Nieuwe Flybar!

• Topicstarter Topicstarter Bjiwke
  • Startdatum Startdatum
B

Bjiwke

Guest
Hallo,

vandaag heb ik een nieuwe flybar geïnstalleerd. Hij is 2 cm korter dan mijn andere flybar en ik heb de gewichtjes er af gelaten.
Kan iemand mij al de mogelijke gevolgen geven als ik ga vliegen?

Merci!

Kevin

Hallo,

Kan iemand mij al de mogelijke gevolgen geven als ik ga vliegen?

Ja:
1. Je stijgt op en crasht
2. Je stijgt op en merkt er niets van.

Nu weet ik helemaal niet over wat voor heli het gaat en of de 2 cm en halvering is van je flybar of en verkorting van 2%.
Ook weet ik niet of je al een beetje kan vliegen of niet.

Wat ik wel kan vertellen dat ik de gewichtjes van mijn Trex 450 er ooit heb afgehaald en daar heb ik helemaal niets van gemerkt. Ik vloog toen een jaartje of wat.

Succes!

Owkee, wat meer informatie dan:

- Trex 450 sport, 2 centimeter is ten opzichte van de vorige flybar misschien 10% korter...

Heb hem laten draaien en merk op het eerste zicht niets, maar dat was enkel een testrun voor de servo's en bladen... Effe kijken of alles nog goed reageerde.
Misschien moet ik hem eens vliegen, maar nu niet want het staat hier op stormen...

Kevin

Kortere flybar = minder centrifugaal gewicht in de flybar= een heli die veel sneller zal gaan reageren

Maar als je zoiets uit wilt gaan proberen en je bent niet zeker van jezelf, kun je beter voor de verbouwing inlichtingen inwinnen

Dit soort dingen is toch een beetje koffiedik kijken, je weet zeker dat hij gevoeliger en wendbaarder wordt,maar hoeveel?

Proberen....

Het verkorten of verlengen van de flybar merk je hooguit door een "ander" stuurgedrag, niet zozeer door meer of minder stabiliteit. Uitgaande van gelijkblijvende mechanische en zender instellingen, en dezelfde paddles:
Met een kortere flybar gaat de heli sponziger aanvoelen, terwijl de rollrate meestal toeneemt. Met een langere flybar word de heli wat strakker en heeft een iets lagere rollrate. Hoe groot de verschillen zijn hangt echter ook sterk af van d gebruikte paddles. Met zware of kleine paddles merk je minder verschil tusen de flybar lengtes, met lichte of grote paddles meer.
Dit omdat met verlengen/verkorten van de flybar niet alleen de centrifugaalkracht toe of afneemt, maar ook de aanstroomsnelheid van de paddles (en dus de "lift"), en de moment-arm van de paddle verandert, en al deze effecten heffen elkaar gedeeltelijk op, en dan is het ook nog eens afhankelijk van hoe het paddel-profiel op een hogere/lagere snelheid reageert. En dat is allemaal echt een kwestie van persoonlijke smaak, het een vliegt niet per se beter dan het ander

De gewichtjes verwijderen of plaatsen heeft weer wél veel invloed op de stabiliteit: Gewichtjes plaatsen levert een stabielere heli met een evenredig lagere rollrate op, en vice versa. Voor de beginner en degene die lichte vorderingen maakt is het dan ook beter om met gewichten te expirimenteren dan met flybar lengtes of paddeltype. Da's meer voor de gevorderden die weten hoe de heli hoort aan te voelen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Zoals eerder reeds vermeld, ik zal hem eens vliegen en zien wat het geeft. Misschien steek ik de gewichtjes terug.
Het vervangen van de flybar was een must aangezien de eerste geplooid was (feathering shaft was gelost in volle vlucht en toestel heeft de grond gekust), enige flybar die ik liggen had was ietsje korter.

Bedankt voor de uitleg omtrent het gebruik en de effecten van de flybar. Jullie zullen kunnen volgen hoe het de heli afgaat...

Kevin

Back