Nieuwe regel Truggy Cup 2010

Laten we de discussie ontopic houden en niet te veel afdwalen.. Het gegeven van de banden reglementen zijn er nou eenmaal. In de truggycup kiezen ervaren rijders er voor en in de xceed buggy cup kiest ook een organisatie van rijders (soms met wel 20 jaar ervaring) dat het beter is op de lange termijn.
Voor de nog onbekende rijders zal de lat iets hoger liggen om mee te doen. Maar de truggycup is inmiddels uitgegroeid tot een compentatieve cup voor veel rijders. die rijders komen elke keer weer. Willen ze meedoen , dan kopen ze simpelweg gezegd een setje bandjes en rijden ze mee.. Jullie lullen ze hier op het forum allemaal onzin aan die ze moeten kopen maar een setje bandjes is teveel

Een enkele van jullie begint zelfs over bandinserts.. Dat geeft maar weer aan dat je er dan weinig kaas van gegeten hebt.. Of je te weinig in de materie verdiept hebt.. Je wint geen 2 seconden per rondje met inserts.. Door dat soort onzin te typen , leg je de lat alleen maar hoger..

Mensen die zoveel ervaringen hebben zoals als jullie claimen zouden beter moeten weten , dan hier te discusren en alleen maar voor een hoop extra negativiteit te zorgen. Al het begin is moeilijk als er nieuwe regels worden ingevoerd.. Maar dat moet je accepteren en niet te lang over doorzeiken.. Want die regel blijft er toch wel..

En betreffende de input van de onroad rijders hier.. Je mening geven mag altijd natuurlijk.. Maar zorg wel dat je je dan echt verdiept hebt in wat er speelt. En basseer niet je mening op de 3 pagina's die je toevallig gelezen hebt..

Zoals ik al in het Truggy.nl forum heb gezegd; de hele banden discussie is een gepasseerd station. Er is een nieuwe organisatie van de Truggy Cup en die hebben besloten om deze regel in te voeren. 'Nieuwe bezems vegen schoon'.
De 'filosofie' waarmee ik ooit de Truggy Cup heb opgestart is eenmaal anders dan de 'filosofie' van de nieuwe organisatie. Zij hebben nu eenmaal een andere kijk op het 'goedkoop' houden van de klasse en denken dit te bereiken door een beperking op de banden te zetten. We zullen aan het eind van 2010 weten hoe het heeft uitgepakt.

Dat er voor de truggy klasse 'echte' regelmenten aankomen (zoals Pinky-II aangeeft) was wel te verwachten; binnen de IFMAR, EFRA en NOMAC is er sprake dat er een Truggy Sectie komt en in Engeland heeft de BRCA een Truggy sectie die in werking is. Zodra al deze secties actief worden zullen er internationale regels komen welke misschien ook door de Truggy Cup organisatie zullen worden gehanteerd (in 2011?). Ik weet bijvoorbeeld dat in die regelmenten een beschrijving wordt besproken van de velgen (velgbed en breedte) en van de banden, welke het gebruik van Grinders (wat oorspronkelijk Large Scale banden zijn) uitsluiten...

Zo zullen er langzaam maar zeker steeds meer regels komen, maar dat wisten we van te voren; een klasse als de Truggy klasse is zo populair omdat het rijden en racen met deze auto's zo leuk is, regels zullen daar weinig aan veranderen. Omdat het langzaam maar zeker een international gevestigde klasse is geworden zullen langzaam maar zeker ook steeds meer regels opduiken totdat we net zo'n regelhandboek hebben als de NOMAC 1:8 IC onroad klasse....

Wijze woorden Jaap, ik zal er hier niets meer over zeggen , heeft toch geen nut. Hoewel het wel af en toe eens lekker is om je hart te luchten hahaahh

Gegroet allemaal, wellicht komen we elkaar eens tegen en lachen we er om.

normaal waardeer ik je opmerkingen op dit forum wel, maar dit is nu echt het toppunt van kortzichtigheid en onbekendheid met de klasse...

Je kunt niet alles hebben natuurlijk... :p

in alle offroad klassen is het verplicht om je auto op de rem te zetten als de baaninzetter je auto wil rechtzetten.
Blijkbaar toch niet....
Onderstaand een opmerking van Paco Raap.

Jerome,

Er staat niets over een werkende rem en geen gasgeven als de auto op zijn dak ligt.

Men gaat er van uit dat iedereen dat nu wel weet maar er komen steeds meer nieuwe rijders bij die van de hoed nog de rand weten en van te voren nergens op worden gewezen.
Don't shoot the messenger.... ;)

M7H ik daag je uit om naar een baan van je keuze te komen, jij mag dan proberen om de auto van mijn zoon om te draaien al deze op zijn kop ligt, Blote handjes. maar het moet wel snel hij anders verliezen we tijd. Tijdens het gebeuren laten we iemand een filmpje maken , die plaatsen we dan hier op dit forum, en kunnen mensen reageren op wat ze zien .

Kosten ziekenhuis zijn uiteraard voor je zelf en je doet het op eigen risico. ik hoor het wel.

Zoals ik al aangaf, als jij op de kop ligt en loopt te gassen, laat ik je gewoon liggen, tot je motor afslaat en dan stoppen de wielen vanzelf, daarna draai ik je auto wel om.... ;)

ik zet altijd baan in met de gedacht dat het niet mijn schuld is dat een auto gestrand is, ik zal wel haast maken, maar niet als de gestrande auto mij loopt op te jagen....

Opzich is de regel wel logisch, maar gezond verstand van een baaninzetter ook.
Straks komt er nog een regel dat de baaninzetter niet mag oversteken als er een auto zich binnen 30m van hem bevindt.. ik zeg maar wat raars....

Overigens ben ik zeker eens van plan bij jullie te komen kijken als er in Purmerend wordt gereden.....
Jaap herkend me dan wel, wellicht leer ik jullie dan ook eens kennen.....

ah,duidelijk, in je eerste bericht lazen wij (gezien onze reacties) het baaninzetten wat anders, alsof het niet een regel zou moeten zijn. Deze regel wordt bij aanvang van de wedstrijden altijd ter plekke nog eens benadrukt.

Je bent uiteraard van harte welkom op de baan in Purmerend, laat even weten dat je er bent, wie weet krijg je een Kyosho nog rond ;-)

Dat vind ik een leuk aanbod, zou zomaar kunnen dat ik dat wel eens zou willen proberen... gassen en sturen lukt me wel aardig, ff kijken hoe dat met die vervelende hobbels zit.... ;)

….Lekker kortzichtig, want nogmaals, laten we even wachten tot de truggy cup volwassen is geworden...ik lees al over een regel wanneer je op de kop ligt dat je dan moet remmen en geen gas mag geven (veiligheid voor de baaninzetters?) Nou, die regel hebben wij in de onroad niet eens! Lekker gas laten geven zou ik zo zeggen en als baaninzetter dan jezelf beschermen door de auto lekker te laten liggen....

Om maar even een paar tegenstellingen tazv de verschillen bij onroad en offroad te benadrukken. Onroad veelal banden “binnen de body” waardoor het niet echt praktisch is om daarnaar te grijpen bij het baaninzetten, dit tot in tegenstelling met de meeste offroad modellen die ofwel banden buiten de body hebben, en anders wel bij bv een SCT (binnen de body), maar groot genoeg zijn om goed houvast te hebben. Bij bv electro onroad is het ook al niet verstandig om ergens tussen de wielbasis te grijpen vanwege de zeer hete accu’s of motor, dus de meeste baan inzetters grijpen front en rear of wing.

Ook met “draaiende banden” binnen de onroad body laat ik ze liggen, of ik hou hem van de grond wanneer hij/zij ongeduldig is geworden, en blijft toch gas geven, daarna leg ik hem op zijn kop weer terug op de grond, dan mag hij/zij het zelf gaan doen. Ik heb al meerdere keren met een beklemde vinger achter een auto moeten rennen omdat hij direct gas gaf toen ik hem neerzetten, waardoor ik niet de tijd had om hem los te laten.

Helaas is het zo bij electro onroad dat kleine verschillen gelijk zeer groot uitpakken eenmaal op de baan, bij offroad is dat iets wat in mindere maten aanwezig, in ieder geval op een ander vlak, banden oorlog zijn wij al geruime tijd gepasseerd en is nu een “eenheidsworst” geworden wat “inderdaad” kostenbesparend heeft gewerkt. Toen werden het motoren die gereglementeerd werden om onderlinge verschillen weg te werken. Daarnaast de accu’s (NiCd, NiMh, LiPo en straks LiFe) Nu is de motorsturing + motor (brushless) aan de beurt waardoor iedereen weer op tilt slaat, omdat men hier weer een eenheidsworst van wil maken.

Al deze maatregelen hebben tot doel om een competitie te equalizen en kosten te besparen (helaas niet voor iedereen) meest/veelal voor diegene die “er nu mee bezig zijn”, maar eens gaat deze groep uit elkaar vallen, wanneer je bij de nieuwe instroom de lat te hoog legt (financieel of wat dan ook), sterft het een stille dood. Veel rijders die “nu competitie” bedrijven hebben geen boodschap aan nog meer concurrentie (instroom) en denken alleen aan “gelijke regels”, en wat heb ik zelf in mijn koffer, om kosten te besparen. Sommige rijders proberen hier jullie te waarschuwen om dit pad niet te gaan bewandelen, zodat jullie straks ook mierenneukers worden. Jullie zijn groot geworden omdat jullie reglement een brede basis had, pas op dat het pad niet zo smal wordt, dat je de aansluiting mist waarmee je groot geworden zijn. Zoek naar een regelgeving die jarenlang mee kan, niet gericht op een specifiek merk of product want die zijn allemaal kort van (productie)duur (de makkelijkste weg), want die staan bloot aan commerciële invloeden die jezelf als organisatie niet in de hand heb.

Je moet mijn bericht niet zien als kritiek, maar meer als een aandachtpunt.

Nieuwe instroom is voor de voorstanders van het regelement geen punt van belang zoals wel blijkt ;) Maar goed , is ook niet vreemd natuurlijk met een sponsordeal van 1 van de 2 fabrikanten in je (banden)zak ;)

Juist datgene wat de Truggycup zo groot heeft gemaakt , de laagdrempeligheid , wordt nu al langzaam omzeep geholpen.

Weet nog goed dat bepaalde mensen die heeeel toevallig nu ook in het "bestuur" zitten een tijdje geleden al een soort van "pro" truggycup op wilde zetten , de eerste stappen worden nu gezet lijkt mij ;)

Achhhh ... Ze komen er vanzelf wel achter hoeveel nieuwe aanwas je mist door het instellen van b.v. een bandenregelement......

Voor de voorstanders ..... Lekker de (gesponsorde) oogkleppen op blijven houden ;)

He en het was net zo stil in dit topic ....

Ik stel een setje Crimefighters ter beschikking als er 48 uur niet gepost wordt hier (alla de koppeling topic of Truggy.nl :))

Anyway laten we gewoon 2010 afwachten en diegenen die nu commetaar hebben kunnen dan prima zeggen ZIE JE WEL (of juist andersom).

Nieuwe instroom is voor de voorstanders van het regelement geen punt van belang zoals wel blijkt ;) Maar goed , is ook niet vreemd natuurlijk met een sponsordeal van 1 van de 2 fabrikanten in je (banden)zak ;)

Juist datgene wat de Truggycup zo groot heeft gemaakt , de laagdrempeligheid , wordt nu al langzaam omzeep geholpen.

Weet nog goed dat bepaalde mensen die heeeel toevallig nu ook in het "bestuur" zitten een tijdje geleden al een soort van "pro" truggycup op wilde zetten , de eerste stappen worden nu gezet lijkt mij ;)

Achhhh ... Ze komen er vanzelf wel achter hoeveel nieuwe aanwas je mist door het instellen van b.v. een bandenregelement......

Voor de voorstanders ..... Lekker de (gesponsorde) oogkleppen op blijven houden ;)

Weer duidelijk een voorbeeld van iemand die geen idee heeft waar hij over praat.. Allemaal conclusies die je niet hard kan maken.. Als je echt zo "naief" bent om te denken dat zij die banden hebben gekozen voor eigengewin , moet je toch echt eens jezelf op je achterhoofd krabbelen of je wel begrijpt waar je het over hebt. Namelijk dat momenteel buiten bas in die cup niemand door een vd merken in het regelement word gesponsord. Ook bas krijgt ze niet voor niks hoor..

De truggycup is niet meer de beginners cup die waarmee het is begonnen. De cup is nu uitgegroeid tot een vast begrip in de offroad wereld. Totaal niet meer te vergelijken met wat het was. De cup schreeuwde om wat meer regels en stabiliteit. Die is er nu..

Ik neem aan uit jou post dat je alle wedstrijden de afgelopen jaren hebt meegereden en daarom goed weet wat een cup maakt of breekt. Ook wat er speelt onder rijders en hoe het in andere landen er aan toe gaat.Vooral je opmerkingen over sponsoren doen mij er toe geloven dat je voornamelijk niet verder komt dan je locale grasveldje en ooit eens een wedstrijdje hebt meegereden en nu allemaal wel weet hoe het in elkaar steekt in de offroadwereld dan...

De xceedcup zit vol met strenge regels. Toch is daar een enorme groei. Ook van veel beginnende rijders. Bandenreglement. Niemand die er nog over piept. Ook niet de beginnende rijders..

Laatst bewerkt:
Wat betreft de laagdrempeligheid, misschien juist dat de andere wedstrijden daarvan profiteren zoals b.v. de wedstrijden in het noorden, 3uurs en alle andere wedstrijden die buiten de xceed en truggycup worden georganiseerd, wie weet hebben we direkt meer wedstrijden en rijders buiten de cup dan in de cup zelf :rolleyes:. Rijders kunnen meer en zelf kiezen waar ze aan mee doen en misschien is dat geneens zo slecht, maar blijft op dit moment koffiedik kijken.

Dat het bandenreglement uiteindelijk goedkoper uitvalt is maar zeer relatief denk ik. Voor de competatieve wedstrijdrijder waarschijnlijk wel, maar voor de beginner of voor diegene die af en toe mee willen rijden denk ik persoonlijk niet, maar ook in de wedstrijden heb regelmatig en meerdere malen meegemaakt dat een wedstrijdrijder rustig zijn extra set banden afstaat aan diegene die ze niet heeft zodat diegen ook mee kan doen of beter resultaten kan halen. Of deze sportiviteit blijft......ik hoop het wel want dit geeft ook wel wat aan hoe er met elkaar omgegaan wordt en dat het niet allen om ikke ikke ikke gaat.

Persoonlijk houden teveel regels mij in ieder geval tegen om af en toe een wedstrijd mee te doen, daar ben ik eerlijk in omdat ik het toch meer als hobby zie dan als sport (wat ik ook nooit onder stoelen of banken steek), maar dat is mijn mening. Ik begrijp dat er soms keuze's gemaakt moeten worden, soms vallen ze in je voordeel en soms in je nadeel de keuze's tot meedoen liggen altijd bij jezelf. Het moeten alleen niet teveel regels worden want dan wordt het een soort "elite" gebeuren en wordt het gat tussen hobby en competatieve wedstrijdrijder te groot volgens mij, maar dit kan je pas achteraf bezien.

Ik vind de, naar ik aanneem, goedbedoelde "tips" (al werd het hier en daar emotioneel en een tikkie te persoonlijk) die ik uit dit topic heb gehaald van de collega's on-road rijders soms best reeël en soms ter overweging waard. Kijk we zijn toch met zijn alle met competatieve race's bezig en in sommige gevallen maakt het ff niet uit of dat on-off/nitro of elektro is en kunnen objectief worden gezien. Al zijn de keuze's gemaakt, je mag best terugkomen op een eerder besluit omdat je onoverkomelijke risico's ziet uit voortschrijdend inzicht :mrgreen:.

Ik zou persoonlijk zeggen probeer maar een jaartje en kijk of de beoogde doelstellingen zijn gehaald (die je dan ook wel duidelijk van te voren kenbaar moet hebben gemaakt), zo niet moet je ook durven om de boel terug te draaien en de regel weer afschaffen. Als het bevalt hoor je er niemand meer over en wordt het als natuurlijk geaccepteerd.

Organisatoren en rijders succes............
(p.s. als ik eens iemand zijn bandjes mag lenen doe ik af en toe wel weer een wedstrijdje mee........ :-) )

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb in de wandelgangen opgevangen dat de nieuwe Truggy Cup Organisatie elke wedstrijd enkele sets banden zal hebben welke uitgeleend kunnen worden aan de beginnende en instromende rijders.

Dus net als de oude organisatie elke wedstrijd leen-transponders had voor de deelnemers zonder transponders, heeft de nieuwe organisatie straks leen-banden voor nieuwe deelnemers die niet de voorgeschreven banden hebben....

Probleem keurig opgelost, toch??

da's inderdaad wel netjes/leuk :) als ze het dan echt leuk vinden, kunnen ze voor de volgende race zelf wel een setje hebben gekocht.

Ik heb even dit topic doorgelezen aangezien in een ander topic hierover een link stond.

Even vooropgesteld dat ik geen truggy rijder ben, en ik dat ook waarschijnlijk niet gaat worden, maar misschien heb ik wel een “alternatief idee” wat mogelijk werkbaar is, en aan verschillende wensen kan voldoen.

Stel dat je met 1 set banden uit de “kit” maar bv 2 wedstrijden kan rijden voor dat ze niet echt meer bruikbaar zijn, geef de “nieuwe aanwas/instroom” een “uitzonderinglicentie (introductie rookie status op naam) mbt het bandenreglement voor 1 max 2 wedstrijden” wil men daarna nog vaker deelnemen, dan moet men aan het “echte wedstrijdreglement” voldoen, zonder uitzondering. Je zou deze regel nog uit kunnen breiden door als je onder de "introductiestatus" rijdt, je geen punten kan behalen, voor het dagklassement of eindklassement, om verstoring daarin te voorkomen.

Ik heb in de wandelgangen opgevangen dat de nieuwe Truggy Cup Organisatie elke wedstrijd enkele sets banden zal hebben welke uitgeleend kunnen worden aan de beginnende en instromende rijders…..Probleem keurig opgelost, toch??

da's inderdaad wel netjes/leuk :) als ze het dan echt leuk vinden, kunnen ze voor de volgende race, zelf wel een setje hebben gekocht.

Wie mij een beetje ken, weet dat ik een voorstander ben van “alternatieve ideeën” en ik kan dan ook niet anders, dan mijn “gemeende respect uitspreken” voor deze “volwassen oplossing” van de nieuwe Truggy Cup Organisatie, mbt de discussie omtrent het toekomstig bandenreglement aldaar, die het op deze “alternatieve wijze” weet te tackelen. Ik denk dat een evt toekomstige deelnemer gemakkelijk deze lage drempel, acceptabel kan nemen :thumbsup:

Zie zie je maar weer men kan lullen op een forum ..... je hoort niets van de organisatie en PLOP er komt een zeer respectabele oplossing. Maar goed het is een bericht uit de wandelgangen niet vanuit de organisatie rechtstreeks.

Aangezien het een BANDEN regelement betrfet los ik het maar zo op ;)
HudyBugSetupWheels-400x255.jpg

LOL!

Back