nieuwe lipo's doen niets meer???

Zoals de titel al zegt heb ik een probleem met twee gloednieuwe lipo's, ik heb dit ook al in mijn boot topic staan maar het past hier beter...

Tijdens een testruns gisterem viel mijn boot in een scherpe bocht plotseling stil, de servo (op een BEC accu) reageerde nog wel alleen de regelaar niet.

Weer aan wal dacht ik dat de lipo onder het minimale voltage was gekomen en de regelaar dit dus uitgeschakeld had. Andere lipo eraan en hij reageerde weer.

Ik begon het erg vreemd te vinden toen ik vanavond die lipo probeerde op te laden, de lader gaf alleen maar aan "connection break" ook gaf de lipo totaal geen krimp meer wanneer ik hem aansloot, waar deze normaal toch altijd een vonkje geeft......maarja ik dacht "dat kom morgen wel..."

Wil ik mijn schoonmoeder wie het als "speelgoed" betitelde laten zien dat er toch wel een gangetje in zit, gebeurd na ongeveer 1 minuut exact hetzelfde met de andere lipo.

Boot weer opgehaald en aan wal blijkt weer exact hetzelfde met de lipo te zijn, de lader geeft connection break aan en de lipo doet helemaal niets meer.

De lipo's waren niet heet of bol toen ik ze uit de boot haalde en ook de regelaar was niet heet.

Het betrefd Winforce 3s 5000mAh 30c lipo's welke pas een keer geladen waren, ik heb al een Winforce lipo voor mijn heli waar ik erg tevreden over ben. Ik heb de lipo's aangesloten met Deans ultra pluggen. Van een van de lipo's heb ik de krimpkous al vanaf en alles is nog aangesloten zoals het zou moeten.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn????

Heb je al de voltages gemeten die er nog op de lipos staan? Daar begint het antwoord op je vraag in ieder geval mee, zonder meten weet je helemaal niets.
Het zou kunnen dat je regelaar met een verkeerde cell-count staat afgesteld (meestal niet, maar de meeste mensen hebben ook niet het probleem dat jij hier beschrijft). Dan zou je in principe een te lage spanning op je accu kunnen krijgen die je lader herkent als foutief en een gok doet naar de oorzaak. De term 'connection break' suggereert echter dat je een een gewone 4-knops lader gebruikt, met balanceer aansluiting, laat die ook niet de gemeten voltages zien na een druk op de knop?
Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat je denkt dat je 2S accus hebt, en dus ook zo geladen/ontladen, maar dat het in werkelijkheid 3S pakketten zijn. Dat klinkt niet erg waarschijnlijk... :)

Kan je met een multimeter de spanning van de lipo eens meten?

Ik heb de lipo's nog niet doorgemeten (rij zo naar de gamma voor een multimeter).

Ik gebruik een imax b6 lader, deze staat ingesteld op 11,1 volt (3s lipo charge) en laat na het enteren zien hoeveel cellen deze gevonden heeft, echter hiervoor geeft de lader de melding "connection break" al.

de lipo's waren zeker geladen, hoeveel amp de motor trekt weet ik niet. De regelaar is iig een Hacker master navi 77 amp.

En op hoeveel V per cel staat de Hacker daarmee er afslaat ?

En zonder te meten wat de motor aan A trekt kom je ermisschien niet achter.

Ik heb de Winforce 4S4000 (15C) waarvan er 1 (van de 3 stuks) heel heet word , en de power is er ook uit .

En mijn motor (prop) trekt maar 25 A op de grond.

Na 8 min vliegen kan ik er maar 2200ma in laden dus leeg is hij ook nooit .

Mvg Johan

de regelaar slaat af bij 3,3 volt. maar het ligt echt bij de lipo, hij kan namelijk ook niet meer opgeladen worden en functioneert ook niet aan mijn heli regelaar.
Lijkt wel alsof er geen circuit is.....

OK......Multimeter gehaald en alles doorgemeten.

Voltage op de stekker en draad rond de 0????

Printplaats blootgelegd en daarop gemeten. de waardes op de printplaat waren goed, 8.xx volt op een plaats en 4.xx op een andere, hiertussen loopt een verbinding, is deze verbinding bij beide lipo's op exact dezelfde plaats doorgebrand :confused: erg slecht dus.

Vervolgens heb ik een gouden geleidestuk op de verbinding gelegd en de lipo nogmaals bij de plug doorgemeten...resultaat, de ene lipo 11,6 volt en de andere 12,23 daar zat het probleem dus.

Aangezien de dingen uit HK komen heb je natuurlijk 0 garantie en heb ik de doorgebrande verbinding verbonden door er gouden geleidestukken op te solderen.

Beide lipo's werken weer feilloos.... niet het slimste om hier zelf aan te gaan klooien maarja het functioneert weer en nu heb ik toch nog twee lipo's voor mijn geld....

Conclusie: in het vervolg liever Turnigy of Zippy lipo's ofzo, blijkbaar kan de printplaat de 30c niet helemaal aan.....

Klopt maar de wie zegt dat er geen productie fout in de printjes zit waardoor de baan beschadigd of heel dun is? Beide lipo's gelijk is wel verdacht ;)

Dat brand niet zonder reden door.

Mvg Johan

Ben ik het mee eens maar het kan niet aan de rest van de electronica in de boot liggen aangezien ik met andere lipo's zonder probleem heb gevaren. We zullen zien hoe lang ze het volhouden ;)

Pruts constructie is een reden Blijft chinees spul he.

Klopt maar ik volgens mij worden de zippy en turnigy lipo's daar niet al te ver vandaan geproduceert :D

Ik denk eerder dat zijn bootje teveel A,s trekt en de printbaan daar door doorbrand.

De Hacker kan makkelijk een piek van 100A kwijt , maar niet de winforce lipo,s .

Ik kocht mijn winforce 4S4000 voor 7,95 :rolling:

Mvg Johan

de winforce lipo zou eigenlijk 150 A kwijt kunnen 5000mAh 30c....... ik heb de boot ook gevaren met een 2800 30c Winforce lipo waarop hij het ook altijd goed gedaan heeft, het enige verschil kan zijndat dit gisteren gebeurde terwijl ik een 40mm dual hydroprop en een 4mm triple prop uit aan het proberen was waar ik normaal een 36mm dual hydroprop heb...

Ik kocht 2 stuks 3s 5000mAh 30c voor 55 euro incl. verzendkosten.

Back