Nieuwe Graupner Discus 2 CT 1.20 meter

Dat snap ik, daarom heb ik de prop ook bij de neus gelegd. Dan zie je hoever de bladen bij een klapprop naar achter zouden komen. En hoe groot 13" is in verhouding tot het vliegtuig.

Ja, dat is de standaard motor. Op 2 cellen gaat het redelijk omhoog maar niet echt makkelijk. Ik denk niet dat het motortje het op 3 cellen erg lang vol zou houden.

Laatst bewerkt:
aangepast ;)
mijn discus wil ik verticaal de lucht in laten gaan omdat het ook ja een beetje een ragbak word

welke servo's gebruiken jullie eigenlijk?
de standaard graupner of andere?

Nogmaals Robert, als je een ragbak zoekt neem dan een ander toestelletje, deze is daar écht niet op gebouwd. Die heb je met wat lomp gedrag in een kwartier gaar. Dan kun je beter voor datzelfde geld kijken naar bijvoorbeeld een easystar (ietsje duurder wel maar supermakkelijk andere hardware voor te krijgen, bijna alles is pas te maken en kan heel veel hebben) of een parkmaster ofzo. Of bouw zelf iets uit depron :)

De 2CT moet je echt met een beetje respect behandelen (kijk eens naar die van PH ADJ hierboven, en die vliegt 'm hoogstwaarschijnlijk gewoon als zwevertje en met de originele setup) dit schuim kan niet veel hebben! Als ik je zo hoor over wat je ermee wil denk ik dat je met een 3D kistje beter geholpen bent. Misschien iets tweedehands hier van het forum? Ik zag dat er nu een pylonracertje te koop is voor 4 tientjes, misschien is dat iets?

Ja daar zeg je wat, op de foto ziet hij er niet zo fraai meer uit. Klopt ook wel, heeft een zwaar leven achter de rug. De met epoxy gerepareerde scheuren in de vleugel komen trouwens door sleep-incidenten (sleeplijn om de vleugel geraakt en vervolgens er bijna doorheen). Daar kan die Discus niet veel aan doen :-)
Het voordeel van dit schuim is natuurlijk wel dat het makkelijk te repareren is. En een houten zwever had niet meer geleefd als hij de avonturen van onze Discus had beleefd....

Haha ja inderdaad repareren is een eitje. Die van mij heeft een bewogen dag aan de helling achter de rug (nou ja helling, de dijk aan de IJssel bij Zwolle, amper 4 meter hoog denk ik), ging prima maar alleen te landen op de dijk dus op asfalt.. Niet fijn. Verder alleen op gras gebruikt maar de sporen van gebruik zijn nogal erger dan bij bijvoorbeeld mijn easyglider die drie jaar ouder is en honderden vluchten meer achter de rug. Duidelijk kwaliteitsverschil in het schuim!

Die van mij heeft ook al een keer zijn vleugel gescheurd. Maar na wat lijm is alles eer helemaal in orde. Ik wil mijn discus eventueel kwijt mocht je nog wat willen testen. Ik heb al wel een motorschot in de neus gelijmd, maar de afgesneden neus kan er met een boutje weer opgeschroefd worden (zo gebruik ik hem ook als zweef op de helling).

Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik wel interesse om verschillende motoren te testen voor ik mijn eigen exemplaar de "Frankenstein-operatie" geef ;)

Over Frankensteins gesproken: Toch maar weer eens een EZ kopen denk ik, mijn eerste heeft zoveel crashes overleefd (of eigenlijk juist niet) dat als alle lijm spontaan zou verdwijnen het zou sneeuwen waar 'ie eerst vloog :D alleen al de keer dat ik volgas (met brushless motor) verticaal van 15 meter hoogte het asfalt raakte was goed voor een plastic zak vol met stukjes en brokjes.. Geduld, heet water en secondenlijm en UHU POR en zo weer de lucht in :D

Dirk...ik vraag me af of je je wel realiseert over welke discus we het hebben?

101110_Discus.jpg

De originele prop is 5,1x3,1. voor de beeldvorming ligt hier even een 13x6 APC prop naast. Die is wel héééél groot hoor.

volgens mij bedoelt hij het als de motor op de neus zit ;)
maar die maat is wel heel groot!
Ik had wel enig idee van de grootte van de kist.
Niet van de opzet motor.
Ik ging inderdaad uit van een klapprop op de neus.

Mijn bedoeling was ook meer helder te maken wat voor enorme rendements-fouten je maakt als je zonder de degelijke ondersteuning van zo'n motor-reken-site of -programma een motor kiest. Dat had ik wel wat duidelijker kunnen stellen.

Maar met die 15" prop wordt het toch een mooi stukje Hollands glorie?!
Hij past perfect op de Kinderdijk!
:mrgreen:

Dirk.

Nogmaals Robert, als je een ragbak zoekt neem dan een ander toestelletje, deze is daar écht niet op gebouwd. Die heb je met wat lomp gedrag in een kwartier gaar. Dan kun je beter voor datzelfde geld kijken naar bijvoorbeeld een easystar (ietsje duurder wel maar supermakkelijk andere hardware voor te krijgen, bijna alles is pas te maken en kan heel veel hebben) of een parkmaster ofzo. Of bouw zelf iets uit depron :)

De 2CT moet je echt met een beetje respect behandelen (kijk eens naar die van PH ADJ hierboven, en die vliegt 'm hoogstwaarschijnlijk gewoon als zwevertje en met de originele setup) dit schuim kan niet veel hebben! Als ik je zo hoor over wat je ermee wil denk ik dat je met een 3D kistje beter geholpen bent. Misschien iets tweedehands hier van het forum? Ik zag dat er nu een pylonracertje te koop is voor 4 tientjes, misschien is dat iets?

ik wilde deze graag omdat hij van epp is en niet al te moelijk
ik heb mijn brevet bijna dus zo ervaren ben ik niet;)
ik heb al een zagi gevlogen maar een pilonracer daar begin ik nog niet aan;)
er zijn een paar mensen bij ons op de club en die hebben een terry en daarvan de vleugels ingetapet dat leek mij ook wat om te doen
ik heb zelf al ervaring met epp lijmen vanwege mijn magister:mad:
een ezstar daar begin ik niet aan dan vind ik mijn magister leuker
ik wilde de motor afneembaar houden zodat ik hem ook aan de dijk kan gebruiken omdat dat mij ook iets leuks leek:cool:

Het ligt een beetje stil, dit draadje maar die van ons doet het nog steeds prima. Afgelopen weekend heb ik er even rolroeren in geknutseld en zondag samen met mijn zoon gesleept. blijft leuk hoor.

110710_Discus_Elten.jpg

Beetje te snel gesleept waardoor hij ging slingeren - latter met wat minder haastige spoed ging het erg strak :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Prima! Het is een hele simpele constructie en onze Discus is niet de mooiste meer maar hij vliegt uitstekend. Thermieken gaat uitstekend en de rolsnelheid is zelfs vrij heftig, heb de uitslagen een heel eind verkleind.

De roeren lopen tot aan het opstaande deel van de tippen
110712_Discus004.jpg

Centrale servo, afstellen van de lengte van de stuurstangetjes door de "V" wat bij te buigen. Gaat uitstekend.
110712_Discus003.jpg

Onderzijde afgeschuind, scharnier is een strookje tape aan boven- en onderkant. Daardoor heb je ook al automatisch wat differentiatie; het deel wat naar beneden gaat is een stuk kleiner dan het deel wat naar boven gaat (doordat het scharnier aan de bovenkant zit)
110712_Discus.jpg

Zou ik zeker doen inderdaad, met ailerons vliegt het zoveel leuker. En inderdaad tot mijn grote verbazing vliegt dit toestel prima in thermiek ondanks zijn forse gewicht. Helaas heb ik geen sleep mogelijkheden vandaar mijn plannen om om te bouwen naar electra. Scheelt niks qua gewicht en dan kan ik overal vliegen :)

Back