Inmiddels heel veel lol gehad van dit model.
Heb hem meegenomen naar ons (1:1) zweefvlieg/zomerkamp in Duitsland. Wanneer we dan 's avonds niet meer 'echt' vlogen, konden we met modellen verder gaan

Het veld waar we vlogen lag op een heuvel/berg, met een redelijk mooie helling. In het begin wat lastig om geschikt hellingstijgen te vinden, maar uiteindelijk toch nog een vlucht van bijna 3 kwartier kunnen maken (tot de zon onder ging!!).
Ik heb er een lierhaak aan toegevoegd, plus het stabilo verwijderbaar.
Dit model kan je trouwens prima lanceren met een hoogstart-elastiek. Ik snap niet echt waarom Graupner er niet meteen een starthaak bij heeft gedaan!
Ben nog wel van plan om in de loop van de tijd rolroeren toe te voegen. In rustige, kalme lucht vliegt hij echt prima zonder rolroeren (wel met vergroot richtingsroer).
Alleen in wat turbulentere lucht zijn voor dit model rolroeren toch wel lekker denk ik. Heb meerdere malen meegemaakt dat het bij turbulentie wat lang duurde voordat je hem met alleen het richtingsroer weer recht krijgt.
Maar nogmaals, met rustig weer vliegt hij prima met alleen hoogte/richtingsroer!
Hier wat info/foto's over hoe ik mijn Discus heb omgebouwd:
Ten eerste heb ik het
stabilo verwijderbaar gemaakt, zoals anderen. Dat is een stuk makkelijker voor het transport in de doos.
Op deze manier 2 nylon bouten, waarvan er één (zonder kop) in het kielvlak is verlijmd, met 2 moeren op elkaar gelijmd:
Hier de nylon bout + moeren in het kielvlak gelijmd:
Bovenkant van het stabilo:
De
starthaak, voor de stevigheid met een nylon busje helemaal door de romp:
Voor extra stevigheid, binnen in de romp, en onderop een aluminium plaatje gelijmd:
Verder is de starthaak nu natuurlijk verder (ong. 90 graden) doorgebogen.
Het
oppervlak van het richtingsroer heb ik tevens vergroot, met plastic van boterbakjes (foto volgt nog).
Ik hoop dat iemand hier in de toekomst nog wat aan heeft.
Groeten!