Het verkorten of verlengen van de flybar merk je hooguit door een "ander" stuurgedrag, niet zozeer door meer of minder stabiliteit. Uitgaande van gelijkblijvende mechanische en zender instellingen, en dezelfde paddles:
Met een kortere flybar gaat de heli sponziger aanvoelen, terwijl de rollrate meestal toeneemt. Met een langere flybar word de heli wat strakker en heeft een iets lagere rollrate. Hoe groot de verschillen zijn hangt echter ook sterk af van d gebruikte paddles. Met zware of kleine paddles merk je minder verschil tusen de flybar lengtes, met lichte of grote paddles meer.
Dit omdat met verlengen/verkorten van de flybar niet alleen de centrifugaalkracht toe of afneemt, maar ook de aanstroomsnelheid van de paddles (en dus de "lift"), en de moment-arm van de paddle verandert, en al deze effecten heffen elkaar gedeeltelijk op, en dan is het ook nog eens afhankelijk van hoe het paddel-profiel op een hogere/lagere snelheid reageert. En dat is allemaal echt een kwestie van persoonlijke smaak, het een vliegt niet per se beter dan het ander
De gewichtjes verwijderen of plaatsen heeft weer wél veel invloed op de stabiliteit: Gewichtjes plaatsen levert een stabielere heli met een evenredig lagere rollrate op, en vice versa. Voor de beginner en degene die lichte vorderingen maakt is het dan ook beter om met gewichten te expirimenteren dan met flybar lengtes of paddeltype. Da's meer voor de gevorderden die weten hoe de heli hoort aan te voelen.
Groet, Bert