Nieuwe lader aanschaffen. Welke zijn het beste

Maar de Imax laadde ook niet op 1C denk ik?
En ik vraag mij af of 1 mah daar wel echt 1 mah op is, en of die goed gekalibreerd was.

Ik heb 2 Imax B6 vanuit China, 1 van 5A en 1 van 6A. Beide laden ze veel te lang, misschien dat het aan de balancepoort ligt. Het zijn tenslotte lowbudget laders. Máár... Ik heb ook nog een X-treme X7 5A lader, deze laad niet veel beter.

Het China model zal wel méér aangeven dan de Graupner wat ik nu heb, maar de Graupner is wel een Nederlandse genuine model (hoop ik toch!).

Maar ook als ik de Graupner op 9A zet, laadt ie er NIET meer Ah's in ! ! !

Mvg,
Frank.

Ik weet niet met hoeveel cellen u wil laden, als u een pakket met meer cellen in serie wil laden kan het zijn dat de lader niet genoeg wattage heeft om de accu op 9a te laden.
Het kan zijn dat de balanceer poorten van de Imax laders minder zijn inderdaad, de Xtreme X7 heb ik ook een poosje gehad, dat was een prima lader, maar waarschijnlijk een omgelabelde Imax lader, alleen iets zwaarder.
Ook gaat het balanceren bij Imax B6 achtige laders maar met een heel klein amperage, waardoor het dus lang duurt als er verschil in de cellen zit.

Een lipo trek je bij juist gebruik NOOIT helemaal leeg....
Dat de Graupner 5200mAh aangeeft als bijgeladen is dus aannemelijk , maar in het geval van een 6000mAh lipo ben je dan al te ver gegaan qua leegtrekken.

Dat de andere laders meer aangaven en langer bezig waren zal aan het balanceren gelegen hebben , als die laders heel lang bezig zijn met balanceren en ondertussen gewoon doortellen lijkt er heel veel ingegaan te zijn.... De waarheid is echter dat een groot deel daarvan gewoon weer omgezet is in warmte tot de cellen die achter liepen bij waren en de lader afsloeg.

Ga je niet blind staren op wat de lader "in de accu duwt".
Een lader "duwt" niets in een accu. De lader zet een spanning op de accu waardoor er stroom door die accu gaat lopen. Een groot deel van die energie (de spanning maal de stroom is de energie) wordt door de accu opgenomen en opgeslagen. Een klein deel van de energie die de lader aan de accu levert is nodig om de rest op te slaan.

Je kan het zien als een grote tankwagen met een tank van 20.000 liter diesel. Die tankwagen moet de inhoudt 2000km verder op brengen maar de motor heeft ook diesel nodig. Stel dat hij 1 liter voor 5km nodig heeft dan zal hij 400 liter nodig hebben om de overige 19600 liter weg te kunnen brengen.
Hoeveel energie nodig is om de rest op te kunnen slaan is afhankelijk van de soort accu en de toestand van de accu. Een vrij nieuwe tankwagen met een goed behandelde en onderhouden motor zal minder diesel gebruiken dan een oud en afgetrapte barrel.

Heb je dus een oude en "mishandelde" accu dan zal de lader je vertellen dat er veel meer energie in de accu is gestopt dan wanneer je een vrij nieuwe en goede accu gaat laden. Maar die lader kan je onmogelijk vertellen hoeveel van die energie er daadwerkelijk in die accu is opgeslagen. Als de lader aangeeft dat hij 5200mAh in een accu heeft geladen dan zal daarvan bij een goede accu misschien wel 5100mAh opgeslagen zijn. Heb je een "slechte" accu dan zal het misschien maar 4700mAh zijn. Dat is dus onmogelijk te voorspellen.

Een tweede punt is dat er ook nog een balancer aan het werk is. Wanneer de accu een vrij grote onbalans heeft zal die stevig aan het werk moeten. Daarbij gaat een groot deel van de energie die er dan nog door de lader wordt ingestopt bij verloren. Zeker wanneer een lader heel lang aan het laden is kan dat mogelijk veroorzaakt worden doordat de balancer zo veel werk heeft. Daarmee wordt dus die aanduiding van je lader nog "onbetrouwbaarder".

Dan is er ook nog een behoorlijk verschil tussen de software van de diverse laders. Er zijn laders die echt door blijven gaan tot de accu nagenoeg geen energie meer opneemt, dus tot de stroom nagenoeg 0 (nul) is geworden. Dat duurt lang, bij laden met 1C zou dat theoretisch 1 uur duren maar bij LiPo's kan dat makkelijk tot wel 90 minuten duren. Een oudere en al wat slechter wordende accu kan er nog langer over doen. Denk er om dit is dus nog los van de tijd die de balancer nodig heeft!
Er zijn ook laders waarbij de software het laden stopt als de laadstroom tot een bepaalde waarde is gezakt. Die waarde is vaak 10% van de ingestelde stroom, soms 5%. De accu is dan echter nog niet 100% vol maar dat scheelt niet veel en wij merken dat eigenlijk nooit. Het enige waar je het aan merkt is dat die lader kennelijk minder in de accu heeft "geduwd".

Je moet nooit twee verschillende laders met elkaar vergelijken op het punt van hoeveel energie ze in een bepaalde accu laden. Beide laders zullen prima werken en je accu netjes vol krijgen. En wat de lader aangeeft is alleen een indicatie voor jouw dat je de accu misschien erg ver leeg hebt getrokken of dat hij misschien nog wel half vol was. Ook kan je er aan zien dat je accu versleten raakt. Als je altijd met de zelfde lader laad en je merkt dat er steeds meer energie nodig is (de lader stop er steeds meer mAh in) om de accu vol te krijgen kan dat een teken zijn dat je accu op raakt.
Maar gebruik die waardes niet om de "kwaliteit" van je laders of die van de accu's met elkaar te vergelijken.

Back