Hoe meer ik zie en lees van deze zender hoe enhousiaster ik word. Eindelijk een echt nieuwe ontwikkeling op het gebied van radio besturingselectronica. Futaba had nog altijd de snelste PCM codering maar werd beperkt door het feit dat er maar 8 servos konden worden aangestuurd. (...en, ja, twee niet propo kanalen maar daar doe je niet zo veel mee) Nu dan een snel systeem met 14 servo's? Daar is markt voor! In de praktijk zie je dat terug in de populariteit van de Duitse zenders in de zweefvliegtuig wereld. Hier worden immers veel servos in de vleugels gebruikt die ieder hun eigen kanaal krijgen zodat je per roer kan instellen hoe het reageert. Het summun op gebied van programmeermogelijkheden is wat dat betreft nog steeds de oude MC4000 van Multiplex. Ik hoop dat men bij Futaba zo slim was om eens goed naar deze zender te kijken en daarvan te "leren" hoe je een uitgebreid scala aan mogelijkheden in een zender bouwt. 14 servos lijkt overdreven maar als er ook maar iets extras aan een vliegtuig zit dan ben je al vlug een aantal servos verder dan de standaard 5 die ieder vliegtuig al nodig heeft (2 voor de aillerons) of 7 als je ook nog flaps gebruikt, 8 met intrekbare wielen, 9 met brandstofregeling....en ga maar door. Futaba zal wel een groot deel van de zwevermarkt pakken met deze zender, let maar op.
MP3? Zeer en zeer handig. Je programmeert het figuren programma op de geluidstrack en de zender vertelt het programma dat je moet vliegen per druk op de knop....de timer wordt ineens de vriendelijke stem van je vriendin die je vertelt hoe lang het nog duurt tot je doellanding....mogelijkheden te over (nu al als optie op de Graupner mc-24).
Windows CE? Eindelijk een programmering van de stuurcommandos die eens wat sneller werkt zodat de mixers zonder zichtbare vertraging meerdere servos kunnen aansturen en geen enekele mix is meer onmogelijk, zelfs conditionele "and" en "or" mixers zoals de MC4000 al kent en "if-then-else mixers. Als je in praktijk wil zien wat ik bedoel moet je maar eens willekeurig kanaal terug mixen op zichzelf met omgekeerde uitslag. Je zal dan zien dat de servo toch een kleine beweging maakt als je de stick snel beweegt. Dat zou niet zo moeten zijn maar doordat de rekenkundige bewerking te langzaam gaat in de processor in de zender zie je dat dat toch gebeurt. Met een operating system dat zo snel kan werken als Win CE (enige honderden mHz) is dit volledig voorbij. Back-ups via de PC zijn ook gelijk een fluitje van een cent. Aanpassingen en updates voor specifieke eisen zijn ook veel makkelijker geworden met een dergelijk OS.
De prijs zal wel niet zoveel zakken als nu gesuggereerd wordt want dat gebeurde ook niet met het huidige topmodel, de ZAP9. Gezien de totale omzet aan zenders is een dergelijke prijs als 2000 euro voor een zender niet zoveel. Je moet er natuurlijk wel een nieuwe ontvanger bij kopen/krijgen voor die prijs want de oude ontvangers zullen niet meer functioneren tenzij er een omschakelmogelijkheid is ingebouwd om naar PCM1024 te gaan. Wat mij betreft mag PPM weg gelaten worden wat dat is m.i. volledig achterhaald in deze tijd. Een synthesizer in het HF deel zou ook welkom zijn maar daar zie ik nog geen aanwijzingen voor in wat nu ter beschikking is als informatie. Ofschoon, ik zie geen uitstekend kristal bij de ontvanger.......
Wat betreft de "gevoeligheid" zal het heus wel meevallen. Juist deze zender oogt veel gladder dan de voorgangers en heeft minder uitstekende hobbels en knobbels die kunnen afbreken. kijk eens hoe handig 4 stuurkanalen zijn weggewerkt in de zijkant van de kast...Nee voor mechanische schade ben ik helemaal niet bang. Futaba is het merk dat het grootste aandeel heeft in de markt, vergeet dat niet. Daar zullen ze echt niet lichtvaardig mee omspringen.
Als deze zender met dit nieuwe PCM systeem goedgekeurd wordt voor gebruik in Europa, zal je ze beslist al snel zien opduiken, eerst bij de wedstrijdvliegers en vervolgens bij de wat meer eisende modelbouwer, al is het maar als "hebbendingetje". Zo is het nl altijd al geweest met dit soort nieuwe dingen. Ik zal er ook zeer serieus naar kijken en dan heel lang over dromen......
Hans Delemarre