jaar te komen, maar elk jaar komt er iets tussen, dit jaar was het GAM denk ik.
De andere wedstrijden vielen samen met Tongeren en nog een andere... dusja
Moest iedereen de data is eens samen leggen zouden zowel de wedstrijden in België als in Nederland meer piloten trekken.
Maarja data zoals Tongeren liggen al jaren vast.

Laatst bewerkt:
Someren zal samenvallen met met een wedstrijd in België vrees ik, althans ik had deze datum gekregen voor de F3M wedstrijd bij ons in Brecht. Ik probeer het nog te veranderen maar ook in België gaat alle communicatie stroef.

Verder heb ik ook weer plannen om in NL te gaan vliegen, en nee, ik vlieg nog geen 2.4.

Nu kun je die reglementering nog altijd opvatten zoals je wil maar als ik lees dat je niet meer dan 10 % mag afwijken van origineel kun je nog altijd enorm veel wijzigen.

zo bv een span van normaal 2 meter mag dus 2m20 of 1m80 worden. wat doet dan die 1m98 terzake ?

die 10 % kun je dan volgens mij overal toepassen, ruimte tussen vleugel en stabilo + 10 % langer, verhouding aslijn vleugel stabilo motor kan overal 10 % schillen, zo krijg je een heel andere kist.

In die regel zie ik geen probleem waarom een sebart sukhoi niet zou mogen. Hij lijkt op een sukhoi, stabilo staat wat verder en wat lager maar voor de rest .... romp ietsje dunner, meer zou ik niet meteen kunnen zeggen.

Nu kun je die reglementering nog altijd opvatten zoals je wil maar als ik lees dat je niet meer dan 10 % mag afwijken van origineel kun je nog altijd enorm veel wijzigen.

zo bv een span van normaal 2 meter mag dus 2m20 of 1m80 worden. wat doet dan die 1m98 terzake ?
Je moet minimaal 2mtr span hebben om mee te vliegen.
Met afwijken wordt bedoeld dat je bijvoorbeeld de romp 10% langer mag maken. Mijn Extra heeft dat bijvoorbeeld.

Er is trouwens geen maximale maat. Die 2mtr is een minimum. Alex vliegt bijvoorbeeld met kisten met span groter dan 3mtr.

die 10 % kun je dan volgens mij overal toepassen, ruimte tussen vleugel en stabilo + 10 % langer, verhouding aslijn vleugel stabilo motor kan overal 10 % schillen, zo krijg je een heel andere kist.
Alleen met die 10% regel krijg je geen heel andere kist.

In die regel zie ik geen probleem waarom een sebart sukhoi niet zou mogen.
Zoals gezegd, mail degene de dit in de eerste plaats gezegd heeft en vraag hem waarom het niet mag.

Laatst bewerkt:
Nee joh, Henri moet je niet meer in de C hebben:D Maar van wat ik begrepen heb in de vergadering blijven er nog genoeg over in de C;) (hoewel ik stiekem ook hoop dat Jeroen in de B gaat vliegen, dan ben ik niet de enige nieuwe)

Grt.

Haha, jij wil gewoon zeker weten dat er nog iemand onder je eindigt straks in de B ;)..

ALS ik al mee zou doen, wat vooralsnog hoogstonwaarschijnlijk is ivm budget en primaire eis om 'gewoon' F3A te vliegen, dan zou het wel degeljik gewoon C klasse worden.. dat ik afgelopen jaar 2e ben geworden in de F3A-C was in lijn met de prestaties van het hele deelnemersveld, maar geen bewijs dat ik nou zo enorm goed vlieg ofzo.. er is in mijn C programma nog veel ruimte voor verbetering. Ik had ook makkelijk 3e, 4e of 5e kunnen worden afgelopen jaar.

Als je kijkt hoe het er staat in het FAI F3M reglement over schaal.
Interpreteer ik de regels zo, je neemt een schaal (bv. 20%) dan neem je de originele maten (van het mensdragende, 1:1model) en die doe je allemaal X0,2 er staat een mooi schema met welke maten er toe doen.
Dan krijg je de maten die je toestel moet hebben, stel je span moet dan 1,9m zijn, je lengte 1,7m en je midden-korde 40cm
Maar je maten zijn 2m, 2m, en 50cm dan valt dat gewoon binnen de regels.

Wat er in het Nederlandse reglement staat slaat echt helemaal nergens op:
http://www.modelvliegsport.nl/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=99&Itemid=64 zei:
Definitie model
Het type model, dat afgeleid moet zijn van een type uit de grote luchtvaart, moet een goede
gelijkenis vertonen met het origineel. Afwijkingen tot 10% zijn toegestaan. Het kleurenschema
mag echter naar eigen inzichten veranderd worden. Eigen aanpassingen aan de modellen die
afwijken van de originele kunstvluchtvliegtuigen, zoals T-canalisers, spoilers of extra
vleugeltjes etc. is niet toegestaan. Bij twijfel oordelen de deelnemers collectief voor de
aanvang van de wedstrijd of een model geaccepteerd wordt. Er dient dan wel voldoende
documentatie overlegd te kunnen worden. De schaalnauwkeurigheid wordt vanaf een afstand
van drie meter beoordeeld.

Dit in al helemaal idioot
Daarbij komt dat de spanwijdte onder de 2 meter is. Eigen aanpassingen zijn niet toegestaan. (zie ons reglement 5.8.1.)
Dit zou betekenen dat je alleen met een arf toestel mag vliegen... een eigen ontwerp is onmogelijk...???Zelfs als hij een exacte binnen 0,1% schaal is.:murder:

Warom kunnen die nederlandse regelmakers niet gewoon iets GOED kopiëren, Het staat o zo mooi omschreven in het fai reglement.
5L.1.3. General Characteristics of a large R/C Aerobatic Power Model Aircraft
Dimensions described on the following drawing can be measured. A tolerance is allowed as
follows:
D is the full size measure in cm, s is scale, d is model measure in cm:
(D x s)*0.9 -0.5 <= d <= (D x s)*1.1 + 0.5

Zoals anderen al aangaven, ik viel ook over die regel die jij quootte (eigen aanpassingen niet toegestaan) met dezelfde argumenten, maar het is wellicht handiger Remco daarover te mailen, wat hij daar precies mee bedoelde. Mogelijk dat hij het niet zo bedoeld zoals het er staat of zoals ik (en jij kennelijk ook) het interpreteerden.

@3W flyer
Als de sport directeur van F3M Belgie mat alle data rekening houd van zowel F3A in binnen en buitenland,F3M in het buitenland kan hij ook rekening houden met wedstrijden die in het zuiden van Nederland zijn.

En zoals ik vernomen heb gaat eind juni in Helchteren de wedstrijd door.Er was wel degelijk afgesproken dat we dat voor de studenten gingen mijden.Akkoord het zal net na hun laatste exaams zijn maar daarvoor hebben ze 2-3 weken moeten blokken en niet kunnen trainen.

Althans dat is mijn visie

@Hezik

Als ik al jou posts leest op diverse disscusies weet jij echt wel alles en kun je vrij veel.

Waarom snap je de X van F3A-X niet?
X staat voor Big-scale(op zen Alexzzz :-) ).En een minimum span van 2meter.Als je een F3A als zowel F3A_x kist wil kan ik je zeggen dat dit niet zal lukken.Een F3A kist moet in een vierkant van 2m op 2m passen.Als jij dan een F3A kist hebt met een spanwijdte van 2 meter is de romp zowizo langer en past die niet in het vierkant.
En laat ons F3AX houden zoals het is en kom niet die onzin af waar jullie nu over bezig zijn.Als jou budget daar te beperkt voor is Hezik zoek dan een andere hobby.Modelvliegen kost nu eenmaal veel.

(hoewel ik stiekem ook hoop dat Jeroen in de B gaat vliegen, dan ben ik niet de enige nieuwe)

Grt.

Hey,

Ik zal zeker gaan trainen voor de B, met het C-programma ernaast;).

@ Peter,

Leuk dat je ook weer plannen hebt om richting NLte komen!

Ik hoop dat in Someren meer belgen van de partij zijn.
Dan zijn de pauzes tenminste opgevuld met (muziek) freestyle!

Groeten,
Jeroen

@Hezik

Als ik al jou posts leest op diverse disscusies weet jij echt wel alles en kun je vrij veel.

Dat is dan jouw interpretatie ervan, want dat heb ik niet gezegd, zal ik ook niet zeggen en is ook niet zo. Zeker qua vliegen zul je lang moeten zoeken naar een quote van mij waarin ik zeg dat ik dat goed zou kunnen ofzo.

X staat voor Big-scale(op zen Alexzzz :-) ).En een minimum span van 2meter.Als je een F3A als zowel F3A_x kist wil kan ik je zeggen dat dit niet zal lukken.Een F3A kist moet in een vierkant van 2m op 2m passen.Als jij dan een F3A kist hebt met een spanwijdte van 2 meter is de romp zowizo langer en past die niet in het vierkant.

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Je zou nog F3A mogen vliegen met een x-twin als je dat zou kunnen. Een F3A kist moet in die box passen, mag maximaal 2 meter zijn. Een F3A-X kist moet minimaal 2m zijn. Dat jij denkt dat je voor F3A perse een 'F3A-model' moet hebben (dus een lange romp), doet daar niets van af, ik werkelijkheid is dat nameljik gewoon niet waar.

Ergo, het is reglementair volstrekt mogelijk om met 1 kist beide klasses te vliegen en dat heeft met 'niet snappen van de X' helemaal geen moer te maken.

Dit in al helemaal idioot
Dit zou betekenen dat je alleen met een arf toestel mag vliegen... een eigen ontwerp is onmogelijk...???Zelfs als hij een exacte binnen 0,1% schaal is.:murder:

En de familie Knol dan?;)

maar het is wellicht handiger Remco daarover te mailen, wat hij daar precies mee bedoelde. Mogelijk dat hij het niet zo bedoeld zoals het er staat of zoals ik (en jij kennelijk ook) het interpreteerden.

Dat is zeker handig, voordat we allerlei dingen op een verkeerde manier gaan interpreteren. Leuk hoor, al die theorien hier enzo, maar ik zou even Remko raadplegen eerst....

X staat voor Big-scale(op zen Alexzzz :-)

Oja?:D

Hey,

Ik zal zeker gaan trainen voor de B, met het C-programma ernaast;).

Dat is goed nieuws natuurlijk:D Gisteren ook weer wat getraind, het B-programma duurt nog geen 5min, lekker kort:p

Dan zijn de pauzes tenminste opgevuld met (muziek) freestyle!

Die freestyle is er sowieso wel:D Muziek komt bij mij ook nog, bij ons op de club komt in 2009 een mooie georganiseerde show, dan ga ik ook op muziek vliegen, dus 2 vliegen in 1 klap.

Maar meer Belgen kan ik uiteraard alleen maar toejuichen!

Grt.

Misschien staat het nergens letterlijk maar je laat het zeker zo uitschijnen en ik ben zekers niet de enige die dat denkt.Maar ik durf het je wel te zeggen.

Ja,F3A kun je met je chartertje ook gaan vliegen,dat weet ik ook wel.In Nederland toch.Maar waar ben je dan in godsnaam mee bezig??
Een echte F3A kist heeft nu eenmaal een lange romp.Dus nogmaals je kan geen F3A- F3A-X in één maken.Misschien kun jij het wel.Als jou kunnen hetzelfde is als jou spreken dan zal het voor 100 % slagen. :-)

Waarom snap je de X van F3A-X niet?
En laat ons F3AX houden zoals het is en kom niet die onzin af waar jullie nu over bezig zijn.Als jou budget daar te beperkt voor is Hezik zoek dan een andere hobby.Modelvliegen kost nu eenmaal veel.

Ff snel een extra opgezocht, de 1e die ik vond (maar ik denk dat verreweg de meeste toestellen kunnen).
Extra 300/s (prototyp 5n1) Attachment browser: extra300s_1.jpg - RC Groups
7,5m span 6,65m lang
29%=

Span: 2,175
2.175X0,9=1,9575<
2.175X1.1=2.3925>

Lengte: 1,9285
1,9285X0,9=1,73565<
1,9285x1,1=2,12135>

Dus 2X2 valt daar prima binnen.

Ik snap het ECHT niet, wat is nou je probleem, dat iemand een 2meter f3a model je prijzen afpakt?
"Never gonna happen"

Laatst bewerkt:
oeh.. hoor ik daar een uitdaging? :P

Ik heb remko een mail gestuurd met de vraag wat nader uitgewerkt.

Nando, je berekening is te ingewikkeld.. het kan veel simpeler denk ik:
7,5m span 6,65m lang

Nou ik wil 2m span. Dan is de schaal dus 7,5/2 = 3.75. De romplengte wordt dan 1.77m.

Met een model van 2m span en 1m77 lang, mag er gewoon F3A gevlogen worden. En dus ook F3A-X.

Idd hezik, maar zelfs met het aller langste model dat mogelijk is in de F3A mag je je meevliegen.

Een F3A model dat mij voor gaat zijn in X-klasse??Maakt mij ni uit maar dat zie ik nog niet gebeuren.En ik zie ook geen 2 meter model het A programma vliegen.
Maar je mag het altijd komen doen.Ben er benieuwd naar. :-)

Een F3A model dat mij voor gaat zijn in X-klasse??Maakt mij ni uit maar dat zie ik nog niet gebeuren.En ik zie ook geen 2 meter model het A programma vliegen.
Maar je mag het altijd komen doen.Ben er benieuwd naar. :-)

Als Derk meedoet...........:D

Moet hij wel een toestel hebben met min span 2 meter hé.En ik denk dat Derk wel beter weet.En mocht die meedoen komt die met een grotere (2m20-2m40)elektro kist af .

Back