Nieuwe Graupner Discus 2 CT 1.20 meter

Vraag aan mensen die dit toestel kennen: kan ik de vleugel zomaar doormidden snijden, dus deelbaar maken? Iemand dit al gedaan? Hoe verstevigen?

Het idee is een vakantiekistje dat zelfs in mijn koffer mee kan naar *vul tropische bestemming in*

De discus ligt nu op tafel en ik twijfel bijvoorbeeld ook over dingen als de buis in de staart. Zal best wat stevigheid toevoegen maar of een zwevertje van 300 gram dat nou echt nodig heeft.. Ook zou ik het wiel graag intrekbaar maken (maar zal snel te zwaar worden ben ik bang)

Ehm vleugel splitsen zou ik niet doen; het modelletje moet je best wel vlot vliegen en dat vraagt wel wat van je vleugel. Indien je doormidden zaagt zal je wel iets van een goede versteviging moeten maken. De carbonligger in de vleugel is volgens mij niet hol (weet neit zeker meer).

Heb hem aan de wasserkuppe gevlogen; geweldig!!! Het model vraagt er wel om dat je hem snel vliegt. Het reageert dan ook goed op alle roeren; heb het richtingroer wel op het verste gaatje van de servo gezet. Heb twee versies; één zelf gebouwd met C131's en ruimste servo gaatje en één gebouwd door Graupner (RTF en ook C131) en daar zit hij in het middelste gaatje van de servo hevel. Deze reageert minder vlot. Topproduct voor fun prijsje.

De ligger is wel hol, is een 4mm enkelwandig buisje dat vrij ruim in het slot ligt. Zat er dan ook aan te denken om er een 5mm voor in plaats te lijmen, dan kan ik een stuk 3mm gebruiken als verbinding. En dan eventueel achterin de vleugel nog een 1x4mm carbon balkje ofzo..

Maar dit is dus echt een kist voor aan de helling, niet voor zweven op vlak land? Jammer, weinig hellingen hier in de buurt ;)

Op het vlakke land doet hij het ook wel hoor, maar is toch wat minder qua prestaties. bij beetje termiek gaat hij trouwens wel gelijk mee in de lift.

Alwin, gewoon proberen man. Natuurlijk is die vleugel deelbaar te maken. Maar is het echt nodig? Is je auto zo klein??
En rolroeren kan je ook best zelf. Gewoon servo aan 2 touwtjes laten trekken die door buisjes naar de rolroeren lopen, roertjes met verenstaal omhoog laten trekken (even zoeken naar de mini discus van Prop-er). Intrekbaar wiel, waarom? Voegt gewicht toe, en je kistje wordt er niet beter van.

Hey raymond :)

Nee mijn auto is groot zat, het is meer een idee van "dan kan 'ie ook mee op vakantie in mijn koffer". Practische problemen daarbij zijn dan natuurlijk hoogteroer en vleugel. Gisteravond bedacht, ik kan ook hetzelfde doen als bij de EZ*, dus zo'n "puzzelstukje" verbinding erin maken. Die vleugels hebben toch niks te dragen bijna..

Het grote voordeel van een deelbare vleugel - naast dat het minder ruimte inneemt - is natuurlijk dat ik de aileron aansturing onzichtbaar weg kan werken.

En je hebt gelijk, een intrekbaar wiel voegt eigenlijk niks toe (behalve optisch) misschien laat ik het wiel wel helemaal weg, scheelt zo weer 25 gram ofzo.

Aileron aansturing over bowdenkabels ben ik zelf niet zo heel kapot van maar het scheelt natuurlijk wél weer een servo. Het ding is zo al zwaar zat..

gewoon twee keer hxt500 inde vleugels dacht ik zo. kun je ze eventueel oook nog als flaps op de helling gebruiken ;)

Ik heb het niet zozeer over bowdenkabels, maar single pull aansturing. Touwtje wel door een buisje laten lopen en dan torsieveertje op de rolroeren. Tuurlijk kan je ook 2 servo's in de vleugel plaatsen. Ik denk wel dat HXT500 dan te dik zijn.

alwin zei op msn tegen mij dat de vleugels 2cm dik waren, dan moet een hxt500 dus makkelijk passen, zo niet dan een gws pico ofzo

De HTX500's passen makkelijk in de vleugel inderdaad. ben er gisteravond en vanmorgen weer mee bezig geweest (de romp is nu klaar voor dichtlijmen)

Zomaar een paar gedachten:

- Zwaar.. Heel zwaar! Dit ding komt vliegklaar zonder motor zeker op 300 gram uit. Romp 75 gram, vleugel (onaangeraakt) 90 gram, canopy 15 en elevator ook zoiets.. Toestel compleet zonder wiel 190 gram. Wiel weegt 9,4 en zit er dus (nog) niet in.

Nu twee keer HTX500 in de romp gebouwd, past redelijk. De pushrods lopen door kunststof buisjes die - als je ze vastgelijmd hebt - weer een stuk los moeten anders overbelast je de servo's. Kan wel kortere armpjes gebruiken maar da's niet erg gunstig voor de uitslagen..

Vanavond krijg ik mijn draadsnijder terug, dan de vleugel doormidden (heb letterlijk het "puzzelstukje", zoals ik zei, overgetekend van de EZ* vleugel. Carbon buis komt er niet vast in maar word verwijderbaar net als in de EZ. Dus nog wel even wat vinden om dat slot onderin de vleugel dicht te maken zo, dat de buis er nog wel in past. Zal wel depron worden :D

Dunne secondenlijm pakt ERG slecht op het schuim, zelfs met activator. Gebruik nu medium secondenlijm voor het vastzetten van servo's en dergelijke, dat werkt wel goed. Nog dubben over waarmee ik de helften van de romp aan elkaar maak. Normaal zou ik daarvoor dunne goedkope secondenlijm gebruiken (werkt op de MPX toestellen geweldig) maar dat trek je dus zo weer los. Toch maar UHU POR dan? Maarja, vieze gele vlekken..

De aansturing van de ailerons is mooi weg te werken zag ik. Boven de vleugelbevestiging zit een holle ruimte (normaal komt daar de bevestiging voor de motor) daar kunnen mooi de draden doorlopen :)

Nu nog bedenken hoe groot de ailerons worden en hoe ver naar buiten die gaan komen.. Hopelijk vanavond of morgenavond af. Moet ook nog een EZ* vliegklaar maken deze week, want daar wil ik aankomend weekeind de Discus mee slepen in Heerde ;)

Ik mocht gisteren een discus 2cT invliegen voor iemand. Leuk ding. Het was eigenlijk wat te vlagerig en turbulent, maar toch krijg je wel een indruk van het kistje.
Deze discus was helemaal standaard uitgevoerd, dus alleen richtingroer, en het standaard brushed opzetmotortje. Sturen met alleen richting gaat prima, maar met de turbulentie is het af en toe stoeien (zoals elke 2 kanaals kist). Het motortje is zwak. Je kan ermee klimmen, maar daar is alles mee gezegd. Een brushless upgrade zou hier geen kwaad kunnen. De discus moet inderdaad op snelheid gevlogen worden, als je te langzaam gaat kan hij wegvallen over één vleugel. Verder glijdt hij leuk, viel me niet tegen.

even wat update foto's (zodat Robert ook ziet dat ik écht aan het bouwen ben ;))

De vleugel moet dus deelbaar worden

puzzel.jpg

maar ik wil wel een (deel van) de carbon buis gebruiken voor wat extra stevigheid. Deze word nu ingesloten in de vleugel door de servo's en de sleuf daarboven word dichtgemaakt met balsa voor wat stevigheid. De sleuf aan de andere (buiten) kant van de servo word afgeplakt met - nog aan te schaffen want ik heb maarzo eens wat niet!) wit plakband. ben benieuwd hoe stevig het is..

vleugel1.jpg

vleugel2.jpg

vleugel3.jpg

vleugel4.jpg

De staart moet er ook af kunnen want anders blijft dat nooit heel in een koffer; Daarom een gat door de elevator, hierin een stukje krimpkous, bovenin de staart een blokje balsa gelijmd. Ik hoopte dat ik hierin makkelijk de tap zou kunnen zetten voor de schroef maar dat ging helaas té makkelijk.

schroef.jpg

staart.jpg

staart2.jpg

blokje.jpg

Daar zit nu een beetje bruislijm in gespoten zodat ik zometeen als dat droog is nog een keer kan tappen en de schroef nu wel past ;)

Nog te doen:

Aileron servodraden verlengen, verlengsnoertjes tussen ontvanger en vleugel maken (blijven door de romp heen zitten zodat ik niet steeds de aileron servostekkers door dat kleine gaatje hoef te trekken)

Dan is het een kwestie van afwerken. Nog steeds geen wiel erin, kan later altijd nog. Cockpit zwart, blauw laten of een doorzichtige erop (wel het mooiste, veel werk)

En dan moet het natuurlijk nog gaan vliegen..

ziet er goed uit! en ik geloof wel dat je aan het bouwen bent ;) wat is de functie van de houten latjes onder de vleugel? vonden ze alleen carbon niet genoeg?

zaterdag dan maar de discus van alwin de maiden gegeven. We waren eerst op de heide geweest om de dlg’en. Daarna kwam de wind nog meer op te zetten en werd het eigenlijk iets te veel voor de dlg’s. toen zijn we richting de ijsel gereden en daar een stukje dijk opgezocht waar de wind een beetje haaks op stond. Eerst de dlg er maar eens af gegooid om te kijken of de wind op die helling een beetje stabiel was, was ook maar een helling van ongeveer 4 meter ofzo. Bleek redelijk goed maar alleen je moest wel erg dicht bij de helling blijven. Daarna in een weiland achter de helling eerst een paar handstarts gemaakt met de discus. Totaal nu iets van 50 gram lood in de neus? (alwin even bevestigen).

De eerste handstarts leken goed dus met de discus maar bovenop de dijk gaan staan. Daaraf gegooid. Eerst stukje vooruit en dat leek prima. Daarna een bocht in gezet om in lijn met de helling mee te vliegen. En ding werd direct duidelijk, veel te weinig respons op het hoogteroer! Toch de maximale mechanische uitslag erop. Rolroeren waren ook niet super effectief dus die maar 100% meegemixed met het rudder. Daarna heb ik er een vluchtje mee gemaakt, als je goed oplet dat je weinig hoogteroer respons hebt ging het prima. Helemaal voor zon kleine helling. Daarna nog ene paar vluchtjes gemaakt maar toch tot de conclusie gekomen dat het hoogteroer groter moet. Alwin had de carbon vleugelbuis er eerst ook niet ingezet, maar met zon kistje op de helling is dat wel een mus, helemaal gezien de vleugel wel deelbaar is maar alleen tussen de romp zit geklemd,

Al met al wel een leuk hellingkistje als er een groter hoogteroer op zit, ailerond zijn ook prima met 50% rudder meegemixt. Wel is het kistje wat aan de zware kant dus een beetje wind kan ie wel hebben.

Weer eens een update..

Vorige week zondag heeft de Discus haar eerste sleepstarts gemaakt.. En tegen alle verwachting in, geweldig gevlogen! Ondanks het relatief hoge gewicht (met accu 4 cellen 1400mAh subC) van bijna 400 gram, probleemloos slepen en lossen en probleemloos (grotere) bellen vliegen. Afwerpen op +/- 200 meter resulteerde in gemiddelde vluchten van 6,5 tot 8 minuten!

Filmpje van de sleepstart zou op youtube moeten staan maar die is down voor maintenance :( zodra ik 'm gevonden heb gooi ik hem er hier bij :)

Achteraf toch geen spijt van deze aanschaf, volgende keer zou ik hem (voor de sleep) een stuk lichter maken door de staart en romp uit te hollen en van binnen te voorzien van een paar laagjes 25 grams glas met epoxy - ook nog stugger.

Helling in de buurt of lid van een club waar slepers vliegen? Doen! :)

Inmiddels heel veel lol gehad van dit model.
Heb hem meegenomen naar ons (1:1) zweefvlieg/zomerkamp in Duitsland. Wanneer we dan 's avonds niet meer 'echt' vlogen, konden we met modellen verder gaan :)
Het veld waar we vlogen lag op een heuvel/berg, met een redelijk mooie helling. In het begin wat lastig om geschikt hellingstijgen te vinden, maar uiteindelijk toch nog een vlucht van bijna 3 kwartier kunnen maken (tot de zon onder ging!!).

Ik heb er een lierhaak aan toegevoegd, plus het stabilo verwijderbaar.
Dit model kan je trouwens prima lanceren met een hoogstart-elastiek. Ik snap niet echt waarom Graupner er niet meteen een starthaak bij heeft gedaan!

Ben nog wel van plan om in de loop van de tijd rolroeren toe te voegen. In rustige, kalme lucht vliegt hij echt prima zonder rolroeren (wel met vergroot richtingsroer).
Alleen in wat turbulentere lucht zijn voor dit model rolroeren toch wel lekker denk ik. Heb meerdere malen meegemaakt dat het bij turbulentie wat lang duurde voordat je hem met alleen het richtingsroer weer recht krijgt.
Maar nogmaals, met rustig weer vliegt hij prima met alleen hoogte/richtingsroer!

Hier wat info/foto's over hoe ik mijn Discus heb omgebouwd:

Ten eerste heb ik het stabilo verwijderbaar gemaakt, zoals anderen. Dat is een stuk makkelijker voor het transport in de doos.

Op deze manier 2 nylon bouten, waarvan er één (zonder kop) in het kielvlak is verlijmd, met 2 moeren op elkaar gelijmd:
3797748631_4b0b60ffe5_b.jpg

Hier de nylon bout + moeren in het kielvlak gelijmd:
3797748013_9ae24d817a_b.jpg

Bovenkant van het stabilo:
3797747585_e29c32ebdc_b.jpg

De starthaak, voor de stevigheid met een nylon busje helemaal door de romp:
3797749231_48e29dda1a_b.jpg

Voor extra stevigheid, binnen in de romp, en onderop een aluminium plaatje gelijmd:
3797749871_ba2acc630e_b.jpg

3798566770_8b70d0ff5d_b.jpg

Verder is de starthaak nu natuurlijk verder (ong. 90 graden) doorgebogen.
Het oppervlak van het richtingsroer heb ik tevens vergroot, met plastic van boterbakjes (foto volgt nog).

Ik hoop dat iemand hier in de toekomst nog wat aan heeft.

Groeten!

Laatst bewerkt:
ik ben van plan dit modelletje te gaan kopen, word wel mijn eerste vliegtuig. heb wel al ervaring met helikopters. nu is mijn vraag of dit een leuk toestel is voor de beginner. ik wil dan de rr versie kopen, dus met de motor kolom.

tips/ meningen?

vincent

Om een enorme teleurstelling te voorkomen kun je dit beter niet doen. Ik raad je aan om als eerste toestel een easystar te kopen (of eventueel, omdat je al wat meer ervaring met vliegen hebt) een easyglider of twinstar.

De Discus is een leuk toestelletje voor wanneer je een helling tot je beschikking hebt, als 'normaal' toestel is hij erg zwaar (hoewel thermieken prima gaat eigenlijk!)

Mijn exemplaar weegt 430 gram en dat is een pure zwever, alleen regelaar ontvanger. Ga ervan uit dat er voor de motor nog 100+ gram bij komt en dan moet je natuurlijk nog een lipo hebben (of NiMh) als vliegaccu. Dat gaat echt niet meer lekker vliegen!

Mijn advies: Easystar. Ideaal beginnerstoestel en als je wat beter kunt vliegen kun je 'm altijd nog gebruiken als platform voor luchtvideo of fotografie. Ik heb bijna 20 toestellen maar nog steeds gaat iedere vliegdag de EZ mee!

vlieggewicht gaat zeker lager worden , het is d rr versie van graupner, en met de aanbevolen lipo. ik zal als ik weer een keer in de winkell ben een skijken of ik hem kan wegen, maar hij is zeker geen 500 gram!

persoonlijk vind ik de easystar net wat te groot, en het mooie vind ik ook dat als je wilt (helling) zweven, je de motor er zo af haalt.

Back