Nieuwe F5B "Bird of Prey"

Heren,

Graag zou ik horen wie er mogelijkheid ziet tot het frezen van een plaat MDF tot een computer ontworpen vorm.

Ik wil namelijk graag een nieuw staart stuk ontwerpen en frezen en daarna wellicht een heel model.

Het idee is om gewoon een stuk MDF te gebruiken, na de eerste frees fase het restant in te smeren met lamineer epoxy. Uit laten harden en dan nog een keer frezen, schuren, poleisten, waxen en malletjes trekken. Goedkoop doch effectief.

Het staart stuk ontwerp is voor het gebruik met een Avionik B08 romp gedacht. Echter je kunt het staart stuk ook onder andere met een RW2 of Avionik B1 gebruiken. Er is al reeds een project onderweg om een nieuwe romp te maken voor de RW2 vleugel.

Ik weet dat mijn oude club in Deventer eens een CNC machine in elkaar heeft gezet maar weet niet of dit enkel een 2D of een 3D apparaat was. Zal proberen met hun contact te krijgen.

De volgende vraag is, welk programma te gebruiken?! Zowel voor het ontwerp als het frezen?!

Gr, Jos
 
Laatst bewerkt:
Vraag eens aan Ton van Munsteren? (op dit forum te vinden)
Ontwerpt prachtige schaalkisten en heeft een goed ruimtelijk inzicht.
Bedreven in CadCam/programma's en uitwerken tot productiemodel.
 
Heb Ton nog niet benaderd.

Is er verder niemand die zich geroepen voelt?! Of iemand kent die kan helpen?

Beetje magertjes als wij als Nederlanders in de toekomst onze eigen kist willen ontwerpen en maken.

Ik dacht dat dit nou juist een leuk project zou zijn?! Zelf dingen maken!!!
 
Als je enige idee hebt van maten, vorm etc. kan ik je wel helpen met het maken van een 3d model. Aan de hand van een paar schetsen met maten moet ik een heel eind kunnen komen.
Het liefst werk ik met Solid Works of Solid Edge maar ik ook met Inventor overweg.
Maar ik wil je nu alleen een staart stuk ontwerpen of een complete kist?
 
Op hetMAVLab van L&R TUDelft frezen wij direkt negatieve mallen in blokmateriaal. Alleen polijsten, lossing aanbrengen en de produkten trekken.
Meestal vanuit Solidworks files, het berekenen van freesbanen met een apart programma, wat trouwens niet altijd probleemloos is.
Als het stukje niet te groot is (ivm werk en freestijd, we kunnen in principe tot 1500 mm) zal ik eens kijken of we er misschien de mogelijkheid voor hebben.
Ik ga er dan vanuit dat de Solidworks files worden aangeleverd.
Omdat we binnenkort verhuizen moeten we half december de machine afbreken en kunnen we hem in de eerste weken van Januari pas weer opbouwen. Ik weet niet hoe het met jouw timing zit.
Groeten
Rick Ruijsink
 
Bas, kijk daar heb ik wat aan. Stuur je zo even een PB'tje met mijn e-mail addres. Dan zal ik kijken of dat ik een schets op papier kan zetten met maten die jij dan in Solid Works kan zetten. Toppie!

Als iemand trouwens een kopie van Solid World voor mij kan regelen, ik heb er vroeger wel mee gewerkt op het Saxion in Enschede tijdens mijn 1ste opleiding. Helaas geen CD'tje meer van liggen. Stuur svp een PB of e-mail.

Rick, bedankt voor het aanbod! Helemaal geweldig natuurlijk. Denk half December is totaal onhaalbaar. Dus dan is het zien dat alles klaar ligt voor Januarie. :)

Het gaat in dit geval alleen om een staart stuk. Zelfs niet eens het stabilo, alleen een staart fin in 2 delen met een heel klein stukje romp. Al met al niet groter dan 30cm als grootste maat.

Het maken van een complete kist wil ik ooit wel gaan doen maar dan heb je het over 2012 op z'n vroegst.

Wat betreft dit project, het zou geweldig zijn als het voor het WK 2010 (Augustus) klaar is en ingevlogen is. Maar ik zal wel zorgen dat ik een originele B08 staart heb liggen voor het geval dat.

De reden om alleen een staart te maken is omdat het niet al te groot is maar een goede oefening om later een complete kist te maken. Tevens ben ik van mening dat een goed ontworpen staart voor een heel gemakkelijk te vliegen kist maakt. Dit maakt het verschil tussen een slechte vlucht met 36 rakken of een strakke vlucht met 44 rakken. Een beetje weerstand is misschien goed voor 1 rak.

Bedankt, Jos
 
Kijk eens op de site van shapeways.com (een Philips-spinoff) voor het maken van een rapid prototype mbv 3d printing. Nauwkeurig genoeg voor rompen ed. en ik denk voordeliger en snel klaar. Direkt de mal laten printen met evt een webbing voor de sterkte er in. Scherpe hoeken kan een probleem zijn maar met een keine overmaat op de malranden en dit later scherp schuren is dit ook zo opgelost.

Voor de duidelijkheid ik heb geen enkele band met de jongens maar heb ze een keertje ontmoet tijdens de Design Week in Eindhoven en danig onder de indruk op de manier waarop ze het 3D printing beschikbaar maken voor de massa.

Robbert
 
Laatst bewerkt:
Robert,
Rapid Prototyping is een optie, hoewel een staart misschien wat duur wordt. Je betaalt per gewicht, en om af te mallen moet het deel stevig zijn. Maar je kan mooie produkten krijgen waarbij wel wat nabewerking nodig is voor je er een negatief van kan trekken. Als je mallen maakt is direkt in negatief frezen denk ik gemakkelijker. We hebben voor twee MAV projecten met stereo lithografie gewerkt ook voor 'vliegende' delen. Natuurlijk zwaarder dan composiet, maar gemakkelijk voor complexe vormen.
De DelFly II en DelFly Micro scharnieren zijn in 'micro SLA' gemaakt. We zijn nu bezig deze onderdelen in kleine serie te spuitgieten.
Voor de RoboSwift en de BlackHole zijn staart resp eindvleugelverbinders in rapid prototyping gemaakt. De staart van de Roboswift viel te zwaar en flexibel uit en heeft niet gevlogen. De delen van de BlackHole, een zgn PrandtlWing hebben wel gevlogen.
Rick
 
Ik denk dat om een gladde mal af te kunnen mallen de vorm dus goed glad geschuurt moet kunnen worden en gepolijst. Dat kan volgens mij met die rapid prototyping plastics niet. Daarom wilde ik gewoon in MDF frezen en dan er een harde epoxy laag over heen gooien. Die na frezen, dan schuren en polijsten. Dat werkt prima heb ik begrepen en ik zie niet in waarom nu het wiel opnieuw uit te gaan vinden.

Bekijk anders deze video eens even;
mhNW1b1andU[/media] - F5D Kyrill

Zij maken het een beetje te ingewikkeld maar het principe van frezen in goedkoop basis materiaal, impregneren/insmeren met epoxy is er wel te zien.

Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Frezen uit MDF is niet de manier.
Het geeft een partij stof waar de frezer niet blij mee zou zijn.
Als je het gaat bewerken met epoxy gaat het uitzetten, dus maatverschillen.
Veel schuurwerk.

De "echte" mallen worden gefreesd uit kunststof plaat.
Meest geschikt is Ebalta PW920 of Ebablock 140

Je kan dan frezen tot hele kleine banen en dan banen wegpolijsten.


Link naar Ebalta PW920 http://217.91.71.51/extern/datasheet.php4?datasheet=78&lang=de

Link naar Ebablock http://217.91.71.51/extern/datasheet.php4?datasheet=826&lang=de


Over die Kyrill.
Je hebt niet helemaal goed gekeken hoe ze het doen.
Ze hebben zelf een blok kunststof gemaakt, daar frezen ze uit, niet uit het mdf.


Je kan eens contact opnemen met Loet Wakkerman, die heeft al eerder snelle modellen gefreesd.

GJ
 
Laatst bewerkt:
GJ,

Ja ik weet heus wel hoe de professionals het doen. Ik echter probeer het op een andere manier die wellicht goedkoper is echter het zelfde resultaat heeft.

In die video frezen ze de vleugel mallen idd out een gegoten epoxy of dergelijk materieel. Ze doen het vervolgens nog goed vast maken op een onderplaat alvorens ze er een mal van trekken die nog weer verstevigd wordt met een stalen frame.

Kijk nou eens naar het stuk waar ze de romp maken. Die wordt dus uit MDF gevreesd, dan vol gegoten met hars, dan nog een keer gefreest. Alleen dan volg ik het niet meer want ze maken schijnbaar maar 1 romp er uit en die wordt dan in een deelplaat gezet en afgemalt.

Ik stel voor frezen uit MDF wat al op een stijve plaat is vast gelijmd. Hars er over. Na een week of twee nog een keer frezen dan schuren en polijsten. Dan mal er van trekken en klaar.

Heb zelf al het een en ander (spinner kapjes en EDF ducting) op die manier gemaakt en dat werkte prima. Je moet gewoon de hars en het MDF te tijd gunnen zicht te vervormen (minimaal) en dan pas de laatste gang frezen. Omdat de uiteindelijke mal gewoon van laminaat is maakt het dan niet meer uit of het MDF over de loop der jaren verder vervormd door invloed van vocht in de admosfeer.

Jos
 
Oh en wat betreft MDF stof van het frezen. Gewoon de stofzuiger er bij houden en dan komt dat allemaal voor elkaar.
 
De romp fresen ze grofweg uit een plaat mdf (omdat je mdf niet strak krijgt...) en het uitgefreesde deel vullen ze weer af met kunststof.
Daar frezen ze dan weer een negatief uit.
Die 2 negatief helften zetten ze dan met lijmklemmen tegen elkaar en vullen het af met hars, dan heb je weer een positief.
Die leg je in een deelplaat om 2 negatieven te krijgen.

Ik zou geen frezer weten die mdf wil frezen, ik heb al met een paar frezers contact gehad, allemaal frezen ze uit kunststofplaat.
Dat is misschien iets duurder, je hebt veel minder nabewerking en het is veel strakker.

Dan nog even een mededeling, ik kan helemaal niets meer doen met epoxy of ander giftig spul.
Kreeg vrijdag te horen dat de lever het op gaat geven... dus moet even voorzichtig zijn.

GJ
 
Tja, ik zou een positieve plug maken op de ouderwetse manier.
Gewoon roofmate snijden langs profielen, rekening houden met de weefseldikte die er overheen komt en dan afvormen.

GJ
 
Back
Top