Hoe weet je dat 2kg thrust voldoende is?
Waarom moet je maar 80% nemen voor het toerental?
Waar haal je die 10A van?
Dus je berekeningen zijn voor een outrunner? Ik kan alleen maar inrunners gebruiken met de C130.
Hallo Tibo.
Het is al mooi dat je zelf met een calculator aan de slag gaat maar ook daar moet je opletten wat je aan gegevens in vult.
Als je dit leest dan staat daar op pag 4 een lijstje met vliegtuigen en grofweg de thrust die je nodig hebt.
http://www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf
Je kunt zelf een categorie kiezen waar je vliegtuig thuis hoort maar extra vermogen is dan naar je persoonlijke voorkeur en kan altijd.
Mijn inschatting is dat bij dit vliegtuig het eigen gewicht aan thrust voldoende is maar wat meer is wel leuker.
Die 10A is een waarde die als maximum geldt(mijn eigen inschatting) als je een 12A regelaar gebruikt maar dat is makkelijk te verhogen door 18A regelaars te gebruiken en natuurlijk motoren die dat aan kunnen.
Als je een prop kiest dan dan geldt dat hij voor het benodigde vermogen een bepaald toerental moet draaien.
Als je een motor kiest van 2200kv dan zal die motor bij 10V accu spanning 10X2200=22000 t/pm draaien onbelast zonder propeller.
Als je nu een juiste prop kiest dan zal de motor vol gas nog slechts ongeveer 80% van dat toerental draaien afhankelijk van de propkeuze.
Het doel hier van is dat de motor in het toerengebied draait waar hij het hoogste rendement levert.
Zou de motor b.v. nog slechts 60% van het onbelaste toerental draaien dat is hij overbelast en zal warm worden en na enige tijd door kunnen verbranden.
Ik denk dat deze calculator voor alle brushless motoren bruikbaar is.
Borstelmotoren zakken wat sneller in toeren en rendement bij belasting maar als je daar rekening mee houdt moet hij daar ook bruikbaar voor zijn.
Als ik de gegevens van de Keda 2200kv motor ingeef kom ik 965g thrust per motor uit. Het rpm heb zo berekend: 2200/100x80 = 1760
1760kv x 11.1v = 19536rpm.
Heb ook gevonden dat het kv van een speed 400 motor 2277rpm/v is.
Dus 2277 x 11.1 = 25274
80% van 25274 = 20219rpm
Dan kom ik 912g thrust per motor uit met een Speed 400...
hier klopt toch iets niet.
Je ziet wel iets over het hoofd.
De prop heeft dan ongeveer 180W nodig en dat is 18A per motor.
Het rendement staat dan op iets van 90% dus je zal het toerental dus eerst een stuk lager moeten ingeven om op een realistisch rendement ongeveer 70% uit te komen.
De motor is in dat gebied echter al behoorlijk over belast.
Met deze calculator(
Estimate Electric Motor and Prop Combo) kom ik het volgende uit:
Speed 400 motor: Static Thrust per motor: 292g
Totale thrust: +-1200g
Keda 2200kv motor: Static Thrust per motor: 592g
Totale thrust: +-2400g
Mooi het dubbele

Kan je hieruit ook de vliegprestaties afleiden door thrust-gewicht verhouding?
Edit: heb hier nog een tabel gevonden over de 2200kv motor:
http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=4256329
Daar staat 542g thrust, 181W bij 10,6V en 6x4 prop.
Dat kan ik weer niet beoordelen want je zet er niet bij of dat met 2 of met een 3S lipo is.
2S en 3S kan je niet vergelijken.
Die 180W lijkt op 3S en dat is mogelijk omdat je daar op de eerder genoemde calculator ook op uit komt als je correcte gegevens had in gevuld.
Het is nu eenmaal zo dat een hoogtoerige binnenloper met een relatief kleine prop eigenlijk te snel is voor dit vliegtuig waarbij je meer hebt aan trekkracht als aan topsnelheid.
Dat kan je in de calculator ook weer zien aan de pitch speed en Appx. Level Flight Speed.
Als je er alleen binnenlopers in kunt plaatsen dan is dat niet anders maar houdt de maximum totaal stroom in de gaten want die kan in totaal over 60A gaan bij volgas.
Ik heb nog even een berekening gemaakt met de Keda 7X4 prop op 2S lipo.
Jebt dan ongeveer 650gram thrust en 13.5A per motor en dat zou wel eens veel efficieenter kunnen werken.
Aan 140km/u heb je immers weinig met een C130.
Dat 2S beter kan werken is het gevolg van die extreem hoge kv waarde van de binnenlopers op een relatief langzaam vliegtuig.
Als deze motor geadviseerd wordt voor dit vliegtuig dan zou dat wel eens bedoelt kunnen zijn voor een 2S settup omdat deze motor maar tot 16A belastbaar is.
http://www.giantshark.co.uk/product/167939/keda-kb28-35-380s-2200kv-brushless-inrunner