Nieuwe futaba zender

wat voor de rijke lui die miljoenen hebben $$$$$$
misschien wat voor britney spears met haar mosnter truck ;) ( zie cafe)
MVg xander

Hey Even een reactie op deze toch wel erg mooie zender..

Wat mij betreft mag PPM weg gelaten worden wat dat is m.i. volledig achterhaald in deze tijd

hiermee ben ik het niet eens... hoe moet ik indoor vliegen zonder mn ppm optie in mn FF8?? ik heb nog steeds geen rex 8 PCM.... :?

En over de antenne van de FF9 wat is er mis mee?

De prijs is niet echt direct aantrekkelijk, maar ik denk dat ze best wel gaan verkopen. (toch maar eens sparen :roll: )

groeten Vip-er

koeniboy heeft het denk ik over de antenne van het futaba slagschip en heeft duidelijk nog nooit de antenne constructie van de 9zwcII gezien, die hetzelfde eruit ziet.

de zender is for real, en echt gepresenteerd op de hobbybeurs.

je kan natuurlijk in ieder toestel een single board computer of een embedded chip rammen en daar Windows CE op zetten. Maar de toegevoegde waarde? Geen idee...
Als je de zender aan je pc kan aansluiten en zo alle functies kan instellen/bewaren/... lijkt me meer dan voldoende. Als je dan "in the field" enkele mixers ofzo moet aanpassen via iets minder handige menu's zal het toch ook lukken he.
Vele €'s voor een hebbeding IMHO.

Ik vind het grappig om te merken dat de werkelijke vernieuwingen die zeer waarschijnlijk in deze zender verwerkt zijn weer niet herkend worden. Hetzelfde gebeurde destijds met de 4000 van Multiplex, een zender met nog steeds onovertroffen programmeer mogelijkheden.....Deze zender zal m.i. de maatlat worden waar over 10 jaar alle andere aan afgemeten worden, net zoals bij de ZAP9 en zijn voorgangers dat het geval was/is. Ik denk dat er over een paar jaar al geen nieuwe computerzenders meer komen die nog op een eigen operating system draaien. De voordelen van een werkelijk snel systeem zullen iedereen duidelijk worden als het in werkelijkheid gezien kan worden. Het zoiets als in de regen, tegen de wind in de helling op fietsen terwijl de banden lek zijn en dan word je ingehaald door een Lexus.......om eens bij een Japans luxemerk te blijven.

Hans Delemarre

dan moet je toch goed gek zijn om 2300 dollar uit te geven aan een zender.
Zoveel bijzonders zit er niet op, wat ook met iedere andere normale zender te bedienen is. En een open programeer gebeuren, daar weet ik niet of men daarop staat te wachten. Dit vraagt om nog meer oplettendheid dan nu al gevraagd wordt met programeren. Programeer fouten zijn zo snel gemaakt.

daarom, ik zeg al, ben benieuwd wat de HK prijzen zijn.
de 9zwcii was ook zoiets bij introductie in dollars, en in HK was ie vele honderden dollars goedkoper.

Theo,

De gedachte dat je zelf in het windowsCE programma iets zou kunnen programmeren is m.i. niet juist. Het zal natuurlijk wel zo zijn dat het programma dat ingeladen is in deze softwarevorm te gebruiken is en dat noemen we programmeren van de zender maar dat is niets anders dan gebruik maken van de opties van de zender. De kracht van de gebruikte programmatuur zit in de snelheid waarmee deze zender ongetwijfeld zal werken....zie hiervoor mijn eerdere opmerkingen. Het zou mij niets verbazen als deze zender werkt met een interne klokfrequentie van enige honderden megaherzen. Dan is er werkelijk geen vertraging meer in gemixte functies zoals die nu te zien zijn in ALLE andere zenders.
Die prijs komt nog wel naar beneden let maar op.

Hans Delemarre

Of wij die bewuste snelheid merken betwijfel ik. Dat is hetzelfde als de snelheid van pc's, de "hoge" snelheden zijn voor een normaal mens niet merkbaar.

Sneller dan dat de menselijke brein kan zien, herkennen, reageren, handelen heeft volgens mij totaal geen nut.

Ohhhh......
in_love.gif

wat een mooie zender...

Ik denk dat ik zoiets nodig heb voor mijn Nikko Skywatcher. Dan krijg ik hem waarschijnlijk wel goed de lucht in ;)

Theo,

Het gaat er niet om dat het sneller gaat dan wij merken maar het gaat erom dat er zo snel gerekend wordt bij de diverse mixer instellingen dat alle servos die aangestuurd worden door een complex mixer programma, evensnel lopen en dat is thans het probleem bij veel (m.i. alle) computer zenders. Mix bij de zender die je zelf hebt een willekeurig kanaal terug op zichzelf met een omgekeerde uitslag. Als je dan de knuppel beweegt moet de servo doodstil blijven staan. Maak nu diezelfde beweging steeds sneller en je ziet precies wat ik bedoel. De servo gaat steeds verder een stuk uit het midden om vervolgens meteen weer terug te gaan als het reken algoritme weer is bijgewerkt. (ik zie dat gebeuren bij mijn FC28/MC4000 en FF9) Het niet synchroon aansturen van de servos die een heli rotor aansturen is een bekend probleem bij veel zenders met name als er snel gereageerd wordt. Dan wordt de aansturing minder precies en dat is waar dit snelle systeem zeer waarschijnlijk korte metten mee maakt. Ook het feit dat er een oplossend vermogen is van 2048 stappen voor de servos zegt opzich niets want aan 512 stappen heb je in praktijk meer dan genoeg. Alleen bij complexe mix instellingen ga je dat meteen weer merken. Probeer maar eens een mixer te maken op een MC4000 van MPX en je ziet al zeer snel dat er met zichtbare stappen gewerkt wordt door de servos. (deze zender werkt met een 256 stappen systeem en daarbij zie je echt heel duidelijk wat het probleem is. Bij een beetje complexe mixer gaan sommige servos met nog maar 30 stappen naar weerskanten en maken daarbij een hakkelige beweging. Maak eens een 6 servo programma voor een zwever met een MC4000 en je ziet dat er een reactietijd verschil is bij de verschillende servos en ja je merkt dat bij het vliegen want je ziet de vleugel even duiken naar een kant als je de uitslag te snel maakt) Bij een hoger oplossend vermogen ben je dat ook kwijt.
Met name in de wedstrijd zweef wereld waar nog al eens met veel servos in de vleugels gewerkt wordt zal deze zender m.i. furore gaan maken. Wat nog schort is dat de servo zelf nog steeds analoog blijft (ondanks dat deze digitaal genoemd worden, pas als die aangestuurd wordt met een serieel 10 bits codewoord en er een digitale codeerder de positie terugmeldt worden het echte digi's. Volz liet er overigens al een zien die zo wordt aangestuurd op de laatste beurs in Dortmund)
Veel van deze info over de nieuwe Fut zender werd al besproken gedurende het afgelopen jaar op verschillende fora in de US waar de importeur zich in de discussie mengde)

Hans Delemarre

Theo Coenen zei:
dan moet je toch goed gek zijn om 2300 dollar uit te geven aan een zender.
Zoveel bijzonders zit er niet op, wat ook met iedere andere normale zender te bedienen is. En een open programeer gebeuren, daar weet ik niet of men daarop staat te wachten. Dit vraagt om nog meer oplettendheid dan nu al gevraagd wordt met programeren. Programeer fouten zijn zo snel gemaakt.

Quote uit je link:

FEATURES: "Wireless Frequency Setting System" (WFSS) allows user to select
desired channel from the frequency-synthesized transmitter and
send a signal to the specific R5014DPS receiver programmed to
accept it. The receiver will then be set to the same frequency.
Supports seven different wing types, four tail types, three motor
types and seven helicopter swash types.

Dat je je kanaal kan instellen is niet verkeerd :D

kijk eens op http://www.14mz.com/index2.html
twee processors in de zender waarvan een alle vliegactiviteiten regelt en de ander verandwoordelijk is voor de programmering en de communicatie.
Het wordt steeds interessanter en, opvallend genoeg, ook een aantal zaken die genoemd werden in eerdere discussies op US fora die dus geheel onjuist blijken te zijn, maar wel afkomstig leken te zijn van mensen die betrokken waren bij Futaba.

Hans Delemarre

Wel spannend allemaal, maar laten we niet vergeten dat dit allemaal maar een hobby is.

Laten we eerst maar eens wachten, totdat de zender echt op de markt komt.
Zo te lezen worden er - voor de modelbouw - echt vernieuwende technieken toegepast en zullen met name de wedstrijdvliegers bij modelzweven en heli-vliegen de vernieuwingen wel weten te waarderen en te benutten.
Over de prijs zullen velen ook wel heen stappen. Er zijn tenslotte al ontstellend veel T9Z-zenders in Nederland en België in gebruik en deze krijg je ook niet bepaald cadeau bij een pakje boter. Tevens moet er wel worden bedacht, dat veel modelvliegers de hobby belangrijker vinden dan het werk. Ik ken er zelfs meerdere, die per dag minstens enkele uurtjes moeten vliegen of bouwen omdat ze anders direkt ontwenningsverschijnselen krijgen. Voor zulke vliegers is zo'n zender natuurlijk een "must"...

Maar het is nog steeds de piloot die moet besturen :? . Waarom elimineren ze die zwakke schakel niet? :wink:

servo's met 2048 stappen, wat een onzin. Net zoals 1024 stappen indertijd, wie het verschil kan merken of hij met 1024 of 512 stappen vliegt...knap hoor...

Andere features zien er wel leuk uit...muziekje :)

Niels

Niels,

Dat verschil merk jij zelfs als je het eens gevoeld hebt aan een goed vliegtuig. Ik ben maar een zeer middelmatige vlieger, maar het verschil tussen een MPX PCM en een Robbe/Futaba op PCm zelfs al aan een Goldberg Piper Cubje. Je bent gewend aan wat je heb, maar als er iets beters komt merk je dat wel. Bij dit vliegtuigje merk je al dat het de stuurcommandos strakker volgt. Dat maakt overigens niet dat wat er al was nu ineens slechter wordt. Mijn Astra rijdt goed, maar de nieuwe Astar rijdt veel lekkerder. Dat is het en niets meer......

Jan,

Wat mij werkelijk interesseert is hoe ze dit allemaal binnen een bandbreedte van 10 kHz krijgen. Nog steeds dezelde FM modulatie of een moderenere vorm???....en dat zal jou ongetwijfeld ook interesseren.

Wat mij wel een zeer handige feature lijkt is de mogelijkheid vanaf de zender een nieuwe ontvanger frequentie te programmeren. Het vliegtuig hoeft bij een frequentie wisseling dus niet meer open. Hij is in ieder geval bruikbaar met alle futaba spullebn die er al zijn dus dat is wel makkelijk....

Hans Delemarre

Voor diegenen, die op de hoogte willen blijven:
http://www.14MZ.com/

Een zeer belangrijk regeltje: The 14MZ can also transmit in 1024 PCM and FM/PPM.
Gelukkig zijn ze dus zo slim geweest om er voor te zorgen, dat je al je ontvangers kunt blijven gebruiken.

Back